Gå till innehåll

Jag spelar dåligt, som visar sig vara bra...eller?


Recommended Posts

En hand som utspelade sig precis nyss där jag funderar på om jag spelade skogstokigt eller riktigt bra:

 

Jag har bara spelat några händer vid bordet och har inte hunnit få någon read på seplarna annat än att det är ett relativt loose spel som gäller. (lebarjot666 är dock en mini-inköpande kille som gått all-in de tre senaste händerna)

 

Pepperpum sitter vid 0 med $110,24.

yymikeyy sitter vid 2 med $81,75.

yommy11 sitter vid 5 med $28,79.

LEBARJOT666 sitter vid 8 med $10.

kornhaus sitter vid 9 med $12.

 

Dealern sitter vid 2.

 

yommy11 lägger en blind på $,50.

LEBARJOT666 lägger en blind på $1.

 

(Pepperpum ges Qh 10h.)

 

Före floppen:

kornhaus foldar.

Pepperpum höjer med $2. Har pos och vill pressa lite, se om jag kan få lite info från de andra.

 

yymikeyy synar med $3. Bara syn på knappen...svag eller väntar på raise från Lebarjot?

 

yommy11 synar med $2,50.

LEBARJOT666 går all-in med $9. Oväntat :P

Pepperpum synar med $7. Stor pott nu, känns okej med en syn.

yymikeyy synar med $7.

yommy11 synar med $7.

 

Floppen kommer upp

Ah 6h 8k.

 

yommy11 checkar

Pepperpum checkar Borde jag bettat för värde?

yymikeyy satsar $40. Vill isolera sig med lebarjot, eller varför all-in? Skydda sig från draghänder?

 

yommy11 går all-in med $18,79. Vad har han? Svårt att säga, TP?

Pepperpum går all-in med $100,24. Potten är på 100$, jag bedömer att min draghand är den bästa, möjligen någon med AKh, men ändå...Går jag all-in nu så kan jag skrämma bort yymikeyy eller få odds om han synar. Det är här jag undrar om jag tänker helt galet eller rätt?

 

yymikeyy går all-in med $31,75. Syn

 

 

Ja, vad säger ni? har ni några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först av allt, ursäkta om HH är lite rörig, var trött som tusan när jag skrev den. Sedan, vad gäller höjning med 3xBB; känns lite dumt att höja annorlunda än jag ser som standard för mitt spel. Det händer väl iof att jag limpar in ibland eller betar pott men annars är just 3xBB+antal limpare en bra höjning.

 

Sedan, det jag undrade över, är om jag tänker rätt när det gäller att göra situationen till maximalt EV+ för min del. Visst kan jag syna yymikeyy:s höjning och se vad som kommer på turn, men om färgdraget sitter kan jag då få ut mer pengar av honom utan att vara slagen? Genom att tvinga honom att gå all-in och syna mig så ökar jag mitt värde på handen eftersom det kan hända att han faktiskt foldar där.

 

Summa summarurm: Är mitt spel på floppen maximalt EV+ jämfört med om jag bara synar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checksyn finns inte i mina ögon på den floppen.. som du säger så finns det chans att han foldar om du ställer in så allin eller fold. Dock tycker jag fold försvinner iom att du valt att spela handen preflop mot en spelare som du säger trycker allin med allt så du ville spela en stor pott mot många spelare eftersom du inte trycker upp hårdare pre.

Vad sätter du Fi på för HD? Hur spelar han? yymikeyy pratar vi om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag satt en sund och funderade där. Yymikeyy sitter på knappen och Betar pott när alla checkar på floppen...Färgdrag känns högst osannolikt, varför beta när han får frikort liksom. Sett? Tvåpar? Rädd för färgen känns det som men om han har nåt så borde han väl försöka få så bra betalt som möjligt, inte skrämma bort oss? Jag satt ändå och funderade mellan ren bluff (dålig sådan) och sett (också dåligt spelad isf?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, han gjorde ju sig själv pot comitted och skulle väl i princip ha behövt sämre än din dam-hög för att hitta fold i det läget imo, den chansen fanns bara inte att han bluffar bort mer än halva sin stack i d läget i en död pott... är väl inte så mycket att orda om i denna hand helt enkelt, bara räkna :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fattar ingeting, du har ju inte pos om nån annan har knappen o synar?

