Gå till innehåll

Holdem Limit funderingar


Voffsan

Recommended Posts

Jag provade att spela Limit idag och efter att ha spelat 1 timme kom jag fram till att limit inte är något för mig. Min fundering är över hur ni som spelar Limit på låga nivåer kan klara av utdragningarna på dessa bord.

 

Jag fick 3 riktigt bra starthänder under den här timmen, AA, KK, KK och förlorade alla även fast jag höjde maximalt under varje omgång. Utdragen av 2 färger (1 turn och 1 river färg) och en river stege.

 

Går det över huvudtaget att skrämma bort dom som fiskar efter stegar och färger på Limit bord eller är det genomgående att dom inte släpper händerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att spela Limit idag och efter att ha spelat 1 timme kom jag fram till att limit inte är något för mig. Min fundering är över hur ni som spelar Limit på låga nivåer kan klara av utdragningarna på dessa bord.

 

Jag fick 3 riktigt bra starthänder under den här timmen, AA, KK, KK och förlorade alla även fast jag höjde maximalt under varje omgång. Utdragen av 2 färger (1 turn och 1 river färg) och en river stege.

 

Går det över huvudtaget att skrämma bort dom som fiskar efter stegar och färger på Limit bord eller är det genomgående att dom inte släpper händerna?

 

Är väl inte så stor skillnad jämfört med NL på låga nivåer. Du blir ju mer utdragen där med jämfört om du spelar på lite högre nivåer men bb/100 blir ju högre.

 

Variansen är mycket högre på FL jämfört med NL, det är bara o anpassa dig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, du spelade i en timme och blev utdragen. Hört talas om varians? Hör av dig igen när du spelat 10 timmar på limit-bord och har statistik på hur många gånger du förlorat med AA, KK etc.

 

 

Värst va du va aggressiv och besservisser benägen då, jag ställde bara en rent generell fråga men de enda du tog fasta på va tiden jag spelade på bordet.

 

Är väl inte så stor skillnad jämfört med NL på låga nivåer. Du blir ju mer utdragen där med jämfört om du spelar på lite högre nivåer men bb/100 blir ju högre.

 

Variansen är mycket högre på FL jämfört med NL, det är bara o anpassa dig =)

 

FL har jag inte ens haft en tanke på att spela, däremot har det inte känts som att det fiskas hela vägen ut lika ofta på NL. Men det är ju inte baserat på någon enorm statistik vilket ju tycks krävas för att man ska få öppna munnen här enligt vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst va du va aggressiv och besservisser benägen då, jag ställde bara en rent generell fråga men de enda du tog fasta på va tiden jag spelade på bordet.

 

 

 

FL har jag inte ens haft en tanke på att spela, däremot har det inte känts som att det fiskas hela vägen ut lika ofta på NL. Men det är ju inte baserat på någon enorm statistik vilket ju tycks krävas för att man ska få öppna munnen här enligt vissa.

 

Det kan bero på att det finns 41341 poster redan skrivna av folk som spelat en timme och gnäller över hur utdragna de har blivit och på hur fiskiga alla är. Ta det inte så personligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att det finns 41341 poster redan skrivna av folk som spelat en timme och gnäller över hur utdragna de har blivit och på hur fiskiga alla är. Ta det inte så personligt.

 

Posten handlade inte om det, texten innan huvudfrågan var bara för att ge någon som helst bakgrund till frågeställningen vilken var denna:

 

Går det över huvudtaget att skrämma bort dom som fiskar efter stegar och färger på Limit bord eller är det genomgående att dom inte släpper händerna?

 

Posten där potodds nämns kanske besvarar frågan med ett stort: Ja, dom släpper aldrig händerna eller hur ska jag tolka det hela?

 

Kanske va dumt att ställa en fråga i ett forum för nybörjare där dom flesta ändå inte har någon som helst vilja att bemöta andra med någon som helst artighet och respekt. Ta åt er ni som känner er träffade resten kan helt ignorera det här sista stycket.

 

Färg eller stegdrag är ju nästan nöthänder i limit, det är ju därför det är så förbannat kul.

 

Jag håller inte med dig om att de va speciellt kul, men det är ju min åsikt inte din :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man spelar limit för det är så fruktandsvärt roligt att klonka hålstegen på rivern mot nån fisk som slowspelat sina AA hela vägen och ska ta betalt.

 

Jag slowspela inte en enda av dom där händerna det står klart och tydligt i texten men inget av de här hör igentligen hit. Det ger mig inte ett dugg svar på min fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att acceptera att limit är ett annat spel och att man helt enkelt får anpassa sin strategi efter andra premisser än i NL. Vill man inte göra det så kan man ju fortsätta med NL.

Till exempel kan det ju vara bra att veta att handen som gynnas på lösa bord om många bets åker in på floppen oftast är det bästa draget och inte den bästa handen. Så det blir viktigt att tänka på redraws. Att bomba potten med AA på en K72 rainbowlop kan vara intressant, men inte på en JT9-flop med färgdrag. Om det är några med och trebetat eller cappat preflop så kommer folk inte att lägga sina gutshots.

Du får alltså lära dig att värdebeta dina drag. Om det är 4 st med och du har lägsta paret+ färdgrag har du en monsterhand. Om det är 4 med och du har TPGK på en koordinerad flop har du en mycket mer marginell hand.

Om 10 pers går med har du har AA äger du i storleksordningen 30% av pengarna som åker in preflop. Förvänta dig alltså inte att vinna jämt. Två gånger av tre kommer du bli utdragen, men att höja med AA är ändå ett väldigt lönsamt spel.

