Gå till innehåll

1010 UTG Poker SM


hajen

Recommended Posts

Har grubblat länge på denna hand jag spelade i SM förra året.

Jag är ju ingen jättestjärna på MTT:s, i alla fall inte NL texas.

Har en tendens att när jag skall växla lite tempo i senare skede plocka fram lite för mycket aggression.

 

Här är handen iaf, så bra jag kommer ihåg den.

 

Blinds 1000/2000 ca 530st kvar och jag ligger på runt 120 när handen inträffar. ca 400st kommer ITM.

 

Stack på de inblandade ca

Jag 67000 Chips

Fi nr1 65000-70000

Fi nr 2 17000

 

Plockar upp 1010 UTG raisar 3 BB ungefär. Fold fram till FI:nr1 som synar och BB som börjar bli shortstack, ställer all-in.

Mitt tanke först är att jag han har jag (vet inte varför jag tänkte så men skitsamma) så om jag reraisar all-in så tar jag kanske bort Fi:nr1 ifrån handen.

Så jag ställer oxå och FI nr synar och det blir 3st presoner all-in.

Fi:nr1 visar QQ och shortstacken som ställde först visar AJ.

 

Ångrar mig sjävklart i efterhand ,då jag riskerar hela min stack i fel läge av turneringen antagligen. Skäms lite:oops:

 

Synpunkter mottages gärna. Vad skulle gjorts annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog foldat om inte fi1 är loose och skulle kunna sitta på något i stil med 76s eller K9s. Jag håller med om att en raise från tidig position ger respekt men problemet med halvhyffsade händer som JJ-88 eller AQs är att de är sårbara för en re-raise, speciellt när du har cirka 30bb kvar. Så varför inte bara limpa in med TT?

 

BB har trots allt 8.5bb kvar och borde ha minst AK-AJs för att gå all-in om han inte är aggro och trycker med 22-99 (vilket jag iof har sett många exempel på spelare som gjort). Det känns inte bra att vara 30bb all-in mot två personer när man misstänker att man troligen är uppe mot tre överkort (jag hade gissat på AK och AQs) och där risken är ganska stor att en av dem har dig dominerad med AA-JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte fold preflop ett alternativ? Det beror visserligen på hur mkt chips resten av bordet har och hur spelet allmänt sett ut men TT är inte så jättefett när du väl får en syn av en annan stor stack som dessutom har position och på så pass höga blinds är risken hyfsat stor att folk bakom slowspelar de höga paren vilket hände i det här fallet.

 

när du väl har raisat preflop så tycker inte jag att en allin är så fel. Beror ju återigen lite på vad du har för feeling på fi1 och även i viss mån fi2 men får du fi1 att lägga sig så får du rätt bra pris för synen.

Ska ju även tilläggas att QQ kan folda i det här läget om du har en tight image sen tidigare. Hur många händer kan han sätta dig på egentligen? Säger inte att han ska blixtfolda men han får väl iaf bekymmer med synen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fold preflop är naturligtvis ett alternatv, vette fan om inte det hade varit det bästa i detta fallet. Jag hade en rush på bordet men blev kortkall ett tag eller rättar sagt bortraisad alltför ofta av andra och borde nog varit mer vaksam för QQ killen (relativt tight)

Till höger om honom satt Iremarks kompis (som coachades av mats) och bara mata raise hela tiden så när man väl plocka upp en spelbar hand, givetvis i dålig position så ville man ju ge igen :)

 

Hade det varit helt galet att endast synat shortstackens all-in för att sen ta beslut ? och checkat/foldat ner om AK kommit på flopp ?

 

tack för analysen mazak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va inte så jävla resultatinriktade!!

 

helt självklart spel hela vägen, otur att mupp1 va en fetmupp...

 

Börjar ni sitta och snacka om att openfolda 10/10 ? eller call folda om mupp1 slår om med 2.5-1 på synen? Kan vi inte gå över till weaktight som optimal turneringsstrategi?

