Gå till innehåll

Manligt och kvinnligt


Holmees

Recommended Posts

En sak jag kom att tänka på när jag läste din hypotes..

 

Kvinnor har bättre betyg i grundskolan, gymnasiet och högskolan - men när dom kommer upp till toppskiktet (arbetslivet) så får dom sämre betalt..

De kvinnor som tjänar mer än män, är oftast mycket bättre än män på det dom sysslar med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Svars 199
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Min personliga uppfattning om varför tjejer har bättre betyg än vad killar har i högstadiet och gymnasiet är att tjejer generellt är bättre på att "smöra". Nu säger jag inte att det är så för alla givetvis, men min egna livserfarenhet säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga uppfattning om varför tjejer har bättre betyg än vad killar har i högstadiet och gymnasiet är att tjejer generellt är bättre på att "smöra". Nu säger jag inte att det är så för alla givetvis, men min egna livserfarenhet säger så.

Jag skulle tro att det står rätt klart att kvinnor som grupp betraktat är mer socialt kompetenta än män. Men det är också tydligt visat att män och pojkar i snitt får större cred och mer uppmärksamhet för samma prestationer än tjejer. Så vilken effekt som får störst inverkan på betygen är väl kanske inte helt klart.

 

Personligen så ser jag det faktum att det finns mycket färre kvinnliga pokerspelare än män som ett indicium på att kvinnor är smartare än män. Man måste helt enkelt vara lite dum för att börja gamlba. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesen att stora tuttar hänger ihop med sämre mattekunskaper är inget konstigt alls. Testosteron och östrogen har ett direkt samband med fysiska attribut och vissa mentala förmågor. Får man t.ex ett tillskott av testosteron så förbättras det logiska tänkandet och den språkliga förmågan blir sämre. Detta är inget man diskuterar, det är bara så det är. Allt annat är mupperi.

 

Tillägg: Naturligtvis finns enorma inviduella skillnader varför det inte är konstigt alls om en matteprofessor har stora rattar. Det är heller inte konstigt att statistiskt sett så har matteprofessorer små rattar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett inlägg i debatten:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,670163,00.html

 

Kanske inte så kul läsning för många kvinnor men ändå tänkvärt, inte minst för att det är skrivet av en kvinna.

 

/Holdem

Intressant artikel. Var det inte hon som var med och diskuterade på debatt i SVT när hockeystjärnorna haft lite samkväm på natten? Hon hade jäkligt sunda åsikter då iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så ser jag det faktum att det finns mycket färre kvinnliga pokerspelare än män som ett indicium på att kvinnor är smartare än män. Man måste helt enkelt vara lite dum för att börja gamlba. :-)

Hehe, ja det kanske ligger något i det där. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade den där debatten i SVT... Typiskt! :evil:

 

Håller med Chobo om det där med rattarna. Det är inget konstigt alls, bara inte politiskt korrekt just nu vilket i sig suger duktigt! Det många har problem med är det där med sannolikheter och spridning. Istället för att använda resonera logiskt (vilket många inte kan eftersom de har för dåliga kunskaper i sannolikhetslära/statistik) låter de känslorna ta över och rocka rundor. Hormoner ger aggression... jag säger bara anabola!

 

Sen är det inte heller konstigt att män gamblar. Män tar generellt större risker än kvinnor, på gott och ont. Fler pojkar än flickor dör unga. Även födelsetalen visar detta fenomen tydligt...

 

/Holdem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnor har bättre betyg i grundskolan, gymnasiet och högskolan

 

Ja, och om män och kvinnor har precis samma förutsättningar, så måste det betyda att skolan diskriminerar män. Undrar varför det inte görs något för att rätta till detta missförhållande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesen att stora tuttar hänger ihop med sämre mattekunskaper är inget konstigt alls. Testosteron och östrogen har ett direkt samband med fysiska attribut och vissa mentala förmågor. Får man t.ex ett tillskott av testosteron så förbättras det logiska tänkandet och den språkliga förmågan blir sämre. Detta är inget man diskuterar, det är bara så det är. Allt annat är mupperi.

 

Tillägg: Naturligtvis finns enorma inviduella skillnader varför det inte är konstigt alls om en matteprofessor har stora rattar. Det är heller inte konstigt att statistiskt sett så har matteprofessorer små rattar.

 

Du får gärna langa upp något bevis för dina självskrivna sanningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnor har bättre betyg i grundskolan, gymnasiet och högskolan

 

Ja, och om män och kvinnor har precis samma förutsättningar, så måste det betyda att skolan diskriminerar män. Undrar varför det inte görs något för att rätta till detta missförhållande.

 

Att tjejer har högre betyg beror snarare på att det förväntas andra saker av tjejer än killar. T.ex. att de ska vara skötsamma och plugga duktigt vilket i sin tur ger högre betyg. Dessa förväntningar kommer från alla håll; familjen, kompisar och även skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

En förklaring tror jag också kan vara skillnaden mellan mäns och kvinnors förmåga att fokusera på antingen en eller flera saker samtidigt.

 

Vem har inte hört myten om att män inte kan gå och tugga tugummi samtidigt?

