Gå till innehåll

Spela spelaren


jgadefelth

Recommended Posts

Varför får jag inga svar det är många som säger spela spelaren ........

 

är det bara nått som ni säger för att verka häftiga, för när jag ställer en relevant fråga så får jag inga svar så antingen så vet ni inte vad ni pratar om eller så vill ni inte svara på min fråga av någon anledning ?

 

 

M v h John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga nivåer är det ofta bäst att helt enkelt bara spela sina egna kort. Sen om du under tiden upptäcker att en spelare t.x. är sjukt tight kan du ju ha det i åtanke när han plötsligt börjar beta. Att leta spelare att bluffa mot osv är ingen bra taktik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara nått som ni säger för att verka häftiga,
Seriöst, ja. Folk som använder den frasen är nästan aldrig bra.

 

så vill ni inte svara på min fråga av någon anledning ?

Det är en rätt tråkig, och omfattande fråga.

 

Generellt så betar du oftare mot någon som är passiv och mindre ofta mot någon som är aggressiv.

 

Mot någon som är tight synar du och betar mindre, men bluffar mer.

 

Mot någon som är lös så betar du oftare, bluffar mindre och synar oftare.

 

That's about it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka speltekniska fraser tyder väldigt ofta på att spelaren är bra? :)

 

$EV+ (Ser ut som del av ett komplext lösenord... Tyder på att man har ett så komplext tänkande att ingen kan läsa en.)

FE (Visst är det kemiska beteckningen på järn? Är det samma sak som "stålet"?)

CRAI (Heter inte nån superdator så? Det måste tyda på ENORM analytisk begåvning.)

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det låter logiskt annars och bra att spela spelaren.

 

Jag måste rätta till min spelstil för det går åt hel........... förlorat hur mycket som helst men lite bättre sen jag gick över till NL från limit.

 

försöker att spela lägre limits 0.25/50 men det är svårt en del är så dåliga så de callar hela vägen och jagar färg även om jag bettar dubbla potten, det här är inte ovanligt sen får de ofta träff på river.

 

Eller så är det en idiot som slowspelar 2par eller ibland top par top kicker trots att bordet har både färg och stegdrag. och det är svårt att veta vilen spelare som är vilken.

 

 

Vidare så är det ungefär 5 % på den här nivån som är lite bätre och går att bluffa annars så hänger de flesta med på färg drag eller jagar ess eller så jagar de set eller liknande med par i 5or hela vägen.

 

 

På så sätt är det lite lättare att spela lite högre upp det går att bluffa där te x på 1 / 2 dollar och de flesta slänger sina 5or om de inte träffar potten och det är ett eller flera överkort. Men o andra sidan så får du kansek inte lika bra betalt för dina bra händer och det är fler som slowspelar bra händer och så vidare.

 

 

Vad rekomenderas att jag gör Har läst flertalet böcker och försker spela tight och bra men ofta så är det någon som har en bättre hand än mej på river.

 

M v h John

ps att jag skjuter mej själv är uteslutet :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga nivåer är det viktigare än annars att satsa ordentligt. Jag har testat lite 1/2 men är nog inte tillräckligt duktig ännu, men jag märkte att det generellt är väldigt stor skillnad jämfört med 0,5/1 där jag spelar.

 

Jag har nog en ganska enkel spelstil. Bra händer satsar jag 4 BB om jag är först in eller 4BB + 1 BB per limpare om jag inte är först in. Re-reaise med de tre högsta paren och kanske med AK i sen position, annars bara syn. Marginella händer, typ mellan-höga SC's limpas med i sen position, annars fold.

 

Träffar jag är det pott-bet som gäller. Oftast vinns potten redan där. Får jag syn och motståndaren sätter stege eller färg på turn växlar jag i allmänhet ner och synar eventuella satsningar till visningen, om det inte bli alltför dyrt.

 

Jaga stegar, trissar och färger gör jag endast om pottoddsen så medger.

 

Nu blurrade jag iväg lite men kontentan är: beta pott och ge inte motståndaren odds att jaga vidare. Gör han trots allt det så kommer du förlora en del händer men så länge du ha oddsen på din sida kommer du ändå vinna pengar i längden. Folk som slow-spelar eller sätter ett monster på rivern slipper man aldrig undan helt och de är duktigt irriterande. Å andra sidan är det ju de som när dagen är slut lika f-n har förlorat sina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du ska gå upp en nivå, tex 0,50-1 euro/dollar. Spelet skiljer sig massor från 0,25-0,50 av någon anledning. Du möter "normalspel" och du får mkt bättre betalt när du har nåt fint på handen!

 

Lycka till, men ta inte mina pengar=)

 

Nej.

 

Hur kan han få bättre betalt när han bettar dubbel pott och Fi synar med färgdrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga nivåer är det viktigare än annars att satsa ordentligt. Jag har testat lite 1/2 men är nog inte tillräckligt duktig ännu, men jag märkte att det generellt är väldigt stor skillnad jämfört med 0,5/1 där jag spelar.

