Gå till innehåll

Otrevlig stämning?


Recommended Posts

Är det bara jag som tycker det här är det väldigt otrevligt forum, har varit på en hel del forum i mina dagar men aldrig stött på ett forum med så mycket nedlåtande inlägg och trådar med dålig stämning. Folk här är så otroligt arroganta och elitistiska, alla andra är kassa medan de själva är bäst i världen. Som nybörjare måste man ju be om ursäkt före man skriver sina inlägg verkar det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, jag bara väntade på ett sånt svar. Kan förstå att det kan bli jobbigt i längden men sånt förakt för mindre kunniga och framförallt för nybörjare som inte kan vara annat än okunniga har jag aldrig sett tidigare. Om det är så jobbigt med rigg- och badbeattrådar, läs dem inte, de kommer inte försvinna då det alltid kommer nybörjare(notera jag kallar dem inte tomtar eller fiskar) till forumet eftersom det hela tiden finns människor som börjar spela poker och söker sig till forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om riggtrådarna finns så finns det ju risk att man håller kvar totala cepen som annars hade skrivit på andra forum.

Vad gäller badbeatwhine så är det ofta förklätt som handanalys, vilket sänker kvaliten i det (oerhört viktiga) underforumet.

 

Dåliga spelare har jag inget emot på forumet, rent generellt, så länge dom inte skriver så mycket stratposter.

 

Jag försöker bara visa att det finns olika syner på vad som är önskvärt och inte önskvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om riggtrådarna finns så finns det ju risk att man håller kvar totala cepen som annars hade skrivit på andra forum.

Vad gäller badbeatwhine så är det ofta förklätt som handanalys, vilket sänker kvaliten i det (oerhört viktiga) underforumet.

 

Dåliga spelare har jag inget emot på forumet, rent generellt, så länge dom inte skriver så mycket stratposter.

 

Jag försöker bara visa att det finns olika syner på vad som är önskvärt och inte önskvärt.

 

Word!

Mycket disguises där de pushar med KK med 10BB djupa stackar och stöter in i AA - "Gjorde jag fel?"

 

Mycket allmänt bad beats i HH-forumet gör att, som Eury säger, det sänker standarden.

 

Läs det du vill läsa och lär dig vilka som är duktigta. Filtrera ut bruset.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående rigg- och badbeattrådar. Om de är önskvärda eller inte vet jag inte, att de kommer fortsätta dyka upp är jag säker på.

 

I övrigt vill jag dra ett exempel, jag har i drygt två år varit aktiv på det största filmforumet i Sverige(filmtipset.se), väldigt aktiv. Vet inte om du känner till det eller inte, spelar iaf ingen roll. Där finns ett par medlemmar som kan jämföras med de jag beskriver, hävdade med all rätt att de hade överlägsna kunskaper om film och i flera fall skrev mindre trevliga inlägg till användare som inte var speciellt kunniga inom området(vilket de flesta användarna inte var). Skillnaden är dock att där blev de inte särskilt omtyckta, snarare tvärtom. Så även om de fanns där var de 4-5 st mot 100-tals andra aktiva forumskribenter. Här är det väl så, antar jag, att det är färre aktiva skribenter och fler som verkligen kan sin sak vilket leder till att fler är arroganta och nedlåtande.

 

Den stora skillnaden blir, det första forumet jag nämner(filmtipset) är ett trevligt ställe för alla även om man ibland kan få sig en känga helt, vilket folk givetivs ibland förtjänade. I det andra forumet(det här) är det ett väldigt otrevligt ställe där man i varje tråd läser saker som, du är dum i huvudet, sluta spela poker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att de som gnäller om tonen borde vara tacksamma.

Antingen skärper ni till era inlägg och ökar spelstyrkan. Eller så inser ni att ni suger på poker och kanske inte förlorar lika mycket.

Låt inte er självkänsla påverkas så blir det bra.

Edit: Vill även poängtera att det inte är nödvändigt att vara otrevlig men att det bör ni tåla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror rent generellt att det är trevligare och intelligentare människor som intresserar sig för film än för poker. Iaf om man ska döma efter alla meningslösa inlägg här på forumet där skribenten varken kan stava eller läsa de tidigare inläggen innan man postar sin dynga.

 

Givetvis kan nybörjare inte lastas för sin okunskap i poker. Alla har vi väl varit nybörjare. Önskar bara att vissa av dom kunda låta bli att posta i ämnen dom är just nybörjare i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Tycker att de som gnäller om tonen borde vara tacksamma.

Antingen skärper ni till era inlägg och ökar spelstyrkan. Eller så inser ni att ni suger på poker och kanske inte förlorar lika mycket.

Låt inte er självkänsla påverkas så blir det bra."

