Gå till innehåll

Att spela HU Tx NL, tänk på dessa saker!


mbman

Recommended Posts

Bra atikel! Vore ruggigt intressant med en fortsättning om lite pre/postflopspel i HU också! Orkar du? :-)

 

Jag borde fan börja ta betalt... :)

 

Men okej, om jag finner tid ska jag försöka hinna i helgen - trots att det är sjukt readberoende och sjukt svårt att skriva om. Sen ska jag försöka uppdatera min sökö8-guiden också. Suck.

 

Vi kan ju börja med en liten fråga ang. postflopspel:

 

NLT, 5/5 i mörkar. Båda vi har ca 1000 i stacken.

 

Jag spelar mot Tokstolle här på forumet.

 

Jag skulle klassa honom så bra och trixig och aggressiv, även om jag inte spelat mot honom på väldigt länge. Vi har aldrig spelat HU förut i alla fall. Han påstår att han är rätt kass på HU och har rätt lite erfarenhet, men han har i alla fall spelat en hel del Texas och är en kompetent holdemspelare. Han har anmärkt på att jag inte spelar så jävla slaskigt som mitt rykte gör gällande varpå jag svarade att jag inte är speciellt full och då klarar jag oftast av att spela hyfsat vettig poker, särskilt HU.

 

Hittills har spelet varit relativt jämnt. Många små potter med marginella värdebetar till höger och vänster, säkert en hel del bluffande också. Jag var nere på 500 ett tag men dubblade då med toppar mot flushdrag, den handen gick till så att jag re-raisade preflop med A4, betade ut 100 på floppen, fick ett omslag all-in mot mig och synade. Ingen av oss har varit särskilt "out of line". Jag har re-raisat ur position preflop flera gånger med blandat resultat.

 

Handen går till som så:

Preflop:

 

Tokstolle höjer 15. Jag slår om till 40 preflop med 66 och han synar.

 

(Jag tror jag gör fel som slår om preflop med lågt PP här, vilket jag rätt ofta gjorde ur position i vår match. Men nog ordat om det.)

 

Flop:

8 :spade: 3 :spade: 2 :diamond:

 

Jag betar ut 100.

Han slår om till 300.

 

Jag vet inte, men jag själv tycker att denna hand så oerhört väl illustrerar varför det är så jätteknepigt att spela HU. Du har ca 850 kvar i stacken, han ca 650 efter sitt omslag - hur ska du agera och varför?

 

Personligen är detta en av de tuffare situationerna jag varit i - men varför är den så knepig?

 

(Nu kanske folk inte kommer hålla med mig om mina slutsatser - men det är en senare fråga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"och att slöspela HU är som att gräva sin egen grav"

 

Ett ord parre: BULLSHIT! (med glimten i ögat, om vissa inte förstod det utan mina sedvanliga smilysar :) )

 

Att checka och ge motståndaren bluffchanser samt att checka bakom för att framkalla bluffar är bland de starkaste vapen du har i HU mot en aggro motståndare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Djens även om jag inte gillar hans attityd. :P

Det centrala konceptet i heads-up anser jag vara att allt man gör ska representera styrka. Har studerat höga heads-up-bord ofta och det är detta som jag anser utmärker de bästa spelarna.

 

En höjning före floppen är ofta steal men det KAN vara AA, en checkraise på floppen KAN vara kåk, en check på rivern efter checkningar alla gator innan KAN fortfarnde innebära mellanpar osv.

 

Alltså, för att inte ens "check-handdistribution" ska bli för svag måste man heads-up checka med en hel del riktiga händer.

 

Andra viktiga saker:

- raken är hög, spela bara minst halva inköp och då helst om det är i slutet av en "match" så att du hunnit "tilta upp" din moståndare. Mindre inköp ger inte tillräckligt spelutrymme & övertag.

 

- Efter ca 10 min brukar jag göra en utvärdering. Kan jag slå denna motståndaren, med tanken på raken? Är det värt min tid? Jag gillar heller inte att fortsätta efter att ha förlorat en stor pott - det ger motståndaren självförtroende.

 

- Spela snabbare när du vinner, långsammare när du förlorar. När du vinner är motståndaren i underläge och tack vare pressen tänker han sämre. Förstör hans tankeprocess ytterligare genom att spela blixtsnabbt (endast rekommenderat för erfarna). Spela långsammare när du förlorar, det bryter hans känsla av "flow".

 

- Nästan alla motståndare tenderar att gå mot en LAG-stil händerna efter en stor förlust. Tänk på det och överväg att trappa.

 

- Mot lite mer kompetenta spelare (dvs. som anpassar sig efter din spelstil) så växla tempo. En klassiker är att i början höja med övre halvan av händerna (de bättre) och syna/folda med den andra. När sedan motståndaren börjar ana det slår man om och höjer "bara" med skräp. Efter ett tag förstår han att man bytat taktik & då bytar man igen osv. osv.

