Gå till innehåll

All-in statistik


mostrom

Recommended Posts

Fråga: Är det mer eller mindre otur att ha AA och busta mot KK än det är att få KK och busta mot AA?

 

Ganska ointressant fråga (lite rolig dock).. däremot om man haft AA mot KK 100 ggr och KK mot AA 100ggr så tycker jag att det är ganska intressant att veta om man vunnit 50, 100 eller 150 gånger av dessa..och även hur mycket marker man ligger +- mot ev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ganska ointressant fråga (lite rolig dock).
Den spelar ju direkt roll för hur väl all-in EV motverkar varians. Rätt mycket av "turen" kommer ju från andra saker än just all-inen, som att man får en massa second bests som måste betala. Eller att man är heltom i någon timme.

 

Jag håller pretty much med om att all-in resultat vs förväntan säger något, och har lägre varians än andra, men vad det betyder har jag ingen aning om. Inte heller hur man kan förändra sitt spel utifrån den.

 

En låg vinstsiffra kan ju lätt betyda att man ska pusha ännu mer än man redan gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag som förklarat dåligt.

 

Det jag vill få fram med statistiken är alltså dagsformen, i längden håller jag med om att statistiken är helt ointressant.

 

Gör man en dålig dag, vill jag kolla all-in statistiken för att se om jag haft ovanligt mycket otur just den dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska ointressant fråga (lite rolig dock).. däremot om man haft AA mot KK 100 ggr och KK mot AA 100ggr så tycker jag att det är ganska intressant att veta om man vunnit 50, 100 eller 150 gånger av dessa..och även hur mycket marker man ligger +- mot ev.

 

Om du haft AA förlorat mot KK 50% av gångerna EXAKT HUR HADE DU ÄNDRAT DITT SPEL?!!!

 

Vad Hjort i princip sa, är att endast en liten del av turmomentet vid allinsituationer i en SNG vem som vinner vid en showdown. En större del av själva turmomentet och MYCKET VIKTIGARE är vad dina motståndare får för kort. Några exempel:

 

1. Du sitter som knappen och har 3-4BB och får 27o. Du ställer och BB synar.

2. Du sitter på bubblan som chiptvåa och får KK. Du bettar, storstacken ställer. Du synar, storstacken har AA.

 

Äsch, jag ger mig. Vad Eury och jag försöker förklara är att en sådan statistik inte är intressant då du inte kommer att kunna utläsa någonting som gör att du kan ändra ditt spel, då det är andra viktigare faktorer som påverkar ditt spel (motståndarens kort, position, stackstorlek...) Försök analysera det hand för hand istället så blir det betydligt bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte den här tråden? Om du kollar PokerStove så ser du ju hur ofta du vinner/borde vunnit. Om du för statistik över alla all in situationer så kommer du ju bara se att i längden så stämmer siffrorna PokerStove ger dig? Om du pillar lite i just PokerStove så lär du dig ju vilka händer som du oftast vinner en all in med. Att du sen för att spela optimalt behöver ställa med sämre händer ibland gör ju att du när du får syn kanske förlorar oftare än vinner (vid syn alltså) med dessa händer. Det är ju liksom inte bara vilka händer du får som avgör när du skall pusha! ;-) Så vad är det för program du är ute efter? Vad vill du att programmet skall göra åt dig? Om du bara villa ha alla dina all in´s sparade någonstans så är det väl bara att stoppa in dessa i Excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar 7000 sitngo med 20% ROI och på nästkommande 1000sitngo 0% ROI skulle det ju inte vara fel att räkna ut turfaktorn i all-in situationer.. Kan ju vara positiv feedback i en downperiod om man haft ovanligt mycet negativ varians.. Eller feedback i form av att man haft normal tur och bör se på andra faktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar 7000 sitngo med 20% ROI och på nästkommande 1000sitngo 0% ROI skulle det ju inte vara fel att räkna ut turfaktorn i all-in situationer.. Kan ju vara positiv feedback i en downperiod om man haft ovanligt mycet negativ varians.. Eller feedback i form av att man haft normal tur och bör se på andra faktorer.

 

Tack !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar 7000 sitngo med 20% ROI och på nästkommande 1000sitngo 0% ROI skulle det ju inte vara fel att räkna ut turfaktorn i all-in situationer.. Kan ju vara positiv feedback i en downperiod om man haft ovanligt mycet negativ varians.. Eller feedback i form av att man haft normal tur och bör se på andra faktorer.

