Gå till innehåll

Hade du hoppat av utbildning för att bli proffs?


Spelgalen

Recommended Posts

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nog för att det kan vara bra att ha ngt att luta sig tillbaka på så är fortfarande 250k/mån i dag värt MYCKET mera än 40k/mån om 6år.

250k*12mån*6år= 18mkr dvs nästan lika mkt som 40k*12mån*40år= 19,2mkr som läkarjobbet skulle generera under ett helt yrkesliv är vad du kommer ha tjänat efter att ha valt pokern framför skolan - bara under den presumtiva skoltiden.

 

Visst pengar är inte allt men när mera pengar o så många andra förmåner väger över för pokern är ju valet helt klart givet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu låtsas att förutsättningarna du målar upp stämmer så är det ju bara att hoppa av/ta paus och därefter fortsätta utbildningen när du tröttnat på pokern? Vad är problemet? Om man bortser från risken att du missbedömt din förmåga och riskerar att sitta som en tungt belånad speltorsk om nåt år är det ju en no-brainer.

 

Ok, nu ser jag att du inte kommer in på utbildningen igen om du hoppar av, men det är väl egentligen ointressant då du ändå inte verkar vilja bli läkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många utbildningar är det som kräver mer än 10h insats i snitt i veckan egentligen?

 

Tror det är många kvinnor på landets högskolor som med sina markeringspennor i regnbågens alla färger i högsta hugg kraftigt skulle invända mot detta...

 

 

Undrar om det finns något fackforum i hela världen som så kraftigt tar avstånd från all satsning på den hobby forumet berör som PF.nu? Råden lyder alltid: "Skippa pokern, utbilda dig". Det är som om halva forumet vore anställda av någon slags universitetslobbyorganisation. En utomstående betraktare skulle väl rent spontant uppskatta medelåldern som 65 på forumet efter att ha läst denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är många kvinnor på landets högskolor som med sina markeringspennor i regnbågens alla färger i högsta hugg kraftigt skulle invända mot detta...

 

 

Undrar om det finns något fackforum i hela världen som så kraftigt tar avstånd från all satsning på den hobby forumet berör som PF.nu? Råden lyder alltid: "Skippa pokern, utbilda dig". Det är som om halva forumet vore anställda av någon slags universitetslobbyorganisation. En utomstående betraktare skulle väl rent spontant uppskatta medelåldern som 65 på forumet efter att ha läst denna tråd.

 

Ja man skulle nästan kunna tro att det här är forum för oroliga mammor till pokerspelande ungdomar.

Fattar inte heller hur många tråkmånsar som propagerar för det "säkra" (som om utbildning skulle garantera jobb , yeah right) men skittråkiga alternativet dvs plugga>jobba>bränna ut sig eller det självklara (om man nu har vad som krävs för det, som trådskaparen säger sig ha (jag tvivlar inte på det men tar upp det då det här rådet inte gäller alla) ) valet dvs grinda, bli rik o fri o lev livet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man skulle nästan kunna tro att det här är forum för oroliga mammor till pokerspelande ungdomar.

Fattar inte heller hur många tråkmånsar som propagerar för det "säkra" (som om utbildning skulle garantera jobb , yeah right) men skittråkiga alternativet dvs plugga>jobba>bränna ut sig eller det självklara (om man nu har vad som krävs för det, som trådskaparen säger sig ha (jag tvivlar inte på det men tar upp det då det här rådet inte gäller alla) ) valet dvs grinda, bli rik o fri o lev livet!

 

Jag säger exakt samma sak – fast ironiskt. Självinsikt är ju tyvärr en bristvara och det slutar alltid med att jag får betala alla jävla snorungars bidrag som oundvikligen kommer i framtiden.

Jag vet att det är svårt att förstå och att det känns som att grinden är hur lätt som helst och att man i värsta fall alltid kan göra något annat men snälla, tro mig, det går åt helvete för 9 av 10 som försöker sig på det.

