Gå till innehåll

Om shorthanded limit poker


Vinden

Recommended Posts

4. Spela höga kort! Höga kort ökar i värde i shorthanded holdem. En hand som K :heart: 8 :diamond: är oftast bättre än 9 :spade: 8 :spade: pga av värdet av de höga korten.

 

Att spela så kallade suited connectors är generellt en dålig taktik i holdem för du behöva många motåndare för att positivt EV.

För båda händerna du nämner gäller att man höjer med dem först in i potten i sen position för att ta mörkarna. Och det fungerar de ungefär lika bra till båda två.

 

7. Växla tempo ofta! Detta innebär att spelar samma typ av hand olika vid olika situationer.

Detta kommer göra att din motståndare får gissa oftare och du får ett psykolisk överläge.

Håller definitivt inte med, samma hand ska allra oftast spelas exakt likadant från gång till gång. Variationen bör komma från att variera spelet av ett fåtal händer och i övrigt att spela ett flertal olika händer likadant.

 

8. Eftersom din motståndare ofta kommer beta om du checkar på floppen är detta det perfekta/bästa läget att förska spela på check-raise.

Beroende på vilket tempo du är kan du chechraisa med mellanpar och bra drag till färg eller stege

Och bottenpar och inget alls.

 

9. Om din motståndare visar styrka och du har en bra hand är rope-a-dope bästa sättet att tjäna pengar.

Nein! Rope-a-dope är helt fel sätt att möta aggressiva spelare, även om man har en bra hand eftersom man inte ger dem möjlighet att återhöja (och dessutom väldigt billiga drag). Om man rutinmässigt kör rope-a-dope förlorar man mycket pengar i tre- och fyrbet. Undantaget är väl om man floppar fyrtal och stryper leken helt.

 

10. Ponera att du har en skräphand och checkar i tidig position.

Här kanske din motståndare också checkar en medioker hand då han är rädd för dina frekventa checkraisar.

Det är väldigt sällan jag ser det hända, men ok.

 

Om din motståndare checkar bakom dig på floppen bör du nästan alltid beta på turn. Dels ser det ut som du försökte en checkraise, dels visar det styrka.

Beror på vem det gör det, om prefloppraisaren checkar tillbaka är det väldigt ofta för att trappa med en riktigt stark hand.

 

 

12. Om alla checkade på floppen bör du alltid beta på turn. Detta gäller speciellt om sitter i sen position.

Bara om det finns en realistisk chans att faktiskt ta potten, ha bäst hand, eller förbättra till bäst hand.

 

13. Om du checkraisar på floppen och betar igen på turn och motståndaren HÖJER bör du oftast lägga dig.

Du har visat alla muskler och fi är inte imponerad. Om du skall spela vidare nu är detta en solkar höjning.

Att syna hans höjning här på turn är ett stort fel.

Färgdrag.

 

16. Precis som i fullring gäller ofta regeln "beta bara på rivern om du vill bli synad"

Den gäller inte i fullring heller. Att kunna frirullebeta förutsägbara motståndare när man saknar position är väldigt viktigt.

 

Ett frirullebet är när du lätt kan lägga dig mot en höjning och motståndarens synhänder som du slår är fler än hans bethänder som du slår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Spela höga kort! Höga kort ökar i värde i shorthanded holdem. En hand som K 8 är oftast bättre än 9 8 pga av värdet av de höga korten.

 

Att spela så kallade suited connectors är generellt en dålig taktik i holdem för du behöva många motåndare för att positivt EV.

 

För båda händerna du nämner gäller att man höjer med dem först in i potten i sen position för att ta mörkarna. Och det fungerar de ungefär lika bra till båda två.

 

--------------------------------------------

 

Korrekt men stycket gäller värdet på handen, INTE hur du spelar den!!

 

----------------------------------------------

 

Citat:

9. Om din motståndare visar styrka och du har en bra hand är rope-a-dope bästa sättet att tjäna pengar.

 

Nein! Rope-a-dope är helt fel sätt att möta aggressiva spelare, även om man har en bra hand eftersom man inte ger dem möjlighet att återhöja (och dessutom väldigt billiga drag). Om man rutinmässigt kör rope-a-dope förlorar man mycket pengar i tre- och fyrbet. Undantaget är väl om man floppar fyrtal och stryper leken helt.

 

------------------------------

 

Vem talar om aggresiva spelare???

 

-------------------------------

 

Jag har för lite tid att kommentera resten nu, men vi har olika åsikter om mycket.