 

 

Med resultatinriktad, menar du att komma ITM eller längre ?

En fold är inte dumt alls, då tar man ingen risk alls i stundande läge, då jag inte var i behov av att stjäla och inte har position.

 

Handen 1010 är helt enkelt knivig i detta sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag menar vad som hände i handen som sådan. För spelet du gjorde är självklart. Sen gick det åt skogen den här gången, well well. shit happens.

Lika ofta kommer mupp1 sitta med 99 el aq här och då blev det ett bra spel du gjorde. Att försöka få till en coinflip med 2-1 odds e en edge som är hur stor som helst. Bara för att muppen hade qq och lyckades hitta synen betyder inte att du gjorde nåt fel långsiktigt.... det är det jag menar, att du tänker på vad som blev resultatet i den här handen istället för spelet som sådant.

 

och säg att du bara synar mupp2, mupp1 lyckas lista ut att du har en hand du inte kan syna med så han tar sin 99 el aq och slår om pf. KATASTROF!!!!!

 

Det du snackar om, itm och så vidare det är det ja menar med weaktight...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:mrgreen:

nej jag menar vad som hände i handen som sådan. För spelet du gjorde är självklart. Sen gick det åt skogen den här gången, well well. shit happens.

Lika ofta kommer mupp1 sitta med 99 el aq här och då blev det ett bra spel du gjorde. Att försöka få till en coinflip med 2-1 odds e en edge som är hur stor som helst. Bara för att muppen hade qq och lyckades hitta synen betyder inte att du gjorde nåt fel långsiktigt.... det är det jag menar, att du tänker på vad som blev resultatet i den här handen istället för spelet som sådant.

 

och säg att du bara synar mupp2, mupp1 lyckas lista ut att du har en hand du inte kan syna med så han tar sin 99 el aq och slår om pf. KATASTROF!!!!!

 

Det du snackar om, itm och så vidare det är det ja menar med weaktight...

 

Jag fattar din synpunkt.

Jag brukar faktiskt aldrig sikta in mig på ITM utan pangar på för högre placering när det gäller MTT:s.

 

Fastprefolden är inte helt fel idetta läge. beslutsångest:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, förstår vad du menar, det finnas helt klart svåra bord där du inte känner att du kan spela 10 10 utg för du kommer bli utspelad postflop för ofta. Visst folda/limpa då.

 

Men som standard är det ju en raise. och inte för och stjäla även om de dom blindsen sitter det ju alltid fint utan för värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns två sätt att spela handen, beroende på vad din stil på bordet är.

 

Openlimpa ger ofta respekt bland duktiga spelare och visst hade säkert QQ raisat 3BB istället och shortien ställt in=enkel fold. Samma sak händer om du openlimpar och endast shortien ställer, enkel fold antagligen då du endast har 1BB i pott o säkert minst är uppe mot en singling.

 

Raisa som du gjorde med 3bb, kan på vissa bord lukta steal då detta verkligen ser ut som ett styrkebesked, du blir iofs sällan re-raisad pre då du har kass pos. Alltså kan folk sitta på AK,AQ,AJ 1010-AA beroende på hur resten av bettandet ser ut.

 

Tror det som lurade dig nu var att killen slowspelade sina QQ, hade re-raise kommit av han som täckte hade du antagligen foldat.

 

De som förespråklar fold kan inte vara friska, trots kasst läge bör man som sämst limpfolda. Att bara vika rätt av suger hårt då vi ändå sitter på rejält med BB. Är man rädd om sina chips kan man göra det, eller limpsyna liten raise för att kolla flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte fold preflop ett alternativ? Det beror visserligen på hur mkt chips resten av bordet har och hur spelet allmänt sett ut men TT är inte så jättefett när du väl får en syn av en annan stor stack som dessutom har position och på så pass höga blinds är risken hyfsat stor att folk bakom slowspelar de höga paren vilket hände i det här fallet.

