Gå till innehåll

SB - Vad krävs för att syna då BB ställer?


Recommended Posts

Game #4429876574: Hold'em NL (15/30) - 2007/02/06 - 21:45:32 (CET)

Table "1" Seat 3 is the button.

Seat 1: halem11 (1677 in chips)

Seat 2: Djsteve (1188 in chips)

Seat 3: Lestrade (775 in chips)

Seat 4: pokerperr (993 in chips)

Seat 5: Rockydai (459 in chips)

Seat 6: Wincent (1225 in chips)

Seat 7: Golfking4 (1015 in chips)

Seat 8: polen23 (1390 in chips)

Seat 9: Toby2316 (887 in chips)

Seat 10: phimosis (391 in chips)

pokerperr: posts small blind 15

Rockydai: posts big blind 30

----- HOLE CARDS -----

dealt to pokerperr [9c 9d]

Wincent: calls 30

Golfking4: folds

polen23: folds

Toby2316: calls 30

phimosis: folds

halem11: calls 30

Djsteve: folds

Djsteve sits out

Lestrade: folds

Djsteve sits back

pokerperr: calls 15 <----dålig pos gör att jag bara vill se floppen billigt och hoppas på set

Rockydai: raises to 459 and is all-in

Wincent: folds

Toby2316: folds

halem11: folds

pokerperr:

 

Rockydai förlorade nästan hälften av sin stack (1000) då han raisade en bet på flopp [Jd 9h 3s] och sedan blev satt all in, vilket han foldade för. Sedan dess har han spelat mer passivt. Jag vet mycket väl om att han kan göra detta move då alla bara limpar fram till honom, men ta syn med 99 ändå...? Vad kan krävas i annat fall för syn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en ganska lätt syn. Kan mycket väl vara en hand där han bara har ett överkort, du commitar bara halva din stack och kommer ha drygt 17 bb kvar om du förlorar vilket gör att du fortfarande har förutsättningar att vinna SNGn. Du har ca 2,3-1 i odds vid syn vilket gör att du bara måste ha ungefär 40% equity för att kunna syna vilket du har om han endast skulle ställa med PP 66+ men som Hjort redan påpekat har fi en mycket vidare handdistrubution än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att syna en all in (som troligen är en coinflip som bäst) för halva sin stack så här tidigt i en SnG?

Beror på motståndet, är det hög buy in med bra motstånd kan det va värt det, på lägre nivåer tycker jag det är mer tveksamt. Finns bättre lägen men jag synar nog pga position och motståndarens tiltfaktor så det är absolut ingen coinflip som bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att syna en all in (som troligen är en coinflip som bäst) för halva sin stack så här tidigt i en SnG?

 

Det är EV+ att ta synen. Så den är självklar. Med 150 i potten redan och med tanke på att 99 bör leda så kan det aldrig vara fel och ta en coinflip i en gryta. Speciellt som det kan vara ett move med A8!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacDaddy: Förklara hur position spelar in i denna situation? Jag vill inte vara dryg utan fattar helt enkelt inte! Eftersom FI är all in här spelar väl inte positionen nån roll eller förväntar du dig att ytterliggare en spelare synar BB´s push? I så fall är det väl en ganska dålig syn om det förväntas bli fler spelare med än Hero och en FI!

 

Vetgirig: Hur/varför är det +EV? Vill inte heller här verka dryg utan fattar helt enkelt inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacDaddy: Förklara hur position spelar in i denna situation? Jag vill inte vara dryg utan fattar helt enkelt inte! Eftersom FI är all in här spelar väl inte positionen nån roll eller förväntar du dig att ytterliggare en spelare synar BB´s push? I så fall är det väl en ganska dålig syn om det förväntas bli fler spelare med än Hero och en FI!

 

Vetgirig: Hur/varför är det +EV? Vill inte heller här verka dryg utan fattar helt enkelt inte!

 

vi sitter sist att agera och riskerar inte att flera synar pushen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är EV+ att ta synen. Så den är självklar. Med 150 i potten redan och med tanke på att 99 bör leda så kan det aldrig vara fel och ta en coinflip i en gryta. Speciellt som det kan vara ett move med A8!

 

Det finns hur många situationer som helst där man inte vill ta en 50/50 och inte heller en 70/30 i en SnG, även om det ligger döda marker i potten.

 

Nu är det syn mtp att vi är så tidigt in i turneringen.

 

Som redan påpekat så är det här jättelångt från "en coinflip som bäst", Fi ställer utan tvekan med ALLA PP och en massa Ax osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan alla vara så säkra på att vi leder med 99 här?