 

Tycker inte jag, har själv inte ens blivit påhoppad då jag skrivit typ 3 inlägg förut men tycker det är tråkigt att läsa tråd in och tråd ut med påhopp, idiotförklaringar osv. Att folk på forumet är mindre bra kan jag förstå men när alla proffs blir idotförklarade så är det för mycket.

 

Jag har inte förlorat en enda krona på pokern än så det är inte därför jag klagar.

 

"Tror rent generellt att det är trevligare och intelligentare människor som intresserar sig för film än för poker."

 

Det tror jag med, även om ointelligenta människor knappast blir bra på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl bra att man postar något så folk kan förklara varför man har fel?

 

tror snarare det stora problemet är att folk inte lyssnar på svaren de får. vissa vill helt enkelt inte höra att de har fel så sluta förklara varför de har fel.

 

jag t ex är ju väldigt grön på många av de spelen jag spelar. mina filmer t ex spelar jag ju långt ifrån bra poker ibland. jag får relevant kritik och försöker implementera synpunkerna i mitt spel. ska jag sluta göra filmerna bara för att de innehåller dåliga råd till de som råkar vara ännu sämre än jag? alla kan vi lära av oss av de som är bättre även om de bara är en nivå bättre och inte 10 nivåer bättre. bara att ta vissa råd med en liten större nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor skillnad mot filmtipset.

 

Det finns många oerhört korkade personer på alla forum. Få filmtipset för dom höra att Rambo minsann inte är en kvalitetsfilm, och blir förbannade. På pokerforum får dom höra att dom tänker som en påse nötter i varje pott, och kanske slutar förlora lika mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I övrigt vill jag dra ett exempel, jag har i drygt två år varit aktiv på det största filmforumet i Sverige(filmtipset.se), väldigt aktiv. Vet inte om du känner till det eller inte, spelar iaf ingen roll. Där finns ett par medlemmar som kan jämföras med de jag beskriver, hävdade med all rätt att de hade överlägsna kunskaper om film och i flera fall skrev mindre trevliga inlägg till användare som inte var speciellt kunniga inom området(vilket de flesta användarna inte var). Skillnaden är dock att där blev de inte särskilt omtyckta, snarare tvärtom. Så även om de fanns där var de 4-5 st mot 100-tals andra aktiva forumskribenter. Här är det väl så, antar jag, att det är färre aktiva skribenter och fler som verkligen kan sin sak vilket leder till att fler är arroganta och nedlåtande.

 

!

 

Tänker inte försvara attityden men det är skillnad på film och poker. Poker är en sport. Det är tävlinginriktad. Det är prestige. Film baseras mer på smak. Smaken är som baken.

 

Om då en tomte tycker att The Departed var så otroligt bra så fine. Låt han göra det. Men att syna med A4o om man inte behöver det i slutet av en turre, det är inte fine.

 

Grejen är att tomten kommer i båda fallen hävda att han har rätt vilket i slutändan resulterar i en känga. Den första för att han inte förstår skillnaden mellan smak och teori. Den andra för att han är korkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok: Jag är jätteglad över konstruktiv kritik och de två handanalyser jag skrivit har jag faktiskt fått det, inga påhopp och det var ju positivt.

 

Men att säga "idiot, så jävla dåligt spelat, sluta spela poker" är inte konstruktivt, det är bara negativt då nybörjaren ifråga omöjligt kan veta vad han gjort fel.

 

eurythmech: Ser att du är medlem på filmtipset jo, då kan jag ju säga så här, är du dum i huvudet som ger Crash en fyra. Jag vet inte, du verkar ju inte vara forumaktiv men om du skulle vara det, är det så du vill bemötas då du skriver där första gången?

 

"Film baseras mer på smak. Smaken är som baken."

 

Om man verkligen förstår film så vet man att det inte gör det men låt oss lämna det då det inte har med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte, var det där ett konstaterande eller ett påstående?

Dum i huvudet är jag antagligen, det är inte så att jag tror att jag har dålig filmsmak för det.

 

Alltså, i dom allra flesta fall vore det ju bra för spelaren om han aldrig försökte lära sig spela poker. Nu menar jag förstås inte att man ska vara otrevlig mot ödmjuka nybörjare, självklart inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starkt vågat av Jakelamotta att ta upp denna tråden. Har själv reagerat ungefär likadant när jag blivit påhoppad med undermeningar som "Idiot. Sluta spela poker och skriv inga inlägg här igen" från personer som totalt verkat sakna social kompetens alternativt varit så arroganta och självupptagna att dom inte förstår hur otrevliga dom är mot omgivningen.

 

Dock! Efter lite fortsatt snackande och efter lite analys av varför dessa inlägg dyker upp, så skall man nog som "nybörjare" inse 4 saker.