 

 

Fråga 1: Hur vet du att en storstack ska syna och att det inte blir en shortie som går allin med sämre hand? Alternativt rundfold.

 

Fråga 2: Anser du att blindsen verkligen är höga relativt till stackarna? Både Hero o FI1 har över 30BB. Ligger Hero på 120plats, tror att vi kan uppskatta snittet ligga runt 20-25BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med vill jag säga att jag hade höjt preflop precis som du. sannolikheten att du köper blindsen fån den positionen är relativt stor om du har hyfsat tight image.

 

När motståndarna reagerar som de gör har du två val som jag ser det. Fold eller All-in. Allt beror på hur du ser på storstackens syn bakom. brukar han syna folk preflop med rätt svaga händer så hade jag också tryckt och då är det lite otur att han har QQ där, men jag hade övervägt fold efterssom ni har mycket marker båda två och du max har en coinflip mot shortstacken ändå.

 

Jag förstår varför du gör spelet efterssom folk sällan vågar "bara" syna preflop med QQ-AA när blindsen gått upp utan vill avgöra tidigt eller få in mycket pengar i potten. Helt klart är det ett tufft beslut.

 

det är på intet sätt weaktight att folda 1010 i detta läge. tvärtom är det om du lägger ett genomtänkt beslut och du hade givetvis varit mycket nöjd när storstacken visar QQ sen. turneringar handlar mycket om att få in pengarna i rätt läge, inte gambla för att "satsa på första platsen". tänker man så åker man nog ut ganska fort ganska ofta.

 

1010 ser bättre ut än vad den är i detta läge skulle jag vilja säga. den är i mina ögon värd lika mycket som 55 här. Storstacken synar bara med ett par om du ställer, shortstacken har inte ett par lägre än 1010 särskilt ofta och då är det en coinflip i alla fall.

 

slutsats är att du nog kan sluta grubbla, ditt spel var inte dåligt, men du bör tänka efter på vad riskerna är och hur storstacken spelat tidigare.

 

Sen undrar jag hur många gånger kurkatt har åkt ur en turnering med en marginell hand för att "jag satsade på först platsen och då måste man satsa allt med en marginell hand". Jag anser i alla fall inte att spelet är självklart och det har inget med weaktighthet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med vill jag säga att jag hade höjt preflop precis som du. sannolikheten att du köper blindsen fån den positionen är relativt stor om du har hyfsat tight image.

 

När motståndarna reagerar som de gör har du två val som jag ser det. Fold eller All-in. Allt beror på hur du ser på storstackens syn bakom. brukar han syna folk preflop med rätt svaga händer så hade jag också tryckt och då är det lite otur att han har QQ där, men jag hade övervägt fold efterssom ni har mycket marker båda två och du max har en coinflip mot shortstacken ändå.

 

Jag förstår varför du gör spelet efterssom folk sällan vågar "bara" syna preflop med QQ-AA när blindsen gått upp utan vill avgöra tidigt eller få in mycket pengar i potten. Helt klart är det ett tufft beslut.

 

det är på intet sätt weaktight att folda 1010 i detta läge. tvärtom är det om du lägger ett genomtänkt beslut och du hade givetvis varit mycket nöjd när storstacken visar QQ sen. turneringar handlar mycket om att få in pengarna i rätt läge, inte gambla för att "satsa på första platsen". tänker man så åker man nog ut ganska fort ganska ofta.

 

1010 ser bättre ut än vad den är i detta läge skulle jag vilja säga. den är i mina ögon värd lika mycket som 55 här. Storstacken synar bara med ett par om du ställer, shortstacken har inte ett par lägre än 1010 särskilt ofta och då är det en coinflip i alla fall.

 

slutsats är att du nog kan sluta grubbla, ditt spel var inte dåligt, men du bör tänka efter på vad riskerna är och hur storstacken spelat tidigare.