 

fold preflop

 

Pepperpum checkar Borde jag bettat för värde?

 

jag vet inte.. du har ett färgdrag med Q högt, inte direkt stålet mot så många FI. din allin går väl också o diskutera, du har ju odds för det men, knappt... du kommer fortfarande förlora den mer än 50% av gångerna. om ingen har högre färg då.

 

du kan ju inte möjligen tro att han kommer folda, han är ju redan comittad

Höj ordentligt? Vad är det för fel på 3BB?

 

tror han syftar på att höjja 4BB som böckerna säger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag satt en sund och funderade där. Yymikeyy sitter på knappen och Betar pott när alla checkar på floppen...Färgdrag känns högst osannolikt, varför beta när han får frikort liksom. Sett? Tvåpar? Rädd för färgen känns det som men om han har nåt så borde han väl försöka få så bra betalt som möjligt, inte skrämma bort oss? Jag satt ändå och funderade mellan ren bluff (dålig sådan) och sett (också dåligt spelad isf?)

 

Varför skulle det vara ett dåligt spel med set här?

Om nån spelar dåligt är det väl isf du. jag skulle absolut kastat på floppen.

Förmodligen även pf.

Jag vet inte va ja skulle ha för jättemonsterread på killen för att verkligen hitta all in här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara ett dåligt spel med set här?

Om nån spelar dåligt är det väl isf du. jag skulle absolut kastat på floppen.

Förmodligen även pf.

Jag vet inte va ja skulle ha för jättemonsterread på killen för att verkligen hitta all in här.

 

 

Jag tänker som så att han ser färgdraget, vill inte att nån ska sätta färgen, aha: betar pott eftersom han auto-'dödar' handen. Jag kanske tänker fel, men när jag ser nån på ett bord som jag inte har nån som helst statistik på så brukar jag tänka att han är sämre än genomsnittet på nivån. Alltså drar jag slutsatsen att han inte tänker på risken att fi går all-in efter honom.

 

Har svårt att se honom spela ett färgdrag på det viset, dessutom är vi ju SH på bordet för tillfället och de flesta skulle väl ändå höja upp ett PP pre-flop när man sitter på knappen.

 

Men som ni är inne på: utan read, en pot-commitad (även om man ser folk folda trots odds på 1-100) och två redan all-in så är väl det bästa att folda och vänta på bättre läge.

 

ps. Höja 4BB som det står i böckerna? Jag har sett allt ifrån 2-4BB. Det hänger väl lite på hur många som är synvilliga vid bordet och vad man själv brukar höjamed?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela tråden, och handen, känns jätteförvirrad från början till slut.

 

Går jag all-in nu så kan jag skrämma bort yymikeyy eller få odds om han synar.

 

Vad vill du t ex med detta? Att han lägger sig eller att han synar?

 

Jag kanske tänker fel, men när jag ser nån på ett bord som jag inte har nån som helst statistik på så brukar jag tänka att han är sämre än genomsnittet på nivån.

 

Och detta? Kan inte se någon som helst logik i det. En okänd spelare bör rimligen antas vara genomsnittliga bra för nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det får väl ändå anses vara allmänt känt att den genomsnittlige spelaren alltid är bättre (då man själv är en riktig monster haj 100%) än den okände spelaren som ovetande om ens egen grymhet sätter is offpos till en. När han sedan floppar set mot ens eget färgdrag beror det endast på riggad hand. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela tråden, och handen, känns jätteförvirrad från början till slut.

Vad vill du t ex med detta? Att han lägger sig eller att han synar?