 

- Tilt är otroligt dyrt heads-up. Det är för min del min ömma punkt. Om jag säger att jag har vunnit x på HU, så hade jag säkerligen vunnit 20x om det inte hade varit för tilt.

 

- Och till slut, om man vill bli bra tror jag att man ska börja med att glömma allt man lärt sig. Det finns situationer där man ska överbetta potten, kanske 3 x potten på en bluff, syna hela vägen med ess högt, syna en liten, liten river bet utan chans att vinna bara för att se motståndarens kort osv.

 

Annars var Parres artikel bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klumpigt formulerat av mig gällande att slöspela är att gräva sin egen grav. Det jag försökte få fram är att du måste behålla din svårläslighet, detta innebär att motståndaren måste veta att när du bombar på två gator kan du vara alltifrån tom till att ha jättenötter till att ha mittenparet. Vad jag menade är mer ett generellt fel som många nya spelare gör och det är att slöspela sina händer till döds.

 

Om jag vet att någon checkar sina stålhänder men betar sina marginella händer och bluffar stenhårt så blir den spelaren automatiskt en guldgruva. Självklart är inte slöspel att förakta i alla lägen. Jag mötte en överaggro snubbe live i två raka matcher... båda matcherna tog exakt en hand. Första handen bluffade han fyra gator in i mitt mittenpar (och var tom), andra gången bluffade han fyra gator in i mitt tvåpar (och var tom). Sedan slutade vi.

 

Det finns situationer där slöspel är lönsamt - men det förutsätter som sagt att ditt spel är så pass varierande att en check inte betyder monster eller att du är tom. Det var mest det jag började få fram - om man kollar på posterna från relativt nya spelare i Handanalysdelen så blir det ofta jätteslöspel med stålhänder, typ minibet eller check-syn på två gator, sedan ett jättesvårt beslut när motståndaren plötsligt betar 2xpott på rivern. Som brukligt när jag skriver artiklar så trycker jag på "skicka" utan att läsa igenom eller redigera artikeln.

 

Slöspelet har sin plats, liksom check-syner, check-raisar och liknande. Dock så tycker jag rent personligen att mot alla utom riktiga maniacs att det är bra att lära sig spela hårt och aggressivt först - dvs våga beta ditt floppade toppset - innan man börjar trixa för mycket. Folk i överlag har en tendens att antingen spela alldeles för aggro och gå all-in på vad som helst eller att slöspela till döds i början. Detta är något man själv ogärna råkar ut för. När jag själv började spela HU undrade jag ofta varför jag alltid fick en re-raise mot mig när jag bluffade, men aldrig när jag hade stål. Sedan märkte jag att jag checkade alla bra händer och betade när jag var tom.

 

Är handen jag postar ovan verkligen totalt ointressant förresten? Skulle uppskatta lite feedback på den - personligen (jag verkar vara den enda som tycker det) tycker jag att den illustrerar en hel del av det knepiga i att spela HU mot en trixig, kompetent och aggressiv motståndare.

 

Det bästa sättet (tycker jag) att börja spela HU och lära sig grundläggande koncept är att ha en polare som du spelar live med om en summa som är rätt liten för er båda - jag och Micke E brukar lira hundrakronorsgrytor. Vi lirar för att det är skoj och för att det är prestige, inte för att spela av varandra några jättesummor. Det är ett bra sätt att lära sig grunderna i HU och lära sig spela HU öht - spela om en mindre summa mot en annan spelare som också vill spela bra HU och som är rolig att spela mot. Börja med antingen 2500 eller 5000 i startmarker och kör mörkar på 25/50 som inte höjs. HU-spel med lite marker i förhållande till big blind är något av det tråkigaste som finns:

 

Spelare 1: Jag är all-in.

Spelare 2: Jag ska kolla om jag har bättre än randomhand, isf synar jag, annars ställer jag in oavsett kort nästa hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Med reservation för att jag är ny till poker och särskilt HU kommer här lite funderingar kring varför den är svår. (resonerar jag fel eller tokigt, kommentera det gärna. Jag vet att Hjort hjälpt mig ett par gånger att komma in i "rätt poker tänk") Det gör inte heller saken lättare då jag inte känner fi men jag tycker den är knepig eftersom han kan i stort sätt ha vad som helst. Redan en färdig hand med vilket PP som helst, två par (troligast är väl 23). Draghand med färg och stege/öppen stege. Eller så är han tom med kanske två överkort.

 

Har han en färdig hand är du bara favorit om han har 44, 55. Talar för fold.