 

Sen tycker jag inte att det är fel att testa under förutsättning att man har något att falla tillbaka på. Har man inte det är det en dålig ide’.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger exakt samma sak – fast ironiskt. Självinsikt är ju tyvärr en bristvara och det slutar alltid med att jag får betala alla jävla snorungars bidrag som oundvikligen kommer i framtiden.

Jag vet att det är svårt att förstå och att det känns som att grinden är hur lätt som helst och att man i värsta fall alltid kan göra något annat men snälla, tro mig, det går åt helvete för 9 av 10 som försöker sig på det.

 

Sen tycker jag inte att det är fel att testa under förutsättning att man har något att falla tillbaka på. Har man inte det är det en dålig ide’.

 

om man nu är den där 10e (som man får anta då han säger sig håva in stabila 250ksek/mån) så lär han klara sig jävligt bra utan några bidrag efter några år med sådan inkomst. Sedan får man inte glömma bort att kostnaden för en läkarutbildning är mkt hög och det är en utgift som skattebetalarna (som jag antar att du menade när det angående bidrag som du skulle få betala?) inte kommer undan - om man nu väljer det.

 

Jag vet inte om det där med självinsikt stämmer. Dom flesta har en hyfsad uppfattning om vad dom är kappabla till och inte. Men visst så ska man inte hoppa av skola/jobb om man inte är säker på att man klarar sig på pokern, det håller jag med om.

Man kan ju lika gärna vända på det: varför ta den stora risken att utbilda sig (det är drygt som f-n att plugga o det tar flera år av ens liv) om man inte har poker att falla tillbaka på som är kul, lärorikt och ger erfarenheter som man har nytta av - till skillnad från majoriteten av det man lär sig på universitet/högskolor, det har man ingen nytta alls av. Ännu mindre om man sedan väljer poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man nu är den där 10e (som man får anta då han säger sig håva in stabila 250ksek/mån) så lär han klara sig jävligt bra utan några bidrag efter några år med sådan inkomst.

 

Bara det att det inte känns så säkert att det är några ”stabila” 250k sek i månaden.

 

Sedan får man inte glömma bort att kostnaden för en läkarutbildning är mkt hög och det är en utgift som skattebetalarna (som jag antar att du menade när det angående bidrag som du skulle få betala?) inte kommer undan - om man nu väljer det.

 

Så länge jag måste betala (och det måste jag ju) så ser jag hellre att han utbildar sig till läkare.

 

Jag vet inte om det där med självinsikt stämmer. Dom flesta har en hyfsad uppfattning om vad dom är kappabla till och inte.

 

Fel, de flesta har en jävligt snedvriden uppfattning om vad de klarar av eller inte när det kommer till jobb, studier och självdisciplin.

 

Vad gäller fysisk aktivitet är det dock tvärtom, där klarar man oftast av mer än vad man själv tror.

 

 

Man kan ju lika gärna vända på det: varför ta den stora risken att utbilda sig (det är drygt som f-n att plugga o det tar flera år av ens liv) om man inte har poker att falla tillbaka på som är kul, lärorikt och ger erfarenheter som man har nytta av - till skillnad från majoriteten av det man lär sig på universitet/högskolor, det har man ingen nytta alls av.

 

1. Jag kan hålla med om att stora delar av många utbildningar är helt meningslösa men att man inte skulle tillgodogöra sig erfarenheter som man har mer nytta av än poker är bullshit.

 

2. Poker ger knappast särskilt mycket kunskap eller erfarenhet som du har nytta av utanför pokern.

 

Ännu mindre om man sedan väljer poker.

 

Det argumentet kan du använda till vad som helst. Varför skulle han läsa till polis om han skall bli asfaltläggare? Då blir ju polisutbildningen helt värdelös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sen tycker jag inte att det är fel att testa under förutsättning att man har något att falla tillbaka på. Har man inte det är det en dålig ide’.

 

 

Frågan är om en utbildning är något att falla tillbaka på? Utbildning är en färskvara. Har du utbildat dig till ingenjör och sedan bestämmer dig för att lira poker i 3 år kommer du nog att ratas av många arbetsgivare eftersom du inte är färsk längre. Alltså har du i många fall lika lite att falla tillbaka på som om du var utan utbildning. Dessutom tillkommer studieskulder som inte är så skönt att ha som last.