 

1. Skriv inte spontaninlägg i seriösa analystrådar - försök tänka efter först.

2. Var glad att någon a'la "Idol-juryn" berättar för dig att du inte är proffs.

3. Lyssna alltid på en expert och bli inte förbannad när du får höra sanningen.

4. Skilj på sakfråga och person.

 

Själv har jag nog ändrat min inställning lite på senare tid till att byta ut orden "arrogans" och "otrevliga typer" mot "jargong" och "sanningar"... jag hoppas i alla fall det är på det viset.

 

inte för att jag själv alltid följer dessa 4 råd, men jag försöker i alla fall numera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skriv inte spontaninlägg i seriösa analystrådar - försök tänka efter först.

2. Var glad att någon a'la "Idol-juryn" berättar för dig att du inte är proffs.

3. Lyssna alltid på en expert och bli inte förbannad när du får höra sanningen.

4. Skilj på sakfråga och person.

Det stämmer rätt bra att det är jargong. Experter inom alla möjliga områden tycker väldigt ofta att något är skitkorkat när de insett att det är fel. Det här gäller först och främst mot dem själva. Att alltid känna sig som en idiot för att ha missförstått något och direkt försöka göra något åt det är en väldigt bra motor för att bli bra. Det leder också till att man ofta säger saker som att "det där är korkat/fel/uppenbart dåligt/som att sätta eld på pengar/stark argument för ofrivillig eutanisi/etc.

 

Det har inte så mycket med personen man säger det till att göra. Man känner ju trots allt inte denn* alls. Det är helt enkelt för att starka känslor kring vad som är rätt och fel är nödvändigt för att bli bra. Skiter man i vilket så hamnar man helt enkelt inte i situationen att man kan ge särskilt bra råd.

 

Visserligen är olika personer olika bra på att hantera de här känslorna och säga snälla saker istället. Men den normala reaktionen när en expert ser något som är fel, eller till och med helt ok för en nybörjare är "nejförihelvetevadfanhållerdupåmedtahitskajagvisa!!!"

 

För det är helt enkelt den sortens reaktion som ofta leder till att man blir bra.

 

Och visst, man kanske skulle vilja att det gick några filter mellan hjärna och mun. Men om alternativet är ingen signal alls och en råbarkad signal så är det senare fan så mycket bättre.

 

Tycker dock att det är många som behöver jobba lite på att inse att en hel del situationer inte är så självklara. Vilar exempelvis hela ens argument på att man antar att en motståndare spelar på exakt ett visst sätt så är det rätt skakigt. Det är lite ett symtom på att 90% av alla deltagare tror sig ligga i top 10%.

 

Jag vet att det inte direkt hindrar mig från att kommentera, men det är mycket för att jag faktiskt hittar rätt många situationer där jag kan vara säker på min sak. Och dessutom oftast kvalificerar mitt påstående om det är tveksamt. Typ, "om du inte är säker på att din motståndare är jättenit så måste du syna den där 4-beten med QQ".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske har tagits upp tidigare i tråden men jag tycker även att det postas väldigt många trådar om saker som redan besvarats, för att man inte söker eller ägnar en liten stund åt att skumma runt. Detta leder till att många är trötta på trådarna och häver ur sig det ena efter det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske har tagits upp tidigare i tråden men jag tycker även att det postas väldigt många trådar om saker som redan besvarats, för att man inte söker eller ägnar en liten stund åt att skumma runt. Detta leder till att många är trötta på trådarna och häver ur sig det ena efter det andra.

 

Dagens roligaste inlägg. Stor humor. (hoppas det inte var skrivet seriöst.. hehe)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens roligaste inlägg. Stor humor. (hoppas det inte var skrivet seriöst.. hehe)

 

Varför? Han har ju rätt ... (föroutom humorn i första meningen)

 

Folk är så vana med sin Silversked-attityd att de inte orkar använda sökfunktionen eller läsa igenom forumregler att det blir väldigt många lika frågor på varandra, för att som loka säger, folk inte orkar ägna en tid att skaffa information själv eller att läsa reglerna för att veta var man ska posta sin fråga.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Film baseras mer på smak. Smaken är som baken."

 

Om man verkligen förstår film så vet man att det inte gör det men låt oss lämna det då det inte har med saken att göra.

 

Det är just det det har så jag förstår varför du inte förstår och därmed skapar denna tråd.

 

Inom kultur så finns det ett större utrymme för godtycke än inom många pokerrelaterade sakfrågor.

 

Det går inte att säga vilka som är de 100 bästa skådisarna men det går att säga i alla fall med viss relevans vilka som är de 100 bästa pokerspelarna.

 

Att studera en HH och ge ett omdömme är inte samma sak som att studera en tavla. I en HH finns det alltid en objektiv sanning även om många variabler är okända. När det handlar om en tavla handlar det mer om en subjektiv skattning till i alla fall en viss del. Det finns ingen objektiv sanning eller det kan i alla fall diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...