Gå till innehåll

Baresi - starkare än Djens, coolare än Gretko, snyggare än Iremmats


Franco_Baresi

Recommended Posts

Alla säger alltid att alla är så villiga att betala av med andranöten på PLO50, men det de egentligen är sämst på är att kontrollera pottens storlek på ett korrekt sätt.

 

Det mest klassiska är naturligtvis "donkbet ur position in i tre motståndare i hopp om att få se turnen/rivern billigt med nötflushdraget och sedan syna omslag pott på både flop+turn (alternativt att lägga sig)", men även andra mindre optimala spel som gör att man ganska enkelt kan manipulera pottstorleken till sin fördel utefter om man vill ha många eller få spelare med sig i potten.

 

Samt att man får så sjukt mycket gratiskort. Det är kul. :)

 

 

Ja, det händer inte så ofta tyvärr just eftersom 9 av 10 på PLO50 sitter och väntar på det läget. Det är ju det som gör det hela så trist. Betar man nåt annat än nötterna på river så är det en bluff.

 

Mitt andra problem är svårigheten med att sätta fi på en hand. Har man AAKQds och floppen kommer 772 så kan ju nån snubbe mycket väl ha både en 7:a eller t o m 72. Och har han inte det så får man i regel inte betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 495
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror jag gamblat lite för mycket hittills... här är två händer jag tvekar lite kring.

 

Hand 1:

 

K:h: K:c: 4:c: 3:s:

 

Höjer i mitt, en syn framför två bakom.. pott c:a 8$. Har knappt 40$ i stacken. Det checkas till mig.

 

Flopp: T:c: 5:h:2:h:

 

I det här läget pottade jag och gjorde mig därmed beredd att gambla för hela stacken. Är det att push it too far?

 

 

Hand 2:

 

Höjer först in knapp. T:c: 9:h: 6:h: 5:c:

 

Två syn. 6$ i potten. 26$ i stacken.

 

Flopp: J:c: 8:h: 2:s:

 

Här pottar jag 6$ och gör mig återigen beredd att gambla för stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar så här: Du plockar ju trots allt upp potten direkt ett gäng gånger så när du väl spelar potten för hela stacken har du ju fått betalt för den förlust du gör i handen. Lite Brunson-tänk... Och så får det ju fördelen att du får bra mycket mer action med dina bra händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag gamblat lite för mycket hittills... här är två händer jag tvekar lite kring.

 

Hand 1:

 

K:h: K:c: 4:c: 3:s:

 

Höjer i mitt, en syn framför två bakom.. pott c:a 8$. Har knappt 40$ i stacken. Det checkas till mig.

 

Flopp: T:c: 5:h:2:h:

 

I det här läget pottade jag och gjorde mig därmed beredd att gambla för hela stacken. Är det att push it too far?

 

Inte alls. Du kan ha bäst hand om annars inte så har du öppet stegdrag, överpar (som kan bli set eller dra ut till ett bättre tvåpar) och runner-runner färgdrag. In med degen.

 

Hand 2:

 

Höjer först in knapp. T:c: 9:h: 6:h: 5:c:

 

Två syn. 6$ i potten. 26$ i stacken.

 

Flopp: J:c: 8:h: 2:s: 6:d:

 

Här pottar jag 6$ och gör mig återigen beredd att gambla för stacken.

 

Fyrkortsflopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftermiddags-sessionen börjar riktigt segt, träffar få floppar och blir utdragen en del. Blir frustrerad och gör ett par för liberala spel.

 

Kvällsessionen börjar bra men slutar i fullständig tragik... förlorar alla större potter och träffar fruktansvärt dåligt. Är helt kall.

 

Stakes: 0.25-0.5$

 

Dagsresultat: -115$

 

Veckoresultat: 185$

 

Resultat April: 455$

 

Totalt: 455$

 

Rulle: 955$

 

Speltid: 4h

 

Timmar vecka: 10h

 

Timmar April: 15h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant syn.

 

Höjer med typ T:c:8:c:3:h:Q:h:, sb synar

 

Flopp: T:d:7:d:3:c:

 

Pottar 4$ och får syn

 

Turn: K:h:

 

Checkar (Bör jag skicka igen?)

 

River: 2:h:

 

Fi pottar ut. Jag steker en stund och synar sedan. De verkar inte göra marginella valuebets och missat drag kändes inte omöjligt. Vann handen. Comments

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett urdåligt spel från kvällen..

