Gå till innehåll

Skatt på Stars?


Poperick

Recommended Posts

Hm, Isle of Man flytten var väl inte sååååå pass nyligen (ser nyhetsrubriker om den från 2005) eller? Fick mailet i slutet av februari (tror jag) o det sa ungefär:

"We hope to have an answer to the EU tax issue this year".

 

Låter inte riktigt som samma sak, speciellt när Isle of Man inte (?) är skattefritt vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 190
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
Vi har nyligen flyttat hela verksamheten till Isle of Man, kanske var det detta som åsyftades i mailet du fick. Hur detta påverkar beskattning av vinster kan jag dock tyvärr inte svara på.

 

Hälsningar,

 

Martin K

PokerStars Support Team

 

Kan någon svara på hur detta påverkar skatteläget? Har hört att det numera ska vara skattefritt etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att man bara spelar turneringar, vinner en slant och gör uttag, och sedan blir påkommen av skatteverket. Vad händer då? kräver dom en på 30% av vinstsumman, eller kan man få andra straff! fängelse eller stora böter etc.

 

Du ska betala 30% kapitalvinstskatt + 40% skattetillägg på den summa som du skulle ha skattat. Dessutom riskerar du åtal för skattebrott om du avsiktligen har undanhållit staten beskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror givetvis på om du försökt dölja transaktionen eller inte. Om du tar pengarna rakt ifrån Stars till ditt svenska bankkonto så lär det inte bli mer än 30%, eventuellt en straffskatt på det. Har du däremot försökt trixa genom att föra över till neteller, skeppat vidare till en EU sajt och cashat ut där så kan du nog åka dit på att ha försökt dölja transaktionen och då finns fängelse med i straffskalan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Om man skulle spela på poker bord där potterna inte KAN överstiga 100 kronor på grund av insatsbegränsningarna är dessa vinster då 100% skatte fria på alla sajter?

 

Sej till exempel att man spelar på Poker Stars och kör 6max bord limit holdem $0.05/$0.1. Nu vet jag i och för sej inte om Poker Stars har denna nivå men det borde inte vara en omöjlighet.

 

Rätta mig om jag har fel men är inte den teoretiska max potten på denna nivå: 6*(0.05+0.05+0.1+0.1)*4 = $7.2 (???)

Ja jag vet! Det är heeelt osannolikt att potten skulle bli så stor...men det lär ju inte myndigheter bry sig om. Jag menar att man då kan bevisa att pottarna inte överstigit gränsen (100 SEK) för skatteplikt.

 

FRÅGA: Är detta scenario 100% skatterfritt även om man skulle vinna säg $20.000? :rolleyes: (man kan ju köra massor av bord samtidigt)

 

PS. Skattereglerna för onlinepoker är under all kritik!!! Rena tramset att man till exempel inte får kvitta vinster mot förluster! :shock: DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle spela på poker bord där potterna inte KAN överstiga 100 kronor på grund av insatsbegränsningarna är dessa vinster då 100% skatte fria på alla sajter?

 

Sej till exempel att man spelar på Poker Stars och kör 6max bord limit holdem $0.05/$0.1. Nu vet jag i och för sej inte om Poker Stars har denna nivå men det borde inte vara en omöjlighet.

 

Rätta mig om jag har fel men är inte den teoretiska max potten på denna nivå: 6*(0.05+0.05+0.1+0.1)*4 = $7.2 (???)

Ja jag vet! Det är heeelt osannolikt att potten skulle bli så stor...men det lär ju inte myndigheter bry sig om. Jag menar att man då kan bevisa att pottarna inte överstigit gränsen (100 SEK) för skatteplikt.

 

FRÅGA: Är detta scenario 100% skatterfritt även om man skulle vinna säg $20.000? :rolleyes: (man kan ju köra massor av bord samtidigt)

 

PS. Skattereglerna för onlinepoker är under all kritik!!! Rena tramset att man till exempel inte får kvitta vinster mot förluster! :shock: DS.

