Gå till innehåll

En noob på g?


boobies

Recommended Posts

Jag har hängt här på forumet och läst en hel del matnyttigt ett tag - men jag har aldrig skrivit förut. Jag började för ett halvår sedan med att bestämma mig för att testa denna underbara värld av poker. Så jag satte in 300:- på Unibet och bestämde att om jag loosade pengarna skulle jag aldrig mer försöka - då hade jag ju uppenbarligen inte förmågan!!??

 

Efter otroligt gnetande på micronivåer och idogt antecknande hade jag dubblat till 600:- med många downswings p.g.a mitt dåliga spel - jag lyckades också tredubbla till 900:- men då tyckte jag det var dags för en aning högre nivååer - alla All-In tomtar och flipperspelare började gå mig på nerverna. Men varje gång jag gick upp så loosade jag förstås - och fick gneta mig tillbaka på micro.

 

Sen lånade jag lite böcker på bibblan och kom underfund med en del fundamenta, typ Glimne - Helmuth - Sklansky.

 

Nu började lite högre nivåer funka också - men vi talar fortfarande lågt - snart hade jag 1500:- på Unibet - men jag la ner spelet där när de bytte till Microgaming - kan bara inte med handdistributionen i den nya som bara kändes alldeles för clustrad.

 

Så petade jag in en 300:- på Svenska Spel - som snart hade växt till 2400:- och min totalrulle var 3900:- (insatserna hade jag tagit ut igen)

 

Så var det dags för SnG - men jag har väl aldrig blivit särskilt framgångsrik på SnG - men efter att ha tappat halva rullen öppnade jag för några veckor sen konto på Titan - som jag verkligen gillar - särskilt 10-mannabord och Heads Up.

 

Min rulle är nu 2500:- och på Titan har jag 36% ROI efter att jag tagit till mig t.ex. detta forums kunskaper

 

Vad säger ni alla duktiga - jag vill egentligen börja lira 10$ SnG

men är lite bränd sen tidigare (på SvS och Unibet) - vet att nedanstående 14-dagars period är kort och att turneringarna är få - men ändå???

 

Det handlar inte om pengar - jag är redan millionär flera ggr om på annat sätt än poker så jag har råd att förlora - men det är bara att klara av det som är utmaningen - gillar verkligen Chris Fergussons approach - känner mig som hans tvillingsjäl i tänket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2500 SEK räcker nog till $10-SNGs. Jag kan rekommendera Harringtons böcker om du vill bli bättre i turneringar. Låt inte heller dina förluster tynga dig allt för mycket. De allra flesta förlorar mycket i början, men spelar man lågt så är värdet av kunskaperna man får viktigare än pengarna man förlorar.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du ha det nicket och inte en passande avatar till?? ;)

 

Är man en noob så vet man inte hur man får dit en avatar.....

men det gick ju lära sig det oxå...

 

Men det är förvånande ofta som stollar man spelar mot börjar bli förvillade av nicken och snacka tuttar - och det funkar alltid att spela dum blondin - med skäggstubb bakom skärmen

 

Jag kan rekommendera Harringtons böcker om du vill bli bättre i turneringar.

Lycka till!

 

Tack - och Harrington on Holdem står jag i kö på på bibioteket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Oups - ett år sen jag skrev i dagboken - med poker av och till. Har blivit en hel del på senaste tiden - och idag sprängde jag 10 000kr-vallen i BR.

 

Det skedde genom en 3dje plats i SvS 50-kr turre med 700:- in på kontot. Taxilasse vann - honom ser man ofta i turrarna - är väl duktig verkar det - nån som vet mer?

 

10 000:- vallen firades genom att gå upp i nivå på SvS. 2,50/5kr fullring. Hade tänkt vänta till 15000:- för att ha 3000BB - men har aldrig haft större downswing än 20% av min BR så jag har nog disciplinen att klara det.

