Gå till innehåll

Nybörjare: Sluta slowplaya! Det är ert största misstag.


Bjorn_

Recommended Posts

Finns ett läge du ska slowspela, om du möter en spelare som spelat tamt inna flop och du får drömflop med en triss när två av korten till trissen ligger ute. Betar du lägger sig killen garanterat genast, istället checkar du en gång hoppas på en bet o re-raisar honom varpå han lägger sig o du fick pengar du inte skulle fått annars. Checkar han betar du i nästa runda

 

Jasså, slowspela en synlig triss? Det är livsfarligt, tomten kan sitta på färgdrag, stegdrag eller på samma triss med bättre kicker. Bättre att betta ut och se hur man ligger. Du får ingen information alls om du checkar. Många tror även att man bluffar, för ingen bettar väl en triss!!, och synar bara för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte förklara varför det inte stämmer? Jag hatar folk som bara skriver en rad och tror att alla andra fattar direkt.

Fan, nu känner jag mig hatad. Vill förresten minnas att din frekvens av enradsresponser är rätt hög. ;)

 

Jag uppfattade cazacu som att han menade att man inte behövde ta hänsyn till att få in pengarna mot ett tvåpar när man slowplayar eftersom man ändå kan få in de pengarna jättelätt, och det ser jag helt enkelt som faktamässigt jättefel. Det är i regel mycket lättare att få in rejält med pengar mot tvåpar om man spelar hårt de två första rundorna än om man tagit det lugnt och sedan vaknar till liv på turn (eller gud förbjude) rivern. Det är inte så många som stackar av på sista gatan i en pott med tvåpar om det inte finns en rejält bra anledning att göra så.

 

Så här i efterhand så verkar det iofs som om cazacu svarade på en icke-existerande post och att jag blev lite förvirrad av formuleringen "mot att inte slöspela" och missuppfattade hans poäng. Jag är väl inte ej för trög för att icke inte hänga med i dubbelnegationerna helt enkelt.

 

Intressant man får nog tro att det stämmer när så erfarna spelare säger att det är bäst att börja bygga tidigt mot typiska motståndare.

Men har man lite fakta såsom read, stackstorlek(mindre stack talar för slowspel) och vilken position man sitter i ex tidig talar mer för slowspel. Vidare om det inte finns något realistiskt drag ute talar också mer för slowspel tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag tacka Parre för ännu en läsvärd och bra artikel!

Du förgyller tiden mellan mina pianolektioner..

 

 

 

Slowplay kan i vissa fall vara tillfredsställande eftersom man känner att man lurar motståndaren, men alltför ofta lurar man sig själv istället!

 

Det är detta som många nybörjare gillar, att lura kalsongerna av sin motståndare hellre än att tjäna pengar... I deras värld är ju poker ett spel med feta bluffar där det hela tiden handlar om att vilseleda sin motståndare, ett riktigt psykkrig med andra ord... Men faktum är att oftast är det det rättframma spelet som vinner mest pengar, särskilt när man speler i tomteverkstan.

 

Det här är rätt intressant. För ungefär 2 månader sedan så gjorde jag en alltför sällsynt analys av mitt spel.

Jag insåg då med pinsam tydlighet att jag har satt större värde i att "lura" folk (framför allt på min egen lilla klubb) och spela "snyggt" än att faktiskt få in så mycket marker som möjligt i fördelaktiga situationer.

Således bestämde jag det som parre här tar upp.

Jag slöspelar nästan aldrig längre.

Min motivering (som väl är rätt??) är att om motståndaren är tom så kommer han/hon inte donera pengar till mig hur mycket jag än trixar och har mig. Men, om motståndaren har träffat något kommer jag få in MER pengar i potten om jag betar/höjer eftersom denne då kommer att syna trots (förhoppningsvis) stort underläge.

Detta har gjort att mina resultat är märkbart bättre. (Jaja, måste spela en miljard händer för att jag ska veta på riktigt.. jag vet..)

Sen kan jag ibland spela för passivt, men det är en annan sak. Det är inte att jag försöker slöspela, utan att jag helt enkelt är för kass. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Kan du inte förklara varför det inte stämmer? Jag hatar folk som bara skriver en rad och tror att alla andra fattar direkt.

Fan, nu känner jag mig hatad. Vill förresten minnas att din frekvens av enradsresponser är rätt hög. ;)

Man måste ju bara älska denna typ av ironiserande över en ironisk post. Det märks att det är två high-stakes-spelare i närkontakt här... 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Mycket bra artikel!

 

Jag har just börjat lira poker med pengar, rättare sagt 2 dagar nu (nyss fyllda 18). :-P Och jag tror att detta kommer hjälpa mig mycket, som någon sa här på tråden att nybörjare vill hellre lura kalsongerna av motståndaren än att tjäna pengar, jag håller helt med, iallafall var det så för mig tills jag läste denna artikel.

 

Jag vet att jag är nybörjare, att jag har mycket kvar att lära mig, men sådana här artikeln är bara bäst! Får väl gå och ändra mitt spel och försöka vinna lite pengar istället. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...