 

Det kan man inte. Men om vi tänker på vilken HD det är rätt och/eller rimligt av fi att pusha med så är det rättså troligt att det är EV+ att ta synen. För övrigt kan man ju inte bara spela när man är "säker" på att leda...

 

troligen är en coinflip som bäst

 

Vi är ju jätteofta 70/30 eller 80/20 här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man inte. Men om vi tänker på vilken HD det är rätt och/eller rimligt av fi att pusha med så är det rättså troligt att det är EV+ att ta synen. För övrigt kan man ju inte bara spela när man är "säker" på att leda...

 

 

 

Vi är ju jätteofta 70/30 eller 80/20 här.

 

 

Självklart kan man ju inte bara spela när man är "säker" på att leda. Det är inte det jag vill ha sagt utan så som resonemanget går här i tråden så är alla övertygade om att Fi ställer med vad som. Alla förutsätter mer eller mindre att han är tiltad och att det är ett steal move från honom.

 

Jag reagerade på :"Rockydai förlorade nästan hälften av sin stack (1000) då han raisade en bet på flopp [Jd 9h 3s] och sedan blev satt all in, vilket han foldade för. Sedan dess har han spelat mer passivt." - vilket jag tycker tyder på att han inte tiltar.

 

Antar att det hela hänger på vilken inställning man har till risktagandet. Jag tycker inte att 99 är en monsterhand i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi sitter sist att agera och riskerar inte att flera synar pushen.

 

Ahhh, missade det helt! :oops:

 

Nåt jag inte fattar är varför alla menar att FI skulle pusha väldigt brett? Han har ju typ 15BB eller nåt och är inte alls tvungen att pusha än. Hur tänker ni när ni sätter honom på så bred HD att den tex går ner till A9o och vilket PP som helst? Det måste ju vara typ 20% eller nåt, är inte det väldigt brett så här tidigt eller är jag helt lost nu eller? Känner att jag bara blir mer och mer förvirrad ju mer jag tänker och ju mer jag skriver.... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh, missade det helt! :oops:

 

Nåt jag inte fattar är varför alla menar att FI skulle pusha väldigt brett? Han har ju typ 15BB eller nåt och är inte alls tvungen att pusha än. Hur tänker ni när ni sätter honom på så bred HD att den tex går ner till A9o och vilket PP som helst? Det måste ju vara typ 20% eller nåt, är inte det väldigt brett så här tidigt eller är jag helt lost nu eller? Känner att jag bara blir mer och mer förvirrad ju mer jag tänker och ju mer jag skriver.... :roll:

 

Förstår inte det heller.

 

Vad jag inte heller förstår är hur alla tar för givet (mer eller mindre) att det är steal från Fi. Varför slänger man in hela sin stack om man inte vill ha syn i det här läget? Det finns 150 i potten att sno och det sitter fyra pers efter (som täcker) som kan syna. För mig känns det som om Fi har monster och vill ha syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte heller förstår är hur alla tar för givet (mer eller mindre) att det är steal från Fi.

 

Men det är ingen som gör det. Fi har en HD bestående av flera olika händer, inklusive renodlade steals och renodlade värdepushar och allt däremellan, som är viktad, dvs det är olika stor sannolikhet för olika händer. Sammantaget tror jag att den viktningen innebär att vi bör syna (se nedan).

 

Varför slänger man in hela sin stack om man inte vill ha syn i det här läget? Det finns 150 i potten att sno och det sitter fyra pers efter (som täcker) som kan syna. För mig känns det som om Fi har monster och vill ha syn.

 

Makes no sense... Om man VILL ha syn här så höjer man lite mindre för att inducera någon att pusha over the top för att de tror att de har lite FE.

Visst finns möjligheten att han försöker 2nd-levla någon (dvs pusha med AA/KK för att få någon att tänka "sådär skulle han aldrig göra med KK/AA, han stjäl, jag synar"), men det är lägre sannolikhet för det än för det motsatta scenariot IMO. Fi har alltså mest sannolikt en HD där AA/KK och i sjunkande mån QQ/JJ/TT är mindre vanligt förekommande än överkort och underpar.

 

Nåt jag inte fattar är varför alla menar att FI skulle pusha väldigt brett? Han har ju typ 15BB eller nåt och är inte alls tvungen att pusha än.

 

Försök att inte alltid förutsättningslöst prata om hur många BB någon har. Jämför gärna också med hur mycket det finns i potten. Det räcker med en enda limpare för att det ska börja bli korrekt att pusha en massa med allt <20xbb.

 

Och vad får dig att antyda att man bara pushar om man "är tvungen"? Nej, fi "måste" absolut inte pusha här, lika lite som vi "måste" completa i SB med vår 99, men vi gör det ändå, för att det är EV+.

