Gå till innehåll

När byta aktiefonder?


Hygglo

Recommended Posts

Jag har lite pokervinster placerade i aktiefonder och nu funderar jag på om jag ska bli lite mer aktiv i att byta fonder. Jag har i princip köpt 10 olika fonder från början och när jag köper mer köper jag bara samma.

 

Vad har ni för tips för hur man ser när det är dags att sälja en fond?

 

När är det dags att köpa en fond?

 

Jag efterfrågar alltså inte tips på specifika fonder, utan mer vad man ska kolla efter när man ska köpa/sälja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fondköp handlar väl generellt om att välja risk. Fonderna ger lägre risk än en ensam aktie (i normalfall, åtminstone en spridd risk). Att välja en "bra" fond finns det väl ingen bra regel för. Vissa områden/branscher kommer alltid att vara bättre än andra, sedan svänger det.

 

Det gäller ju att pricka in rätt område vid rätt tid. Ett tips som ofta fungerar hyffsat är att se på senaste perioden/perioderna. En fond som gått bra kommer förmodligen att fortsätta att göra det - åtminstone ett litet tag till. En fond som går dåligt kommer nog fortsätta att göra det. Taskigt men stämmer ofta till viss del.

 

Så: Kolla utvecklingen och koncentrera dig på fonder som gått bra på slutet. Kanske enda rådet som är enkelt. Annars handlar det om kunskap. Sedan förstås att välja en fond med en risk som du accepterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit intresserad av fonder, pga avgifterna och bankernas intresse att göra profit på ditt kapital. Låt dig inte luras av placeringsdisken på din bank.

Fonder är möjligen bra om man är totalt okunnig och kan vara bra om du vill ha väldigt liten risk.

 

Det finns dock EN fond som jag kan rekommendera, Avanza Zero. Den innehåller OMXS30 (de 30 största bolagen på svenska börsen) och är helt avgiftsfri.

Även om du inte är insatt i aktier tycker jag du ska köpa på dig flera (sprida riskerna) investmentbolag. Investmentbolag är ju som en "fond" och desutom får du oftast ett substansvärde på runt 20-25% på köpet.

 

Substansvärde är en extra bonus i form av de företagen investmentbolag har i sin portfölj. De har ett sammanlagt värde som överstiger investmentbolaget på oftast runt 20-25% sagt. Genom historien har alltid de större investmentbolagen slagit index och de kommer fortsätta göra det.

 

Exempel på bra investmentbolag med substansvärde och bra utdelning är Investor, Lundbergs, Industrivärden, Öresund mfl. Just Industrivärden känns extra intressant just nu.

 

Mitt tips således, sälj dina fonder och köp investmentbolag och eventuellt Avanza Zero.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevliga tråd detta för en som är helt grön angående aktier och fonder och har tänkt börja investera :) Allså det jag undrar över nu är lixom vartifrån investerar man om man säger så, genom banken eller är det nån sida på nätet som gäller, kanske det som heter depå? :oops: Allafall är helt grön och hoppas ni förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu man kunde investera genom avanza på deras hemsida, är det bra?

 

Jag har kört med Avanza i ett par år nu och jag är totalt nöjd. Det finns andra ställen som har billigare courtage om man funderar på att köra många lowstakes-aktieaffärer, men fonder och sånt är samma avgifter. De olika inlåningsräntorna om man nu råkar ha cash liggande på sin depå vet jag inget om.

 

Hur som helst kan jag inte tänka mig att en bank (exempelvis Swedbank, Handelsbanken, SEB o dyl) kan ha bättre priser och funktioner än Avanza (och liknande nätmäklare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza zero är en bra fond - den följer aktierna i sverige och har 0 kr i avgifter.

 

De aldra flesta fonder är rena kassakor för bankerna och ger mycket dålig avkastning på kapitalet. Det enda skälet att satsa i fonder är att man bara har ett mindre sparande och vill spara i aktier för att räntepapper inte ger så bra ränta. Eller för att man kan 0 om aktiemarknaden och inte kan eller orkar lära sig.

 

Har man mer än 100K i sparkapital så är det oftast mera lönsamt och satsa dem direkt i några investmentbolag(i princip fungerar de pss som fonder men utan avgifterna) och slippa bankernas fondavgifter.

 

 

/Ständig medlem i Aktiespararna sedan många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra och intressanta tips här, tack! :-D

 

Angående investmentbolag; hur mycket behöver man placera ungefär, minst, för att det ska vara någon idé att göra det och hur gör man för att placera pengarna där?

 

Jag är helt oinsatt i dessa frågor men väldigt intresserad så kom gärna med fler tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående investmentbolag; hur mycket behöver man placera ungefär, minst, för att det ska vara någon idé att göra det och hur gör man för att placera pengarna där?

 

Investmentbolag är vanliga aktiebolag som har som affärside att köpa andra bolags aktier och få bra avkastning - pss som fonder.

 

Så det är bara och köpa investmentbolagets aktier pss som man köper vanlig aktier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera i en fond som investerar i aktier och aktierelaterade värdepapper i mindre svenska bolag. Har en känsla av att de kommer slå marknaden under de kommande 4 åren..