Och detta? Kan inte se någon som helst logik i det. En okänd spelare bör rimligen antas vara genomsnittliga bra för nivån.

 

Min tanke är att om han lägger sig (trots att han är pot-committad, ngt som inte folk verkar bry sig om så noga på everest) så har jag bara lagt in 40$ i en pott på totalt 140 och det tycker jag är rätt fina odds och vinnande i längden. Om han synar så har jag lagt in 80 i en på totalt 200, något för lågt kan tyckas eftersom vi är fyra i potten men jag undrade om han lägger sig tillräckligt ofta för att ändå göra höjningen EV+.

 

Är han sämre än genomsnittet på nivån? Kan förstå att resonemanget ser underligt ut, men jag har ingen statistik alls på honom efter ca 40k händer på nl50-100 och då funderar jag på om killen skottar eller är helt ny på siten...Det som talar för att han inte har br för nivån är att han suttit en stund med mindre än fullt buy-in (EV- om jag inte är ute och cyklar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det får väl ändå anses vara allmänt känt att den genomsnittlige spelaren alltid är bättre (då man själv är en riktig monster haj 100%) än den okände spelaren som ovetande om ens egen grymhet sätter is offpos till en. När han sedan floppar set mot ens eget färgdrag beror det endast på riggad hand. :mrgreen:

 

 

Instämmer fullt och fast! Är inte 90% av alla pokerspelare vinnande? :-P

 

Skämt åsido, det att han inte höjer pre på knappen gör att jag tvivlar på att han har pocket.

 

 

Hursomhelst, ni har med all önskvärd tydlighet visat att jag här har tänkt alldeles galet. Tack så mycket, en lucka tilltäppt...eller? (skam den som ger sig :-P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som talar för att han inte har br för nivån är att han suttit en stund med mindre än fullt buy-in (EV- om jag inte är ute och cyklar).

 

Så när två spelare spelar mot varandra med mindre än fullt inköp (100BB? 200?)så har båda EV-? Hur menar du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.

 

Jag vet inte, men för mig känns det som EV- att sitta med mindre än ett fullt inköp på ett bord, om någon annan har det, eftersom man då inte kan få fullt betalt för en bra hand.

 

Det känns som att man, utan att dra för stora växlar på det, då kan säga att han antingen:

 

1) Är uppe och skottar, chansar helt enkelt.

 

2) Har missat värdet i att ha ett fullt inköp.

 

3) Ser mig som den fisk jag är och a) tycker synd om mig och inte vill ta för mycket av mig på en gång, eller b) vill invagga mig i falsk säkerhet så att han i framtiden kan lura av mig mer pengar.

 

 

ps. Apropå lillstacken som går all-in varje gång: Ofta brukar såna spelare vilja gå all-in i ohöjd pott för att skrämma till sig mörkarna. Jag tycker inte att det är så hippt att sitta och vänta på premiumhänder när en kille sitter och snor av en hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name=

ps. Apropå lillstacken som går all-in varje gång: Ofta brukar såna spelare vilja gå all-in i ohöjd pott för att skrämma till sig mörkarna. Jag tycker inte att det är så hippt att sitta och vänta på premiumhänder när en kille sitter och snor av en hela tiden.[/quote]

 

 

De kankske e precis de du borde göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående det du skriver att man får mindre betalt för sina händer så är ju så såklart det sant, men mindre EV+ är inte samma sak som EV-.

 

Visst, för dig kanske det är EV- om du inte är tillräckligt bra på shortstack-spel för att plussa (no offense), visst går det att plussa på det, och då är det ju EV+.

 

Men inget av ovanstående spelar ju nån roll egentligen eftersom om FI i det här fallet antagligen är en vanlig fisk som bara ställer lite halvrandom.

 

Och nej, vänta på premiumhänder är inte hippt men QTs är ju inte ens en bra hand. Du verkade ju dessutom ha väntat dig att han skulle ställa in den här handen med och det gör ju bara höjningen ännu sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...