Gå till innehåll

NLT 200 - En vanlig setsituation


Recommended Posts

Har inte spelat så hemskt många händer på bordet och den enda readen jag har är att fi är ganska loose preflop. Jag ses nog ganska lös också.

 

Det jag undrar över är floppspelet. Har förlorat ganska många potter i slutet på grund att jag slowspelar. Problemet som jag ser det att fi kommer folda mer än 95% av gångerna om jag slår om enligt tidigare erfarenhet av fiskar som bettar ut lite grann.

 

Fördelar jag ser med att syna på floppen är att fi kan förbättra till turnen samt bli mer bluffbenägen alternativt tro att jag är på bluff när jag höjer turn. Minimerar även dyra utdragningar.

 

Nackdelar är självklart att min action förstörs om fi faktiskt har en hand om något scarecard kommer på turnen. Fi kommer att få dra gratis till ett eventuellt drag.

 

Hur gör ni och resonerar? BTW. Tycker nån att jag ska slå om turnen som spelat?

 

- bluu_ice sitting in seat 1 with $172.85

- lineker_ sitting in seat 3 with $179.30

- tommeren81 sitting in seat 4 with $168.20

- hero sitting in seat 5 with $237.87 [Dealer]

- quinte2 sitting in seat 6 with $0.00 [sitting out]

 

bluu_ice posted the small blind - $1.00

lineker_ posted the big blind - $2.00

** Dealing card to hero: 9 of Spades, 9 of Hearts

tommeren81 folded

hero raised - $8.00

bluu_ice called - $8.00

lineker_ folded

 

** Dealing the flop: 5 of Diamonds, 9 of Diamonds, Ace of Clubs

bluu_ice bet - $4.50

hero called - $4.50

 

** Dealing the turn: 8 of Diamonds

bluu_ice bet - $6.75

hero called - $6.75

 

** Dealing the river: King of Diamonds

bluu_ice bet - $20.25

hero folded

bluu_ice mucks:

bluu_ice wins $58.75 from the main pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar jag ser med att syna på floppen är att fi kan förbättra till turnen samt bli mer bluffbenägen alternativt tro att jag är på bluff när jag höjer turn. Minimerar även dyra utdragningar.

 

Du vill göra utdragningarna så DYRA som möjligt, inte billiga, för fi alltså. Låt honom BETALA för att dra, för jösse namn!

 

Handen är i alla fall FASANSFULLT dåligt spelad. Floppen ger både ess och färgdrag. Panga på för tusan! Sedan blir det lätt att få in degen på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill göra utdragningarna så DYRA som möjligt, inte billiga, för fi alltså. Låt honom BETALA för att dra, för jösse namn!

 

Handen är i alla fall FASANSFULLT dåligt spelad. Floppen ger både ess och färgdrag. Panga på för tusan! Sedan blir det lätt att få in degen på turn.

Det jag menar att "minimera dyra utdragningar" är i fall fi verkligen är på färgdraget och jag slår om på floppen och färgen träffar turnen så kommer jag aldrig att folda mot ett bet på turnen vilket ger en kostsam utdragning.

 

Hur som helst så slår jag alltid om floppen i liknande lägen men tänkte att det kanske inte är så dumt att bara syna då jag vet av erfarenhet att de flesta fi foldar 95% av gångerna om jag slår om på floppen. Därav min syn och sedan när jag analyserade handen tyckte jag att det var dåligt spelat och la därför upp handen här för att höra vad andra tycker. Handlar ju om att maximera sina vinster och var inte säker på om det är en lucka att alltid slå om på denna flop men det är tydligen inte om jag ska döma av era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar att "minimera dyra utdragningar" är i fall fi verkligen är på färgdraget och jag slår om på floppen och färgen träffar turnen så kommer jag aldrig att folda mot ett bet på turnen vilket ger en kostsam utdragning.

 

Hur som helst så slår jag alltid om floppen i liknande lägen men tänkte att det kanske inte är så dumt att bara syna då jag vet av erfarenhet att de flesta fi foldar 95% av gångerna om jag slår om på floppen. Därav min syn och sedan när jag analyserade handen tyckte jag att det var dåligt spelat och la därför upp handen här för att höra vad andra tycker. Handlar ju om att maximera sina vinster och var inte säker på om det är en lucka att alltid slå om på denna flop men det är tydligen inte om jag ska döma av era svar.

 

Mot hans fåniga bet slår jag om så gott som varje gång oavsett vad jag har så det känns inte som han kan utläsa för mycket i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar att "minimera dyra utdragningar" är i fall fi verkligen är på färgdraget och jag slår om på floppen och färgen träffar turnen så kommer jag aldrig att folda mot ett bet på turnen vilket ger en kostsam utdragning.

