Gå till innehåll

Vilken bostadskö


jackbalsam

Recommended Posts

För oss dödliga är hyresrätt ett ganska så uppenbart alternativ. Alla har inte råd att slänga fram 1-3 miljoner SKR för en bostadsrätt.
Haha, ja, såg att någon köpte en lgh på 9kvm (mindre än en fängelsecell, för 1 mille. Jisses alltså. Och då tillkommer avgiften till bostadsrättsföreningen.

För en mille får man ett slott i min hemstad.

Är väl cirkus 10 års väntetid i de större förmedlingarnas köer.
Ja, men då får du bo i Hagsätra, Skarpnäck, Vällingby, Bredäng eller Hjulsta. Ska du bo innanför tullarna får du vänta 15-25 år.

Jag vet flera som tagit en lägenhet lite "offside" och sedan bytt sig närmare stan. Man får byta typ vart annat år, men då är du centralt bara efter 6-10 år... om man orkar flytta :)

Själv bodde jag i Solna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss dödliga är hyresrätt ett ganska så uppenbart alternativ. Alla har inte råd att slänga fram 1-3 miljoner SKR för en bostadsrätt.

 

Nej, det är ju självklart, om man nu tvunget måste bo i innerstan. Dock så faller ju priserna rejält om man söker sig utåt en bit och då blir priset överkomligt för de allra flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss dödliga är hyresrätt ett ganska så uppenbart alternativ. Alla har inte råd att slänga fram 1-3 miljoner SKR för en bostadsrätt.

 

Lån är inget alternativ? Jag håller med Cleburne att bo i en hyresrätt är ju att pissa bort pengar, iaf om man tänkt bo i en hyresrätt en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lån till en bostadsrätt blir sällan dyrare än en hyresrätt över ett eller ett par år om du räknar med värdeökningen. Nu bor jag visserligen i Lund där bostadsmarknaden snart är lika sjuk som i huvudstaden och jag hade tur som hamnade rätt och lyckades köpa innan priserna sköt i höjden.

Cleburne (som för övrigt är min nya idol) har helt rätt. Om man inte tvunget måste bo mitt i centrala stan så är hyresrätt inte ens ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man nu tvunget måste bo i innerstan. Dock så faller ju priserna rejält om man söker sig utåt en bit och då blir priset överkomligt för de allra flesta.

 

... 66kvm 2,5a ca5-8 minuters gångväg från Centralstation och Odenplan. 5tusen i kallhyra...

Eller är det jag som har haft lite flyt när jag FICK min hyresrätt? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lån till en bostadsrätt blir sällan dyrare än en hyresrätt över ett eller ett par år om du räknar med värdeökningen.

 

Vet inte hur länge till(kanske redan e för sent?) man kan resonera så med värdeökningen. Priserna har stigit till såna sjuka nivåer så det måste stanna upp snart.

 

När jag köpte min borätt hade jag länge betydligt lägre månadskostnad än mina kompisar med hyresrätter. Nu när räntorna stigit så ligger jag på samma nivå/något över. Men jag har kvar en rejäl värdeökning i bakfickan.

 

Men att räkna på att priserna kommer stiga i samma takt de kommande två åren tror jag inte är realistiskt. Då skulle en 1a i stockholms förort börja närma sig två miljoner och det köper jag inte för fem öre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju naturligtvis på var man bor. Några hundra meter kan skilja enormt. Generellt kan man väl säga att innerstans svingar i priser är svåra att förutspå men en lägenhet som ligger lite utanför där priserna jämfört med motsvarande bostadsstandrad i centrum är låga kommer att fortsätta att öka.

 

Kan ta mina bostadköp som exempel. Sätter inte ut några summor.

1:a, relativt centralt i Lund, köptes 1998 och såldes 2003 med en värdeökning på ca 250%

Köpte därefter en 2:a ca 400m längre från centrum för hälften av vad jag sålde 1:an för. Idag (alltså ca 3,5 år senare) har den stigit med knappt 150%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur länge till(kanske redan e för sent?) man kan resonera så med värdeökningen. Priserna har stigit till såna sjuka nivåer så det måste stanna upp snart.