 

A:c: K:c: T:s:9:h:

 

Höjer i sen pos ett par calls...

 

Flopp: 8:c: 5:c: 2:s:

 

En kille som inte gjort mycket väsen av sig pottar ut... självfallet har han topp-settet och självfallet höjer jag tillbaks.

 

En höjning känns kall eftersom han känns mycket stark... men synar man en sån här pottbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mesighet?

 

K:c:Q:d:T:s:8:s:

 

Potten är drygt 6$ tror jag... alla har hyfsigt mycket i stacken.

 

Q:s:9:c:3:s:

 

Checkas till mig på knappen... skickar man på här? Jag feg-checkade.

 

Turn: blank.

 

En kille halvpottar... synar jag här?

 

Hur många till floppen är ganska bra info att lägga till i dina händer. =)

 

Potta floppen, syna turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett urdåligt spel från kvällen..

 

A:c: K:c: T:s:9:h:

 

Höjer i sen pos ett par calls...

 

Flopp: 8:c: 5:c: 2:s:

 

En kille som inte gjort mycket väsen av sig pottar ut... självfallet har han topp-settet och självfallet höjer jag tillbaks.

 

En höjning känns kall eftersom han känns mycket stark... men synar man en sån här pottbet?

 

 

Alltså varför höjjer du tillbaka ? Är du mega shortstack efter höjningen eller ?

 

Du har bara ett A högtfärgdrag samt att du även har K så även om färgen kommer så har du svårt att få betalt av Q hög.

 

Ta en syn och hoppas på färgen eller folda.

 

Blir själv galen på folk som reraisar med bara ett A högt färgdrag mot mina set och klonkar. grrrrrrrrrr

 

 

Btw roligt med en till omahadagbok.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså varför höjjer du tillbaka ?

 

Precis den frågan ställde jag mig själv efter att ha tryckt på raise-knappen...

 

Tycker väl det funkar som spel men då ska det ju vara i lägen då man har anledning att tro FE faktiskt existerar.

 

Men ponera att man synar pott-betten... är det egentligen EV? Känns som att man möter check-fold 9 gånger av 10 om man klonkar färgen, i synnerhet då som man har A och K. Plus att någon bakom kan återhöja... leker lite med tanken att fold är rätt spel.

 

Btw roligt med en till omahadagbok.

 

Lycka till

 

Tack du vännen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen riktigt bitter session. Inget flyt alls. Missar i princip alla drag, blir utdragen i större pott och får återigen många kalla floppar.

 

Gör ett dåligt spel (som jag vet om). Höjer en kille all-in som halvpottat in i mig som pf-raiser med ett öppet stegdrag. Skulle synat. C-bettar eventuellt nån gång för mycket tom men samtidigt är det ju svårt att inte betta HU i pos när det checkas till en som pf-raiser.

 

Blir rätt less på allt limpande. Varenda jävel limpar och ingen höjer pre-flop vilket får till följd att det hela tiden blir multiway-potter som typ checkas till river. Riktigt segt... tror jag står för 70-80% av alla pf-raises.

Känns som det är riktigt bra värde dock. Många ruggigt liberala calls och oerhört passivt spel. Att betta eller höja med drag verkar helt främmande för många vilket gör många folds som annars varit svåra mycket lätta.

 

Bestämde igår att jag kliver av och tar paus när jag ligger back 3 40bb-inköp för att undvika tiltspel.

Stakes: 0.25-0.5$

 

Dagsresultat: -65$

 

Veckoresultat: 120$

 

Resultat April: 390$

 

Totalt: 390$

 

Rulle: 890$

 

Speltid: 1h

 

Timmar vecka: 11h

 

Timmar April: 16h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiltframkallande hand

 

UTG (täcker mig) limps, UTG+1 (8$) höjer till 2.25, jag synar (50$)

 

A:d: J:c: K:s: 8:c:

 

Floppen: K:c: Q:s: 4:c:

 

Jag pottar ut, UTG synar och UTG+ trycker in sina sista

 

Turn: 3:c: Pott: 30$

 

Jag checkar och Fi insta bettar ca 30 all-in. Jag steker och foldar.

 

Fi visar upp sju-hög färg... jag blir sjukt förbannad. Kan jag verkligen hitta synen här? Kände mig ganska trygg med att folda trots allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiltframkallande hand

 

UTG (täcker mig) limps, UTG+1 (8$) höjer till 2.25, jag synar (50$)

 

A:d: J:c: K:s: 8:c:

 

Floppen: K:c: Q:s: 4:c:

 

Jag pottar ut, UTG synar och UTG+ trycker in sina sista

 

Turn: 3:c: Pott: 30$

 

Jag checkar och Fi insta bettar ca 30 all-in. Jag steker och foldar.