 

Sen undrar jag hur många gånger kurkatt har åkt ur en turnering med en marginell hand för att "jag satsade på först platsen och då måste man satsa allt med en marginell hand". Jag anser i alla fall inte att spelet är självklart och det har inget med weaktighthet att göra.

 

 

ok, för det första, mot shortien kan vi inte folda. Vet att vi max är i coinflip men oddsen på synen är för bra. Så då blir det, som du sa, en fråga om vad coldcallern kommer sitter på. Om det är en trapper med höga pp så visst kan vi hitta en fold, men utan en sån read ser jag inget annat spel än att ställa.

 

annars om du läser igenom diskussionen innan jag skrev mitt första inlägg måste du väl hålla med om att den diskussionen som fördes hade starka drag av resultatbias och weaktighthet, no? inte att det alltid är weaktight att inte kriga med din stack i alla lägen med 10/10.

 

och slutligen, ja för fan ja åker ut med marginella händer rätt ofta ur turneringar. men det är mkt oftare coinflips än domination och dom gånger mitt flippande flyter så tar ja top3, och det är där pengarna finns. Vi tar hellre färre stora vinster än många små, no?

 

slutligen, en flip med stort övervärde i potten är en fördel vi inte kan passa på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, för det första, mot shortien kan vi inte folda. Vet att vi max är i coinflip men oddsen på synen är för bra. Så då blir det, som du sa, en fråga om vad coldcallern kommer sitter på. Om det är en trapper med höga pp så visst kan vi hitta en fold, men utan en sån read ser jag inget annat spel än att ställa.

 

annars om du läser igenom diskussionen innan jag skrev mitt första inlägg måste du väl hålla med om att den diskussionen som fördes hade starka drag av resultatbias och weaktighthet, no? inte att det alltid är weaktight att inte kriga med din stack i alla lägen med 10/10.

 

och slutligen, ja för fan ja åker ut med marginella händer rätt ofta ur turneringar. men det är mkt oftare coinflips än domination och dom gånger mitt flippande flyter så tar ja top3, och det är där pengarna finns. Vi tar hellre färre stora vinster än många små, no?

 

slutligen, en flip med stort övervärde i potten är en fördel vi inte kan passa på....

 

 

 

Bra skrivet, allt är rätt i ditt tänk. Mot shortien är det given syn, enda det beror på är hur vi ser på den andre FI.

 

Men vad jag skulle vilja ha svar på är vad folk har emot med att limpa en hand som inte är världsbra men ändå spelbar som 1010 UTG. Ofta slipper du raise och ofta är det ändå inte med mer än 2-3 st i potten, vilket ofta gör att du enkelt kan se om potten är din efter floppen.

Visst, limpar man bara dessa händer som är halvbra är det ju inte bra, men det är variation som ger framgång i turneringar.

Finns ju faktiskt lägen likt detta då du vill hålla nere potten för att se var du står, speciellt med alla kvar att agera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är också inne på att limp är det bättre spelet, men höjningen ger oss ofta blindsen därifrån så det är inte fel det heller. limp kan ge oss annan info i handen. den kan dock ge oss andra problem också efterssom om QQ i det här fallet höjer till 4ggr bb så synar vi. kommer 3 underkort är vi sugna på att syna en gata till. men i det här fallet hade en limp givetvis gjort att vi kommit ur situationen efterssom vi då fått 2 raisar efter oss. I ett annat fall hade höjningen helt klart kunnat vara det bättre alternativet.

 

Jag lutar ändå åt limp efterssom det är en svår hand att spela ur position och jag hade spelat den som ett lågt par här. och om man ska tänka så så är ju inte mazaks spel att folda preflop helt fel heller i det här skedet av turneringen... Nej förresten om vi haft mindre marker tex kunde det ju varit rätt att folda ett lågt par här, men jag då hade jag nog inte spelat 1010 som ett lågt par utan spelat den väldigt hårt istället.

