Gå till innehåll

NL400 - Slår om med 99 mot LAG, trissad bräda


Recommended Posts

Har tyvärr ingen HH, så jag drar från minnet.

 

UTG x

MP x

Knappen ~360

Jag (sb) 360+

BB x

 

NL400, 5-handat.

UTG lägger sig, MP lägger sig, Knappen höjer till 16.

Har inte spelat så många händer mot honom, men han sitter på flera av mina bord och verkar vara en hyffsat bra lösaggro spelare. Väldigt vid HD med en knapphöjning alltså.

 

Jag har 99 på sb och slår om till 46.

Vi har spelat mot varandra på 2-3 bord i kanske en halvtimme och jag har slagit om mot honom två ggr tidigare, han lade båda gångerna (de gångerna hade jag pos).

BB lägger och Knappen synar.

 

Flop: 444

Pott: 96

 

Jag satsar 75 (standard). Knappen synar.

 

Turn: 444 10

Pott: 246

 

Vad göra? Knappens stack är ungefär som potten.

(forts. följer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check-syn turn, check-fold river som standard.

Det måste väl ändå vara det absolut sämsta jag kan göra? Checkar jag turn och han sitter på ett pocketpar lägre än mitt är sannolikheten stor att han försöker stjäla potten ifall jag skulle ha just den handen jag har. När jag sedan synar borde han sätta mig på AA, kanske KK eller 99/88 (om han inte har den själv). Om jag nu har AA finns det ju inte en chans att jag inte trycker på river, så när jag checkar igen känns det ganska uppenbart vad jag har...

 

Eftersom att jag har "kört över" honom ett par gånger tidigare och nu visar svaghet lär han vilja utnyttja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att jag har "kört över" honom ett par gånger tidigare och nu visar svaghet lär han vilja utnyttja det.

Exakt...

 

Att betta turn är där emot riktigt dåligt. Väldigt få sämre händer synar och alla potentiella bluffar du kan syna om du checkar lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju bara att ställa. Med en syn ger du han chansen att freerolla river om han sitter på bluff, du får ju bara in hans sista om han träffar/har dig slagen på river.

Jag tryckte och han lade. Antar att jag fick maxbetalt, men det hade också blivit dyrt om han hade suttit på AA/KK, fast det får man väl räkna med på en sån bräda mot en LAG.

 

Vad skulle jag ha gjort om det kom ett ess alternativt en kung på turn istället?

 

Ess: På ett sätt känns det bäst att satsa för att "se vart jag står", men om jag verkligen hade ess hade jag förmodligen checkat för att inte skrämma bort pocketpar. Å andra sidan hade jag kunnat satsa även med ett ess för att få honom att trycka med ett pocketpar, då han tror att jag borde checka esset. Checka för att inducera bluff?

 

Kung: Ifall det hade landat en kung röstar jag iaf för att satsa runt 150 och lägga mot omslag.

 

Kommentarer/andra förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte med på inställningen "jag synar turn men lägger river oavsett vad som kommer om han bettar"? Varför ska vi då syna turn?

 

Jag menade kanske lite mer mot en okänd Fi vilket var dumt. Generellt tycker jag dock att det är bästa spelet. Bettar han både turn och river har han dig förmodligen slagen och i de flesta fall tror jag att han tror att du kommer syna ner efter att du synar turn. Han har förstått att du har en hand. Kanske att man ganska ofta synar river också men att betta turn eller river tycker jag inte känns bra. Man slår egentligen bara en bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bed chansen att man leder om turnen skulle komma A ca 50% diskutabelt dock. Det kunde vara bra om någon sätter fi på en HD. Och nu när T kommer så leder vi ännu oftare kanske 55-60%. Det betyder automatiskt att vi går EV+ på att gå all in på turnen och vidare att det mot nästan alla fi är det bästa spelsättet att checksyna. I den här situationen då fi inte kommer att lägga A+(EvKK, QQ,JJ) och inte kommer att betala av med sämre hand.

Det som i alla fall är klart är att vi inte kan folda handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle check/foldat turn.

Känns inte som du slår någonting när han synar ditt omslag preflop, samt synar ditt bet på floppen.

22-88? Jag har förmodligen en bra hand då jag slog om ur position och det ger honom bra implicita odds. Dessutom är det möjligt att han inte vill lägga mot det tredje eller fjärde omslaget i rad mot mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla potten och stackar.... Check-syna och check-folda river e uteslutet med knappt ett pottbet kvar i stacken.

 

Tycker check och utvärdera efter hans aggerande är ok, då de är all-in lr fold som gäller. Så med andra ord spelade du handen bra...

 

Ok, såklart att det är så. Kollade inte tillräckligt noga. Förutsatt djupare stackar måste jag säga att jag tycker att man ska ha en ganska bra read för att syna ner turn och river. I detta fall tycker jag nog check-fold är minst lika bra som cr allin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker mycket i handen ligger i att du har "kört över" honom med reraises preflop innan. När du nu gör det igen ur pos kan du få honom att syna med väldigt bred HD och han kan mycket väl tänka redan här att han ska sno potten från dig med sin position. Att du kontbettar floppen känns ganska standard och han väljer att sno potten av dig på turn om du visar svaghet. Tycker fortfarande hans HD här är ganska vid. Din check på turn är perfekt i det här läget och ger honom det perfekta läget som han väntat på. "få ge igen" för dina tidigare spel mot honom när du hade pos. Sen om du checksynar eller checkraisear all in är jag inte lika säker på vad som är bäst. Men som nämnts tidigare så är en turnsyn ett spel som kommer leda till all in sen om det händer på turn eller river spelar mindre roll. att bli utdragen i den här handen känns väldigt liten. Ur ett längre perpsektiv är det snyggare med checkraisen eftersom du "kör över" honom igen och han blir frustrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...