 

Finns ingen logik i ditt resonemang. Vad är ditt alternativ? Att låta fi dra billigt och sedan betala av om han klonkar? Då är det väl ljusår bättre att ta betalt medan det fortfarande är troligt att du har bästa handen? Eller planerar du att vika så fort tredje färgkortet kommer? Då kommer du ofta vika bästa handen, för det är långt ifrån givet att han har färgen. Och du kan ju inte förutsätta att han har färgdraget, samtidigt som du förutsätter att han kommer vika för alla höjningen.

 

Kort sagt låter det som du tänker bakvänt och det bör vara en ganska kostsam lucka i ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen logik i ditt resonemang. Vad är ditt alternativ? Att låta fi dra billigt och sedan betala av om han klonkar? Då är det väl ljusår bättre att ta betalt medan det fortfarande är troligt att du har bästa handen? Eller planerar du att vika så fort tredje färgkortet kommer? Då kommer du ofta vika bästa handen, för det är långt ifrån givet att han har färgen. Och du kan ju inte förutsätta att han har färgdraget, samtidigt som du förutsätter att han kommer vika för alla höjningen.

 

Kort sagt låter det som du tänker bakvänt och det bör vara en ganska kostsam lucka i ditt spel.

Jag tycker du lägger för mycket vikt vid färgdraget då han sällan har det. Det är i stort sett den enda handen som jag behöver vara rädd för och det jag undrade med den här posten om det måntro var bättre att låta fi förbättra lite då han oftast inte har nåt i givet fall. Säg att han har ett lågt pocket och träffar sitt set på turnen eller ett par i femmor där han träffar ett tvåpar. Då jäklar tjänar jag mera än det jag skulle ha tjänat på att låta honom betala för att dra efter en ev. färg.

 

Just att minimera dyra utdragningar var just ett exempel på en fördel med att syna vilket jag fortfarande tycker. Vad väljer du ifall färgdraget går in givet att du synar turnen i vilket fall som helst? En stor eller liten pott?

 

EDIT. Om det inte framgått så kan jag ju förtydliga sista stycket så att dem med lite sämre hjärnkapacitet ska kunna förstå. En av fördelarna för att syna anser jag är att man kan minimera dyra utdragningar och det är fan inte en nackdel som Big Less verkar tro. Står fortfarande fast vid att jag anser att man ska raisa enligt tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du lägger för mycket vikt vid färgdraget då han sällan har det.

 

Exakt. Men det var du som inte vågade raisa flop för att färgdraget kan dra ut eller raisa turn för att du tror att det har gjort det.

 

Just att minimera dyra utdragningar var just ett exempel på en fördel med att syna vilket jag fortfarande tycker. Vad väljer du ifall färgdraget går in givet att du synar turnen i vilket fall som helst? En stor eller liten pott?

 

Det är knappast rätt fokus. Färgkortet faller på turn mindre än en gång av fyra. Sättet att minimera dyra utdragningar, är att ta ordentligt betalt när man har bästa handen. Man kommer alltid bli utdragen ibland och det är därför det är viktigt att få betalt de gånger man inte blir det. Det är jättefundamental pokerkunskap, så jag tror att du spelar på för hög nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar jag ser med att syna på floppen är att fi kan förbättra till turnen samt bli mer bluffbenägen alternativt tro att jag är på bluff när jag höjer turn. Minimerar även dyra utdragningar.

 

Jag förstår inte direkt ditt resonemang här. Vad för händer sätter du fi på när han betar ut $4.50 där, som han kan förbättra på turn utan att ha dragit ut dig? Ax? 5x?

 

Min erfarenhet säger mig att hans lilla bet oftast betyder en av tre saker:

1. Stål - i det här fallet 55, A9 eller A5, och du har mycket goda chanser att få in alla pengar på floppen om du höjer.

 

2. Drag - många betar ut färgdraget svagt för att få se en billigare turn. I detta fall är naturligtvis också omslag att föredra för att han ska få betala för att dra ut dig.

 

3. Luft - vissa har en tendens att skjuta ut svagt helt tomma, bara för att chansa på att ta potten om du har missat. Har han ingenting är det ändå väldigt osannolikt att han träffar någonting på turn som du får betalt av, så du förlorar inte särskilt mycket om du höjer och han lägger.

 

Som jag ser det är det en solklar raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivet till Big Less

 

Men lägg ner! Varför i helvete skulle jag inte våga raisa flop? Läs igenom allt jag skrivit och tänk till lite så slipper du tilta mig!

 

Edit: Snälla Big Less peka ut vart jag skrivit att "minimera dyra utdragningar" på fördelsidan > "Låta fi dra gratis" på nackdelsidan?