 

Hur tänker ni när ni sätter honom på så bred HD att den tex går ner till A9o och vilket PP som helst?

 

För att det i 9 fall av 10 vore EV+ för fi att pusha med den HDn, och en bra mycket vidare dessutom.

 

är inte det väldigt brett så här tidigt eller är jag helt lost nu eller?

 

Vet inte riktigt hur tidigheten har med något att göra. Det sitter x personer runt bordet med diverse olika stackstorlekar, och det ligger y i potten, och fi har z i stacken. Det är allt man behöver ta hänsyn till.

 

 

 

Det hela är ju väldigt basic egentligen, förstår inte varför varje tråd i SnG-forumet ska mynna ut i tre sidor nonsensdiskussion när det går jättebra att i första svaret (eller redan i OP) bidra med en ICM-uträkning för att få fram hur stor equity vi måste ha för att en syn ska vara korrekt, sen kan man diskutera hur rimligt eller orimligt det är att vi har tillräckligt med equity och/eller om det finns andra faktorer som kan påverka beslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan alla vara så säkra på att vi leder med 99 här?
Det är jag förstås inte. Kan lätt tänka mig att han spelar TT-AA så, men det är också en massa andra händer som är lämpliga att spela så där plus att han faktiskt har blufftendenser.

 

Klassiskt läge att dunka in utan att kolla på korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion, wp.

 

En sak som jag reagerar på i många av trådarna (och i synnerhet i denna) är att folk verkar ha den skeva uppfattningen att man bara ska ställa om man har >10BB. Det är fel fel fel. Eftersom stackarna är så pass grunda i en SnG ger det i praktiskt taget aldrig utrymme till något postflopspel (med startstackar på level 1 och level 2 på Stars är det ett litet undantag). Därför är det ofta bättre att ställa än att standardraise med >15BB. I vissa fall med många limpare är det oxå rätt att ställa med ~20BB. Precis som Myssion redan påpekat så har ofta de döda markerna i mitten större betydelse än vår faktiskta stack.

 

Jello: Ja, detta är väldigt basic. Jag tror iofs inte en random nisse ställer med any-two särskilt ofta men däremot är hans push-HD generellt sett så pass bred att det är en enkel syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är en donk på turneringar men är inte det här oerhört elementärt? Jag hade synat bort mina föräldrars lön i det här läget. Han borde ju ställa med alla PP och höga draghhänder + pusha med anytwo en hel del av gångerna.
Turneringsspelare är extremt dåliga och ofta sjukligt lösveka så i många fall fattar de inte att de ska ställa i hans skor.

 

Tyvärr så dras väldigt många dåliga spelare till turnering istället för cash, och där klarar de sig i regel längre också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt jag inte fattar är varför alla menar att FI skulle pusha väldigt brett? Han har ju typ 15BB eller nåt och är inte alls tvungen att pusha än. Hur tänker ni när ni sätter honom på så bred HD att den tex går ner till A9o och vilket PP som helst? Det måste ju vara typ 20% eller nåt, är inte det väldigt brett så här tidigt eller är jag helt lost nu eller? Känner att jag bara blir mer och mer förvirrad ju mer jag tänker och ju mer jag skriver.... :roll:

 

Det är 4 limpare så en standardraise blir 4+3 = 7BB.

 

Då tillkommer regeln som säger att slänger man in 40% av ens marker i potten så bör man även slänga in resterande 60%. Man är nämligen tvungen och syna om någon ställer in mot en - då är det bättre att förekomma än förekommas.

 

Så därför är det rätt och ställa med ALLA händer man vill höja med i detta läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att syna en all in (som troligen är en coinflip som bäst) för halva sin stack så här tidigt i en SnG?

 

Som ni ser så visste jag inte när jag första gången läste tråden, tyckte det var ett knepigt läge. Det är därför min tråd slutar med ett frågetecken! ;-)

 

1. Försök att inte alltid förutsättningslöst prata om hur många BB någon har. Jämför gärna också med hur mycket det finns i potten. Det räcker med en enda limpare för att det ska börja bli korrekt att pusha en massa med allt <20xbb.

 

2. Och vad får dig att antyda att man bara pushar om man "är tvungen"? Nej, fi "måste" absolut inte pusha här, lika lite som vi "måste" completa i SB med vår 99, men vi gör det ändå, för att det är EV+.