Jag vet ingen som blivit bruttobeskattad för cash games. Inte ens någon som blivit beskattad för pengar man inte cashat ut från pokersajten. Alla case jag sett har pokerspelaren blivit beskattad för pengar han cashat ut, inte minus insättningarna dock.
Du ska betala 30% kapitalvinstskatt + 40% skattetillägg på den summa som du skulle ha skattat. Dessutom riskerar du åtal för skattebrott om du avsiktligen har undanhållit staten beskattning.
Du inte bara riskerar, det blir säkerligen åtal om det är fråga om en större summa pengar.

 

I helgen jag hade en diskussion om detta med några juristkollegor. Vi tror inte att man i efterhand kan göra en frivillig rättelse ens. Det blir ändå skattetillägg och säkerligen åtal för skattebrott, se skattebrottslagen.

 

-Varför då?

-Skatteverket kommer att hävda att man ändå skulle ha upptäckt felet och har SKV startat ett projekt där en speciell grupp granskas, så kan en ur den gruppen inte göra en frivillig rättelse. Pokerspelare är en grupp som granskas och det är allmänt känt. Det finns rättsfall om detta och det är även skrivet i doktrinen om detta. SKV menar att rättelsen inte är frivillig eftersom det diskuteras vädligt mycket om detta på forum och skrivs om det i tidningar. Jag postade/saxade en artikel från Metro för bara någon dag sedan.

 

Syftet med denna "skrämselpropaganda" från SKV är självklart att skrämma pokerspelare att ta upp sina pokerinkomster i deklarationen. Det blir minst jobb och är enklast så för SKV.

 

Självklart ska man betala skatt på pokervinster som kommer från sajter som inte har sin bas inom EU/EES. Problemet är att det är svårt att veta om en sajt är skattefri eller inte. SKV har problem med detta också. Hur ska då pokerspelare kunna greppa det?

 

Till er som har oskattade pokervinster sedan tidigare är min rekommendation alltså att ni inte ska erkänna detta för SKV nu. Brottet är redan begånget och ni kan inte sätta er i bättre position (för att tala pokerspråk) genom att göra en frivillig rättelse. Man är inte skyldig att berätta för myndigheter om man har begått brott. Man är heller inte skyldig att delta i någon brottsutredning mot en själv, men man får inte förstöra bevis heller (tror jag?). Knip käft, gör ingen ting, precis som i filmerna.

 

Jag skulle också rekommendera er att inte svara på förfrågan från SKV, som gäller tidigare år eller om ni vet att ni har oskattade pokervinster. Vänta tills ett övervägande kommer. Kontakta mig isf.

 

Samma om ni blir kallade till förhör. Kontakta mig för vidare instruktioner.

 

Det är inte ett brott att rekommendera en brottsling att knipa käft. Det är inte ett brott att knipa käft under ett förhör. Du kan hålla käft i domstol också. Gör det. Ekonomisk brottslighet/skattebrott är de svåraste brotten att utreda för myndigheterna.

 

Till sist, har ni gjort pokervinster under 2008 som ni inte vet om det är skattefria eller inte eller om ni vet att de inte är skttefria, ta upp dem i deklarationen så ni slipper ovanstående problem.

 

Good luck! :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det känns oerhört tråkigt att man ska behöva sluta spela på stars, känns ganska ovärt om man ska behöva skatta bort 30% av alla vinster. Men samtidigt inte kunna göra förlustavdrag? Har jag förstått saken rätt då?

 

Stars är i mitt tycke överlägset bäst på marknaden, vad gäller precis allt. Får väl vänta med att spela där tills något händer, antingen om stars sätter upp en server i EU eller om skatteverket skärper till sig.

 

Fråga till P-starsrepresentant: Finns det några tankar/planer på att sätta upp en server inom EU? Hade varit guld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det känns oerhört tråkigt att man ska behöva sluta spela på stars, känns ganska ovärt om man ska behöva skatta bort 30% av alla vinster. Men samtidigt inte kunna göra förlustavdrag? Har jag förstått saken rätt då?

