Gå till innehåll

Hoppa av gymnasiet och ändå fixa betyg


froggy

Recommended Posts

Visste jag ej.

 

Någon som vet bra citat från skollagen som jag kan visa lärarna? Och vilket bästa sätt bör jag gå tillväga om lärarna ger mig IG trots G/VG/MVG på alla prov?

Alltså, det stämmer inte riktigt. Lärarna kan alltid komma undan med att de inte har tillräckligt med underlag för att sätta något annat än IG, om du inte dyker upp på så många lektioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur stor frånvaro kan man ha i gymnasieskolan och ändå få betyg?

 

Svar: Huvudregeln är att betyg ska sättas. Betyg ska dock inte sättas i gymnasieskolan om betygsunderlag saknas på grund av att eleven varit frånvarande (7 kap. 3 § i gymnasieförordningen). Om eleven däremot varit närvarande, men exempelvis inte deltagit i muntliga och skriftliga prov eller lämnat in arbetsuppgifter, ska betyg sättas och om läraren bedömer att eleven inte når målen sätts betyget Icke godkänd.

 

Det går inte att fastställa en definitiv gräns för hur mycket eleven ska ha varit närvarande för att betyg ska sättas utan det måste avgöras av läraren från fall till fall. En rimlig tolkning är att eleven ska ha varit närvarande på huvuddelen av lektionerna fördelat under hela kursen. Om eleven trots detta inte har redovisat arbeten eller kunnat visa kunskaper som erfordras för att nå målen sätts betyget Icke Godkänd. För en elev som varit frånvarande på huvuddelen av lektionerna eller avbrutit studierna i ett relativt tidigt skede är en rimlig tolkning följaktligen att eleven inte får något betyg.

 

från http://www.skolverket.se/sb/d/1542

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är i Sverige på 2000-talet, grabben. Vad din skola har för policy är skit samma. Skolorna ska följa skollagen, och de kan inte avtala bort den med nån fjantig policy. Ring Aftonbladet (tror de svarar även kvällstid).

 

Du tycker killen ska ringa aftonblaskan för att han får lägre betyg pga skolk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*gäsp*

 

Nerå jag var faktiskt och träna..

 

Iallafall! Jag kände precis som dig en gång, även om jag aldrig hoppade av, så tyckte jag inte om att gå till skolan. Så när jag läste upp mina betyg i somras gick jag till folkuniversitetet och fick där läsa kurserna hemifrån. Jag skickade in alla prov på posten och behövde bara träffa handledaren någon gång i månaden. Dina lärare är vanliga gymnasielärare som sitter runt om i sverige och extraknäcker. Materialet får du via en hemsida du loggar in på och där ser du precis hela kursplanen och kan göra precis allt i din egen takt.

 

http://www.folkuniversitetet.se/ iofs nere just nu men där borde du hitta mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycker killen ska ringa aftonblaskan för att han får lägre betyg pga skolk?

 

Absolut. Lärarna ska sätta betyg enligt Skolverkets betygskriterier, inget annat. Har eleven presterat bra på proven ska det inte spela någon roll om han varit frånvarande. Sedan är det klart att de äckeln alltid kan slingra sig, och att direkt genom någon juridisk process få betygen höjda är inte troligt. Däremot är det konkurrens mellan skolorna i Sverige. Får en skola dålig publicitet väljer eleverna en annan, och det vill ju givetvis inte skolan. Så kontakta en tidning eller hota med att göra det. Använd ord som "pennalism" och "korrupta lärare" så ofta som möjligt. LYcka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärarna kan inte ge dig IG om de saknar betygsunderlag, men de kan avstå från att ge dig ett betyg överhuvudtaget, eller "streck" som det kan kallas. Skillnaden mellan IG och streck är i stort sett endast en formalitet - i praktiken betyder de samma sak.

 

Som lärarstudent har jag aldrig hört något om att komvux skulle strypa möjligheten för folk att bedriva gymnasiestudier i vuxen ålder, däremot kan vissa skolor och kommuner p.g.a. budgetskäl tvingas neka de som redan har G eller bättre att förbättra sina betyg genom att läsa om kurserna - ett IG, eller streck, ska man alltid kunna få möjlighet att förbättra. Pappa staten vill att du ska ha din grundläggande behörighet, och det vore ju dumt att neka en andra chans till de som behöver den. Om inte alliansen har en annan åsikt nu, vill säga.

 

Även med detta sagt tycker jag att dina skäl för att inte fullgöra dina gymnasiestudier nu är riktigt veka, och skriker av omogenhet och bortskämdhet. (Det hade varit en helt annan sak om du ex. varit ett mobbningsoffer och av den anledningen velat läsa på distans för att slippa tråkigheter.)