 

En rätt rimlig slutsats är att man börjat spela rätt mycket sämre eller att motståndet blivit bättre.

 

Om man tar sig tid och antecknar situationer man är osäker på, och diskuterar dessa med en kompetent vän eller på ett forum, så förbättrar man sitt spel, och får säkert förhöjt självförtroende pga detta.

 

Kör man den typen av koll vid all-insituationer så ser man "oj, en del av min break-evenstreak beror på att jag haft oflyt", sen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SNGPT talar om för dig om det är $EV+ att pusha eller inte.

Om du pillar runt där och postar HH får du snart ett begrepp om det. Har du då "otur" att förlora med en korrekt push beror det på

1, Din motståndare är en tomte, var glad för det, såna tjänar du pengar på i längden.

2, Din motspelares hand ligger högt i HD. Dvs, om du tror att hans HD är 22+ och situationen är sådan att SNGPT säger att det är korrekt att pusha J5o och han just denna gång råkar ha AA så är det ändå ett vinnande spel. Ändra inte vinnande spel pga otur.

För att svara på din fråga känner jag inte till något sådant program du efterfrågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute efter all-in situationer då markerna ställs in före flop.

 

Idag förlorade jag 8 av 9 all-in situationer (före flop). Svårt att vinna några pengar då. :)

 

Dagens all-in situationer:

 

99-A7 0-1

AK-KJ 0-2

A9-JQ 0-3

KK-88 0-4

68-22 1-4

A6-K8 1-5

AQ-KT 1-6

8Ts-Q3s 1-7

8Js-A4 1-8+

 

Sist jag hade en förlustdag, då hade jag 6 vinster av 22 vid all-in situationer.

 

 

//Niklas

 

 

Såklart jättetunga siffror men det intressanta är väl knappast om det är tur eller otur. Det intressanta är väl om det är $EV+ att pusha med dessa händer?

Om du bara varit i 9 all-in situationer på 9 turrar (som jag tolkar det) är du nog lite för tajt. Vill du utvecklas som spelare bör du kanske analysera ditt spel och inte inslag av tur? Typ "Idag pushade jag 37o 6 ggr och alla gånger var det $EV+" utvecklar dig mer än "idag torskade jag med AA 4 ggr mot 23o, jävla otur alltså".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rätt rimlig slutsats är att man börjat spela rätt mycket sämre eller att motståndet blivit bättre.

 

Om man tar sig tid och antecknar situationer man är osäker på, och diskuterar dessa med en kompetent vän eller på ett forum, så förbättrar man sitt spel, och får säkert förhöjt självförtroende pga detta.

 

Kör man den typen av koll vid all-insituationer så ser man "oj, en del av min break-evenstreak beror på att jag haft oflyt", sen då?

 

 

Sen fortsätter man spela samma spel (med ett leende på läpparna) eftersom man vet att det är ren varians.. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen fortsätter man spela samma spel (med ett leende på läpparna) eftersom man vet att det är ren varians.. ;-)

 

Man kommer i längden närma sig de ultimata siffrorna, och detta säger ju precis ingenting. Alltså tar man inte reda på vad som är dåligt spel och vad som är bra spel. Vet man inte vad man gör fel/rätt så kan man ju inte utvecklas. Om man själv står och trampar vatten och medelspelaren på nivån utvecklas kommer man alltså bli sämre i förhållande till motståndet. Och det tror jag ingen som skriver här vill.

 

Säger inte att det behöver vara direkt destruktivt, men det finns ju sätt som är bättre om man vill försöka bli bättre...

 

Summa sumarum, betydligt bättre att lägga ner till att göra så som eury & co förespråkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vill få fram är alltså.

 

Procentsatsen att vinna före flop och jämföra den siffran med utfallet.

 

Det optimala vore att programmet räknar ihop alla all-in situationer på en dag och beräknar den genomsnittliga vinstchansen för dessa, sedan jämför programmet den siffran med utfallet. På så sätt får man fram en varians, som säger om man haft ovanligt mycket otur den dagen eller om man bara spelat kasst.

 

Det är bara dagsstatistik jag är ute efter, jag är fullt medveten om att i längden så kommer utfallet vara ganska exakt med vinstchansen preflop.

 

SNGPT hjälper mig inte med detta, spelar ingen roll hur rätt man spelar. Förlorar man varje all-in situtation så vinner man troligtvis inte endå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Procentsatsen att vinna före flop och jämföra den siffran med utfallet.