 

Att utbilda sig är absolut rätt men att som många säga "utbilda dig först spela poker efteråt" är nog ganska fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som att sitta ensam i en lägenhet, orakad i mjukisar och en tre dagar gammal t-shirt framför datorn då eller?:shock:

 

Ja, man får inte grinda med kompisar och inte heller raka sig/duscha/byta kläder etc mer än 1ggr/v om man blir pokerspelare. Man åläggs även med motionsförbud, och äter man inte hämtmat varje dag får man avdrag på sin inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att spela poker och dra in pengar, än att luffa i thailand och röka brajj.

 

Ja, för det är det som är alternativet.

 

Ja, utbildning är ”färskvara” men det är ta mig tusan bättre att ha en tre år gammal läkarexamen än ingen examen alls. Och dessutom är det så att det blir jobbigare att plugga ju äldre man blir.

Jag är dock för det fria valet och han får naturligtvis göra som han vill men utan att veta särskilt mycket om personen eller hans resultat så blir svaret direkt ”nej, plugga är bättre än att försöka leva på poker” eftersom det stämmer i 9 fall av 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för det är det som är alternativet.

 

Ja, utbildning är ”färskvara” men det är ta mig tusan bättre att ha en tre år gammal läkarexamen än ingen examen alls. Och dessutom är det så att det blir jobbigare att plugga ju äldre man blir.

Jag är dock för det fria valet och han får naturligtvis göra som han vill men utan att veta särskilt mycket om personen eller hans resultat så blir svaret direkt ”nej, plugga är bättre än att försöka leva på poker” eftersom det stämmer i 9 fall av 10.

 

Du tycker så för att det är så du har gjort.

 

Vad skulle du göra om du hade tio miljoner på banken? Jag skulle iaf hitta på någonting mer meningsfullt än att jobba.

 

(Vad jag menade med Thailand... Många i 19års åldern tar ett eller några år ledigt och bara har roligt. Säsongar i åre eller åker till Hawaii. Inget fel med det.)

 

Försök inte få det till att han förstör sitt liv om han tar några år "ledigt". Och gör något han tycker är roligt. Och kan vara väldigt fördelaktigt ekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du göra om du hade tio miljoner på banken? Jag skulle iaf hitta på någonting mer meningsfullt än att jobba.

 

 

I min värld så var det mest focus på att hitta ett jobb som jag är glad av att gå till.. inte bara lycka när man får lön. En av de största delarna som jag ser som svårt att ersätta är jobbpolarna(kontra gå hemma och lira poker solo). Det är fantastiskt att umgås med de som har samma strävan, är roliga och kul att ha att göra med. Dessa lägger man dessutom väldigt stor del av ens liv med.

 

Vad skulle jag göra om man hade 10millar på banken? Möjligen jobba 60%. Jag vet dock inte om det skulle haverara något mentalt. Vad ska man göra om man nu fick välja aktivitet om dagarna? Tja, för min del är det klart iaf. :)

 

 

Tänk så här. Vill du inte jobba som läkare så är det lite märkligt. Då bör du nog inte lägga den tiden där. Tänk efter noga där då du verkar ha en chans nu... och aldrig mer.

 

Hur viktigt är pengar för dig? 10millar löser inte alla dina problem som du kan tänkas få tills du dör... om det nu trillar in 10millar villsäga ;)

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker så för att det är så du har gjort.

 

Vad skulle du göra om du hade tio miljoner på banken? Jag skulle iaf hitta på någonting mer meningsfullt än att jobba.

 

(Vad jag menade med Thailand... Många i 19års åldern tar ett eller några år ledigt och bara har roligt. Säsongar i åre eller åker till Hawaii. Inget fel med det.)

 

Försök inte få det till att han förstör sitt liv om han tar några år "ledigt". Och gör något han tycker är roligt. Och kan vara väldigt fördelaktigt ekonomiskt.