 

Om du tror så rekommenderar jag att du köper det fina bolaget Ratos istället. Ett investmentbolag som satsar på mindre onoterade bolag. Ratos har gått riktigt bra och verkar ha en mycket kunnig ledning när det gäller att hitta nya små guldkorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite surt att avanza sänkte limiten på avanza zero från 1M per dag till 25k per dag den 30e mars...precis när man skulle köpa in sig ordentligt

 

edit: varför...varför gjorde dom detta?

 

Rekommenderar inte att du investerar allt på en stöt eftersom risken är stor att du köper på en peak, speciellt nu när börsen står på All-time high. En sundare och vettigare strategi är att göra många mindre mindre insättningar under en längre period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

 

Själv har jag ett personkonto hos Nordea och eftersom jag är rätt så lat och okunning inom området så valde jag i princip enbart på känsla några fonder ur deras "sortiment" när jag skulle investera. Kanske det var fel? :rolleyes:

 

Hur som helst sitter jag med cirka 250k utspritt på följande av Nordeas fonder:

Asian Fund 7,66%

Avanti 7,81%

Futura 19,97%

Sekura 27,62%

Småbolag Norden 7,69%

Sverigefond 25,50%

Indien 3,73%

 

Borde jag byta till ett bättre alternativ och i så fall vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Era tips har fått mig mer intresserad för fonder och aktier. Jag kollade Avanza Zero på Avanzas hemsida och nu har jag några frågor.

 

1) Avanza Zero har ju gått väldigt bra och ligger ganska högt nu. Är det bra att köpa nu när den står så högt, kommer den verkligen stiga så mycket mer på ett tag?

 

2) Är det jämförelsevis bra priser (Courtageavgift) på Avanza? Är det säkert att handla genom dem?

 

För referens:

 

Bas-Kund

Depåavgift: 0 kr Depåkrav: 0 kr

Courtage: 0,085 % Minimicourtage: 99 kr

 

Mikro-Kund

Depåavgift: 0 kr Depåkrav: 0 kr

Courtage: 0,15 % Minimicourtage: 39 kr

 

Ytterligare en fråga (jag är helt nybörjare på detta): Dras Courtageavgiften när man köper, säljer eller både och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Era tips har fått mig mer intresserad för fonder och aktier. Jag kollade Avanza Zero på Avanzas hemsida och nu har jag några frågor.

 

1) Avanza Zero har ju gått väldigt bra och ligger ganska högt nu. Är det bra att köpa nu när den står så högt, kommer den verkligen stiga så mycket mer på ett tag?

 

2) Är det jämförelsevis bra priser (Courtageavgift) på Avanza? Är det säkert att handla genom dem?

 

För referens:

 

Bas-Kund

Depåavgift: 0 kr Depåkrav: 0 kr

Courtage: 0,085 % Minimicourtage: 99 kr

 

Mikro-Kund

Depåavgift: 0 kr Depåkrav: 0 kr

Courtage: 0,15 % Minimicourtage: 39 kr

 

Ytterligare en fråga (jag är helt nybörjare på detta): Dras Courtageavgiften när man köper, säljer eller både och?

 

1) Vem vet?

 

2) Safe. Det är du som äger aktierna, inte Avanza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E

Ytterligare en fråga (jag är helt nybörjare på detta): Dras Courtageavgiften när man köper, säljer eller både och?

 

1. Avanza Zero rör sig efter börsindex - går börsen upp går fonden upp.

 

2. Ja det är bra priser.

 

Courtage betala för varje affär man gör dvs både när man säljer och köper.

 

Så om man köper aktier för 200 000 kr och sedan säljer dem för 240000 kr så betalar man totalt 198 kr i courtage (Bas-kund) och gör en vinst på 39802 kr. Men betalar 200099 när man köper och får 239901 när man säljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar inte att du investerar allt på en stöt eftersom risken är stor att du köper på en peak, speciellt nu när börsen står på All-time high. En sundare och vettigare strategi är att göra många mindre mindre insättningar under en längre period.

 

1 M är en mindre insättning för Jacobmal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Era tips har fått mig mer intresserad för fonder och aktier. Jag kollade Avanza Zero på Avanzas hemsida och nu har jag några frågor.

 

1) Avanza Zero har ju gått väldigt bra och ligger ganska högt nu. Är det bra att köpa nu när den står så högt, kommer den verkligen stiga så mycket mer på ett tag?

 

2) Är det jämförelsevis bra priser (Courtageavgift) på Avanza? Är det säkert att handla genom dem?

 

För referens:

 

Bas-Kund

Depåavgift: 0 kr Depåkrav: 0 kr

Courtage: 0,085 % Minimicourtage: 99 kr

 

Mikro-Kund

Depåavgift: 0 kr Depåkrav: 0 kr

Courtage: 0,15 % Minimicourtage: 39 kr

 

Ytterligare en fråga (jag är helt nybörjare på detta): Dras Courtageavgiften när man köper, säljer eller både och?

 

 

Eftersom jag jobbar på Avanza kan jag bara rekommendera oss. Billiga och riktigt bra.8-) När det gäller ZERO tar du ingen förvaltarrisk utan den kommer utvecklas som OMS30 index plus utdelningarna. Dock skall du tänka på att de fem största innehaven står för ca 48 % av fonden. Så utvecklingen beror mycket på ericsson,H&M,Telia,Nordea och Volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...