Gå till innehåll

PLO - Är det värt det?


Mauau

Recommended Posts

Mitt grundantagande: PLO är ett spel för alla oss som kan räkna outs adekvat och som inte tiltar så lätt. NLT är ett spel med lite mer risktagande för att man oftare hamnar i situationer där man handlar "i blindo", och tar fler intuitiva beslut. Ibland är PLO som NLT där du kan spela (för att du inte vet var du står) eller lägga dig (för att du inte vet var du står). Som här:

 

PLO$200. Tre spelare vid bordet. Alla tre har $200 var. Du har knappen. Du tilldelas :Ah::9s::5h::3c:. Du slår upp till $7. SB lägger sig. BB slår om till $27. BBs stats är 45/17/2. Oftast är borden fulla och du klassar honom som LAG. Du har 500 händer på honom från 6-max-bord och han ligger back totalt men vet inte hur han ligger till för dagen då ni precis satt er. Du vet egentligen inte om han är en "förlorande spelare" heller men antar det.

 

1. Du tänker: "Om jag lägger mig nu så motiverar det honom att börja spela överaggressivt. Det jag sår nu kan jag skörda senare!" Är det en vektajt undanflykt eller har det ett metaspelvärde, ur en objektiv synvinkel?

 

Du har en av dina sturskare dagar och synar resterande $20. Potten är nu $55 och du har $145 kvar. :As::8h::4c: ger dig toppar med dålig kicker, hålpipa och bakdörrsnötfärgdrag. Din motståndare betar ut pott, $55.

 

2. Din motståndare har "80% continuation bet", "32% went to showdown" och "47% won at showdown". Vad gör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lägger sig.

Man lägger sig även preflop.

Och varför man överhuvud taget gör den fösta höjningen övergår mitt förstånd. Tror du att du ska kunna stjäla blindarna i PLO? Det går inte (bevisligen mot dessa motståndare). Hade det varit headsup så hade jag höjt, men trevägs så ser jag ingen anledning att ta en skräphand till en stor pott. Jag är nöjd med att få spela handen i position.

 

toppar med dålig kicker

Sluta tänk i dessa banor, det är texastänk.

 

Din motståndare har "80% continuation bet", "32% went to showdown" och "47% won at showdown".

Är dessa siffror från sexmanna eller som nu trehändat. Om det är trehändade siffror så är han snarare tight av sig...

 

Sluta kolla på motståndarens stats i PLO och börja spela poker i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text

 

Oj! Måste nog förtydliga mig lite: Handen är påhittad, jag är tightare än så här preflop och tyckte mest att det var en intressant marginell situation som dyker upp i liknande kostymer då och då. Jag hade mer "meta" i åtanke, och mindre starthandskrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta tänk i dessa banor, det är texastänk.

 

Att precisera sin hand är väl inte "texastänk"?

 

Är dessa siffror från sexmanna eller som nu trehändat. Om det är trehändade siffror så är han snarare tight av sig...

 

Induktion: "Oftast är borden fulla och du klassar honom som LAG."

 

Sluta kolla på motståndarens stats i PLO och börja spela poker i stället.

 

Med all respekt: Det finns olika sätt att se på poker. Informationen finns med för de som vill använda sig av den. Det är helt OK att inte ta sig an frågeställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på handen som "topp par med dålig kicker" är Texastänk...

 

Jag definierade bara vad handen var värd på floppen och redogjorde inte för något sorts "tänk".

 

För övrigt kan man leka lite med vad en kicker gör för värdet i just den här handen:

 

Om du möter :Ad::Qc::Qs::Jd:, som är en hand som FI ofta kan ha här, på ovan använda flop :As::8h::4c:, har du följande EV:

 

Tidigare nämnd hands EV (:Ah::9s::5h::3c:): 0.487

En hand med bättre kicker (:Ah::Ks::5h::3c:): 0.780

 

...att tänka på handen som "Tvåparsdrag" är Omahatänk...

 

Per definition har ett par alltid drag till två par, både i Texas och i Omaha, därför trodde jag inte att det behövdes skrivas ut.

 

...och sedan ska du lista ut hur stor vinstchans ett eventuellt tvåpar har.

 

Det har du helt rätt i, det ska jag, men idén med den här forumdelen är väl att andra ska åsikter om vinstchanserna?

 

Att man kan tycka att min handidé suger är jag införstådd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar floppsynen, hur ska han kunna träffat ett ess?

 

Det som det handlar om är att han inte har två ess. Så antingen leder man eller så är man lillefter.

 

Handlar om vem man möter, mot en aggresiv spelare checksynar jag till turn som det nu blir iomed stackdjupet.

 

Annars degar jag in. Kan komma och man vill inte ge 6-7-8-x gratiskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...