Gå till innehåll

Hur bygger vi en så stor pott som möjligt här?


Recommended Posts

Detta är en påhittad hand och jag väljer att inte gå in på hur Fi ser på Hero och tvärtom och låter dem inte ha någon djupgående historik med psykologisk krigföring. Jag försöker generalisera och ha en disskution om vilken linje som generellt producerar mest pengar. Kommentera inte preflop spelet osv.

Ang. stackarna och blindsen så är det påhittade summor och indikerar inte vilken nivå det skulle röra sig på.

 

Här har Fi förmodligen ett överpar eller AK. Med AK kan man inducera bluff till viss mån men han är ingen maniac och problemet med en hand som QQ+ är att få spelare vill spela en stor pott med ett par. Hero kommer inte kunna lura Fi att börja bluffa genom att checkraisa ller liknande. Det psykologiska spelet går inte så djupt.

För att bygga en stor pott måste Hero visa styrka. Planen med båda linjerna är att tvinga Fi att syna Hero's raisar och bet eftersom han får bra odds.

 

Vilka kort som kommer på turn och river lämnar jag osagt men Hero har fortsätter ha den bästa handen.

 

Effektiva stackar 25 000.

Blinds 100/200

9 bord CG.

 

*Fi är en hyfsat duktig (inget geni) och ultratight/agg spelare som du inte har någon speciell historik mot. Fi vet inte hur Hero spelar.

Hero har en tight/tricky/agg image vid bordet.

 

Hero synar i CO med J9s och efter att alla foldat till oss.

Knappen höjer 4*BB och får SB och BB att folda.

Hero synar.

Fi's HD är ganska smal och du gissar på JJ-AA, AQ, AK trots att han höjde från knappen.

 

 

Floppen kommer Js9c3d och det ligger 1900 i potten.

 

 

Du är säker på att du har bästa handen om Fi inte råkar sitta på JJ.

 

Nu är frågan vilken linje som kan generera mest pengar åt oss när vi ska bygga pott.

 

 

Alternativ 1:

Att leda med en halvpott känns gynnsamt om Fi har anlag för att

raisa Hero med QQ+/bluff här. Hans handlade beror mkt på hur han ser Hero's bet. Att beta ut ett belopp som inducerar raise känns smart och om han bara synar kan Hero isåfall checkraisa turn. Att överbeta är också okej eftersom han nog inte viker överpar här men då mister Hero extra värde han kunde plockat ur AK och kanske chansen att checkraisa turn.

Oavsett om han har QQ+ eller AK och oavsett om han raisar eller synar kan Hero syna och checkraisa turn. Jag antar att en re raise på floppen visar alldeles för mkt styrka från Hero's sida. Jag anser att Fi sällan checkar turn bakom Hero när han raisa floppen och Hero synade och checkar turn.

 

Problemet med detta är att om Fi kan vara smartare än att raisa Hero här. Då blir Hero tvungen att checkraisa turn för att kunna bygga lite på potten. Då står det klart för en smartare Fi att anledningen till att Hero ledde ut på floppen för att Hero hade floppat riktigt fint men å andra sidan är det svårt för Fi att komma undan en reraise med ett överpar om han får OK odds.

 

När Hero har checkraisat turn betar Hero ut ett belopp Fi halvt som halvt tvingas att syna på rivern.

 

Alternativ 2.

Hero checkar floppen till Fi som betar ut strax under potten och Hero checkraisar honom. Han kommer förmodligen att syna en ganska ordentlig checkraise på floppen med ett överpar eller om Hero har turn med AK som fortfarande slår en bluff. Till turn tycker jag att Hero ska beta ut för att hela Fi's HD kommer checka bakom annars. Synade han med AK gjorde han det för värde eftersom han tolkade Hero's checkraise som antingen luft eller stål. Då kommer han inte försöka sno potten här antar jag även om det är med AK om nån hand han kan beta turn med. Förmodligen synar inte AK här speciellt ofta men för att kunna bygga en pott måste man ju tänka optimistiskt och nästintill utgå från att Fi har ett överpar.

Troligare än AK är QQ+ eftersom han synade flop och de händerna kommer han checka bakom på turn.

Även om han sätter Hero på QT så prioriterar han nog pottstorleken framför att skydda mot drag här.

Iofs kommer han att syna ett OK bet på rivern men Hero förlorar ändå sjukt mkt värde här.

 

Hero kan beta ut 40%/50% på turn och nästan tvinga Fi att syna med ett överpar. Då är potten såpass stor på rivern att Hero inte behöver beta ut så jättestor del av potten för att det enda ska bli mkt pengar och tvinga Fi att syna.

 

Linje 2 passar nog bättre om Fi inte har anlag för att raisa floppen men gör det lättare för Fi att fly handen?

 

 

Fler linjer? Synpunkter på någon linje? Nackdelar/fördelar? Hur stora bör höjningarna vara?

 

Om Fi's HD hade varit vidare hade det varit bättre att checksyna floppen och beta ut eller checkraisa turn för att få ut mer värde av KQ/AQ/AK/TT/ och andra händer som missat?

 

 

 

-----------------------------------------------------

 

 

Samma situation men Hero sitter på knappen och Fi höjer från CO.

 

Vilken linje med position? Raisa turn?

 

Kom med förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exemplet är hämtat från Harringtons senaste bok fast jag har gjort om det lite och lagt till grejer. Harrington anser att Hero ska checkraisa flop och checka turn och beta river.

 

Men jag tror att mgps förstår att jag inte postade skiten för att få respons i form av såna påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exemplet är hämtat från Harringtons senaste bok fast jag har gjort om det lite och lagt till grejer. Harrington anser att Hero ska checkraisa flop och checka turn och beta river.

 

Men jag tror att mgps förstår att jag inte postade skiten för att få respons i form av såna påståenden.

men harrington är ju ett skämt. jag läste två sidor och slängde skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka - Volume 3. The Workbook

Problem 7 på sida 57.

Jag har ändrat i exemplet btw

 

Brytta - Han har ju bra poänger också men sånna här saker gör att det blir lite svårt att läsa vidare. Vet inte huruvida Harrington känner till spelarna såpass väl i exemplet att det är det bästa spelet. Tycker fortfarande att det är konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT kanske, men vad göra om du planaerar checkraise, checkar och fi oxå checkar?... vad göra sen på turn? skriver detta då jag tror det är ett vanligt "problem" när man planerat checkraise.. eller äre bara jag som planerar dem i fel lägen?

 

 

Om Fi checkar är ju handen förstörd men oftast så Cb Fi när ni är HU med både AK och QQ+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...