Gå till innehåll

Lite blandat om att välja rätt bord och gå upp i nivå.


tamtaram

Recommended Posts

Skrev vettiga grejer...

 

Om man nu inte har en jättedatabas med mycket stats från de flesta spelarna, vilka siffror skall man då leta efter? (Jag syftar alltså på stats från hela bord). Visst vill man ha hög flopsyns-%, men hur ställer du dig till snittpottens storlek mm. Tycker detta är lite knepigt att tolka då sambandet mellan snittpot, flopsyn etc inte är helt självklar i mina ögon. Några intressanta synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu inte har en jättedatabas med mycket stats från de flesta spelarna, vilka siffror skall man då leta efter? (Jag syftar alltså på stats från hela bord). Visst vill man ha hög flopsyns-%, men hur ställer du dig till snittpottens storlek mm. Tycker detta är lite knepigt att tolka då sambandet mellan snittpot, flopsyn etc inte är helt självklar i mina ögon. Några intressanta synpunkter?

Har man inte annan info än det som man ser om borden i klienten är det ju bara att satsa på borden med hög flopp% samt stor pott. Det viktigaste är väl inte att hitta bordet med störst pott/flest som ser flopp utan att hela tiden känna till vilka fiskarna är på bordet och spela de stora potterna mot dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En viktig grej (i nl & pl) är att du hellre sitter i position mot stora stackar och ur pos mot små stackar (förutsatt att du själv spelar med stor stack/fullt inköp) - position har mindre betydelse mot små stackar. Sedan sitter jag hellre i position på grinders och ur pos på fiskarna, tar lättare pengar av grinders och fiskarna betalar av hur som helst :P.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal saning som någon utav de stora teoretikerna från Amerikat har kläckt ur sig säger att pengarna på ett pokerbord vandrar i klockans riktigt, alltså hela tiden mot sen position.

Utav detta kan vi se att vi vill ha fisken till höger om oss och de bra spelarna till vänster. Detta eftersom fisken oftare stoppar pengar i potten i dåliga lägen och låter dem vandra nerför bordet, åt vårt håll. Kanon!

 

Visserligen kommer vi nu oftast befinna oss ur position när vi spelar en pott mot någon utav de duktiga spelarna men det är smällar vi får ta, och det finns faktiskt fördelar med att ha tightare spelare till vänster om oss.

 

Vi kommer ha knappen oftare!

 

Japp, eftersom de tighta spelarna bakom oss kommer lägga sina händer betydligt oftare än fiskarna kommer vi agera sist betydligt fler gånger än med en fisk bakom oss. Och värdet av position i texas är stort.

 

Du verkar sätta likhetstecken mellan tight och bra, samt loose och dålig vilket blir lite galet. Duktiga LAGs är rätt jobbiga att ha till vänster tex, och tighta dåliga spelare är ok att ha till vänster om sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig grej (i nl & pl) är att du hellre sitter i position mot stora stackar och ur pos mot små stackar (förutsatt att du själv spelar med stor stack/fullt inköp) - position har mindre betydelse mot små stackar. Sedan sitter jag hellre i position på grinders och ur pos på fiskarna, tar lättare pengar av grinders och fiskarna betalar av hur som helst :P.

 

Håller inte med, man förlorar mycket värde iom att man måste skära ner på blindsteal om man har småstackarna precis till vänster. Till vänster vill jag ha tighta nötgrinders som bara spelar stål, och till vänster tomtar och/eller LAGs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Håller inte med, man förlorar mycket värde iom att man måste skära ner på blindsteal om man har småstackarna precis till vänster. Till vänster vill jag ha tighta nötgrinders som bara spelar stål, och till vänster tomtar och/eller LAGs.

 

Så att ha alla spelare till vänster är det bästa? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...