Gå till innehåll

7CS - starthänder i superloost, passivt home game


Homer

Recommended Posts

Hejsan allihop!

 

Jag har ögnat igenom lite litteratur angående starthänder i 7 card stud men tycker att det är lite för hårda krav på dessa när pokerkvällarna hemma hos mig har följande senario:

 

1. Short handed (4-6 spelare)

 

2. Bettingschemat:

- Ingen ante

- Bring-in: 5 kr

- 3:e och 4:e streetan - spread limit 5-10 kr

- 5:e och 6:e streetan - spread limit 5-20 kr

- 7:e streetan - pot limit!

 

3. Mina motståndare har inga som helst starhandskrav, de spelar allt, och de lägger sig tidigast efter 5:e streetan om någon betar "våldsamt". Har jag lagt mig innan 4:e streetan någon gång så har de höjt på ögonbrynen och undrat vad jag sysslar med då det ju kommer fler kort ...(ni fattar vad jag menar...)

 

4. Mina motståndare är extremt passiva, en frirunda är snarare regel än undantag nästan varje giv.

 

...och då är frågan: hur loose kan jag vara i mina starthandskrav (jag vill ha några krav på dem även om inte mina motståndare har det...)?

 

Tack på förhand

 

Homer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två sorters loosa gäng - loosa passiva och loosa aktiva/aggressiva gäng.

 

I loose/passive så kan du lätta upp dina starthandskrav rejält - bara du fortfarande spelar tightare än dina motståndare. Då de kommer att syna när du får en bra hand, så kommer du att få bra implicita odds.

Det är ett sådant gäng du spelar i, verkar det som

 

I loose/aggressive måste du tighta till dig. Det skjuts villt åt alla håll, och skall du in i striden så får du inte komma naken.

 

--- --- ---

 

Strukturen ni spelar är mycket intressant, och betyder att draghänder ökar enormt i värde, dvs draghänder för färg och i viss mån stege. Det är inte för dyrt att vara med på varje gata, och på slutet kan du ta rejält betalt när du satt stegen.

 

Om något ökar i värde så måste något annat minska, och det är mellanhöga och höga par, som tappar rejält. Ässpar har kvar sin styrka, men övriga par blir betydligt sämre.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...