 

*edit* ju mer jag läser av ditt svar Hjort, ju mer tror jag att vi har liknande åsikter i mycket men talar om olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Spela höga kort! Höga kort ökar i värde i shorthanded holdem. En hand som K :heart: 8 :diamond: är oftast bättre än 9 :spade: 8 :spade: pga av värdet av de höga korten.

 

Att spela så kallade suited connectors är generellt en dålig taktik i holdem för du behöva många motåndare för att positivt EV.

För båda händerna du nämner gäller att man höjer med dem först in i potten i sen position för att ta mörkarna. Och det fungerar de ungefär lika bra till båda två.

 

Jag tycker vi behöver tala om hur shorthanded vi nu menar med shorthanded...Pratar vi sexmanna tidig position så är låga SC som Topace skriver inte mycket att ha, talar vi H2H på kanppen så bankar vi om med allt, som Hjort säger, och däremellan lite sunt föruft.

7. Växla tempo ofta! Detta innebär att spelar samma typ av hand olika vid olika situationer.

Detta kommer göra att din motståndare får gissa oftare och du får ett psykolisk överläge.

Håller definitivt inte med, samma hand ska allra oftast spelas exakt likadant från gång till gång. Variationen bör komma från att variera spelet av ett fåtal händer och i övrigt att spela ett flertal olika händer likadant.

 

Återigen en funktion av antalet måtståndare, ju färre fi desto mer lika spel varje hand.

 

9. Om din motståndare visar styrka och du har en bra hand är rope-a-dope bästa sättet att tjäna pengar.

Nein! Rope-a-dope är helt fel sätt att möta aggressiva spelare, även om man har en bra hand eftersom man inte ger dem möjlighet att återhöja (och dessutom väldigt billiga drag). Om man rutinmässigt kör rope-a-dope förlorar man mycket pengar i tre- och fyrbet. Undantaget är väl om man floppar fyrtal och stryper leken helt.

 

Möter man en passiv spelare som visat styrka är repet bäst, som Topace skriver. Möter man en aggro så bör man variera sig.

 

10. Ponera att du har en skräphand och checkar i tidig position.

Här kanske din motståndare också checkar en medioker hand då han är rädd för dina frekventa checkraisar.

Det är väldigt sällan jag ser det hända, men ok.

Jag som är en aggro spelare får många gratiskort av denna anledning.

 

 

Om din motståndare checkar bakom dig på floppen bör du nästan alltid beta på turn. Dels ser det ut som du försökte en checkraise, dels visar det styrka.

Beror på vem det gör det, om prefloppraisaren checkar tillbaka är det väldigt ofta för att trappa med en riktigt stark hand.

Hjort har en bra poäng, dock är det SVÅRT att floppa ett monster i holdem, så det är vanligare att han är tom - speciellt om han multitablar.

 

12. Om alla checkade på floppen bör du alltid beta på turn. Detta gäller speciellt om sitter i sen position.

Bara om det finns en realistisk chans att faktiskt ta potten, ha bäst hand, eller förbättra till bäst hand.

Fungerar lika bra från tidig position. Nästan bättre där faktiskt.

 

16. Precis som i fullring gäller ofta regeln "beta bara på rivern om du vill bli synad"

Den gäller inte i fullring heller. Att kunna frirullebeta förutsägbara motståndare när man saknar position är väldigt viktigt.

 

Ett frirullebet är när du lätt kan lägga dig mot en höjning och motståndarens synhänder som du slår är fler än hans bethänder som du slår.

Se bara till att du inte möter exempelvis Crippoli i en sådan pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar låglimit holdem(0.5/1 & 1/2) och spelar efter principer som liknar det du beskriver. Funkar bra, så lågt iaf, med ett agressivt spel, som du skriver behöver bluffarna inte hålla överdrivet ofta för att det ska va ett lönsamt spel. Många bra tips och synpunkter som jag ska tänka på. Jag ska också kolla artiklarna och på forumet du rekommenderade och se om jag kan hitta fler bra tips/sanningar/... Du verkar ju ha koll på vad du snackar om :D

Tack för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar låglimit holdem(0.5/1 & 1/2) och spelar efter principer som liknar det du beskriver. Funkar bra, så lågt iaf, med ett agressivt spel, som du skriver behöver bluffarna inte hålla överdrivet ofta för att det ska va ett lönsamt spel. Många bra tips och synpunkter som jag ska tänka på. Jag ska också kolla artiklarna och på forumet du rekommenderade och se om jag kan hitta fler bra tips/sanningar/... Du verkar ju ha koll på vad du snackar om :D

Tack för mig!

