Gå till innehåll

Ny på 5/10kr SvS, 10p


nicke.g8

Recommended Posts

Jag har testat att spela fixit på 5/10 kr, 10p, SvS. Jag brukar inte spela fixit...

 

Hand #1

UTG+1: Limpar

HERO: :Ac::Qd: bet

BB: Kontrahöjer

UTG+1: Call

HERO: ?

 

Hand #2

UTG+2: Bet

HERO: :Ah::As: Kontrahöjer

KNAPP: Call

SB: 3 betar.

UTG+2: 4 betar

HERO: Call

KNAPP: Call

SB: Call

 

FLOPP: :9s::Js::Qg:

 

SB: check

UTG+2: Bet

HERO: Kontrabetar

KNAPP: Call

SB: Fold

UTG+2: 3 betar

HERO: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1.

 

På A svarar vi ? Är du SB eller på co eller knappen? Det beror på om du med bet menar att du höjt eller om det är limp.

Är det höj så är frågan om du har någon read på BB som kontrahöjer? Du sa stark hand, han svarade starkare hand. Så om du höjt skulle jag nog lägga mig mot en okänd motståndare för med kontrahöjningen i minne borde FI ha AA,KK eller möjligen QQ (och väldigt eventuellt JJ som jag inte räknar som speciellt trolig, så den tar vi bort) eller AK. Oavsett vilken så drar du till i bästa fall 3 outs och då finns inget pottodds i världen som rättfärdigar den synen.

Är det limp du menar så blir BB´s höjning inte lika farlig och spektrat av händer som FI kan sitta med mycket större. AA-99, AK-QJs och då kan du rent av va favorit i handen. Så då är synen en själklarhet.

 

Fotnot: Tycker AQ off är en klart överskattad hand på ett bord där höjning föreligger innan man går in i potten själv eller när man är ur possition.

 

Hand 2.

 

På B svarar vi att Hero ska capa potten. Det ligger innan du gör det 23 små insattser i potten och det skulle då bli 28 små eller 14 stora insattser (under förutsättning att FI synar). Allt för att höja ditt förväntade vinstvärde.

Självklart ligger det både stegdrag och ett färgdrag, men skulle ett tredje spader komma på turn så har du ändå 9 outs till nötsfärgen på river eftersom du har As på hand, och dessutom eventuellt 2 till i A´na som då blir ett set som du kan vinna med och räknar vi inte in kombinatonen 10, K på turn - river.

I och med detta så har du dessutom visat att du är kommitad till potten och och med 14 stora insattser innan turn finns det ingenting (i princip) som kan få dig att dra dig ur potten.

Oavsett kort på turn ska du syna och har troligen 16 stora insattser att vinna (plus din syn). Skulle det va en spader så maxhöjer vi potten även på turn.

Även om det inte blir mer än AA för dig så är det så att på river så kostar det dig troligen en insatts (syn) för att vinna minst 18 insattser vilket ger dig oemotståndliga odds för en syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som Ängeln skrev är bakvänt och fel, och jag hoppas seriöst han bara skämtar/trollar.

 

Självkart beror din position och dina reads/stats i första handen stor roll. AQ är en hand man cappar med ur equity-synpunkt 3-ways i de flesta lägen. Men om du var UTG+2 och BB är nöttight så callar du självklart. Du foldar ALDRIG, för då är du dum i huvudet. Det trodde jag alla förstod.

 

I hand 2 cappar vi självklart inte turn om den skulle vara en spader. Vi går inte ens till två bets. På floppen är jag inte främmande för varken cap eller call, beroende på motståndare.

 

Ängeln, jag hoppas detta är sista gången du postar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som Ängeln skrev är bakvänt och fel, och jag hoppas seriöst han bara skämtar/trollar.

 

I hand 2 cappar vi självklart inte turn om den skulle vara en spader. Vi går inte ens till två bets. På floppen är jag inte främmande för varken cap eller call, beroende på motståndare.

 

Ängeln, jag hoppas detta är sista gången du postar här.

 

SÅ om potten innhåller minst 16 stora insattser och 3 spader på bordet. As på hand så lägger du dig på en raise från mig? Bra då är du välkommen till att sitta ner vid det bordet där jag spelar. Nio outs och 8 gånger pengarna förutsatt att du får syna raisen kallt. Verkar vara bra poker. För oss andra.

