Gå till innehåll

NL20/40 - Riverlinje med KK?


Recommended Posts

Bakgrund: Jag har suttit tillsammans med fi på flera bord, både 10/20 och 20/40, de senaste timmarna. Jag har tagit nåt inköp av honom och bordet har nyligen blivit heads up här. Jag har märkt att han börjat syna mina omslag mycket mer frekvent sen det blev heads up för att sätta mer press.

Villain är (tror jag iaf) en av de mer respekterade svenskarna på sidan. Inte speciellt aggressiv på någon gata vad jag har märkt, men känns som en solid spelare. 28/20/1.5 är hans stats över 500 händer, men då har det ofta varit 3-handed.

 

$20.00/$40.00 No Limit Texas Hold'em (heads up)

 

Seat 4: Villain ($3850.46) [dealer] [small blind]

Seat 5: Hero ($14645.00) [big blind]

 

Hole cards: K :club: K :spade:

 

Pre-flop:

Villain raises to $140.00, Hero raises to $440.00, Villain calls $440.00

 

Flop: A :heart: A :spade: 3 :spade: (2 players)

Hero bets $550.00, Villain $550.00

 

Turn: 2 :heart: (2 players)

Hero checks, Villain checks

 

River: 9 :club: (2 players)

Hero ?

 

 

Det jag vill diskutera är riverspelet här. Pottstorleken är på ca 2k, villain har ca 2.8k kvar. Om man ska beta, hur mycket ska man beta? Är det bättre att checka för att inducera bluff/komma undan billigt mot A? Värdebetar han lägre pocketpar? Vad sätter vi honom på för range?

 

Kände mig rätt vilsen här, så hade uppskattat lite hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar bet, 1200 typ.

 

Om han floatar floppen skulle jag vänta mig att han oftast bluffar turn eftersom det är tyngre för dig att fortsätta med marginella händer. På river lär han väldigt sällan värdebeta en sämre hand (skulle väl va QQ, men det känns ganska tunnt givet att ni inte har nån speciell historia). Om du checkar kommer du knappast undan billigt mot ess som garanterat betar? Du kan också representera ett missad färgdrag eller vara helt tom om du betar så du lär ju få syn av sämre en hel del.

 

Om jag checkar river skulle jag vika mot i stort sett alla bet. Jag skulle iofs ofta checka bakom turn med A så han kan säkert balansera bluffar med det också i viss mån. Beror väl lite på vilken nivå han tänker på men jag skulle inte försöka trixa för mycket i den här situationen.

 

Det här kan va way off, så flejm välkomnas =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många mellanpar checkar baki här men kan syna bets. Checkar vi och fi betar är vi nog slagna till en 80/20 regel generellt? Och en del kan ställa mot oss med äss eller luft här och fasiken vad jobbigt det är. Så jag betar gärna här 60% och foldar mot många omslag men ej alla beroende på vem vi möter, för ett dåligt äss orkar inte ställa mot oss på riv? Dvs bluff av en tricky fi. Gillar ej att småbeta för då kommer vi mot en bra motståndare väldigt ofta få syna ner en bättre hand om han raisar för en bra motståndare förstår att vi kommer syna omslag ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass svag är han egentligen. Om han har Ax eller pp nästan alltid blir ju chekfold bäst.

Har han färgdrag eller floatning ibland så blir det nog checksyn.

Bet borde inte vara rätt pga AX frekv>pp frekv.

 

Vi spelar heads up 20/40 mot en duktig spelare. Att ha check/fold som default här känns inte så hett om du frågar mig. Att man kan göra det ibland om man får en viss känsla eller möter en speciell spelare är en annan femma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt hur du resonerar när du säger betfold, checkfold, checksyn. Betfold och checksyn bör ju alltid vara parade om något inte är jäkligt skumt.

 

Är det verkligen alltid så? Det går ju att resonera för att fi inte alls skulle beta speciellt många händer här, men däremot syna med en stor range... Tycker inte att y0 är helt fel ute faktiskt, även om jag personligen inte är någon anhängare av check/fold i den aktuella handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många mellanpar checkar baki här men kan syna bets. Checkar vi och fi betar är vi nog slagna till en 80/20 regel generellt? Och en del kan ställa mot oss med äss eller luft här och fasiken vad jobbigt det är. Så jag betar gärna här 60% och foldar mot många omslag men ej alla beroende på vem vi möter, för ett dåligt äss orkar inte ställa mot oss på riv? Dvs bluff av en tricky fi. Gillar ej att småbeta för då kommer vi mot en bra motståndare väldigt ofta få syna ner en bättre hand om han raisar för en bra motståndare förstår att vi kommer syna omslag ofta.

 

I like.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen alltid så?
Nä, men just i den här handen tycker jag det. Undantagen är väl antingen om motståndaren är väldigt passiv eller om betbeloppen skiljer sig åt. Men jag har väldigt svårt att se att N-belopp mot en snubbes callingrange skulle vara syn men ungefär samma belopp mot hans betrange är fold.

 

Personligen gillar jag inte alls checkfold i den här handen iom att KK är en väldigt stark hand mtp betandet. Tycker det är snudd på värdebet faktiskt.

 

Vet inte vilket som är att föredra av jam, betfold och checksyn. Men jag skulle hellre spela samtliga än att checkfolda.

 

En annan grej som kan vara intressant är att småbeta med den här plus stål. Typ 1/6 pott.

 

Fördelen med all-in är att det dödar hans bluffequity.

 

Det går ju att resonera för att fi inte alls skulle beta speciellt många händer här, men däremot syna med en stor range...
Visst, men det baseras ju på att han spelar rätt kasst*, vilket inte är ett antagande jag gillar att göra.