 

Fi visar upp sju-hög färg... jag blir sjukt förbannad. Kan jag verkligen hitta synen här? Kände mig ganska trygg med att folda trots allt...

 

Är nog rätt att folda där. En bra spelare har bättre eller bluffar där. En dålig spelare som inte vet om han bluffar eller värdebettar tar man i en senare hand.

 

EDIT: Märkte inte att en kille är allin. Det gör ju viket ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättesyn med tanke på hur du spelat handen,

som i: "Han pottar ut emd set, jaha, jag fick färg, bäst att skydda handen"

 

På lägre nivåer antar folk att man bettar färdiga ähnder o synar med drag. Som jag ser det kan du lika gärna checkfolda floppen om du ska checkfolda när ditt drag sitter alternativt folda preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog rätt att folda där. En bra spelare har bättre eller bluffar där. En dålig spelare som inte vet om han bluffar eller värdebettar tar man i en senare hand.

 

EDIT: Märkte inte att en kille är allin. Det gör ju viket ännu bättre.

 

varför inte ta honom 2ggr?

 

icke-nötfärger är för övrigt något av det knepigaste i omaha.

 

 

spelar du shorthanded eller fullring btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja med händer som A:c: A:s: 3:d: 8:h: antar jag är helt meningslöst om man vet det kommer bli en multiway-pott?

 

Är en hand som J:h:9:s:T:c:2:s: spelbar?

 

Är en hand som J:s:T:s:4:c:3:c: mer eller mindre värdelös?

 

jag spelar JT9x singlesuited i position men slänger nog ur, men beror på.

 

hand 2 samma sak fast den inte är så mycket att ha. mest om motståndarna är nutpeddlers som kommer folda flop om de inte träffar ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant syn.

 

Höjer med typ T:c:8:c:3:h:Q:h:, sb synar

 

Flopp: T:d:7:d:3:c:

 

Pottar 4$ och får syn

 

Turn: K:h:

 

Checkar (Bör jag skicka igen?)

 

River: 2:h:

 

Fi pottar ut. Jag steker en stund och synar sedan. De verkar inte göra marginella valuebets och missat drag kändes inte omöjligt. Vann handen. Comments

 

 

bra analys, stämmer på den nivån. ska äl vara KxTx som slår dig som bettar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja med händer som A:c: A:s: 3:d: 8:h: antar jag är helt meningslöst om man vet det kommer bli en multiway-pott?

 

Är en hand som J:h:9:s:T:c:2:s: spelbar?

 

Är en hand som J:s:T:s:4:c:3:c: mer eller mindre värdelös?

 

Trots min ringa erfarenhet av PLO och tokdåliga resultat...

 

1. AAxx spelar du för set value. Du vinner i princip aldrig en multiway i PLO med endast AA. (ska vara om floppen kommer KKKxx och ingen har den fjärde kungen. :D)

 

2. Den handen är skräp.

 

3. Den handen är ännu sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog rätt att folda där. En bra spelare har bättre eller bluffar där. En dålig spelare som inte vet om han bluffar eller värdebettar tar man i en senare hand.

 

EDIT: Märkte inte att en kille är allin. Det gör ju viket ännu bättre.

 

Jättesyn med tanke på hur du spelat handen,

som i: "Han pottar ut emd set, jaha, jag fick färg, bäst att skydda handen"

 

På lägre nivåer antar folk att man bettar färdiga ähnder o synar med drag. Som jag ser det kan du lika gärna checkfolda floppen om du ska checkfolda när ditt drag sitter alternativt folda preflop.

 

Jag fick lite kalla fötter när han insta-pottade all-in på färgkortet... kändes stark. Tycker även att många av spelarna på de här nivåerna är ganska rädda av sig när de inte har nöt/stark nästnöt... de vågar inte betta/raisa särskilt mycket men väljer gärna en passiv synväg med allt möjligt skräp.

 

Hänger med på ditt resonemang Djens...

 

Hur är checken på turn då? Checkar jag även A-färgen?

 

varför inte ta honom 2ggr?

 

icke-nötfärger är för övrigt något av det knepigaste i omaha.

 

 

spelar du shorthanded eller fullring btw?

 

Short handed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...