 

Sitter han på färg o stegdrag är det väl ca 50/50 lite mer till dig kanske(du har ju endå två av sexorna som kan ge han stege vilket reducerar hans outs med två). Syn, raise eller all-in? Syn är kanske den sämsta eftersom du inte har så mycket som kan förbättra din hand, raise då är du endå committad så det får bli all-in.

 

"Helt" tom med två överkort som har dig slagen om han sätter ngt av dem. Då har han 6 outs på två gator vilket ger ca 24% fördel/nackdel till honom. Talar egentligen för all-in också.

 

Lutar åt all-in eller fold alltså. Vad man gör? Man eller mus? Du har endå en färdig hand men jag tror beslutet måste baseras på read och om man kanske är villigt att lägga sig i denna strid för att kanske hitta ett säkrare läge lite senare.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matte förklarar det hela rätt bra.

 

Vad jag tycker är knepigt med handen är alltså i korthet att den ofta är för bra för att lägga, men på det bordet så är syn helt omöjligt, och all-in är inte ett alltför bra spel eftersom alla toppar och bättre synar samtidigt som väldigt få bättre händer lägger, samtidigt som chansen att jag får syn av en sämre hand är väldigt liten (och om jag får det så är jag bara jättefavorit mot just 55/44).

 

Men potten är ändå stor i förhållande till stackarna. Och det är en pott jag ogärna ger upp.

 

Så det blir ett knivigt dilemma.

 

Jag är dock den största fisken i handen - att re-raisa ur position preflop med ett lågt PP är inte bra spel i HU NLT enligt mig... och det är ju där problemen börjar, därför potten blir så stor som den blir redan på floppen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Var ett tag sedan det skrevs här men tänkte ändå försöka vrida lite på diskussionen kring den specifika handen.

 

Jag tror nog ändå många har fel när dom säger att call är det absolut sämsta valet här. Om vi nu sätter honom på stegedrag med flushdrag, eller till och med kanske öppet stege med flushdrag, ja då callar han allin garanterat. Det skulle jag göra i alla lägen. Hur ska vi då få han att folda sin hand? Ja vi synar, tittar turn, och är den blank får vi lägga in smeten. Nu blir nog hans syn ganska svår att göra.

 

Så här spelades en hand mellan Stevic och nån fi på ett EPT finalbord. Stevic var på en stenbluff och fi hade öppet straightflushdrag (om jag inte mins helt fel). Förvissa var det nog 3-4 spelare kvar och fi var rädd för att åka ut redan nu men han foldade mot kraftigt omslag på turn. Var nog till och med allin från Stevics sida. Tänker jag fel? Var fi för tight som inte synade ner till rivern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tokstolle höjer 15. Jag slår om till 40 preflop med 66 och han synar.

 

(Jag tror jag gör fel som slår om preflop med lågt PP här, vilket jag rätt ofta gjorde ur position i vår match. Men nog ordat om det.)

 

Flop:

8 :spade: 3 :spade: 2 :diamond:

 

Jag betar ut 100.

Han slår om till 300.

 

Jag vet inte, men jag själv tycker att denna hand så oerhört väl illustrerar varför det är så jätteknepigt att spela HU. Du har ca 850 kvar i stacken, han ca 650 efter sitt omslag - hur ska du agera och varför?

 

Hur slutade potten? Har glömt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tokstolle höjer 15. Jag slår om till 40 preflop med 66 och han synar.

 

(Jag tror jag gör fel som slår om preflop med lågt PP här, vilket jag rätt ofta gjorde ur position i vår match. Men nog ordat om det.)

 

Flop:

8 :spade: 3 :spade: 2 :diamond:

 

Jag betar ut 100.

Han slår om till 300.

 

Jag vet inte, men jag själv tycker att denna hand så oerhört väl illustrerar varför det är så jätteknepigt att spela HU. Du har ca 850 kvar i stacken, han ca 650 efter sitt omslag - hur ska du agera och varför?

 

Hur slutade potten? Har glömt...

 

Om jag minns rätt så stekfoldar du 55.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Håller med de som säger att slowspela kan vara riktigt bra för att framkalla en bluff hos motståndaren eller att han försöker ta hem potten med en väldigt svag hand. Tycker det hjälpt en i "hopplösa" lägen att passa till river, alternativt att bara satsa stora mörken i varje satstningsrunda. Höjer man rejält efter river kan motspelaren mycket väl tro att man själv försöker bluffa till sig potten. Det krävs dock att motspelaren har träffat någonting på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Den första och viktigaste regeln när man spelar HU är att se till att ens motståndare är parre. Om ens motståndare inte är parre bör man starkt överväga att byta bord. I värsta fall kan det vara värt att stejka parre för att spela HU mot en.

 

haha är ni sura på varandra el? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...