Gå till innehåll

Pokerspelande med i CV?


eroz

Recommended Posts

Hur gör ni som har försörjt er på pokerspelande utan några andra sysselsättningar (studier, jobb, etc) med era CV?

Skriver ni att ni varit "pokerproffs" under si och så lång tid eller vad gör ni?

Tar ni med eller utelämnar det beroende på vilket yrke ni söker?

Om ni inte skriver med det, vad skriver ni då att ni har gjort under perioden i fråga?

Har ni några andra erfarenheter rörande pokerspel och arbetssökande?

 

Övriga reflektioner och tankar från andra är givetvis också uppskattade.

 

Tnx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... klurig fråga det där. På ett sätt kan jag tycka att man skall vara ärlig med sitt pokerspelande och om arbetsgivaren nu inte gillar det så är det troligen ändå ingen arbetsgivare man vill ha.

Å andra sidan kanske man kan slinka genom att kalla sig ”egenföretagare” eller något i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... klurig fråga det där. På ett sätt kan jag tycka att man skall vara ärlig med sitt pokerspelande och om arbetsgivaren nu inte gillar det så är det troligen ändå ingen arbetsgivare man vill ha.

Å andra sidan kanske man kan slinka genom att kalla sig ”egenföretagare” eller något i den stilen.

 

 

Har under mina 11 år som rekrytererare bara sett en handfull personer ta upp sitt pokerspelande i sin meritförteckning. Av dessa bara en som inte hade tagit upp det som en hobby samtidigt som studier utan han lyfte fram det som en typ av egenföretagande där han lyfte fram det han hade gjort inom "företaget" för att få verksamheten att både omsätta mer och samtidigt leverera rätt färg på siffrorna nere på bottenraden. Jag bokade givetvis in dessa personer på intervju(tycker givetvis att pokerspelare ska bedömas på samma sätt som alla andra sökande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Snackar vi flera år eller några månader? En kortare period kan man ju varit arbetssökande eller kanske ute och rest utan att det är nåt konstigt. Stora luckor kan kanske vara lite lurigare att lappa ihop så där kanske det är lika bra att säga som det är, eller i alla fall få det till att man drivit nån sorts företag. Annars skulle jag inte drömma om att nämna nätpoker för en potentiell arbetsgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite samma dilemma, läser sista terminen på Handels i Stockholm och har börjat söka jobb, har försörjt mig på poker senaste 2-2.5 åren.

Har varit på en CV-gransking hos en person som tidigare varit rekryterare på McKinsey. Då hade jag inte pokern på CV:t utan hade bara ett tomrum vad gäller extrajobb/sommarjobb de senaste 2 åren, han frågade mig om det och jag berättade att jag levt på poker. Han tyckte absolut att jag skulle ta med det på CV:t.

Men jag vet ju inte vad han hade rekommenderat om jag inte haft den här luckan på CVt. Detta är ju också bara en f.d. rekryterares åsikt, beror ju självklart helt på vad personen i fråga har för inställning till poker.

 

Jag förstår ju riskerna med att ta med pokern men jag har aldrig haft ngn typ av kontorsjobb och de flesta av klasskompisarna har haft schyssta summer internships. Förutom posten har jag jobbat på en soptipp, så jag tog väl med det här för att sticka ut lite.... Jag är osäker på hur jag kommer att göra med framtida ansökningar, kanske e man lite för inne i CVhetsen.

 

Jag ska i alla fall på intervju nu i veckan på en svensk banks Corporate Finance-avdelning, med poker på CVt. Kommer ju garanterat få frågor om detta, några tips på saker jag ska tänka på? Skulle uppskatta era kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite samma dilemma, läser sista terminen på Handels i Stockholm och har börjat söka jobb, har försörjt mig på poker senaste 2-2.5 åren.

Har varit på en CV-gransking hos en person som tidigare varit rekryterare på McKinsey. Då hade jag inte pokern på CV:t utan hade bara ett tomrum vad gäller extrajobb/sommarjobb de senaste 2 åren, han frågade mig om det och jag berättade att jag levt på poker. Han tyckte absolut att jag skulle ta med det på CV:t.

Men jag vet ju inte vad han hade rekommenderat om jag inte haft den här luckan på CVt. Detta är ju också bara en f.d. rekryterares åsikt, beror ju självklart helt på vad personen i fråga har för inställning till poker.

 

Jag förstår ju riskerna med att ta med pokern men jag har aldrig haft ngn typ av kontorsjobb och de flesta av klasskompisarna har haft schyssta summer internships. Förutom posten har jag jobbat på en soptipp, så jag tog väl med det här för att sticka ut lite.... Jag är osäker på hur jag kommer att göra med framtida ansökningar, kanske e man lite för inne i CVhetsen.

 

Jag ska i alla fall på intervju nu i veckan på en svensk banks Corporate Finance-avdelning, med poker på CVt. Kommer ju garanterat få frågor om detta, några tips på saker jag ska tänka på? Skulle uppskatta era kommentarer.

 

så vad sa de om det på intervjun? fick du jobbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle det vara i usa så skulle det vara helt ok att ha det på CVet för jobb inom finanace sektorn. I sverige, kanske, kanske inte... men det bör funka där också... i "princip" är poker ganska likarat med trading... beror helt på vilket jobb man söker ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra och intresasnt fråga.

 

Beror lite på, man måste ha ett bra svar på frågan "aha, varför spelar du inte poker nudå o tjänar miljoner?".