 

*Dvs betar proportionellt mycket mer än han har bluffar att balansera med, vilket är väldigt risky spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, men just i den här handen tycker jag det. Undantagen är väl antingen om motståndaren är väldigt passiv eller om betbeloppen skiljer sig åt. Men jag har väldigt svårt att se att N-belopp mot en snubbes callingrange skulle vara syn men ungefär samma belopp mot hans betrange är fold.

 

Personligen gillar jag inte alls checkfold i den här handen iom att KK är en väldigt stark hand mtp betandet. Tycker det är snudd på värdebet faktiskt.

 

Vet inte vilket som är att föredra av jam, betfold och checksyn. Men jag skulle hellre spela samtliga än att checkfolda.

 

En annan grej som kan vara intressant är att småbeta med den här plus stål. Typ 1/6 pott.

 

Fördelen med all-in är att det dödar hans bluffequity.

 

Visst, men det baseras ju på att han spelar rätt kasst*, vilket inte är ett antagande jag gillar att göra.

 

*Dvs betar proportionellt mycket mer än han har bluffar att balansera med, vilket är väldigt risky spel.

 

Han är ju definitivt inte en passiv spelare, även om han inte är överaggressiv heller direkt. Men i denna handen så tycker jag inte att bet/fold och check/syn alltid nödvändigtvis hänger ihop. Jag är väldigt skeptisk till om han skulle värdebeta till exempel TT här. JJ troligen, QQ definitivt. Då check/synar man alltså för att syna två händer som garanterat (tror jag) värdebetar, samt eventuella bluffar.

Skulle vilja på stå att villains bluffrekvens här är väldigt liten. Han måste veta att jag ofta kommer att checksyna med i stort sett samtliga hyfsade par när färgdrag missar. Jag har dessutom (kanske dumt att inte nämna det tidigare) synat ner två bluffar tidigare under kvällen, så han borde vara mindre benägen att bluffa här.

 

Pratade faktiskt med en kompis på msn om riverpush. Jag tycker eventuellt att det kan vara bra om man har rätt image för det. Det är inget för mig - i alla fall inte denna session. Jag har spelat ganska aggressivt, men däremot har jag aldrig varit i närheten av att vara out of line någon gång. Skulle jag få syn här skulle det vara av Ax eller bättre. Eventuellt JJ/QQ om fi är tiltad.

 

Angående att beta litet så gillar jag inte riktigt det heller. Fi är en tänkande spelare, ingen överaggro fisk från Glasgow. Om jag betar litet kan jag knappast syna - helt enkelt av den anledningen att jag inte tror att fi skulle gå i fällan. Dessutom får han en billig resa med lägre pp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med att beta litet är ju naturligtvis för att få honom att inte pusha med en del ess och även få betalt av rätt kassa händer. Balanseras med en del bra händer och någon enstaka bluff.

 

Jag är inte alls säker på att det är en bra strategi, men det är ett intressant alternativ. Tänker inte heller så där jättemycket på att maxa värdet med just den här handen eller motspelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kan du motivera varför strategier som innehåller all-in med KK, lillbet med KK, eller checksyn är sämre?

 

Tja, de två senare alternativen eftersom infon vi fick om fi var att han var ganska straightforward och inte överdrivet aggresiv, och det i kombination med att vi polisat honom tidigare samt att det inte är nåt vidare läge att floata en sån där flopp tom när det är trebettat pre gör att jag tror att bluffvärdet för check är ganska försumbart, och då förstås än mindre för lill-bet (som jag antar att tanken var att vi skulle inducera en bluff-push med?).

 

Att å andra sidan pusha kan väl vara okej i vissa lägen antar jag, men jag är inte överförtjust i det här, även om jag ska erkänna att jag inte tänkte tanken när jag skrev mitt inlägg. Jag vill isåfall vara ganska säker på att ha en image för det, och allt som OP skrivit gav sken av att rytmen i spelet var "normal" (inget out-of-line) och att det snarare var hero som snappat av några bluffar och inte tvärtom. Antar att vår omslagsfrekvens pre påverkar en del också, och vilka händer vi normalt gör det med, samt vilka vi oftare bara synar.

 

Checkfold, slutligen, har vi en alldeles för stark hand för, samtidigt som fi's synrange för ett standardbet borde innehålla en hel del händer som han inte kommer att värdebetta om vi checkar (och än mindre göra till bluffar förstås).

 

Vill gärna höra dina tankar om en riverpush?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja rangordna alternativen enligt check/fold, bet/fold, check/syn, all in (som är riktigt dåligt).

 

Uppskattning checkfold= 0,45pott. Tror han bettar ca 55% av gångerna De andra gångerna vinner vi.

 

Bet fold= (pott+bet)x0.3(när han synar med par) -betx0.5(när han synar med Ax+ eller höjer)+potx0,2(när han lägger par ex de lägsta).=0,5pott-0,2 bett. Det här kan väl gälla för en rimlig storlek på betten. Blir det ca 0,4 pott.

 

check/syn=0,45xpot-?. Ja lär ju bli mindre än 0,45pott om han är svag<1/5.

 

All in=0,4pott(lägger sig ca 40%)-1,5potx0,5(när han synar med ett A+)+0,1x2,5 pott(han synar med ca 25% av sina pp)= Ungefär EV 0 alltså eller lite-. Tom att vi tar best case och han synar med alla pp så blir det 2,5pottx0,4-1,5pottx0,5+0,1pott=pott-0,75pott+0,1pott=0,35 pott.

 

Siffrorna kan förfinas lite förståss men jag tror de indikerar rätt linje här. Förutsätter att han är tom ca 10%, Ax+ ca 50%, par ca40%.

Någon som vill såga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...