 

Tack för sitt positiva svar! Det uppmuntrar till vidare arbete. Precis som skriver behöves olika typer av "moves" inte lyckas så ofta för att vara lönsamma.

 

Det finns många bra länkar men de jag nämnde är en bra start till riktigt bra läsning. Maila eller pma om du vill ha mer länk tips.

 

/Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bra artikel! Håller med om det mesta. Spela som i fullring fast allt aggressivare. Steal mer, försvara mer, bluffa mer, etc. Bluffraise på slutet är dock inget jag brukar använda mig av, på samma sätt som jag aldrig lägger mig mot en raise på slutet.

 

Har du tittat något på Poker Tracker el. dyl. om vilka stats man "bör" ha i shorthanded (6-manna). T.ex. i fullring så verkar 15 % utom blindarna vara vedertaget. Vad är motsvarande i Shorthanded?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra artikel! Håller med om det mesta. Spela som i fullring fast allt aggressivare. Steal mer, försvara mer, bluffa mer, etc. Bluffraise på slutet är dock inget jag brukar använda mig av, på samma sätt som jag aldrig lägger mig mot en raise på slutet.

 

Har du tittat något på Poker Tracker el. dyl. om vilka stats man "bör" ha i shorthanded (6-manna). T.ex. i fullring så verkar 15 % utom blindarna vara vedertaget. Vad är motsvarande i Shorthanded?

 

Kul att du gillade artikeln! Att prova en bluffraise då och då på rivern kommer lungt finansiera din dryck nästa midsommar så jag kan rekomendera dig att prova det i bland.

 

And PT så är jag dålig på detta det dikuteras mycket om detta på 2+2, så det är väl en naturligare ort för diskutionen eftersom detta annars så braiga forum saknar SH-del.

 

Lycka Till!

 

/Toppace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

3.Spela inga drag passivt....varför inte?

Rent instinktivt känns det bra när man ibland får se turn gratis med sitt öppna stegdrag.

7.Växla tempo ofta,behövs verkligen det?

Folk kommer och går hela tiden online.Det är klart,är det samma gubbar som sitter vid bordet timmavis i sträck så förstår jag-men generellt är inte detta fallet på nätet.

8.Är inte turn ett ännu bättre tillfälle?

Spela passivt flopp,och dra till med turnraise.

10.Nästan alltid betta turn då FI checkat flop.Okay,medhåll men väldigt beroende på motståndare känns det som.

11.Beror nog på turnkort och annat.Turnen är ett utmärkt tillfälle att folda en förmodat slagen hand tycker jag.

13.Jag förstår inte varför att syna är helt fel.Det kommer troligen att bli fortsatt action på rivern-om det är det man är ute efter.Är man inte ute efter mer action,men vill stanna i handen med starka kort så är väl inte syn fel?

 

Tack för trevlig artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7.Växla tempo ofta,behövs verkligen det?

Folk kommer och går hela tiden online.Det är klart,är det samma gubbar som sitter vid bordet timmavis i sträck så förstår jag-men generellt är inte detta fallet på nätet.

 

En liten tanke bara.

Det kan vara bra att ha den där tempoväxlingen i ryggmärgen. Fastän den inte behövs i vissa fall och den kanske kan ge smått -EV så kan det nog vara bra att kunna. Man vill nog kunna mixa upp sitt spel om man ska sitta ner i en stor tunnering nån gång. Eller om man ska gå upp några nivåer.

 

Rätta mig om jag har fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt och intressant.

 

Jag kan hålla med om 1, 2 och principen om att höga kort är bättre än låga. Resten kan var rätt i vissa situationer, men kan lika gärna var fel i andra.

Allt beror på position, motståndare och till viss del nivå.

 

Jag förstår inte heller varför det är fel att syna på 13.

 

14, 16, 17 och 18 tycker jag är mer fel än rätt.

 

14 & 16. vad gäller betting på rivern så måste man ofta bara bita ihop och betta när man sitter först (speciellt om man ska syna och kan slå bättre händer än rena bluffar). Det beror på att en check ger motståndaren läge att värdebetta alla sina händer som slår dig och checka ner allt annat. Då kommer det i princip bara in pengar på rivern i de lägen där du är slagen.

 

17. Helt fel enligt min åsikt. Med två eller kanske till och med bara en riktigt dålig spelare kan det vara lönsamt att sitta med två, tre bättre/lika bra spelare. Om inte detta vore sant hade det varit väldigt svårt att hitta ett ledigt säte någonstans redan på mellanhöga nivåer.

