Gå till innehåll

Ligger FTP nere?


Duddis

Recommended Posts

Klienten är nu uppe igen.

Vi har lagt till några nya funktioner såsom rebuy- och add on-turneringar. Vi har även, på mångas begäran, gjort turneringsnavigeringen enklare med hjälp av ikoner.

 

Med vänliga hälsningar

 

Full Tilt Poker

När ska ni se till så att det går att ändra storleken på fönstren? Det är egentligen helt sjukt att ni inte har gjort det ännu. Kostnaden för att fixa det skulle vara mindre än vad jag (enbart jag) betalar i rake på ett par veckor.

 

Jag tycker också att det borde finnas en "view" där man inte har ett bord i mitten fönstret. Då skulle man kunna ha små fönster utan att korten och all text blir väsentligt mindre. Med bordet kvar så borde man kunna ha 4 fönster utan överlapp på en 1280x1024-skärm. Med bordet bortplockat borde man kunna ha 9 fönster utan överlapp med samma upplösning.

 

Bara för att lägga till något som har med trådens ämne att göra också... Sajten har varit nere idag igen. Det har hänt rätt många gånger den senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ska ni se till så att det går att ändra storleken på fönstren? Det är egentligen helt sjukt att ni inte har gjort det ännu. Kostnaden för att fixa det skulle vara mindre än vad jag (enbart jag) betalar i rake på ett par veckor.

 

 

Jag tror bestämt du överskattar något hur mycket du betalar i rake, alternativt så har du ingen susning av vad kostnaden är för att göra en ändring i mjukvara av det här slaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror bestämt du överskattar något hur mycket du betalar i rake, alternativt så har du ingen susning av vad kostnaden är för att göra en ändring i mjukvara av det här slaget.

Jag betalade nästan 8000 dollar i rake den senaste månaden. Om de betalar 200 dollar per programmerare och timme så skulle två veckors rake bli 20 arbetade timmar. Hur många timmar tror du att det tar? 40? 80? 5000?

 

Men ok, jag har inte räknat bort bananförsäljningen, så jag borde dra bort typ 30% från de 8000. (Jag får 27%, och jag vet inte hur mycket affen behåller själv). Men det är också möjligt att programmeringen är mycket billigare. 200 dollar per timme är nog ungefär vad en konsult skulle ta. (I Sverige är det klart mindre än så). Men om de har egna anställda så handlar det om mycket mindre belopp, minst 40 och högst 100 dollar per timme.

 

Det kan hända att det handlar om mer än två veckors rake, men min uppskattning är inte flera storleksordningar fel i alla fall.

 

Edit: Om de behöver göra ett driftstopp av hela sajten för att genomföra uppgraderingen så kan kostnaden för det vara större än för programmeringen, men jag ids inte räkna på vad det kan kosta. (Jag kan inte heller se någon anledning till att ett driftstopp skulle behövas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-"Vi skall göra bord som är justerbara i storleken"

-"Ok...jag hackar ihop något"

-"Ehh...vem skall testa det förresten?"

-"Vet inte, Micke?"

-"Ok, vad skall han testa?"

-"Att man kan ändra storlek på borden?"

-"Ok. Räcker det?"

-"Tja...att allt fungerar också?"

-"Ok."

-"Är det bara borden som skall ändra storlek?"

-"Jaooo...just det, och knappar och allt runtomkring då. Som hör till bordet."

-"Skall borden kunna vara hur små som helst?"

-"Vet inte...skall de?"

-"Ingen aning."

-"Hur vet då Micke vad vi skall göra?"

-"Tja...jag vet inte."

-"Det måste ju vara ett mätbart krav, annars vet vi ju inte när vi är klara."

-"Äh...måste vi?"

-"Ja, testar-Micke kan ju inte testa något om han inte vet vad som är vårt mål."

-"Kanske...du, förresten, vad händer om korten blir suddiga och fula när vi förminskar/förstorar dem?"

-"Jäklar, tänkte inte på det..och avatarerna. Och chipstackarna. Och animeringarna! Vi kanske måste göra om allting?! Tänk om slidern inte fungerar när man gjort bordet jättelitet!"

-"Ja, vi måste nog ha en grafiker inblandad också för att titta på det här."

-"Och någon som är användbarhetsexpert"

-"Suck...det är lite jobbigare än jag trodde det här."

-"Ja, kan man inte bara göra allt mindre?"

-"Verkar inte som det."

 

Kort sagt:

 

8k USD är en veckas arbete för en man. Kallar du till ett möte om det här som varar i en timma och har fem personer med (ex en användarrepresentant, senior utvecklare, en grafiker, en projektledare och en som faktiskt får fatta beslut) så brände du just en dag av den manveckan (kallelse, förberedelse, dokumentation av beslut. Och förvänta dig inte att ett beslut kommer fattas direkt på mötet).

 

För 8k USD får du en initial förstudie, möjligen ett beslut på att det skall göras och kanske en branch i ditt CM där du får jobba. Då har det för övrigt gått jäkligt snabbt och du har haft riktigt flyt. Vad du inte får är färdiga kravdokument (mööööjligen en grovkornig skiss), ingen analys och design, ingen implementation, inget testat, ingen projektledning och inte ett skit annat. Inte en programkodsrad kommer vara skriven innan din "budget" är slut.

 

Det är dyrt att utveckla mjukvara. Och komplext. Och när något är mission critical så kan du ge dig fan på att de inte sätter en programmerare att bara hacka ihop något och hoppas det fungerar. Fundera på vad det kostar dem i förtroende, support och ren deploymentinsats om de driftsätter en version av klienten som har justerbar bordsstorlek som läcker minne och gör att klienten kraschar en gång om dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart är i alla fall att t.o.m. Party Poker klarade av att fixa det här, och det finns knappast något företag på planeten som bryr sig mindre om vad deras användare tycker så länge de betalar för sig. Det finns verkligen ingen vettig anledning till att alla pokersajter utom party och stars ska vara gjorda specifikt för 800x600-grafik tio år efter att man började med åtminstone 1024x768 på varenda laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...