Gå till innehåll

Inte helt bra SnG-strategi enligt Scott Fischman?


Max Cady

Recommended Posts

Fick ingen vidare respons i SnG-forumet så jag provar här också! ;-)

 

Jag läste i höstas boken Online Ace av Scott Fischman där ett kapitel handlar om SnG-strategi. Jag har ända sedan jag läste boken gått och funderat på de råd Fischman ger och känner nu att jag vill återge hans strategi när det gäller SnG-spel. Författaren beskriver hur han delar upp en SnG i perioder som alla innebär olika taktik. Följande text är min egen tolkning och återgivning av den strategi Scott Fischman förespråkar.

 

Inledningen: Fischman förespråkar här ett inte riktigt så tight spel som vanligtvis rekommenderas. Han spelar under denna period AA-JJ, AK och raisar 5BB preflop med dessa. Emellertid spelar han även AXs och alla pocketpar så länge ingen höjt innan honom. Detta för att dessa händer enligt honom är låg risk-hög vinst händer. Med detta syftar han på att han foldar AXs om han inte floppar flushen eller fyra kort till den samma och får se turn billigt. När det gäller pocketparen så foldar han om han inte träffar setet på floppen. Han påpekar dock att han spelar ALLA händer under inledningen spelas väldigt försiktigt då hans syfte är att så riskfritt som möjligt dubbla upp, inte att vinna småpotter! Han menar att det är betydligt mycket viktigare att överleva inledningen än att vinna potter. Han påtalar även att han aldrig bluffar under inledningen av en SnG. Han menar att det inte finns någon pott som är tillräckligt viktig att vinna under inledningen för att det skall vara värt risken att få syn av en bättre hand.

 

Mittenperioden: Fischman menar att det i själva verket är storleken på din stack som avgör när du nått mittenperioden, inte hur många spelare som är kvar. Enligt honom vet du att du nåt denna period när någons stack nåt 8BB. Om flera motspelare har runt 8BB i sin stack sänker Fischman sin öppningsbet till 2.5BB. Detta för att utnyttja att dessa motståndare ej vill slösa sin lilla stack på att syna raisar då de vet att de snart är tvungna att riskera hela sina stackar. Han påtalar att han kan göra denna raise med i princip vilken hand som helst när han tror att motståndaren/motståndarna kommer att folda. Om någon motståndare emellertid re-raisar honom all in kan han lätt folda handen och därmed komma billigt undan. På detta sätt menar Fischman att han, om allt går rätt, kan omvandla en medelstor stack till en stor och därmed ”segla” till vinst.

De gånger Fischman själv når 8BB före sina motståndare börjar han leta efter tillfällen att raisa all in före floppen med förhoppningen att vinna blindsen utan showdown. Anledningen till att han satt gränsen vid 8BB är att han fortfarande kan göra stor skada i motståndarnas stackar, något som gör att han har tillräckligt med fold equity för att få en motståndare att folda en hand som han helst inte skulle vilja möta i en all in situation. Vidare menar Fischman att gå all in före floppen inte bara möjliggör en uppdubbling av stacken utan även möjligheten att vinna blindsen som i detta läget motsvarar en väldigt stor % av stacken. Fischman ger ett exempel på varför det är betydligt sämre att gå all in med exempelvis 6BB. Han skriver att om du går all in med 6BB och SB och BB redan ligger i potten behöver din motståndare i BB bara syna för 5BB för att vinna 7.5BB. Detta gör att han bara behöver vinna 40% av gångerna för att detta skall vara ett lönsamt spel. Detta gör t.ex. det lönsamt att syna AK med nästan vilka två kort som helst!

Nyckeln till att gå all in med 8bb menar Fischman är att lära sig hitta det rätta tillfällena som maximerar chansen att stjäla blindsen. Fischman beskriver tre sådana lägen: 1) Du är först in i potten. Om någon innan dig redan raisat har han därmed talat om att han har en bra hand, då är det bättre att folda och vänta på ett bättre läge. 2) Det är lättare att stjäla blinds från sen position. Man bör dock tänka på att en raise från sen position kan uppfattas av motståndarna som ett stöldförsök. Det är viktigt att man uppmärksammat under spelets gång vilka motståndare som inte låter sig stjälas av! 3) Det är lättast att stjäla blinds från medelstora stackar. Detta för att dessa i regel är mer rädda om sina chips än de med småstackar som är mer desperata och de med stora stackar som har råd att chansa på att slå ut dig.