 

Jag har skottat några gånger tidigare med katastrofresultat - och i PT har jag sett precis varför och förhoppningsvis tagit lärdom. Första dagen i 5kr -världen slutade på 100kr plus - så nu behövs det 750 kr till för att få 5kr-nivån till +-0kr (till att börja med p.g.a. gamla synder)

 

Kollar oxå Pokerfirmans dagbok (de spelar ju MYCKET mer än jag)

 

Min rulle är nu 10525kr :-D

 

Mitt SnG projekt har jag i stort sett lagt ner - det är alldeles för chansartat för min stil - jag är tydligen MTT & cashspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Tänk om jag lyssnat på mig själv - har lik förbannat spelat väldigt mycket SnG - med nästan +-0 resultat

 

HU funkar MTT blir inte så ofta - men plussar bra

 

CG går också bra fast jag råtorskade som f-n ett par ggr på SvS NL 1000kr mot 2 outare som jag var AI mot på turn med miracle rivers för FI - men det är reparerat

 

Rullen har varit ATH 19560kr och är nu 19100kr

 

Räknat per månad jag spelat ( ingenting maj, jun , jul , aug) har rullen ökat med i snitt 23% varje månad (ökade 173% en månad tidigt som drar upp snittet) - den månaden borträknad har jag i snitt ökat rullen 11% / månad

 

Som hobbyspelare - vad tycker ni om det ? Levla inte Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Låter som en bra ökning procentuellt, men det beror ju givetvis på hur mkt du spelat dessa månader då du väl spelat. Har du koll på hur många händer eller sngs osv det blir per månad?

 

GL i fortsättningen, se till att uppdatera oftare så man kan följa detta :-)

 

Ok Myt4z - detta är lite oftare än förut.

 

25000kr -vallen sprängd idag - har de senaste 14 speldagarna snittat +365kr/dag och det kan man ju leva på - är man pro då?:roll: Spelar i genomsnitt kanske 1 - 1,5 timme de dagar jag spelar alls.

 

Har äntligen lyssnat på mig själv och spelar nu nästan uteslutande CG FR och MTT - med mycket bättre resultat ( men det har jag ju vetat hela tiden)

 

BR-kr +/- BR Total BR-% +/-

Feb/2009 2,046.00 18,035.34 13%

Mar/2009 -230.52 17,804.81 -1%

Apr/2009 3,101.08 20,905.90 17%

May/2009 4,097.77 25,003.67 20%

 

I ovanstående ingår valutaförändring - så mars gick lite + i US$ - men minus efter omräkning till SKR. Både April och Maj har därför varit ännu bättre i US$

 

Jag har i stort sett lämnat SvS - för dålig trafik på de nivåer jag vill spela. Nu kör jag mest NL200 1$/2$ på FullTilt - nästan alltid mellan 04 och 06 på morgnarna svensk tid - med förkärlek till helger.

 

Sett till min BR är jag på för hög nivå enligt mina egna 3000BB-krav - men det har ju fungerat bra än så länge

 

Nivå $/timme

CG ,25c $1.82

CG ,30c $8.05

CG ,50c $9.68

CG 1 $ $13.98

CG 2 $ $32.37

 

 

Har inte vågat skotta 2/4$ (än) - men med min timintjäningskurva ovan så känns det lockande. Vad säger ni som är där? - skiljer det mycket från 1/2$ till 2/4$ ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Myt4z - detta är lite oftare än förut.

 

25000kr -vallen sprängd idag - har de senaste 14 speldagarna snittat +365kr/dag och det kan man ju leva på - är man pro då?:roll: Spelar i genomsnitt kanske 1 - 1,5 timme de dagar jag spelar alls.

 

Testa att spela ett par timmar till om dagen och så länge du plussar tillräckligt för att kunna leva på det så skulle jag vilja påstå att man kan kalla sig pro :-P

 

 

Har inte vågat skotta 2/4$ (än) - men med min timintjäningskurva ovan så känns det lockande. Vad säger ni som är där? - skiljer det mycket från 1/2$ till 2/4$ ??

 

Kanske låter lite småkonstigt men av mina erfarenheter är 2/4 lättare, det är mycket lightare spel där och lättare att få in degen, ett top par går ju inte att vika? :shock::lol::roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att spela ett par timmar till om dagen och så länge du plussar tillräckligt för att kunna leva på det så skulle jag vilja påstå att man kan kalla sig pro :-P

 

Det känns lockande - men man har ju jobb och annat liv oxå - men blir det en regnig sommar så kanske...

 

Kanske låter lite småkonstigt men av mina erfarenheter är 2/4 lättare, det är mycket lightare spel där och lättare att få in degen, ett top par går ju inte att vika? :shock::lol::roll:

 

Intressant - och kanske vad jag anat - flera åsikter??

