Gå till innehåll

Nu måste jag sluta


nicckke80

Recommended Posts

Om du inte visste det så är det ärftligt till viss del, det samma gäller för alkoholberoende..

 

Visst är det pinsamt när man är så dåligt påläst?

 

Alkoholberoende som är fysiskt kan jag förstå till stor del. Men så är inte fallet alla gånger. De jag känner som har vart eller är beroende är det av psykiska skäl. De vill känna sig accepterade eller vill slappna av är vanliga orsaker. Varför ska jag acceptera ett sådant betéende? Jag gillar dom som människor men jag behöver inte gilla allt de gör.

 

Sen när det gäller ett fysiskt beroende för en drog så tror jag även här att man på egen hand kan ta sig ur situationen om man väl bestämmer sig för det. Ta rökare som exempel. Där har vi många substanser i cigaretterna som ger ett fysiskt beroende. Ändå lyckas människor på egen hand sluta röka. Det handlar någonstans om viljestyrka. Att släppa tyglarna, att släppa efter sina begär i detta sammanhang betyder att man fortsätter att röka och finner sig i det.

 

Att ett spelberoende är ärftligt är bullshit. Och bara för att du påstår dig vara påläst så betyder inte det att du har korrekt information. Vilket uppenbarligen syns i dina inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det har du inte eftersom du själv inte varit spelberoende. Att känna ”tendenser till ett spelberoende” är inte samma sak, faktiskt inte ens i närheten, som att verkligen ha sjukdomen.

 

Jag tror helt enkelt inte på att det är en "sjukdom". Vad har den för grunder isåfall? Vad var dessa människor innan kortspel fanns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle ju vara den psykiska biten. Det är väl så tex Anorexia uppstår?

 

vilken jävla idiot. hur kan du säga att du inte känner medlidande för alkoholberoende,spelberoende. jag har gått en kurs om detta och man kan inte bara sluta spela om det går dåligt en dag. Visst går det att tänka på andra saker men det är inte lätt! Kan lova dig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är pinsamt när man skyller sina problem på sina gener. Finner det lustigt att när någon är beroende av något så är det aldrig personens eget fel. Jag har väldigt svårt att tycka synd om människor som gång efter gång väljer fel väg i livet och sen skyller ifrån sig.

 

Men jag är väl bara en pinsam, tragisk, dåligt påläst person.

 

Om du inte visste det så är det ärftligt till viss del, det samma gäller för alkoholberoende..

 

Visst är det pinsamt när man är så dåligt påläst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle ju vara den psykiska biten. Det är väl så tex Anorexia uppstår?
Ok, varifrån kommer den "psykiska biten". Etern eller liknande?

 

Tror du behöver öva lite på basic vetenskap.

 

Jag har väldigt svårt att tycka synd om människor som gång efter gång väljer fel väg i livet och sen skyller ifrån sig.
Vad sägs om någon med hjärnskador som skulle svälta ihjäl på egen hand?

 

Problemet är att du tror på en massa trams som fri vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa trådskaparen lite respekt och antingen svara på det han ber om eller avstå.

Kan inte förstå människor som börjar prata om money management eller prova annan sorts poker etc med en människa som tillslut insett att det inte är värt att förlora pengar på ett spel som bara får honom att må dåligt.

 

Och nu bröt jag visst precis mot min första mening...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken jävla idiot. hur kan du säga att du inte känner medlidande för alkoholberoende,spelberoende. jag har gått en kurs om detta och man kan inte bara sluta spela om det går dåligt en dag. Visst går det att tänka på andra saker men det är inte lätt! Kan lova dig det.

 

Definiera en spelberoende du som vet vad du talar om.

 

Varför kan man inte sluta spela menar du? Är du även rökare? Har hört att det är omöjligt att sluta röka nämligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart att det är en viss genetisk komponent i spelberoende. Låga halter av Dopamin, seretonin och noradrenalin har jag för mig att man har konstaterat. I alla fall så hade det med detta system att göra tror man.

OT Thefman. Gillar din avartar. Vem är det på bilden? En kändis eller är det du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, varifrån kommer den "psykiska biten". Etern eller liknande?

 

Tror du behöver öva lite på basic vetenskap.

 

Vad sägs om någon med hjärnskador som skulle svälta ihjäl på egen hand?

 

Problemet är att du tror på en massa trams som fri vilja.

 

Nu vet jag inte vad "etern" betyder och en snabb sökning gav inget. Förklara gärna.

 

Hur menar du isåfall att ett spelberoende skulle vara fysiskt? Dom som föds med denna sjukdom, hur lever sånna personer innan de träffar på pokern? Är de omdömmeslösa? Om man skulle argumentera för att spelberoendet var fysiskt och grundar i att hjärnan utlöser små kickar i nån form som ett belöningssystem, ja då borde det även påverka andra saker i livet än poker. För övrigt upplever nor samtliga pokerspelare nån gång dessa "kickar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart att det är en viss genetisk komponent i spelberoende. Låga halter av Dopamin, seretonin och noradrenalin har jag för mig att man har konstaterat. I alla fall så hade det med detta system att göra tror man.

