Gå till innehåll

MM: Del 1 - Stoploss, något underskattat?


pangela

Recommended Posts

Nej, detta är inte en guide, det är definitivt inte något som ska följas, det är något som ska diskuteras. Det ska tänkas på och det ska pratas om. Perspektiven är så många och åsikterna är olika.

 

Vad många kanske tycker i dagens läge är att alla aspekter av money management är självklara. Följ grundregel nummer ett: inköpsregeln á 30 för varje nivå så klarar man sig utan att gå gul. Jag säger bullshit! Oavsätt nivå och oavsätt skicklighet så kommer din rulle någongång lida, men vart ligger problemet? Har du någonsin tagit dig tankeställaren: om jag loosar 10 inköp vad ska jag göra? Somliga skulle tycka att detta är ett väldigt enkelt problem att lösa: gå ner i nivå, arbeta dig upp igen. Det är inte riktigt lösningen på problemet enligt min åsikt. Fråga några direkta frågor till dig själv istället.

 

Vad var anledningen till att du donerade bort 10 inköp under en 8 timmars session?

Kunde du gjort något annorlunda?

Har du spelstilen som talar för hög varians?

Blir din prestationskurva högre under dina plus sessioner á dina minus sessioner?

Kan variansen göra dig desperat efter att donerat 1/3 av rullen?

 

Poker handlar inte om säkerhet. Du kan ha otur, det är en del av spelet. Det sägs också ta ut sig i längden. Men gör det verkligen det? Matematiskt, ja. Men poker består dock av moment där man måste ta beslut utan matematiskt information, man får gå på ”reads”. Du har floppat andra nöten, men FI har floppat the nuts. Inte mycket du kan göra. Slumpen var där, och visst, det händer inte ofta, men det kan hända, om och om och om igen. Därav försvinner otursmatematiken, om att det tar ut sig i längden. Det kan hända, i vilken hand som helst.

 

Man kan sätta stopp när man vill. En vad jag skulle kalla seriös gambler vet när det är dags att sluta. Det svider mer psykologiskt att förlora 1/3 av rullen än att förlora kanske 1/6. En grupp kommer säkert säga att stoploss är något som inte löser något i längden men jag skulle säga tvärtom. Stoploss är något bra att ha, men man bör aldrig ha en gräns för hur mycket man får plussa. Om jag har en stor plussession och jag plockar 10-15 inköp på ett par timmar, slutar jag inte, jag försöker maximera min vinst även om det kan innebära att jag minskar vinsten lite. Den chansen är jag redo att ta. Men för att minimera sina förluster så är det väl bra att sätta en stoploss. Då kommer dina minussessioner bli mindre än dina plussessioner, i längden, förutsatt att du är en vinnande spelare.

 

Med detta i åtanke kan jag mer acceptera grundregeln i 30 inköp per nivå i PL/NL.

 

Fortsättning följer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...