 

Men att räkna på att priserna kommer stiga i samma takt de kommande två åren tror jag inte är realistiskt. Då skulle en 1a i stockholms förort börja närma sig två miljoner och det köper jag inte för fem öre.

 

Du har kanske rätt i att priserna inte kommer fortsätta stiga i samma takt, men det gäller nog mest förorterna. Priserna i innerstan kommer fortsätta att växa hela tiden tills det blir "ute" att bo i storstäderna, vilket knappast lär hända snart. Urbaniseringen säger sitt och vi som köpt bostadsrätter kan skratta oss lyckliga. Själv sålde jag en stor tvåa i Nacka som jag ett år senare sålde med över 50% värdeökning och köpte en mindre, fast dyrare, etta på söder för att få uppskov och slippa reavinstskatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått (säkert fel) så kan inte hyrorna sättas hur som helst utan de måste vara skäliga. De borde alltså inte vara högre i innerstan pga av tillgång/efterfrågan.

 

Detta har också stämt ganska bra när jag har frågat folk som bor i innerstan va dom betalar, vilket oftast är ganska överkomliga hyror.

 

Alltså, hyresrätter i innerstan är inte dyrare bara svårare att få tag på, typ.

 

Någon som kan dementera/bekräfta detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt kan man väl säga att innerstans svingar i priser är svåra att förutspå men en lägenhet som ligger lite utanför där priserna jämfört med motsvarande bostadsstandrad i centrum är låga kommer att fortsätta att öka.

 

Har du några belägg för det där? Känns som om efterfrågan i innerstan är plattare. Det finns väl fler som människor som vill betala ett "högt" pris för en central lägenhet än vad det finns människor som vill betala ett lite lägre pris för en mindre central lägenhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några belägg för det där? Känns som om efterfrågan i innerstan är plattare. Det finns väl fler som människor som vill betala ett "högt" pris för en central lägenhet än vad det finns människor som vill betala ett lite lägre pris för en mindre central lägenhet

 

Nja, belägg har jag väl inte mer än att bostadsrättspriserna såvitt jag vet (i Skåne) bara haft en dipp sen 80-talet. Jag har för övrigt följt bostadsmarknaden (i Skåne) ganska close i ca 10 år.

Jag skriver ”generellt” eftersom jag inte har så bra koll på Sthlm men övriga bostadsmarknader följer huvudstadens kurva ganska väl, men är i olika stadier helt enkelt.

Om jag skulle investera är Malmö ett bra exempel. Malmö är en skitstad som alltid haft relativt billiga lägenheter men på senare år av ngn outgrundlig anledning fått lite mer status och priserna börjar nu sakta stiga. Om några år kommer Malmö ligga på samma priser som Sthlm (mkt på grund av våra alkoholiserade grannar som flyttar till Sverige från Kph).

Om man tittar på grannstaden Lund så har priserna där stigit i en mycket raskare takt än i Malmö, mycket beroende på bristen på studentbostäder. När de mindre lägenheterna i centrum blir dyrare letar sig folk ut i ytterområdena och när lägenheterna där blir eftertraktade och dyrare följer 2'orna och 3'orna efter trots att efterfrågan inte är lika stor. Om en etta kostar 1 mille i ett område kan inte en 2:a i samma område kosta 1,2 mille liksom.

Jag baserar alltså mina påståenden på en naturlig utveckling men olika städer är i olika stadier av marknadsutvecklingen. Man kan inte jämföra Borlänge med Malmö och Malmö är inte jämförbart med Sthlm etc.

 

PS> Blev tvungen att skriva "2'orna" etc, annars kom det en jobbig smiley...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en etta kostar 1 mille i ett område kan inte en 2:a i samma område kosta 1,2 mille liksom.

 

Nja, beror ju mycket på månadsavgiften. Ingår lägenheten i en förening vars fastighet är väldigt gammal och alla skulder är betalda, så kan ju insattsen skjuta i höjden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, beror ju mycket på månadsavgiften. Ingår lägenheten i en förening vars fastighet är väldigt gammal och alla skulder är betalda, så kan ju insattsen skjuta i höjden.

 

 

Javisst är det så. Menade naturligtvis i samma område med i övrigt lika omständigheter. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...