 

Det optimala vore att programmet räknar ihop alla all-in situationer på en dag och beräknar den genomsnittliga vinstchansen för dessa, sedan jämför programmet den siffran med utfallet. På så sätt får man fram en varians, som säger om man haft ovanligt mycket otur den dagen eller om man bara spelat kasst.

 

Alltså, utfallet av en all-in har nada med att göra om spelet var bra eller inte. Det som är relevant är hur du hamnade all-in.

 

Säg att du en dag pushat med många händer (helt korrekt) som hela tiden blivit nersynade av bättre händer. Hur hade du tänkt att tolka detta när du inte "vet" omständigheterna till pusharna?

 

Mao, hur hade du tänkt att detta skulle visa om du haft tur eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, utfallet av en all-in har nada med att göra om spelet var bra eller inte. Det som är relevant är hur du hamnade all-in.

 

Säg att du en dag pushat med många händer (helt korrekt) som hela tiden blivit nersynade av bättre händer. Hur hade du tänkt att tolka detta när du inte "vet" omständigheterna till pusharna?

 

Mao, hur hade du tänkt att detta skulle visa om du haft tur eller ej?

 

Bra point Gahlster!

 

Jag tror att du (mostrom) lika gärna kan pilla med SNGPT efter varje session. Då kan du ju mata in alla händer du pushat med i Excel och även skriva in Ev't och utgången av händerna. Då ser du ju lätt vilka händer du haft oflyt med när du pushat, +EV=rätt och -EV=fel! ;-) Sen är det ju bara sammanställa varje dag! Jag tror att jag äntligen förstått vad du är ute efter,eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du en dag pushat med många händer (helt korrekt) som hela tiden blivit nersynade av bättre händer. Hur hade du tänkt att tolka detta när du inte "vet" omständigheterna till pusharna?

 

Mao, hur hade du tänkt att detta skulle visa om du haft tur eller ej?

 

Du får nog fundera lite på det här med EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra point Gahlster!

 

Jag tror att du (mostrom) lika gärna kan pilla med SNGPT efter varje session. Då kan du ju mata in alla händer du pushat med i Excel och även skriva in Ev't och utgången av händerna. Då ser du ju lätt vilka händer du haft oflyt med när du pushat, +EV=rätt och -EV=fel! ;-) Sen är det ju bara sammanställa varje dag! Jag tror att jag äntligen förstått vad du är ute efter,eller?

 

Har du grindat SnG:s någon gång, vet du hur många all in situationer det blir på en dag ? Och hur lång tid det tar att göra det du nämner ?

 

Jag vet för jag har gjort precis det, det är därför jag vet att ett program som gör detta skulle vara väldigt trevligt.

 

Detta program skulle naturligvis inte ersätta SNGPT eller den normala analysen man gör av sitt spel men det skulle vara ett bra komplement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, utfallet av en all-in har nada med att göra om spelet var bra eller inte. Det som är relevant är hur du hamnade all-in.

 

Säg att du en dag pushat med många händer (helt korrekt) som hela tiden blivit nersynade av bättre händer. Hur hade du tänkt att tolka detta när du inte "vet" omständigheterna till pusharna?

 

Mao, hur hade du tänkt att detta skulle visa om du haft tur eller ej?

 

Det enda jag får fram är om jag haft otur vid all-in situationerna, inget annat.

 

Ser jag att jag förlorat varenda all-in, då finns det inget behov för att kolla igenom 3000 spelade händer för att hitta fel i spelet. Då kan jag lugnt konstatera att jag haft otur den dagen och fortsätta med mitt vanliga spel.

 

När jag däremot ser att jag inte haft otur med mina all-ins, då måste jag gå in och analysera händerna eller helt enkelt sluta spela den dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag får fram är om jag haft otur vid all-in situationerna, inget annat.

 

Ser jag att jag förlorat varenda all-in, då finns det inget behov för att kolla igenom 3000 spelade händer för att hitta fel i spelet. Då kan jag lugnt konstatera att jag haft otur den dagen och fortsätta med mitt vanliga spel.

 

När jag däremot ser att jag inte haft otur med mina all-ins, då måste jag gå in och analysera händerna eller helt enkelt sluta spela den dagen.

 

Om du syftar på att du kommer titta på utfallet av dagens alla all-ins så har du fel.

 

Om så är fallet kommer jag göra ett sista försök att förklara varför, även om det mest kommer vara upprepningar på vad som redan sagts i tråden (fast kanske i andra ord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...