Det fel många gör att är tro att halvbra färdiga händer är särskilt starka. Dom klagar i chatten och kallar en fisk när man har cappat floppen med färgdrag+gutshot och sätter gutshoten på river. Det dom inte fattar är att ett bra drag är mycket mer robust än en hand av typen TPTK och står sig bra även om någon skulle råka ha set eller tvåpar.

Så en bra övning är att ladda ner pokerstove och köra några olika händer på några olika floppar och ser hur man står sig i en multiwaypot med dessa händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att spela Limit idag och efter att ha spelat 1 timme kom jag fram till att limit inte är något för mig. Min fundering är över hur ni som spelar Limit på låga nivåer kan klara av utdragningarna på dessa bord.

 

Jag fick 3 riktigt bra starthänder under den här timmen, AA, KK, KK och förlorade alla även fast jag höjde maximalt under varje omgång. Utdragen av 2 färger (1 turn och 1 river färg) och en river stege.

 

Går det över huvudtaget att skrämma bort dom som fiskar efter stegar och färger på Limit bord eller är det genomgående att dom inte släpper händerna?

 

På låga limitar finns det för mycket fisk, som hänger med varje raise med inget drag ens....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att spela Limit idag och efter att ha spelat 1 timme kom jag fram till att limit inte är något för mig. Min fundering är över hur ni som spelar Limit på låga nivåer kan klara av utdragningarna på dessa bord.

 

Jag fick 3 riktigt bra starthänder under den här timmen, AA, KK, KK och förlorade alla även fast jag höjde maximalt under varje omgång. Utdragen av 2 färger (1 turn och 1 river färg) och en river stege.

 

Går det över huvudtaget att skrämma bort dom som fiskar efter stegar och färger på Limit bord eller är det genomgående att dom inte släpper händerna?

 

känner precis samma sak,

 

har under en längre tid spelat lite limit och försökt nöta på så gott som möjligt men risken att bli utdragen på bra händer är stor eftersom folk callar mycket enklare då man inte kan skrämma iväg dom !!!

 

inte min grej heller , så ja håller mig till NL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va otrevliga många av er är? Här skriver han en post i nybörjarfrågor om Limit och så börjar ni gnäller direkt "kom tillbaka när du spelat 10timmar" "ändå vill du spela limit" Han provade en timme sa han och ville ha lite tankar?

 

Jag själv spelar enbart Limit då jag tycker det känns mer givande att spela 05/1 Limit (där varje pott är mellan 3-10 dollar) Istället för att spela typ NL10 där varje pott blir all in preflopp mellan 5personer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det största problemet med limit i början varresponsen tycker jag.

 

eftersom man bara vinner 1-2big bets per 100 händer så märks det ju knappt, betydligt lättare att se om man vinner i No-limit där man kan vinna 10-20 big blinds per 100 händer, alla människor gilar ju att se resultat av det de gör vilket blir tydligare i NL.

 

kom också ihåg att raken äter upp den mesta av vinsten på låg fixed limit.

 

 

ja utdragningarna är många i fixed, fixed holdem är otroligt frustrerande, så är det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom man bara vinner 1-2big bets per 100 händer så märks det ju knappt, betydligt lättare att se om man vinner i No-limit där man kan vinna 10-20 big blinds per 100 händer, alla människor gilar ju att se resultat av det de gör vilket blir tydligare i NL.

 

Vad menar du med detta? Du jämför väl inte FL $1/2 med NL $1/2?

 

 

På låga limitar finns det för mycket fisk, som hänger med varje raise med inget drag ens....

 

Du har aldrig tänkt på att du kanske är dålig? "Fiskarna" kanske drar ut dig ibland och du tror det är därför du inte vinner men troligtvis är det för att du inte orkar beta typ Top2, TPTK eller triss med dålig kicker typ utan checkar vidare sånt så du itne får betalt när du kan få det. Sen spelar du säkert Phil Hellmuths Top 10 händer och när du lirar live så håller du säkert korten i höger hand och biter på dom ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limit är ett annorlunda spel än no limit på några sätt men väldigt lika på de flesta. Den största praktiska skillnaden är att du kan manipulera potoddsen mycket enklare i no limit genom att du själv alltid väljer vad du ska satsa. I limit låter det sig inte göras lika enkelt och det kräver en lite annan strategi.

 

Vad gäller utdragningar och odds så vinner du när motståndaren synar felaktigt. Sluta fokusera på att vinna potter och fokusera i stället på att ta lönsamma beslut. Då kommer du att vinna i längden, det kan inte bli på något annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag stod länge stilla när jag började köra limit. Man körde lite "som någon ovanför mig skrivit" Phil Hellmuth strategi

Man backar inte men man vinner inte heller så mycket då det kanske riktar in sig mot lite högre nivåer, eller så är det en kass strategi (är inte nog bra för att göra den bedömningen)

 

Sen skaffade jag Sklanskys "Hold em med små instatser" och då vände det.

Började tänka på ett annat sätt, och med detta nya sätt kom också resultaten.

http://www.poker.se/bokrecension.php?artid=652

 

Vet inte om det bara har varit tur, men isåfall håller turen i sig fortfarande.

Visst blir man utdragen då och då, men bara man vet med sig att man spelade rätt och att man med det spelet går fram i längden så är det bara att ta ett djupt andetag, och hoppa in i nästa pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovanför. Fokusera på att ta rätt beslut och bry dig inte om i fall du blir utdragen, du kommer att dra ut ika många gånger. Och var beredd på att det kan ta tid. Det tog 6k händer på 2/4 SH innan AA blev lönsam och då har jag inte slowspelat särskilt ofta.

 

Och framförallt. Släpp aldrig en hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...