 

18. Det överlägset bästa sättet att vinna är att spela solid poker. Även om solid poker är en aning annorlunda när det gäller SH kontra fullbord. Att försöka vara lurig och trixig innebär med automatik att man spelar handen annorlunda mot vad som ger mest EV. En förkrossande majoritet av motståndare tänker inte så långt att de försöker sätta dig på en hand med hänsyn till vilket tempo du är i. Och de flesta tar inte ens hänsyn till tidigare bettingmönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14&16:Jag håller ju med om att bara checka rivern om man fruktar att man är slagen....å andra sidan,ett motto jag oftast håller mig till är "beta rivern",d.v.s i vad man uppfattar som marginella situationer så är det bäst att inte lämna onödigt initiativ till Fi här.

Det känns som ett fundamentalt fel att vara för passiv på rivern.

17.Håller med Zamora.Det finns ibland en riktigt stor fisk vid bordet som alla andra får smulor ifrån.

Detta innebär ju inte att table selection blir mindre viktigt.

18.Se tidigare tankar runt punkt 7.

 

På sätt och vis pekar de olika meningarna i denna tråd på hur subtilt det är med shorthanded.Håller dock helt med Zamora att det allra viktigaste är att spela solid poker.

Shorthanded är mera beroende av motståndare,position,reads och sådant där.Teorin kring shorthanded måste per definition alltid bli shaky at best.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Tänkte att det skulle vara nyttigt för mig själv att skriva ner mina tankar kring dessa punkter. Without further ado...

 

1. Spela mer händer än du skulle gjort i fullring.

Spela precis som du skulle göra om de fyra första lägger sig i fullring.

 

2. Spela mer aggressivt än du skulle gjort i fullring.

Spela precis som du skulle göra om de fyra första lägger sig i fullring.

 

3. Spela inga drag passivt, framför allt inte de med 8 (öppet stegdrag) eller 9 (färgdrag) rena outs.

Ditt standardspel bör vara aggressivt för draghänder.

Undantag: I sen position med flera spelare kan det ofta vara bättra att satsa på en turn höjning när draget går in istället för en free card höjning på floppen. Drag ska också spelas passivt mot motståndare som aldrig lägger sig, beta bara när draget gått in.

 

4. Spela höga kort! Höga kort ökar i värde i shorthanded holdem. En hand som K :heart: 8 :diamond: är oftast bättre än 9 :spade: 8 :spade: pga av värdet av de höga korten.

Att spela så kallade suited connectors är generellt en dålig taktik i holdem för du behöva många motåndare för att positivt EV.

Höj med båda händerna på knappen när du är först in.

 

5. Det är farligt att visa "svaghet" i dena typ av poker.

"Svaghet" kan innebära mycket. Var medveten om hur motståndaren uppfattar dig. Att du lägger dig lite för ofta på floppen kanske bara är bra om motståndaren inte har vett att sluta beta på turn och river. Skapa en stil som får motståndare att göra misstag mot dig.

 

6. Beta, beta och beta tills du får motstånd!

Fungerar på tight passiva motståndare. Fungerar inte mot en duktig spelare! Ett första steg i rätt riktning bör vara att när du är i position och la in sista höjning på floppen, checka ibland på turn när du inte har någonting. Om motståndaren sedan bettar på river så lägger du dig ibland och synar ibland med ess högt.

 

7. Växla tempo ofta! Detta innebär att spelar samma typ av hand olika vid olika situationer.

Detta kommer göra att din motståndare får gissa oftare och du får ett psykolisk överläge.

 

Personligen gillar jag inte uttrycket "växla tempo". Jag får en bild av en spelare som spelar 15min jätteaggressivt, sedan passivt 10min osv...

Försök hellre att spela vad som kallas i spelteori en "mixed strategy". Så in en viss position med en viss hand mot en viss motståndare så har du (på ett ungefär) en procentchans att göra varje handling. Så om du har stora mörken, någon på knappen försöker stjäla och du får in ett färgdrag, då tex check/höj=70% check/syna=15% bet/3-bet=15%

 

8. Eftersom din motståndare ofta kommer beta om du checkar på floppen är detta det perfekta/bästa läget att förska spela på check-raise.

Beroende på vilket tempo du är kan du chechraisa med mellanpar och bra drag till färg eller stege

Håller med, check-raise bör vara den vanligaste linjen när du får något på floppen heads-up.