 

Ådet va det inte, nä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ om potten innhåller minst 16 stora insattser och 3 spader och du har As på hand så lägger du dig på en raise från mig? Bra då är du välkommen till att sitta ner vid det bordet där jag spelar. Nio outs och 8 gånger pengarna förutsatt att du får syna raisen kallt. Verkar vara bra poker. För oss andra.

 

Ådet va det inte, nä.

Vem har sagt något om att lägga sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det gör det ju inte.

 

Nä det gör ju inte det. Turn har ju inte kommit än. Men scenariot kan ju bli en spader på brädan UTG1 Betar, Hero Synar, Knappen 2betar, UTG1 3betar och då står vi där. Det är då jag uppfattar det som att han ska folda. Men som sagt kan ha missförstått.

 

PFFFFFFT på dig själv föresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte att cappa med AQ off på fullbord eftersom man ofta är dominerad av en trebetare. Fold finns dock inte, man har odds att syna även om man möter AK eller KK eller QQ.

Självklart lägger man inte överpar+drag till nötfärgen på turn. Ser dock ingen anledninga att cappa med det heller när FI visat stor styrka på flop.

AA är en bra hand men den är inte oslagbar, och i FL måste man försöka hålla nere potten om man tror att det finns en hygglig risk att man är slagen.

På ett 6-maxbord på lite högre nivå är spelet mer aggressivt och då kan man kanske bita tillbaka mer. Men 10-max låglimitspelare brukar inte vara aggressiva nog att beta drag för värde eller semibluff enligt min erfarenhet. Men får alltså se upp lite grann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte att cappa med AQ off på fullbord eftersom man ofta är dominerad av en trebetare. Fold finns dock inte, man har odds att syna även om man möter AK eller KK eller QQ.

.

 

Den potten skulle jag vilja se som ger odds för den synen preflopp. Med tre outs så behöver man drygt 14 ggr insattsen för att den ska bli lönsam och det tror jag inte han har i den handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ängeln, det finns en hel del duktiga fixed-spelare här som man kan lära sig massor av. Så mitt tips är att inte börja med att argumentera emot. Think, think, think! :)

 

Ursäkta om jag trampat nån på tårna men jag har aldrig tvivlat på att det fins mkt duktiga FL-spelare här. Däremot så måste det va meningen att man skriver sin åsikt om saker och ting för annars blir det ingen diskusion. Självklart kan alla ha fel och den som tror att han e ofelbar har stora problem. Men eftersom det tydligen sticker i ögona på folk att man skriver något som andra inte tycker och sedan försvarar sin åsikt så ok. I´ll rest my case and will be gone tomorrow.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla nu när han skriver imon att han skämtade eller va full?

 

Glömde tyvärr avsluta prenumerationen på ämnet men det är åtgärdat nu, men måste först svara på påhoppet här:

 

VARFÖR skulle jag skriva att jag va full eller skämtade?

 

1. JAg dricker ALDRIG alkohol.

 

2. Mao kan jag ALDRIG bli full.'

 

3. Jag har lärt mig att stå för vad jag säger (skriver) och har ingen anledning att försöka bortförklara det

 

4. Mattematiskt korrekt finns nått som heter. När ni gått ut skolan kanske ni har lärt er det med.(bara kanske).

 

Tack och adjö fortsätter mina tankar och tyckande på 2+2 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den potten skulle jag vilja se som ger odds för den synen preflopp. Med tre outs så behöver man drygt 14 ggr insattsen för att den ska bli lönsam och det tror jag inte han har i den handen.

Med tre outs behöver man kanske dessa odds för att se ett kort. Men det man betalar för att se är en flop med tre kort. Förutom att träffa par kan man även träffa triss, tvåpar, färgdrag och stegdrag och färdiga stegar.

Dessutom finns det folk som trebetar betydligt lösare än med bara AK och höga par.

I limit finns det få sätt att förlora pengar snabbare än att bygga stora potter för att sedan lägga sig. Om en tight spelare trebetar och en ännu tightare cappar kan jag i vissa lägen hitta en fold med AQ, men aldrig om man redan har 2 sb inne och det kostar en till för syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...