Gå till innehåll

Oroväckande kontaktsökning i chatten


Existentialisten

Recommended Posts

Har på senare tid råkat ut för ganska många som vill komma i kontakt med specifikt mig i chatten. De kommer med olika förslag m.m. men eftersom jag har chattmöjligheten avstängd får jag ju aldrig reda på vad saken gäller.

 

Jag utgår självfallet från att dessa människor på ett eller annat sätt vill scamma mig men min undran är om det finns någon möjlighet för dem att lyckas tex ta sig in på mitt konto (om de verkligen går in för det) under förutsättning att jag inte lämnar några som helst uppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nivå?

På högre limits händer det ganska ofta att railbirdsen söker kontakt.

På lägre nivåer verkar det ju lite skumt.

Kan det vara en kompis som skojar med dig?

Chatten avstängd, har du förolämpad eller liknande finns ju även risken att du retat ut någon dåre.

 

Skriv upp deras nick för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nivå?

På högre limits händer det ganska ofta att railbirdsen söker kontakt.

På lägre nivåer verkar det ju lite skumt.

Kan det vara en kompis som skojar med dig?

Chatten avstängd, har du förolämpad eller liknande finns ju även risken att du retat ut någon dåre.

 

Skriv upp deras nick för säkerhets skull.

 

Spelar inte så högt att folk railar dessvärre :(

 

Eftersom det är 4 olika, okända nick får det väl bedömas osannolikt att det rör sig om en skojfrisk kompis...

 

Har haft min chat avstängd i nästan två år och grindar bara anonyma midstakes-cg så kan verkligen inte förstå hur någon kan ha fått upp ögonen för mig.

 

Har skickat in nicken till sajten och de skulle kolla på det men på frågan om ev ansvarsfördelning eller hur bra säkerheten egentligen är fick jag inget svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår ifrån att dessa personer är scammare och har bestämt sig för att försöka lura dig så kan ju i alla fall kontaktförsöken i chatten inte påverka deras möjlighet att lyckas om du inte ger dem någon info tillbaka.

 

Fundera över vilka åtgärder du kan vidta för att skydda dig själv inom rimliga gränser.

 

Det vanliga att tänka på är väl Brandvägg, uppdaterat OS, uppdaterat virusprogram, svårt lösenord, ingen hotmail registrerad hos Pokersiten, svår kontrollfråga, ej automatisk inloggning, säker förvaring av koder.

 

Är man försiktig av sig så tycker jag att man även bör fundera på om det skulle innebära någon säkerhetsrisk om någon stjäl ens dator fysiskt och letar igenom ens bostad.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår ifrån att dessa personer är scammare och har bestämt sig för att försöka lura dig så kan ju i alla fall kontaktförsöken i chatten inte påverka deras möjlighet att lyckas om du inte ger dem någon info tillbaka.

 

Fundera över vilka åtgärder du kan vidta för att skydda dig själv inom rimliga gränser.

 

Det vanliga att tänka på är väl Brandvägg, uppdaterat OS, uppdaterat virusprogram, svårt lösenord, ingen hotmail registrerad hos Pokersiten, svår kontrollfråga, ej automatisk inloggning, säker förvaring av koder.

 

Är man försiktig av sig så tycker jag att man även bör fundera på om det skulle innebära någon säkerhetsrisk om någon stjäl ens dator fysiskt och letar igenom ens bostad.

 

/Johan

 

 

Bra inlägg Johan. Jag ger dig en mental guldstjärna :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...