Gå till innehåll

Dan Glimnes practical joke


mrghost

Recommended Posts

Hämtat från Glimnes blogg på prosharks.se

 

Bra genomskådat!

 

Bra genomskådat! Men något mindre hade jag inte väntat av er här på ProSharks.

 

Denna taxiresa (som faktiskt har ägt rum, trots tvivlarna (se under Forum här): det var den 17 april förra året som den killen körde mig från Harrah's tillbaka till New Frontier) och chaufförens felresonemang har jag flera gånger kastat in som ett exempel under mina föreläsningar om smart gambling och parallellerna till goda affärsbeslut, som åhörare kan vittna om, nu senast i höstas på The Lobby i Stockholm. Då, under föreläsningarna, har jag dragit den, sagt mig applådera chaufförens smartness och sedan hållit god min medan jag studerat åskådarna när jag gick vidare... för att fem minuter senare återvända till exemplet och fråga om de hunnit tänka igenom chaufförens resonemang.

 

Endast en (1) gång är det någon som högt sagt sig tvivla, innan jag analyserat chaufförens resonemang och visat hur självbedrägligt det har varit, trots att det låter bestickande trovärdigt på ytan.

 

Matematiskt är det lättanalyserat, eftersom han ju glömmer av de där 4 dollarna i förtjänst som han går miste om varje gång han singlar och förlorar:

 

Alternativ A: Han gör tio normala resor à 12 dollar styck, och har sedan en förtjänst på 10x4 = 40 dollar.

 

Alternativ B: Han gör tio resor à 12 dollar styck, singlar slant om samtliga, vinner fem och förlorar fem: 5x(12+4) minus 5x8 = 80-40 = 40 dollar, alltså precis detsamma som i alternativ A.

 

Och, som en del är inne på, det intuitiva kontraargumentet är följande: eftersom jag (kunden) i det långa loppet går jämnt upp, och taxibolaget får vad de ska ha oavsett vad (= går jämnt upp), kan inte ett fiktivt mervärde skapas => även chauffören måste gå jämnt upp.

 

Efter de gånger jag dragit exemplet under olika föreläsningar för att testa åhörarna, beslöt jag mig för ett litet "practical joke": jag skulle köra det även i Aftonbladet, hålla god min och se vad reaktionen blev ute i landet. Det gläder mig att det tagits upp och genomskådats på några webbsajter, inklusive Ola Brandborns poker.se och här på ProSharks. Och det har varit kul att läsa tråden här!

 

Självklart kommer uppföljningen (som redan är skriven) i nästa Aftonbladet nu på fredag; och då kommer jag även att ge ett exempel på smart och matematiskt korrekt street gambling.

 

Som sagt, ni som tvivlat får fullt godkänt! Tack för inläggen, och på fredag 16 februari får ni läsa om hur ni kan tjäna pengar på nummerplåtarna på bilar som kör förbi... /Dan Glimne

 

(ARTIKEL Aftonbladet: Glimne 2007-02-09 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har nog mer koll än de flesta vad gäller det mesta och förtjänar mycket mer respekt än vad som ges här.

I största allmänhet håller jag med dig, men det betyder ju inte att man inte kan åtminstone tvivla på riktigheten i hans förklaring i detta fall.

 

Jag hade aldrig skrivit en sån krönika om det inte var möjligt att i efterhand bevisa att jag redan innan satt inne på lösningen. Som han presenterar det nu så är det lite mer av "hehe, oj det var visst fel, men det visste jag hela tiden".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sån. Men jag tycker nog her Glimne har trampat i klaveret oavsett om det var sant eller inte.

 

Om han nu är någorlunda intelligent så borde han fatta att hans förklaring att det var ett "practical joke" inte kommer att köpas utan vidare, i vart fall inte av pokercommunityn. Folk tenderar att tänka "ingen rök utan korkad Glimne" Alltså försätter han sig i en situation där en hel del folk garanterat kommer att tycka att han är korkad oavsett om han egentligen är smart eller inte.

 

Definitionsmässigt var alltså hans lilla spratt korkat oavsett om förklaringen stämde eller är en efterhandskonstrukion.

 

Sedan är drakborgen grym... men han kanske skulle hållit sig till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...