Gå till innehåll

MM: Stoploss - något underskattat?


Waggho

Recommended Posts

Du kan ha otur, det är en del av spelet. Det sägs också ta ut sig i längden. Men gör det verkligen det? Matematiskt, ja. Men poker består dock av moment där man måste ta beslut utan matematiskt information, man får gå på ”reads”.

Nu har du missuppfattat något. Jag vet inte ens var jag ska börja bemöta påståendet. Du menar på något sätt att eftersom man går efter reads så kommer vissa att ha mer otur än andra?

 

Därav försvinner otursmatematiken, om att det tar ut sig i längden. Det kan hända, i vilken hand som helst.

Öh, nej, tvärtom?

 

En grupp kommer säkert säga att stoploss är något som inte löser något i längden men jag skulle säga tvärtom. Stoploss är något bra att ha

Ja, om du konsekvent spelar sämre ju mer du förlorar så är det väl rimligt. Men då kanske man samtidigt ska försöka jobba på att inte spela dåligt när det går dåligt eftersom det kommer gå dåligt rätt ofta.

Men för att minimera sina förluster så är det väl bra att sätta en stoploss. Då kommer dina minussessioner bli mindre än dina plussessioner, i längden, förutsatt att du är en vinnande spelare.

Om du spelar lika bra när du vinner som när du förlorar, kommer dina minussessioner bli mindre men fler med en stoploss än utan. Slutresultatet blir detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar lika bra när du vinner som när du förlorar, kommer dina minussessioner bli mindre men fler med en stoploss än utan. Slutresultatet blir detsamma.
Om vi tar en stopploss på 3 inköp så är det i princip garanterat att man har betydligt taskigare utsikter än om man tar från och med en period när man plussat 3 inköp. Saker som tilt, bättre/sämre motståndare, etc gör ju att situationerna skiljer sig rejält åt.

 

Ta extremexemplet 30 inköp back. Det finns nog ingen spelare i världen som rationellt kan vänta sig plus efter en sån streak. Vare sig det beror på fusk, bättre motstånd, tilt, whatever. Även om man är 99% säker på att vara bättre än motståndaren i den situationen baserat på spelet så ska man ju helt enkelt inte fortsätta eftersom sannolikheten att man har fel eller något fuffens sker blivit så stor.

 

Och ju sämre man är på själva spelet och på att bedöma värdet mot en given motståndare ju mindre stopploss ska man ju ha. Detta för att använda resultat för att bedöma om är väntad vinnande i situationen eller ej. Vill man gambla för skojs skull är det ju en annan femma.

 

Så en stopploss kan väl variera från 0 inköp (dvs man bör aldrig spela) till kanske 40 inköp för de som är allra bäst och har ett bra grepp om motståndaren och är säker på att ha ett gigantiskt övertag. I praktiken är nog 3-5 inköp en rätt lämplig storlek på stopploss för de flesta hobbyspelare och 8-10 för heltidsgrindare.

 

Poängen med stopploss är ju förstås inte att man ska vänta en viss tid eller så, bara att man ska faktorerna som kan ligga bakom förlusten ska ha förändrats. Dvs nya motståndare, avtiltning, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du missuppfattat något. Jag vet inte ens var jag ska börja bemöta påståendet. Du menar på något sätt att eftersom man går efter reads så kommer vissa att ha mer otur än andra?

 

Spelaren som står i fokus är högvarians spelaren (kanske borde nämnt det). Pga att LAG-typen kommer ta fler marginella beslut än sin konservativa motsats så ter det ju sig naturligt att oturen kan inträffa mer för sådana spelartyper.

 

Ja, om du konsekvent spelar sämre ju mer du förlorar så är det väl rimligt. Men då kanske man samtidigt ska försöka jobba på att inte spela dåligt när det går dåligt eftersom det kommer gå dåligt rätt ofta.

 

Jag håller fullständigt med, men jag tror att man lär sig spela bättre med tiden, det är värdet av erfarenhet. Det finns väl ingen genväg till sitt a-game?

 

Om du spelar lika bra när du vinner som när du förlorar, kommer dina minussessioner bli mindre men fler med en stoploss än utan. Slutresultatet blir detsamma.

 

Men vad din stoploss skulle innebära är att dina marginaler för att hålla i längden ökar. Utan stoploss minskar den marginalen markant ifall du t.ex. inte kan kontrollera din tilt eller något liknande. Anledningen till stoploss är ju som Hjort så fint säger längst ner i sitt inlägg:

 

Poängen med stopploss är ju förstås inte att man ska vänta en viss tid eller så, bara att man ska faktorerna som kan ligga bakom förlusten ska ha förändrats. Dvs nya motståndare, avtiltning, osv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta stoploss vid typ 2 inköp. Lite beroende på hur jag har förlorat dem också iofs. Om jag åker på riktiga cointoss lägen eller seriös rigg känns det mindre, och om jag åker sakta på synad CBs och misslyckade bluffar känns det värre. (jag slutar alltså spela vid det givna tillfället, kan handla om en pause på 2 h till 2 dagar)

 

Detta pga att jag inte litar fullt ut på att jag fortfarnde spelar min bästa poker (eller snarare man börjar känna att man inte gör det.)

 

Tycker detta system funkar bra för mig, men jag lirar iofs ganska lowstakes typ NL 200$ och där är variansen ganska låg, därav känns det när man väl förlorarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stop loss tror jag mycket på som en slags tiltgräns. Jag brukade förut lägga ner vid 4-5 inköp back men gränsen har väl långsamt flyttats uppåt. Det brukar hända att jag slår i taket 7-8 back 1/10k händer, 2-3 gng/månaden ungefär, NLT SH.

 

Vart gränsen går är såklart individuelt och förflyttas långsamt framåt med erfarenhet men det som Caro skriver om "Threshold of pain" är viktigt - när man går över smärtgränsen så att man blir likgiltig för summorna är det försent, dvs 20k eller 200k back ger samma smärta och man bryr sig inte(dock bryr man sig dagen efter). Jag har hamnat där några gånger men räddats av turen men är numera väldigt aktsam på varningssignalerna, en känsla av uppgivenhet, likgiltighet brukar infinna sig vid 7-8 inköp back och därför sätter jag gränsen strax under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...