 

3. För att det i 9 fall av 10 vore EV+ för fi att pusha med den HDn, och en bra mycket vidare dessutom.

 

4. Vet inte riktigt hur tidigheten har med något att göra. Det sitter x personer runt bordet med diverse olika stackstorlekar, och det ligger y i potten, och fi har z i stacken. Det är allt man behöver ta hänsyn till.

 

5. Det hela är ju väldigt basic egentligen, förstår inte varför varje tråd i SnG-forumet ska mynna ut i tre sidor nonsensdiskussion när det går jättebra att i första svaret (eller redan i OP) bidra med en ICM-uträkning för att få fram hur stor equity vi måste ha för att en syn ska vara korrekt, sen kan man diskutera hur rimligt eller orimligt det är att vi har tillräckligt med equity och/eller om det finns andra faktorer som kan påverka beslutet.

 

1. Du har rätt i Myssion att det är mer att ta hänsyn till än hur många BB man har i stacken. Jag ber om ursäkt för min okunskap. Anledningen till att jag hänger på pf är att jag försöker lära mig och det gör jag hela tiden!

 

2. Nej FI är inte "tvungen" att pusha såvida det inte står någon med en puffra mot hans huvud och tvingar honom! Tycker att du hänger upp dig lite väl mycket på mitt ordval här men jag antar att du förstod vad jag menade.

 

3. Okej, det är EV 9 ggr av 10 att pusha här, det var lixom det man ville veta! Tack! Den här tråden hade förresten kunnat sluta med de få orden! :-D

 

4. Angående tidigheten så har jag bara i tanke att man (jag :lol: ) i början av en SnG inte vill chansa alltför mycket. Det känns iallafall bättre för mig att spara stacken till högre nivåer. Därmed int sagt att det är rätt.

 

5. Att trådarna drar iväg är väl bara bra? Det är ju utvecklande åtminstone för oss mindre erfarna och duktiga att läsa andras tankar, även om det är (som jag tydligen är :oops: ) ute och cyklar! Det hade ju inte varit så givande att läsa den här tråden tex om den bara hade ett svar som ja "det är EV att syna", punkt!

 

För övrigt så tycker jag mig ana en något drygare ton från dig Myssion än vad åtminstone jag är van att mötas av från dig? Det är helt okej, jag kan ta det. Det är lite tråkigt bara.

 

Myssion, wp.

 

En sak som jag reagerar på i många av trådarna (och i synnerhet i denna) är att folk verkar ha den skeva uppfattningen att man bara ska ställa om man har >10BB. Det är fel fel fel. Eftersom stackarna är så pass grunda i en SnG ger det i praktiskt taget aldrig utrymme till något postflopspel (med startstackar på level 1 och level 2 på Stars är det ett litet undantag). Därför är det ofta bättre att ställa än att standardraise med >15BB. I vissa fall med många limpare är det oxå rätt att ställa med ~20BB. Precis som Myssion redan påpekat så har ofta de döda markerna i mitten större betydelse än vår faktiskta stack.

 

Jo jag håller med om att det absolut finns tillfällen när det är bättre att pusha än att raisa även under de tidiga nivåerna! Nu var ju dock frågan om det var EV att syna i den aktuella handen och vad FI kan tänkas pusha med?

 

Det är 4 limpare så en standardraise blir 4+3 = 7BB.

 

Då tillkommer regeln som säger att slänger man in 40% av ens marker i potten så bör man även slänga in resterande 60%. Man är nämligen tvungen och syna om någon ställer in mot en - då är det bättre att förekomma än förekommas.

 

Så därför är det rätt och ställa med ALLA händer man vill höja med i detta läget.

 

Du har helt rätt. Jag håller absolut med om detta. MEN, vilka händer kan FI tänkas spela så med i detta läget?

 

 

Det blev i den här tråden som det blir ibland när jag helt enkelt inte vet vad som är rätt men skriver mina tankar som dyker upp. Jag tror att jag måste börja vara mer tydlig med vad jag anser är absolut rätt och vad som egentligen är mina funderingar! Emellertid blev den här tråden väldigt bra tycker jag då mycket diskussion uppstod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå upplösningen. jag foldade mina nior, rätt eller fel, med syftet att det var tidigt i turneringen samt att BB hade spelat ganska passivt ca 15 händer efteråt hans misslyckade hand. Emellertid åkte han ut då blindsen var 25/50 och utg+1 eller nått miihöjde till 100. Då ställde han med sina ca 600 med JTr, och fick syn av utg+1 som satt med AQ samt med en hyfsat stor stack. Så i efterhand...hans hand i detta läget visade att han kunde ställa med ett stort antal händer. Men med tanke på mina 99 så är ju även JTr en stort sett slantsingling, dock vet man ju inte vad han hade vid det omtalade tillfället...:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...