 

Män tror jag helt enkelt skiljer sig från kvinnor på det planet att vi hellre fokuserar och fördjupar oss på EN enskild sak hellre än att som kvinnor ha flera bollar i luften samtidigt.

 

Exempel hemifrån, när jag och min flickvän städar så vill jag koncentrera mig på det och ge allt för att få det klart så fort som möjligt. Jag blir helt enkelt tokig när flickan då sätter sig ner och börjar pilla med någonting annat medans jag far runt som en tok med dammsugaren.

 

Dessa medvetna val tror jag i högre grad driver män att förkasta många saker för att kunna fokusera sig på EN sak de själva valt, medans kvinnor hellre gör många små saker samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst igenom allt som står här och orkar inte heller.

 

Självklart så spelar könet, dvs de biologiska skillnaderna könen emellan, säkert någon form av roll. Kvinnan är ju tex gjord för att föda barn, medan mannen inte är det.

 

Men jag tror det är svårt (läs:omöjligt) att säga vilka skillnader mellan män och kvinnor som beror på könet och vad som beror på kulturella, traditionella och sociala faktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner en tjej som faktiskt är bra på poker, men hon har ett stort fel - hon klarar inte av att vinna. Så fort hon ligger på plus så försöker hon "ge tillbaks" pengarna till förlorarna.

 

Det där är rätt intressant.. jag har försökt lära min fickvän spela poker nu i ca 6 mån, eller ja. Hon kunde spela när vi träffades fast hon "tänkte" inte riktigt rätt i alla lägen. Numer har hon blivit rätt duktig faktiskt fast fortfarande har hon STORA problem i turneringar så fort det börjar närma sig finalbord. Både live och på nätet. Hon har så svårt för att positionshöja för att köpa blinds. "jag kan ju inte höja med J9" tänk om han callar... o s v.. Jag har förklarat tusen ggr och hon förstår vad jag menar men när hon sen sitter där och inte får korten så blindar hon ofta ner sig tills hon får tex pp eller A-klätt och då skjuter hon. Har lyckats hela vägen ibland men hon skulle kunna lyckas så mkt bättre om hon vågade ta lite risker.. Kan det ha lite med saken att göra? Vi män är mer benägna att ta en chans med mediokra odds?

 

Cg upptäckte jag att det var ingen ide då hon fällde den här kommentaren precis efter att hon tagit ett upptag för en kille:

-nää, stackarn.. tänk om det var hans sista pengar.. :lol::roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är att kvinnor helt enkelt håller på och pratar om känslor hit och dit och skvallrar. Vi män har en tendens att skita i sånt och så försöker vi göra något vettigt istället.

Appropå skvaller som exklusivt för kvinoor så kan ju det rätt enkelt vederläggas genom att se på det enorma intresse som highstakeslirarna genererar. Eller Linda Rosing...

 

Är tämeligen säker på att det finns stora beteendemässiga skillnader mellan män och kvinnor, men att bara gissa vilka det är eller gå på känsla är nog ingen vidare bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är att kvinnor helt enkelt håller på och pratar om känslor hit och dit och skvallrar. Vi män har en tendens att skita i sånt och så försöker vi göra något vettigt istället.

Appropå skvaller som exklusivt för kvinoor så kan ju det rätt enkelt vederläggas genom att se på det enorma intresse som highstakeslirarna genererar. Eller Linda Rosing...

 

Är tämeligen säker på att det finns stora beteendemässiga skillnader mellan män och kvinnor, men att bara gissa vilka det är eller gå på känsla är nog ingen vidare bra idé.

 

Inte riktigt en chansning. Hur många här tror du pratar känslor med sin farsa? :P tror inte jag vet någon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj.. Nu har inte jag läst riktigt allt här men..

 

Jag (som är tjej) tycker fortfarande att det är lite läskigt att gå till en lokal där det enbart är killar och spela poker. Man blir så utpekad och de ser allt man gör. Gör man en enda dålig syn så är man stämplad. Så är det. Det känns som att vi tjejer inte vågar oss till klubbarna på samma sätt som killarna. De smälter in medans vi får massa blickar. (blickar på olika sätt iofs.) :P

 

Jag har iaf vågat mig till kåren och svarte petter i västerås. Lirar homegames och så.. Jag vet inte varför det inte är mer tjejer i poker men jag tror det handlar lite om rädsla.

 

Jag vågar nu iaf. :) Fast lite läskigt är det allt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj.. Nu har inte jag läst riktigt allt här men..

 

Jag (som är tjej) tycker fortfarande att det är lite läskigt att gå till en lokal där det enbart är killar och spela poker. Man blir så utpekad och de ser allt man gör. Gör man en enda dålig syn så är man stämplad. Så är det. Det känns som att vi tjejer inte vågar oss till klubbarna på samma sätt som killarna. De smälter in medans vi får massa blickar. (blickar på olika sätt iofs.) :P

 

Jag har iaf vågat mig till kåren och svarte petter i västerås. Lirar homegames och så.. Jag vet inte varför det inte är mer tjejer i poker men jag tror det handlar lite om rädsla.

 

Jag vågar nu iaf. :) Fast lite läskigt är det allt. :P

 

Jopp, det är alltid pressande att måsta representera en hel grupp av människor (kvinnor i detta fall) istället för att bara representera sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...