Gå till innehåll

Värdera dator


CG_Kenny

Recommended Posts

Jag har tänkt sälja min stationära dator och köpa en bärbar istället, men jag är osäker på vad min dator kan vara värd. Är det någon som kan ta sig en titt här och komma med förslag? Min dator är en Dell Dimension 9150 som köptes 200511. Specifikationen är ungefär så här:

Processor: Pentium D830, 3,0 GHZ (dual core)

Minne: 2048 MB DDR2 533 MHZ

Hårddisk: 320 GB SATA RAID 0 STRIPE ( 2 * 160GB)

Grafikkort: Nvidia Geforce 7800 GTX 256 MB

16x DVD +/- RW

9-1 minneskortläsare

2 högtalare + subwoofer

Trådlös mus och tangentbord

LCDskärm Dell 1905 (19")

Inbyggt ljudkort, nätverkskort mm

USB 2.0 osv...

 

Är det något jag har missat får ni säga till. Tacksam för tips om värdet på denna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att jag kan få mer än så alltså? Köpte den för 20k...

Sålde min gamla 800 MHZ i somras för 2500....

Jag är medveten om att de sjunker snabbt i pris, men lite mer tycker jag nog att den är värd... Nån mer som har åsikter?

 

Sålde du en 800mhz för de priset så kan jag bara säga Congrats!

en polare köpte en stationär helt ny i butik i höstas med lite bättre prestanda än den du har, och gav 6,5k då tror jag. Utan skärm men de går att fixa till en billig slant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett snabb ihop-plock på dell får man en något nyare (försumbart antagligen) dator för runt 10k. Räkna då med att du få runt 5-6k för en begagnad. Det är inte bra värde på stationära som är använda. Svåra att skicka / hämta och folk föredrar oftast att köpa nytt.

 

 

instämmer tyvärr, inte många som vill köpa beganat stationära varför priserna är där efter, tänk dig själv vad du vill betala för en motsvarande? tillgång och efterfrågan styr...hittar du någon som vill betala mkt så SÄLJ! beror mkt på hur mkt tålamod du har (tyvärr sjunker datorn hela tiden i pris om du väntar)

 

EDIT: det som kan vara av intresse (brukar iaf jag fråga efter) är om du har kvitto/garanti kvar? känns lite tryggare då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny med väsentligt högre prestanda går att bygga för <7k (utan skärm) så jag skulle iaf inte lägga så mycket på en begagnad med dessa specs... men det kanske bara är jag. Problemet med Dell är ju att det är lite krångligare att använda vissa bitar till andra byggen om man vill stycka upp den.

 

Jag skulle kanske ge 2k för de bitarna, men man vill ju ha core 2 duo nuförtiden...

 

edit: Jag skulle iofs inte köpa dator/datordelar begagnat öht, men det är en annan femma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...