 

Jag säger inte att han förstör sitt liv, jag säger att 9 av 10 misslyckas med det han ska försöka göra

 

Och jag tycker inte så för att det speglar mitt eget liv för det gör det inte. Om det nu är av något som helst värde för debatten så tog det två år innan jag påbörjade min utbildning efter gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan bara säga som så här: det vore helt meningslöst för mig att starta en sådan här tråd och inte uppge en, vad jag bedömer vara, realistisk inkomst för mig om jag väljer att hoppa av min utbildning. jag ljuger inte om min winrate... ingen som har anklagat mig för det iofs men jag förstår att vissa tror att jag överdriver mina vinstchanser och hur mkt jag vinner. känns faktiskt lite orealistiskt för mig också, för ett år sedan spelade jag ju NL 50, så det har gått riktigt snabbt upp för mig till relativt höga nivåer.

 

att jag klättrat såpass snabbt kan ju ses både som en för- och nackdel - fördel eftersom det verkar som att jag har talang för spelet och eftersom jag aldrig fastnat på en nivå, det finns ingenting som säger att jag inte skulle vara vinnande på t ex 25/50.

 

att jag skulle kunna snitta tre miljoner per år är fullt realistiskt även om det såklart inte finns några garantier i poker. det enda man kan göra är väl egentligen det jag har gjort, nämligen att titta på sin historiska winrate och månadsresultat och göra antagandet att man kommer kunna hålla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du nu haft 4PTBB/100 på 250k händer så har du ju en rulle närmare 1,5miljoner SEK bara från det så.. känns som du skulle ha råd att inte ha så hög winrate ett tag också :P

 

sen om du är 19 år, du kommer atagligen ha den bästa tiden i dit liv framöver om du väljer pokern, du kan bo precis vart du vill i hela världen och om du väljer tex thailand som många andra så är ju pengarna värda 10 gånger mer där och då finns det således inte mycket du inte har råd med.

 

du skulle tex kunna leva på din nuvarande rulle i hela ditt liv där:P

 

så, för mig skulle det vara ett superlätt beslut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kommer fram till att man tycker att de verkar tråkigt att vara läkare, så måste det vara en av dom sista utbildningar man ska satsa på, vare sig man har poker som alternativ eller inte. Samtidigt, och det gäller nog de flesta utbildningar, så kan det nog vara svårt att sätta sig in hur man kommer att tycka om själva yrkesutövandet, om det är så att man bara har erfarenhet av skolkorridorerna.

Jag ser inget fel i att ta ett skott när man har chansen, om du tröttnar/misslyckas så kommer universiteten att finnas kvar, och det har ingen större betydelse om man påbörjar studierna när man är 19 eller 21. Dock, ett år med framgångar i poker säger nog inte så mycket som man kan tro, det kan ha varit så att du har tillhört de, säg, 2-3% med mest tur, vilket då, säkert tillsammans med talang, kan vara en starkt bidragande orsak till framgångarna. Så var inte så säker på att allt går fortsatt uppåt om du väljer pokern.

Det känns som om du har lite för lite info för att kunna fatta ett någorlunda rationellt beslut. Kanske kan vara värt att ge utbildningen ett halvår till, samtidigt försöka bilda sig en uppfattning om hur det är att verkligen arbeta som läkare. Fortsätter winraten att vara bra, och läkaryrket att verka tråkigt så..why not.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hur det skulle kunna vara ett beslut ens.

Med 250k/mån tjänar du mer på ett par år än vad gemene man gör på en livstid.

 

Enda anledningen att gå utbildningen och jobba senare blir ju helt och hållet eftersom man själv har något slags egenintresse av det. Pengarna därifrån kommer inte att fylla någon funktion alls.

 

DrRoland sammanfattade mina tankar ganska bra.

Inte ens värt att disskutera. Klarar man att göra 250k/mån så är det ju klart som fan att man väljer pokern alla dagar i veckan.

 

Har man såpass stort intresse av att bli läkare så kan man likväl vänta ett par år.

Var trådskaparen 19år? Isf ser jag inga problem med att börja plugga när han är 22, då har han 9 miljoner på kontot också.. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...