Om du inte hittat lägen att stjäla blinds och därmed sitter med en stack på 4BB eller mindre, då är du i ”all in mode”. I detta läge menar Fischman att man ska gå all in så fort man sitter på knappen eller SB och alla foldat fram till en. Man skall även gå all in, oavsett position, med alla A, pocketpar och de övriga händer som har en okej chans att vinna en showdown.

 

Slutspelet: Nu är det bara fyra spelare kvar och nära till vinstpengarna. Här handlar de flesta av besluten om att sätta alla ens chips och därmed det fortsatta deltagandet på spel. Enligt Fischman är det enda målet att vinna hela SnG´n och det enklaste sättet att göra detta på är att ha mycket fler chips än motståndarna när det endast återstår tre spelare. För att uppnå detta använder sig Fischman av en superaggressiv strategi han kallar ”over the hump”. Denna är väldigt enkel, de enda beslut du har att välja mellan är all in eller fold. Detta gör att motståndarna tvingas riskera sin plats i turneringen varje gång de synar eftersom du i detta läget täcker dina två motståndare när det gäller stackstorlek! De tvingas då att vänta på riktigt starka händer för att kunna/våga syna dina all in´s och dessa starka händer får man ju inte allt för ofta! Fischman menar att strategin i detta läge till stor del även baserar sig på att, som tidigare beskrivet, attackera från sen position och att undvika de andra spelarna raisar. Han beskriver dock en situation som han kallar ”hand of God” där scenariot t.ex. är följande:

 

Blinds: 200/400

UTG: 1700

CO: 2300

Hero: 4500

BB: 500

 

UTG och CO foldar var på Hero också foldar och låter BB vinna blindsen.

 

Anledningen till detta är att de två mellanstackarna troligen kommer öppna upp sitt spel när lillstacken är utslagen och spelet är ITM. Detta leder till att Hero då förlorar sin aggressiva edge. Fischman menar att de två mellanstackarna kommer att folda de flesta gånger Hero går all in så länge lillstacken är kvar. Därför är det bättre för Hero att låta lillstacken vara kvar och låta de två mellanstackarna slå ut lillstacken.

 

Om emellertid scenariot är följande…

 

Blind: 200/400

UTG: 1000

CO: 1250

Hero: 7000

BB: 500

 

…då är det bättre för Hero att gå all in med i princip vilka två kort som helst när de båda motståndarna före foldat!

 

Så småningom kommer bubblan spricka och spelet är ITM. Nu kommer motståndarna spela mer avslappnat och att spela så aggressivt som man hittills gjort är inte längre aktuellt. Det är dock fortfarande så att det kommer uppstå tillfällen då det är bra att gå all in preflop. Emellertid är det nu viktigt att noga överväga sitt beslut innan man synar en all in! Den stora fördelen och styrkan med att vara i chipledning i detta läget i SnG´n är att man har möjligheten att vara mer selektiv när det gäller vilka händer som spelas. Fischman menar att det är betydligt bättre att vara den som går all in än den som synar en all in. Den som är aggressiv har två möjligheter att vinna, både vid showdown och om motståndaren foldar preflop! Om man har byggt upp en stor stack under ”over the hump”-perioden måste man förlora fler showdowns än motståndarna för att bli utslagen ur SnG´n. Med andra ord så måste motståndarna ha mer tur än vad man själv har!

 

När man använder den strategi som Fischman förespråkar kommer man att upptäcka att det resulterar i många första platser och många fjärde platser. Det menar han är helt okej då det i regel är mer lönsamt att vinna en SnG än att komma trea tre gånger.

 

 

Det jag nu återgivit ur Scott Fischmans bok är givetvis inte hela innehållet utan endast de stora dragen i hans strategi. Jag har försökt att tolka, översätta och återge det han skriver efter bästa förmåga. Jag reserverar mig därför för eventuella felaktigheter, både rörande teori och fakta.

 

Syftet med det jag återgett är att få till en diskussion kring det Fischman förespråkar. Är det en delvis bra, bara bra eller helt galen strategi? Kom med tankar och funderingar!

 

P:S Det jag skrivit kanske borde postats i artikel-delen här på pf men eftersom de flesta SnG'are hänger här så är det här den blev postad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...