Gå till innehåll

Pokerskröna


whatThe___

Recommended Posts

Med andledningen av att media tidigare i veckan rappoterat lite här och var om hur en ryss spelat bort sin fru.

 

Jag har tidigiare hört en liknande men aldrig vetat om det är en skröna eller ej.

 

Men enligt den historien som jag hört, skulle en man blivigt mördad under ett pokerparti någonstans i USA, orsaken till mord var att person 1 Var så säker på sin hand att han höjde person 2 höjning, med yterligare en höjning. Eftersom att han inte hade fler pengar kvar satsade han sin fru.

 

Person 2 lade in 25 cent i potten och sa . I call.

 

Detta skulle göra person 1 så vansinnig, då hans syn var en skymf mot hans fru.

 

Resultat: mord

 

Sant, eller falskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andledningen av att media tidigare i veckan rappoterat lite här och var om hur en ryss spelat bort sin fru.

 

Jag har tidigiare hört en liknande men aldrig vetat om det är en skröna eller ej.

 

Men enligt den historien som jag hört, skulle en man blivigt mördad under ett pokerparti någonstans i USA, orsaken till mord var att person 1 Var så säker på sin hand att han höjde person 2 höjning, med yterligare en höjning. Eftersom att han inte hade fler pengar kvar satsade han sin fru.

 

Person 2 lade in 25 cent i potten och sa . I call.

 

Detta skulle göra person 1 så vansinnig, då hans syn var en skymf mot hans fru.

 

Resultat: mord

 

Sant, eller falskt

 

Vete fan, man kan/får inte höja mer än det man har framför sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är table stakes som gäller, ja. Kör man det mer manliga Western Rules är det andra bullar.

 

Jag har inte fattat det där. Ofta på TV ser man hur någon i ett pokerparti satsar mer pengar med en hand än vad motståndaren har vid bordet...

 

"I raise you 10 000 dullars"

"But I dont have 10 000 dollares...."

"Well, then you have to fold sucker!"

 

Detta existerar alltså i verkligheten att man helt enkelt kan smacka på så mycket att Fi inte får ihop pengar nog att kunna syna ens bet/raise...!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man spelar utan table stakes i filmer är bara larvigt. Har läst att man aldrig spelat utan table stakes någonstans egentligen, inte ens i vilda västern.

 

Var jag hört detta och om det är sant törs jag itne svara på men det verkar ju rimligt mtp att det blir så absurt att spela utan.

 

Ray Zee har på 2+2 berättat om nåt spel utan table stakes:

 

hi stakes game like in the movies

all the talk about big games made me think about this one. the last thread turned into a shouting match so i will post about it here.

back in the late i970's i used to play up in the northern u.s. in the farming country. there were a few places that played big games only after the last harvest was in. in one place i went they played five stud with the betting after the first card. no limit. well there was also a twist to it. it was table stkes as you could only lose what was in front of you. most players had between one and ten thousand in front of them. but the twist was that if you wanted to bet more than what you had you could at any time. the other player or players could let you be all in or call your big bet if they like their hand and even raise you. then you could be all in or call or raise them. so only if both parties were willing could they play behind without any money. they all knew each other and would honor any bets called and won or lost.

i saw on just a few occasions where someone would bet so many acres of farmland or even a tractor or combine. i remember two players that raised each other a few times and a farm changed hands on the pot. now thats poker.

 

Länk

 

Fast båda (eller alla som var inblandadde i handen) var tvungna att gå med på att satsa mer än vad man hade framför sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fattat det där. Ofta på TV ser man hur någon i ett pokerparti satsar mer pengar med en hand än vad motståndaren har vid bordet...

 

"I raise you 10 000 dullars"

"But I dont have 10 000 dollares...."

"Well, then you have to fold sucker!"

 

Detta existerar alltså i verkligheten att man helt enkelt kan smacka på så mycket att Fi inte får ihop pengar nog att kunna syna ens bet/raise...!?

 

Man behöver inte ha så mycket pengar på bordet men man måste skaffa fram motsvarande inom en tidigare angiven tidsgräns (exempelvis 24 timmar).

 

”Höjer min bil.”

”Höjer din bil och en bil till”

”Syn!”

 

Förloraren måste alltså lämna ifrån sig sin bil och dessutom skaffa fran en bil till inom 24 timmar (om man han nu inte redan hade två bilar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt, kan man börja bygga sin stack med bilar nu....

Chiptricks?

 

 

 

En annan historia jag hört med tanke på att ni drar upp vilda västern.

Är:

 

Person 1 Blir höjd $10,000 Vilket person 2 inte har för att syna, Han springer därefter till banken , ber att få låna $10,000, när banken undrade vad han hade för säkerhet, berättade han om vad han har för hand. lånet biviljades, person 2 återgår till bordet, och synar.

 

Sant eller falskt?

 

ps. Han kan ju inte haft nötterna i alla fall... I sådana fall antar jag banken hade lånat honom ytterligare $10 K för att återhöja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller mannen som kom hem efter pokerkvällen och sa till sin fru "Jo, eh, nu är det så att jag förlorade en viktig pott och för att göra en lång historia kort så är det så att jag har förlorat dig, min hustru, till Nisse. Du kan flytta på tisdag."

 

"Men huuur kan du göra nåt sånt?!?!"

 

"Ja det var minsann inte lätt, jag var tvungen att lägga mig med ett fyrtal!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan historia jag hört med tanke på att ni drar upp vilda västern.

Är:

 

Person 1 Blir höjd $10,000 Vilket person 2 inte har för att syna, Han springer därefter till banken , ber att få låna $10,000, när banken undrade vad han hade för säkerhet, berättade han om vad han har för hand. lånet biviljades, person 2 återgår till bordet, och synar.

 

Sant eller falskt?

 

ps. Han kan ju inte haft nötterna i alla fall... I sådana fall antar jag banken hade lånat honom ytterligare $10 K för att återhöja

 

Låter ungefär som historien i super system =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som filmen från vilket det är hämtat, vad den nu heter.

 

I filmen är det dock en twist, för killen dör, och hans FRU går till banken för att fixa. Kommer inte ihåg titeln, men det är väl en skröna som återberättats i massor av varianter?

 

Är det inte i filmen så att han fake:ar en hjärtattack? Därav måste frugan spela handen vilket gör att hon far till banken, begär ett lån och visar handen, banken ger henne pengarna direkt, hon trycker in smeten och de som spelar förstår att hennes hand är oslagbar. Alla kastar sina kort.

 

Hon visar en skräphand, killen vaknar ur sin "död" och de går iväg med pengarna. Givetvis var banken med på hela tricket.

 

Vill minnas att det där står i Dan Glimnes "Pokerhandboken" ..

 

Filmen som det talas om ovan är väl "A Big Hand for the Little Lady" från 1966, gissar jag.

 

Det är nog med stor sannolikhet just den filmen, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...