 

Jag håller inte riktigt med dig kurtkatt efterssom jag inte anser att man måste ta såna lägen för att hamna topp 3, inte i detta läget av en turnering. tycker sällan att man behöver förlita sig på coinflips överhuvudtaget om inte strukturen är väldigt brant. jag förstår inte heller vad du menar när du säger att man inte ska vara resultatinriktad? vad betyder det? utveckla gärna. och varför är Fi1 en mupp? han gör en bra syn i mina ögon, dels för att det ger honom chansen att vinna en stor pott och dels för att han minimerar risken om vi nu sitter på AK. med QQ är det klart riskabelt, men med KK,AA hade jag gjort det alla dagar i veckan här.

 

jag håller med sulla om att limp är ett bra spel och definitivt i detta skede av turneringen. i ett annat skede (tidigt eller sent) hade jag nog höjt. Tycker att när vi väl höjt är det fortfarnade ett alternativ att lägga oss då vi

 

1. max har en coinflip mot shortien (vilket det inte ens behöver vara då det visats styrka både med vår UTG höjning och en syn bakom det. trots det ställer han in, har vi ingen read kan han mycket väl ha ett högre par.)

 

2. vi har en storstack bakom som gör en ganska aggressiv syn bakom i ett skede där folk inte tenderar att riskera så mycket.

 

Argumenten för All-in är ju att om storstacken foldar har vi döda pengar i potten och vi kan få en stor stack om vi vinner vår coinflip(om det nu är det).

 

 

Ja, jag vet att jag skriver lite rörigt. / ludde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

limpen då.

 

ja du, måste säga att det nog beror på hur man spelar, om du har integrerat mkt limpraisar och liknande i ditt spel blir det kanske naturligare att spela mer med openlimpar även sent. Jag openlimpar väldigt sällan. kan säkert vara ett område ja skulle kunna utveckla. Men vi har 30bb. limpcalls i såna lägen blir väldigt marginella.

 

Vi limpar (2k) fi ett sätter det till 8-10k med ~50k kvar, om fi2 ställer ja då kan vi folda snällt i den här situationen, men allmänt får vi en väldigt marginellt syn för att träffa set. Lägg till dom gånger vi förlorar ännu mer postflop på underfloppar. ja tycker 10/10 e för bra för att gå in i försvarsläge redan nu och bara hoppas på set.

 

då kan vi gå in på resultatbias. Jag menar att tänka på vad som hände i just den här handen istället för att tänka på spelet om det är -ev el +ev i stort. Då menar jag att isopusha 10/10 här är +ev. I just den här handen gick det åt skogen men jag tror att vi i längden går plus på det spelet i jämförelse med att lägga. Och vidare att diskussionen blir influerad av att vi vet vad som hände. Om handen slutade vid vad göra pf när vi skulle ta det andra beslutet, hur hade diskussionen sett ut då? Hur hade den sett ut om vi fått reda på att f1 foldat och vi vunnit flippen mot aj?

 

Mupp 1/2 var bara blajsnack. det gick ju jättebra såå..

 

Och till coinflips då, ja det är väl inte så att man måste ta alla du kan hitta och söka reda på dom. Har foldat AK mot överopenpushar som jag läst som midpar, men den stora skillnaden där är att det inte legat några döda pengar i potten, med odds på synen som 1.1 mot 1 eller liknande är vår fördel inte så stor och även om det är lite +ev och ta flippen såå. Men situationer där vi har ~2-1 på synen med en troligt flipp är i mina ögon inte läggbar.

 

till sist en fråga, du refererar till skedet i turneringen ett par gånger. Vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag säger inte att jag hade foldat handen, jag säger att det beror på min read på Fi1 och att jag i alla fall (i motsats till dig, som jag tolkar det) ser det som ett alternativ att lägga mig.