 

Måste också apropå "ett top par går ju inte att vika?" posta 2 händer från i morse och höra vad ni hade gjort - suttit med båda dessa i 45 minuter - VPIP/PFR ~10/10 på båda kanske 10/7 till och med

 

FullTiltPoker Game #12341210381: Table Rainwood - $1/$2 - No Limit Hold'em - 23:04:31 ET - 2009/05/20

Seat 1: IrishMex ($88.50)

Seat 2: Tunica Rags ($250.30)

Seat 3: Trader_Jason ($277.40)

Seat 4: phialpha5 ($101.85)

Seat 5: HERO ($254.80)

Seat 6: fourjax ($60.55)

Seat 7: SH1PP___1T ($51)

Seat 8: Brian Caby ($276)

Seat 9: BareAce11 ($196)

SH1PP___1T posts the small blind of $1

Brian Caby posts the big blind of $2

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO Jack of HeartsJack of Spades

BareAce11 folds

IrishMex folds

Tunica Rags folds

phialpha5 folds

HERO raises to $8

fourjax folds

SH1PP___1T folds

Brian Caby has 15 seconds left to act – HAN STEKER LÄÄÄÄÄÄNGE HÄR

Brian Caby raises to $26

HERO ??????

 

FullTiltPoker Game #12341595127: Table Rainwood - $1/$2 - No Limit Hold'em - 23:25:58 ET - 2009/05/20

Seat 1: IrishMex ($131.65)

Seat 2: Tunica Rags ($250.85)

Seat 3: Trader_Jason ($252.10)

Seat 4: phialpha5 ($66.85)

Seat 5: HERO ($341.95)

Seat 6: fourjax ($104.30)

Seat 7: SH1PP___1T ($50)

Seat 8: boognish_deuces ($200), is sitting out

Seat 9: BareAce11 ($197)

Trader_Jason posts the small blind of $1

phialpha5 posts the big blind of $2

The button is in seat #2

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO Jack of ClubsJack of Diamonds

HERO has 15 seconds left to act

HERO raises to $10

fourjax folds

SH1PP___1T raises to $50, and is all in - INSTA

BareAce11 folds

IrishMex folds

Tunica Rags folds

Trader_Jason folds

phialpha5 folds

HERO has 15 seconds left to act

HERO ??????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syn i båda ovanstående händerna, i hand nr 2, SH1PP___1T är ju shortstack och degar MÅNGA händer som är sämre än JJ om man säger så, om inte bit i det sura äpplet av att förlora mot en short om du inte lyckas dra ut.

 

Hand nr 1, syn för trissvärde, om bara underkort floata flopp och beta ut turn imo.

 

Ang 2/4$ så har inte spelat så extremt mycket där, det är en nivå som jag aldrig gillat trotts att det nästan alltid finns värde, brukar vara 1/2 och 3/6 av någon anledning. Tycker det känns som NL10 spelmässigt nästan, man viker ALDRIG par i A typ så bara att nöta.

 

vad grötigt det inlägget kändes :roll::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syn i båda ovanstående händerna, i hand nr 2, SH1PP___1T är ju shortstack och degar MÅNGA händer som är sämre än JJ om man säger så, om inte bit i det sura äpplet av att förlora mot en short om du inte lyckas dra ut.

 

Han har tidigare inte degat en enda på 45 minuter med PFR7!!? och just att han är short ger ju dåligt värde på ett ev. set...

Känns dåligt EV på hans reraiserange !?

 

Hand nr 1, syn för trissvärde, om bara underkort floata flopp och beta ut turn imo.

 

 

OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte - jag foldade. Lite coinflip+ mot QK-AK kraftig dog mot QQ-AA och lika kraftig favvis mot TT och neråt. Kan vinna 1,575 ggr pengarna och inte ett öre mer, är det så fel??

 

jag vet inte tbh, jag hade synat men det är mycket möjligt en korrekt fold.

 

:roffe: <- wtf är detta för smiley nu då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Ser bra ut..

Sköt dig nu så hörs vi 2010 nästa gång.

 

Ett år utan poker - har haft flera stora projekt på jobb & fritid och helt enkelt inte haft tid. Att jag i maj 2009 tappade 20% av rullen = 5000kr ner p.g.a. att jag bröt mot min egen regel att aldrig ha mer än 10% på bordet. Jag multitabla på FTP med 200$ på 4 bord - och tappade allihop mot 3-outare - hålpipor + en idiotgrej från mej.

 

I april började jag lite försiktigt på SvS igen och har plussat 5700kr 2/4 & 2,50/5 SH är det som gäller.

 

Så idag blev det en ny All Time High

 

Min rulle är nu 25400kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...