 

Du vet att 1+1=2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är då redigt kass och har en djup svacka i ditt spel om det ser ut som såhär väldigt ofta. Håller med dig om att färgdraget i princip inte är något att oroa sig för generellt men för fan, ta betalt av ässen även om han iaf kanske till 75% enligt min erfarenhet inte har en stark hand... han är en mupp det ser man ju på hans bet, just vad vill du att han ska förbättra till? Om det ligger äss på bordet finns det inte alltför många händer som förbättrar hans hand som han vågar spela på ändå som nu inte då skulle vara bra drag han kan förbättra starkt på, färgdraget, då är det helt enkelt bättre att ta betalt av de gånger han väl träffat äss och möjligtvis sitter på ett färgdrag.

 

Så är det bara, skulle också själv slått upp på turn i ditt läge nu om du nu gillar ditt floppspel så mycket, hans skitbet är inget att vara rädd för vafan finns inte en mupp jag sett som betar färgen såhär. Också om han nu spelar såhär dåligt på turn kan du säkerligen få betalt också på floppen. Försök avsluta handen, låtsas ha färgen vad fasen som helt du har en bra hand helt enkelt du kan vinna så mycket mer om du bara betar turn istället för att hoppas på hyffsat blank river... nepp skärpning i ditt spel och speciellt din attityd i din tråd om du frågar här och vill ha ideer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är då redigt kass och har en djup svacka i ditt spel om det ser ut som såhär väldigt ofta.

 

Hur som helst så slår jag alltid om floppen i liknande lägen men tänkte att det kanske inte är så dumt att bara syna då jag vet av erfarenhet att de flesta fi foldar 95% av gångerna om jag slår om på floppen. Därav min syn och sedan när jag analyserade handen tyckte jag att det var dåligt spelat och la därför upp handen här för att höra vad andra tycker.

 

just vad vill du att han ska förbättra till?

 

Säg att han har ett lågt pocket och träffar sitt set på turnen eller ett par i femmor där han träffar ett tvåpar.

 

nepp skärpning i ditt spel och speciellt din attityd i din tråd om du frågar här och vill ha ideer.

 

Det är inte så konstigt att jag blir sur när folk gör inlägg utan att läsa vad jag skrivit. Du ser stycken ovan så ställer du frågor som jag redan svarat på. Har tom. redan skrivit att jag aldrig gör ett sådant spel normalt och ändå blir jag påhoppad av både dig och Big Less att jag spelar för högt och ska skärpa mig trots att jag redan klargjort att detta var ett exempel som jag la upp för att se om det kanske tom var att föredra att syna floppen.

 

Hur som helst tack för ditt sista stycke. Tycker också att jag borde ha raisat turnen som spelat men visste inte riktigt om jag kunde folda mot en all in så jag tog det säkra före det osäkra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivet till Big Less

 

Men lägg ner! Varför i helvete skulle jag inte våga raisa flop? Läs igenom allt jag skrivit och tänk till lite så slipper du tilta mig!

 

Edit: Snälla Big Less peka ut vart jag skrivit att "minimera dyra utdragningar" på fördelsidan > "Låta fi dra gratis" på nackdelsidan?

 

Du vet att 1+1=2?

 

Läs lite DU istället. Att bara syna floppen är INTE ett sätt att minimera dyra utdragningar. Det är ett sätt att minimera DIN VINST.

 

Sammanfattning: Du spelar handen enormt dåligt. Det verkar inte finnas en sund tanke bakom något du gör och fortsätter du spela såhär, kommer du fortsätta förlora pengar eftersom du är för dålig för nivån. Det var allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte finnas en sund tanke bakom något du gör och fortsätter du spela såhär, kommer du fortsätta förlora pengar eftersom du är för dålig för nivån. Det var allt.

Än en gång gör du påhopp utan att ta till dig vad jag skriver! Hoppas att du mår bra av att försöka trycka ner nån på ett Internetforum bakom din skyddade värld. Hoppas att jag inte har spelat ut dig i någon pott och det är därför du är sur, eller jo det har jag ju ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång gör du påhopp utan att ta till dig vad jag skriver! Hoppas att du mår bra av att försöka trycka ner nån på ett Internetforum bakom din skyddade värld. Hoppas att jag inte har spelat ut dig i någon pott och det är därför du är sur, eller jo det har jag ju ;-)

 

Inte var det denna potten iaf :mrgreen:

 

Förstår vad du menar men gillar ändå helt enkelt inte din alternativa väg i potten på floppen... men får hålla med att jag inte läste jättenoga första gången men det försvarar ändå inte ditt försvar av din hand med din attityd dessvärre, okey om du hade rätt då får du gärna dissa och bli sur. =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...