 

vad jag menar med skedet är att det är 530 kvar och 400 får pris, vi har 60K med blinds på 1000 och 2000. detta gör att

 

1. jag sätter fi1 på en bättre hand nu än om det vore tidigt i turneringen, alternativt om vi vore ITM redan.

2. vi har både för lite och för mycket marker för att kunna spela 1010 väldigt agressivt i mina ögon. hade vi mindre marker så vore det lättare och hade vi mer marker så vore det också lättare.

 

Angående att limpa eller inte är ju en smaksak, men det ger oss en viss annan info än det gör om vi höjer. det är inte säkert att resultatet blivit annorlunda, men vi hade förmodligen fått se en flopp i alla fall.

 

vi synar, Fi1 höjer till 8000, fi2 viker ner sin AJ och vi synar. antingen kommer det överkort och vi lägger oss kanske, eller så kommer det underkort och vi är i problem, men fortfarande levande i turneringen om vi inte väljer att gå hela vägen.

 

Jag är också av uppfattningen att diskussionen sett annorlunda ut om vi inte vetat vilka kort folk hade. det ser ju klart lockande ut att få de döda pengarna i potten. hursomhelst så är det ett riskabelt spel och jag anser som sagt att fold är ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag skulle "aldrig" lägga ner 10/10 här. Alltså, om jag inte har en bra read på att fi1 gärna coldcallar med höga pp så isopushar jag. ingen mer tanke. visst mot unknown kan det ju oxå va så att det sitter en qq där men utan info som talar för nåt annat tar jag en aggro approach. Så vi tycker la olika där.

 

Sen om limpandet igen. Vi verkar ha helt olika syn där oxå. mitt mål med 10/10 är inte att se till så jag får se en flop, särskilt inte gärna ur position och initiativ.

 

vet inte om ja tycker vi får så mkt mer info med limpandet heller. Det känns som att är mkt enklare att veta något om vår motståndares hand med en raise. Då vi kan anta att fi iaf troligtvis ger oss en stark range of hands pf så kommer dennes reaktion på oss (och vår ,av honom, kanske lite övervärderade hand). Med en limpsyn har vi en vääldigt definerad range på nästan uteslutande små,med pp. Då om vi inte träffar set blir det väldigt svårt att veta nånting, eftersom vår fi vet vad vi har...

 

ju mer jag tänker på det tycker jag limpsyn är det sämsta alternativet. hellre fold.

 

 

Skedet i turneringen tycker jag e väldigt spekulativt, eller om du menar att fi inte har skräp längre (som i att såhär sent har dom flesta som jagar floppar med trash blivit lite färre) utan en range på typ aq+ 66+ så jovisst då håller ja med. Men kan vi ge fi1 en sån smal range att en isopush inte är det bästa alternativet? utifrån närmandet av bubblan?. Snarare tvärtom just för att skedet i turneringen leder dig till dom här mer defensiva tankarna. möjligheten att plocka mycket pengar kommer nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma här.. Ruggigt tveksam syn om inte hero har varit riktigt lös och visat skit händer när han gått all in =)

 

Sluta, Hero´s re-raise säger inte ett skit, betyder bara att man har en ok hand och vill spela den HU med shortien. Autosyn på QQ här om man inte har read på att det är en tight rackare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta, Hero´s re-raise säger inte ett skit, betyder bara att man har en ok hand och vill spela den HU med shortien. Autosyn på QQ här om man inte har read på att det är en tight rackare.

 

 

Grejen är att han inte har en aning om vad Hero kan ha då han bara synat höjningen innan. För mig är det ett dåligt spel, synen skulle jag inte heller ta i en turnering så nära bubblan också. Förväntar mig nog att hero har JJ-AA eller AK..

 

Så jag hade svurit åt att jag inte re-raisa honom direkt på hans första höjning och sen lagt mig. Men jag kanske är för weak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...