 

Mitt CV kommer se ganska magert ut dem senaste 4 åren kanske, och förhoppningsvis dröjer det ytterligare några år. Men sedan kommer jag absolut nämna det och presenterar man pokern och sig sjäv på ett bra vis kan jag inte se hur det ska vara en nackdel. Om det är så att man sluta för det brakade åt h-vete kanske man inte bör ta upp det alls. El för man tyckte det frestade för mkt på sinnet.

 

Tror faktist de är såpass intelligenta rekryterarna att de förstår att vissa smart studenter lyckats göra bra pengar på poker och därför inte tagit ngt slitjobb på sommrarna. De saker man behöver för o bli framgångsrik i poker behövs nog på de flesta lite högre jobb även om "bara" poker inte ger några toppjobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en mellanmjölksdrickande medel-Svensson med småbarn, med Let's Dance som veckans mest spännande ögonblick, så är poker något suspekt. Det är iaf min erfarenhet. Ingen som säger det rakt ut, men något man som observant pokerspelare ;-) lägger märke till.

 

Så tyvärr tror jag det är en nackdel för 99% av jobben som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerspelet har givetvis helt olika betydelse för vilket jobb du söker.

 

Är du en civ ing i exempelvis data där dina programmeringskunskaper är en färskvara så är det inte bra med sådana luckor eller pokerspelet är inte positivt. Är du ekonom som vill jobba som aktiemäklare kan det vara positivt om du är duktig på att argumentera för ditt pokerspelande... ex pokern har gett mig mycket i att lära sig förstå hur andra personer agerar på psykologiska plan, lärt mig att anpassa mig efter hur andra människor reagerar och tänker. Ska du jobba som trader i egen bok (dvs trada på företagets kassa) så kan det vara positivt och är klart mycket bättre än en lucka... de flesta aktiemäklare jobbar dock mot kunder och då är det viktigare ha säljkompetens, kunna snacka i telefon etc än att kunna spela poker. Dock kan det ju komma in intressanta större ordrar. Typ, jag vill att du säljer iväg vårt innehav i Ericsson före USA öppnar. Då kommer dina tradingfärdigheter i spel då du ska försöka sälja till en bättre kurs än det volymvägda snittet under den tiden.

 

På en corp avdelning har jag däremot svårt att se att 2 års pokerspelande skulle vara något speciellt positivt. Visst, har du drivit ditt pokerspel som ett eget företag, tex genom att parallellt driva skin eller rakebacksajt etc så kan jag ge det lite cred då du lärt dig lite ekonomi, hur det är att driva ett företag, kundkontakt etc.

 

Men att enbart grinda framför datorn i 2 år skulle jag säga ger noll, men visst ta med det i CV:t, men skriv då någon bra motivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga samma sak som Matteprof, men med kompletteringen att skulle du söka till något jobb inom försvarsindustrin eller liknande, så skulle pokerspel ses som en stor belastning.

 

Jag kan tro att för ett tradingjobb på en bank (okej, vi låtsas) så är det i alla fall betydligt bättre än en lucka, om kanske inte en fördel. Ska du sitta i kassan så är det en negativ sak (spelberoenderisk = stöldrisk) och söker du jobbet som städare på banken så är det skit samma...

 

Det beror helt enkelt på vad det är för jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det första så måste man väl vara kvalificerad för det jobbet man söker. Om man söker ett "färskvaru"jobb som datakille el likn så är det inte så meriterande om man bara lirat för o tjäna pengar i 2år.

 

sen är det skillnad på proffs o amatörer. att ta upp det som hobby ska väl inte dra ner det om det inte kan misstänkas att man e torsk o kommer förskingra pengar ur kassan. Motionera hjärnan är väl bättre än att inte vara intresserad av ngt.

 

proffs ska väl ha ett bra svar på varför man inte vill vara proffs o tjäna miljoner. dålig moneymanagement är nog inget bra argument att ta upp.

 

Saker jag skulle ta upp är stresstålighet, ta snabba beslut på kort tid, kunna läsa av folk samt hyffsat intelligent (även om vissa proffs verkar halvdumma krävs det oftast lite hjärna).

 

Saker jag skulle undvika är nog: morgontrött, låg motivation från lönen, söndagsturneringar (mkt sjuk måndagar), insett att de flesta andra människor är idioter (i mångt o mkt iaf).

 

Sen skulle jag nog undvika och prata om det för en kvinna för tror (fördom?) de inte skulle uppskatta/förstå vad man gjort lika ofta. Tycker ofta folk är väldigt intresserade så fort det kommer fram att man lirar så tror inte att dem bara kommer se "poker" och rynka på näsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt enkelt på vad det är för jobb.

Kanske till viss del, men i grund och botten beror det på vem som ska ta ställning till om pokergrind är en merit eller inte. Det finns knappast några garantier för att ica-butikschefen tycker sämre om en pokerspelare än vad nån sorts finansyadayada-rekryterare gör.

 

Huvudsaken är nog i alla lägen att man verkligen kan argumentera för varför det skulle vara en merit. Och man ska nog ha lite mer att komma med än det något floskelmässiga "det har lärt mig att tänka analytiskt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så folk spelar inte bort sina löner längre? Alla bara vinner och vinner?

 

Så menade jag inte. Jag menar bara att de inte förstår att man faktiskt kan gå vinnande i längden i poker.

 

Och förr skrevs det mycket om anställda som spelade bort sina pengar på rasterna. Alltså ses pokern som ren och skär gambling. Och gambling kan väl inte vara något i CV:et.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...