Gå till innehåll

Tankar om money management och liknande


Recommended Posts

Tack för synpunkter

 

Vad jag menade var....så länge du undviker att tilta (vilket iofs är lättare sagt än gjort när man blivit utdragen x antal gg på raken) och spelar ditt vanliga vinnande spel, så ser jag ingen anledning att lägga av "bara" för att man backat ett visst antal procent utan det är bara att mala på.

 

Det är inte alltid det handlar om tilt. det finns även de sessioner när du spelar bra poker, träffar bra men du blir outcarded helt enkelt. Det är inte så mycket att göra åt det då. Tråkigt om man kommer på det då man förlorat ca 20% av sin rulle. Kan inte vara så kul att fortsätta spela, när du nästan vet att fi har dig slagen trots att du har bra händer, endast för att vinna tillbaks de 20%. Det kan ju om något göra en ordentligt tiltad och därav förlora mer. Därför känns det nog bättre med de 10%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga fram mina åsikter i ämnet. Alla är vi olika och då fungerar också saker olika för oss.
Right.

 

Men min åsikt i 30 inköps regeln är att det fungerar ypperligt iaf på de lägre nivåerna om man har diciplin. Säg upp till NL100-NL200. Allt handlar ju om hur man lever och väljer att leva.
Well, nä.

 

En väldigt viktig fråga här är om man vill maxa rulletillväxt. Det kan innebära att spela lågt i förhållande till sina tillgångar, eller väldigt högt om man kan hitta bra spel.

 

Spelnivå är något väldigt dynamiskt som har rätt lite att göra med hur mycket man har i "rullen". Det är en faktor, men den är absolut inte dominerande.

 

Shahin skrev också ett rätt bra inlägg om att bli bra, vilket även tar hänsyn till potentiell vinst om man kan krossa höga nivåer.

 

Grejen med 30-inköpsregeln är att den för väldigt många är alldeles för låg. Är man kass bör man spela betydligt lägre än för 3% av sitt nettovärde. Och för många grindare är den tvärtom alldeles för låg när det dyker upp en highstakesfisk á la Giannako. Kan man droppa i nivå får man enormt med utrymme och kan utan några jätteproblem spela för 10-20% av sitt nettovärde om man har lång fallhöjd och gynnsamma förhållanden vid bordet och hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag lärt mig (bitter lärdom men kanske just därför sannare?) är att det inte riktigt stämmer med 30xinköp-regeln. För det första spelar det ingen som helst roll hur många inköp man än har om man förlorar på nivån. För det andra tror jag att man måste vara mer än bara marginellt vinnande på inköpsnivån för att kunna hantera långa runs med ren 'oflyt'.

 

Jag kan ta ett exempel från veckan som förflutit: Jag öppnade ett nytt konto och satte in lite pengar där och har sedan dess spelat 2-4h/d på nivån 10-25NL. Jag har inte mer än ungefär 15-20xinköp men, och det är ett stort men, jag är klart vinnande på den nivån och när en 'normal' dag med lagom mycket tur och otur är klar så har jag plussat i vart fall 2-3 inköp. De sista dagarna har dock varit präglade av ett osedvanligt högt antal utdragningar från fi:s sida. Här kommer det fina i kråksången: Iom att jag är klart vinnande så har inte min BR påverkats av ideliga 'bad-beats' och därmed har jag heller inte tiltat, utan kan lugnt inse att jag slår dem i längden.

 

Hmm...vad vill jag säga med det här egentligen? Jo, att br-kraven ökar i takt med osäkerheten vid aktuell nivå, för att slutligen nå en punkt där den måste vara oändlig (eftersom man aldrig vinner där). Det är iaf så jag tänker nu för tiden för att inte gula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du kan tröttna något enormt om du tvingar dig själv att spela ett visst antal timmar, ett visst antal dagar i veckan. Spela så mycket du orkar, och ta lite paus när du känner att du inte har någon lust.

 

Annars tror jag definitivt på alternativ B. Man måste kunna ha lite liv utan poker. En eller två dagar räcker nog.

 

 

Spela bara när du är peppad, annars spelar man bara dåligt och förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...