 

9. Om din motståndare visar styrka och du har en bra hand är rope-a-dope bästa sättet att tjäna pengar.

Det innebär att du checkar och synar hans betar för att slå honom med hans egen styrka.

Detta beror helt på motståndaren! En bra linje mot en aggressiv spelare som synar med mycket är flop: bet/call turn: check/raise river: bet

 

10. Ponera att du har en skräphand och checkar i tidig position.

Här kanske din motståndare också checkar en medioker hand då han är rädd för dina frekventa checkraisar.

Om din motståndare checkar bakom dig på floppen bör du nästan alltid beta på turn. Dels ser det ut som du försökte en checkraise, dels visar det styrka.

Om floppen har låga kort så är detta en bra linje in lilla eller stora mörken eftersom du lätt kan ha träffat. I övrigt, spela en mixed strategy, om floppen blir checkad, beta tex 30% av gångerna på turn. Om turn också blir checked beta 30% av dessa gånger oxå...

 

11. Om du betar på floppen och din motståndare synade så är det viktigt att beta igen på turn.

Om du lirar mot en alltför aggresiv spelare kan du då och då checka på turn men bara för att höja hans bet.

Desto färre motspelare desto större procent ska du betta på turn efter att ha bettat flop. Att höja på rivern när du checkat turn är inte bra om du inte har ett monster: du öppnar dig för en 3-bet, har gett honom ett gratis kort och gör så att han kommer att bluffa mindre i framtiden.

 

12. Om alla checkade på floppen bör du alltid beta på turn. Detta gäller speciellt om sitter i sen position.

Det känns ju onekligen som att motståndarna ber dig ta potten.

Se 10.

 

13. Om du checkraisar på floppen och betar igen på turn och motståndaren HÖJER bör du oftast lägga dig.

Du har visat alla muskler och fi är inte imponerad. Om du skall spela vidare nu är detta en solkar höjning.

Att syna hans höjning här på turn är ett stort fel.

Ja han har visat stor styrka och du bör lägga många händer. Att syna är nog den näst vanligaste handlingen du bör göra, tex steg och färgdrag, top pair mot en verkligt aggressiv motståndare etc....

 

14. På rivern bör du checka med avsikt att syna om du inte är hyffsat säker på att du har bästa handen.

Det gäller speciellt i den situation där du checkraisat antigen floppen eller turn och blivit synad.

Nej, nej, nej. En av de stora hemligheterna i limit är att value-betta, value-betta och valuebetta lite till. Undantaget är när motståndaren har en bra bluffrekvens på rivern. Då måste du check-syna mer. Men om han aldrig skulle bluff-raise kan du betta en massa här.

 

15. Då och då kan det löna sig att försöka en bluffraise i sen position om potten är headsup.

Detta spel måste inte lyckas många gånger för att vara lönsamt.

Försök bara detta mot duktiga spelare. Vad jag gillar bättre är att om jag har en skaplig hand att höja på turn för att sedan checka rivern och jag inte förbättrar handen.

 

16. Precis som i fullring gäller ofta regeln "beta bara på rivern om du vill bli synad"

Yepp, mot en vanlig spelare. Men om du spelar mot en duktig spelare som uppfattar dig som duktig kan du betta eftersom han tror att "du continue bettar bara flop och turn, bettar du river så har du något".

 

17. Spela bara vidare om du känner att du är den bästa spelaren vid bordet.

Att spela i denna typ av spel leder till större fluktuationer i din bankrulle.

Det betyder att vinner mer om du är bäst men även att du förlorar mer om du är underlägsen.

Hm, okej. Men det viktigaste är nog att ha nån riktigt dålig spelare till höger om sig. Det är där pengarna kommer ifrån.

 

18. Att undvika att ge information om hur spelar, och i vilket tempo du är, dina bettningsmönster är det överlägset bästa sättet att krossa din motståndare.

Låt honom gissa och göra fel!

Ja mot en duktigt spelare behöver man en "mixed strategy". Men mot de flesta spelare handlar det om att utnyttja deras misstag maximalt. Jag är inte där än men det jag försöker jobba på är att hitta olika linjer som utnyttjar samma misstag. Om du möter en som alltid bettar är ju ett enkelt försvar att folda efter floppen om du inte har något, annars synar du ner med alla skaplig händer och c/r de bättre. Men gör du det för länge kommer till och med den dummaste motståndaren att anpassa sig. Då kan det vara bra att slänga in någon check/raise på floppen och sen check/call på turn bara för motståndaren inte ska se något mönster i hur han förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...