 

Jag har nog en ganska enkel spelstil. Bra händer satsar jag 4 BB om jag är först in eller 4BB + 1 BB per limpare om jag inte är först in. Re-reaise med de tre högsta paren och kanske med AK i sen position, annars bara syn. Marginella händer, typ mellan-höga SC's limpas med i sen position, annars fold.

 

Träffar jag är det pott-bet som gäller. Oftast vinns potten redan där. Får jag syn och motståndaren sätter stege eller färg på turn växlar jag i allmänhet ner och synar eventuella satsningar till visningen, om det inte bli alltför dyrt.

 

Jaga stegar, trissar och färger gör jag endast om pottoddsen så medger.

 

Nu blurrade jag iväg lite men kontentan är: beta pott och ge inte motståndaren odds att jaga vidare. Gör han trots allt det så kommer du förlora en del händer men så länge du ha oddsen på din sida kommer du ändå vinna pengar i längden. Folk som slow-spelar eller sätter ett monster på rivern slipper man aldrig undan helt och de är duktigt irriterande. Å andra sidan är det ju de som när dagen är slut lika f-n har förlorat sina pengar.

 

Skitbra tips, behöver inte vara svårare än så på Low Limit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om blindsen är tighta och inte försvarar samt lägger sig mot >60% av continuation bets så höjer jag alla händer på knappen och co. Ger många sköna $ i långa loppet.

 

Annars så kan man väldigt ofta ta potterna mot en tight spelare utan kapacitet för direkta moves, ex om man synar med nån spekulativ hand på bb och floppen kommer 872, checkraisa den floppen och du plockar hem >70% och synar han så har han garanterat ett överpar och du ger upp.

 

Överhvudtaget så kan man utnyttja spelare som inte varierar sig.. de som cbettar 90% av sina händer, de som alltid lägger sig i blinds, de som alltid limparpå sb och lägger sig mot din BB-raise osv.

 

Annars är det som tidigare skribenter sagt, spela dina kort men för att krydda till winraten så kan man leta efter dessa situationer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok om man inte spelar spelaren, vad tror ni om att spela system ?

 

 

har sett flera personer som spelar 5 bord smatidigt ibland 7 -8 med hur håller de reda på alla bord ? de bör ha ett sytem som är ganska invant väl ?

 

te x att jag bettar med ak i position 2 men lägger mej för reraise och så vidare ?

 

 

finns det någon som har ett system skulle vara intressant att veta lite åsikter.

 

 

M v h J ohn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns inga mirakelsystem som talar om hur du ska göra i alla situationer. Det du ser vid borden kallas rutin och kommer automatiskt i takt med att antalet speltimmar ökar.

 

Bästa tipset om du vill bli bättre är att läsa en bok. Titta även in i handanalysdelen och se om du kan lära dig av hur andra tänker angående givna händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok om man inte spelar spelaren, vad tror ni om att spela system ?

 

 

har sett flera personer som spelar 5 bord smatidigt ibland 7 -8 med hur håller de reda på alla bord ? de bör ha ett sytem som är ganska invant väl ?

 

te x att jag bettar med ak i position 2 men lägger mej för reraise och så vidare ?

 

 

finns det någon som har ett system skulle vara intressant att veta lite åsikter.

 

 

M v h J ohn

 

Visst kan man basera sitt spel på system, gjorde delvis det mycket när jag spelade många bord på NL25 förr i tiden. Men notera att jag skriver "basera". Sedan får man anpassa sitt spel efter vilka spelartyper som synar, hur stora stackar de har etc. Jag tror att jag skulle kunna skriva ner en hel del om detta som funkar på lägre nivåer, men grejen är den att det inte handlar om att läsa sig till ett system. Snarare att få en känsla för sitt eget. Så grinda på bara så kommer det till slut.

 

Att spela innan flopp och på flopp är inte så svårt och går ganska automatiskt. Hur man sedan skall undvika att åka på stora förluster samt att maximera potten mot olika spelartyper är dock viktigare för att vara vinnande, och de momenten är svårare att systematisera. Det sitter liksom i ryggmärgen efter ett tag.

 

Duktiga spelare som spelar färre bord märker snart vem som multitablar och kan dra nytta av det, så det gäller att inte spela för automatiskt för då plockar de en snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle vilja veta hur man spelar mot de olika stereotyperna

 

Gäller det cashgame eller turnering?

 

bullyn

 

Invänta bra hand, låt bullyn bomba potten.

 

calling station

 

Du får betalt, bomba.

 

bluffaren

 

Syna ner.

 

slowspelaren

 

Ger han dig odds är det bara att gå på dragen.

 

 

Frågan är, som Hjort säger, alldeles för bred och ospecificerad. Jag begriper att mina svar inte ger dig någonting och du hade kanske kunnat räkna ut det själv men vad förväntar du dig för svar egentligen?

 

Visst kan man sätta spelare på olika spelstilar men det är ju sällan man kan dra nytta av det i givna situationer. Bättre då att försöka hitta reads på högre detaljnivå s.a.s. Hur spelar han med höga par på dragbräda? Hur spelar han sina drag? Hur alternerar han betsen vid bra träff etc etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...