 

Stars är i mitt tycke överlägset bäst på marknaden, vad gäller precis allt. Får väl vänta med att spela där tills något händer, antingen om stars sätter upp en server i EU eller om skatteverket skärper till sig.

 

Fråga till P-starsrepresentant: Finns det några tankar/planer på att sätta upp en server inom EU? Hade varit guld!

 

Det är inte serverns placering som är avgörande ur skattesynpunkt, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte mer än att tycka det ska vara självklart att man på något sätt bör betala skatt, framförallt om man nu har det som inkomst. Däremot är det helt absurt att inte kunna göra avdrag.

 

Varför ska inte du betala skatt?

 

Ja t.ex för att du blir HELT mobbad av samhället? (ingen pension, avdrag osv listan kan göras lång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle spela på poker bord där potterna inte KAN överstiga 100 kronor på grund av insatsbegränsningarna är dessa vinster då 100% skatte fria på alla sajter?

 

Sej till exempel att man spelar på Poker Stars och kör 6max bord limit holdem $0.05/$0.1. Nu vet jag i och för sej inte om Poker Stars har denna nivå men det borde inte vara en omöjlighet.

 

Rätta mig om jag har fel men är inte den teoretiska max potten på denna nivå: 6*(0.05+0.05+0.1+0.1)*4 = $7.2 (???)

Ja jag vet! Det är heeelt osannolikt att potten skulle bli så stor...men det lär ju inte myndigheter bry sig om. Jag menar att man då kan bevisa att pottarna inte överstigit gränsen (100 SEK) för skatteplikt.

 

FRÅGA: Är detta scenario 100% skatterfritt även om man skulle vinna säg $20.000? :rolleyes: (man kan ju köra massor av bord samtidigt)

 

PS. Skattereglerna för onlinepoker är under all kritik!!! Rena tramset att man till exempel inte får kvitta vinster mot förluster! :shock: DS.

 

Jag tolkar reglerna precis som du. Lotterivinster (potter) på under SEK 100 (typ $12nånting) ska vara skattefria.

 

Att spela ihop $20K på limit texas $0.05-$0.10 känns lite ambitiöst dock. Håller du en BB/100 på 20 (eller $1/100), så behöver du 2 miljoner händer för dina $20K. Om du 20-tablar behöver du 100K händer/bord. Räknar du 50 händer/h så ska du spela 2000 timmar, eller nästan 5,5h/dag under ett års tid.

 

Orkar man det för SEK 160K skattefritt? Känns som att det för vilken bra pokerspelare som helst skulle vara lättare att spela ihop $30K på en högre nivå och snällt skatta $10K.

 

Och jag håller med dig, att skattereglerna är vaga och svårtolkade är helt värdelöst.

 

Edit: räknade lite för lågt på inkomsten i SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så de ca 7miljoner arbetande och skattebatalande svenskar skänker bort ~30% av sin lön varje månad? Det visste jag däremot inte.

 

Tro mig jag betalar skatt. Varför ska man spela poker på en sida utanför EU och skatta på vinsten, när jag kan spela på en annan klient inom EU och slippa betala skatt på vinsten? Varför bara betala 30% i skatt på arbetsinkomsten, nej fan kör lite goodwill och betala 30 % till. Eller?

 

Sen kan jag tillägga att det i första hand inte handlar om att inte betala skatt för min del, då mina vinster ändå är såpass små.. (än så länge 8-))

 

Jag vet helt enkelt inte hur man skulle gå tillväga för att betala, hur ska man veta hur mycket man ska betala etc. Hade klienterna dragit det automatiskt hade det hela kanske varit lite enklare. Eller att de i slutet av året skickar ut information om hur mycket nettovinst du har gjort, likt arbetsgivare skickar ut info om hur mycket du har tjänat respektive betalat i skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att man vinner en lite större turnering på stars under år 2008 men inte cashar ut pengarna förrän år 2009, vilket år ska man ta upp vinsten i deklarationen?

 

Du vann år 2008. Det har ingen betydelse om du plockar ut detta 2009 eller ej. ("Skatteverket bryr sig inte om du plockar ut eller ej.")

 

EDIT: Sen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...