OT Thefman. Gillar din avartar. Vem är det på bilden? En kändis eller är det du?

 

Ska söka lite på de ämnen du listade ovan.

 

OT: Haha! Nä jag satt en kväll och googlade på vad jag ansåg vara roliga namn. Till slut hittade jag "Bernard 57, revisor" och tyckte att han såg rätt så finurlig ut på bilden! =)

 

Jag själv liknar inte bilden då jag är 21 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska söka lite på de ämnen du listade ovan.

 

OT: Haha! Nä jag satt en kväll och googlade på vad jag ansåg vara roliga namn. Till slut hittade jag "Bernard 57, revisor" och tyckte att han såg rätt så finurlig ut på bilden! =)

 

Jag själv liknar inte bilden då jag är 21 år gammal.

Ok Var lite rädd att det var du:-) Gubben ser ju ut som en seriemördere.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska söka lite på de ämnen du listade ovan.

 

Nu är vi där igen. En tomte som tror att han vet en jäkla massa och så är han helt fel ute.

 

Detta är alltså jävligt basic grejer vad gäller beroende men ändå sitter du och säger att du vet en jävla massa. Vad håller du på med? Du är för dåligt påläst och helt enkelt inte ens tillräckligt allmänbildad för att föra en sådan här diskussion.

 

Du känner brist på empati för personer med beroende eftersom du inte vet/förstår varför de befinner sig i den situation de gör. Lägg ner, du har redan bevisat varför du tycker som du gör (dumhet – tänkte att det var lika bra att skriva ut det ifall du inte fattade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definiera en spelberoende du som vet vad du talar om.

 

Varför kan man inte sluta spela menar du? Är du även rökare? Har hört att det är omöjligt att sluta röka nämligen...

 

Japp jag är även rökare. Det springer runt massa tankar i hjärnan på en, som inte går att ta bort helt och hållet, men istället för att göra dessa handlingar som tankarna säger kan man t.e.x ta en promenad, göra olika andningövningar t.e.x. Vad mer vill du veta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi där igen. En tomte som tror att han vet en jäkla massa och så är han helt fel ute.

 

Detta är alltså jävligt basic grejer vad gäller beroende men ändå sitter du och säger att du vet en jävla massa. Vad håller du på med? Du är för dåligt påläst och helt enkelt inte ens tillräckligt allmänbildad för att föra en sådan här diskussion.

 

Du känner brist på empati för personer med beroende eftersom du inte vet/förstår varför de befinner sig i den situation de gör. Lägg ner, du har redan bevisat varför du tycker som du gör (dumhet – tänkte att det var lika bra att skriva ut det ifall du inte fattade).

 

Mitt argument var att spelberoendet var ett psykiskt problem. Och jag menar då att man på egen hand i princip ska kunna kontrollera detta själv. Ju svagare man är i psyket ju svårare för att sätta emot för sina begär.

 

Gå igenom listan i länken så ser du att du förmodlgien själv har tendenser till spelberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De biologiska kunskaperna om spelberoende verkar enligt mig (noob på området) vara osäkra och begränsade. Så den bergsäkerhet som finns i de flesta inläggen i den här tråden ger ett lite löjligt intryck. Men mest löjlig är ändå thefman som yrar på om att det bara är att sluta spela.

 

Dels finns det studier som visar på likheter mellan spelberoende och annat beroende, t ex verkar det gå att medicinera mot spelberodne (Kim SW, Grant JE, Adson DE, Shin YC, Zaninelli R (2002). "A double-blind placebo-controlled study of the efficacy and safety of paroxetine in the treatment of pathological gambling". Journal of Clinical Psychiatry 63 (6): 501-507. PMID 12088161.)

 

Dels är det förstås kalkonartat att tala om spelberoendes fria vilja och att de borde "ta sig i kragen" etc. Tror du att de vill vara beroende? Eller att viljestyrka ine har något med biologi att göra?

 

Att vilja komma ur ett beroende är förstås viktigt för att komma ur det, men det innebär förstås inte att problemet kan reduceras till denna vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt argument var att spelberoendet var ett psykiskt problem. Och jag menar då att man på egen hand i princip ska kunna kontrollera detta själv. Ju svagare man är i psyket ju svårare för att sätta emot för sina begär.

 

Och min poäng är att det sedan länge är fastställt att i princip all form av beroendeproblematik även har fysiska orsaker. Om man inte vet det bör man inte diskutera saken innan man har läst på lite.

 

Gå igenom listan i länken så ser du att du förmodlgien själv har tendenser till spelberoende.

 

Det är mycket möjligt men det är ändå så fruktansvärt långt från ett verkligt beroende att man inte kan hävda att man har ”full insyn” eller vad det nu var för rappakalja du slängde ur dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...