 

Som andra sagt, det bästa du kan göra är faktiskt att kamma till dig och ta tag i skiten. Om du stålstätter dig och pressar dig igenom plugget nu när du är ung, så kommer du absolut inte att ångra det om några år, tro mig. Det kan vara förbannat bökigt och tråkigt att tvingas ta igen gymnasiet som vuxen, just för att man kan ha så mycket annat som är i vägen gällande eventuell familj, och du kanske har ett jobb du inte kan släppa helt för du behöver pengarna.

 

Och att plugga och jobba samtidigt är aldrig nån hit. Eller att plugga när livet i övrigt är inställt på att du borde ha ett arbete. Det är samma problematik som arbetare som får sparken när företaget går i graven står inför, de som inte hittar nytt jobb och måste skaffa sig en utbildning. Jag känner några som har den sitsen, som tvingas pendla 5-6 mil varje vardagmorgon till föreläsningarna klockan 8... de är säkert jävligt morgontrötta, de också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, skillnaden mellan IG och ”streck” kan vara just att om du får IG i ett ämne sedan inte får läsa på Komvux (reglerna ändras från år till år verkar det som). IG är nämligen ett betyg – ”ett streck” räknas som att du inte har läst kursen överhuvudtaget.

 

Har för övrigt en bra story från mina skoltrötta år.

Italienska B föll mig inte riktigt i smaken så jag valde då att helt sonika skita i att gå på 90% av lektionerna (vet inte varför jag masade mig dit övriga 10%).

En bit in i terminen när jag var på sällsynt besök på en italiensk-lektion drar läraren mig åt sidan och yttrar följande (numera bevingade i kompiskretsen) fras:

- Jens, du får faktiskt börja gå på lektionerna nu så att du kan jobba dig upp till ett IG.

Ett IG skulle alltså sabba mina chanser att läsa upp kursen (om politikerna var på det humöret när det blev dags) medan ett streck skulle ge mig full valfrihet att läsa vilken kurs jag ville innehållande motsvarande poäng.

Svar:

- Då tar jag hellre strecket magistern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, skillnaden mellan IG och ”streck” kan vara just att om du får IG i ett ämne sedan inte får läsa på Komvux (reglerna ändras från år till år verkar det som).

Jag har som sagt aldrig hört talas om någon allmän regeländring som inneburit det du antyder, och det skulle förvåna mig oerhört om något liknande togs i kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt aldrig hört talas om någon allmän regeländring som inneburit det du antyder, och det skulle förvåna mig oerhört om något liknande togs i kraft.

 

Så här var det tidigare. Jag vet också att detta ändras från år till år, antagligen beroende på respektive kommuns budget. Skulle alltså inte förvåna mig alls om detta infördes igen.

 

Stahl: Det var på 90-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Lärarna ska sätta betyg enligt Skolverkets betygskriterier, inget annat. Har eleven presterat bra på proven ska det inte spela någon roll om han varit frånvarande. Sedan är det klart att de äckeln alltid kan slingra sig, och att direkt genom någon juridisk process få betygen höjda är inte troligt. Däremot är det konkurrens mellan skolorna i Sverige. Får en skola dålig publicitet väljer eleverna en annan, och det vill ju givetvis inte skolan. Så kontakta en tidning eller hota med att göra det. Använd ord som "pennalism" och "korrupta lärare" så ofta som möjligt. LYcka till!

 

Vad är det här för mentalitet? Blir sjukt bekymrad över att vissa tänker såhär.

 

SJÄLVKLART så kan och ska lärarna inte sätta något betyg/sätta IG på folk som inte går i skolan, just pga bristande betygsunderlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat söka men vet ej vad jag ska söka på riktigt.

 

Ska fatta mig kort, har tidigare hoppat av två gymnasieutbildningar och går förnärvarande på en som jag vill hoppa av.

 

Det jag undrar är om det finns någon möjlighet att ta någon distansutbildning eller läsa kurser på distans via högskola och få komplett gymnasiekompitens.

 

Morgontrötthet i kombination med att utbildningen suger gör att jag vill köra på distans istället.

 

Är 18 år.

 

 

mvh

 

 

Komplett gymnasiekompetens är onödigt. Välj en högskoleutbildning du vill satsa på, läs kurserna som krävs för behörighet (oftast inte fler än 5-6st, räknar med att du har MaA, SvA osv redan) sen gör du högskoleprovet, och varsågod, antagen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det här för mentalitet? Blir sjukt bekymrad över att vissa tänker såhär.

 

SJÄLVKLART så kan och ska lärarna inte sätta något betyg/sätta IG på folk som inte går i skolan, just pga bristande betygsunderlag.

 

ja men det ligger en skillnad i attt ge IG pga av bristande betygsunderlag och att ge IG pga av skolk. I det förra så har helt enkelt killen varit så lite på skolan att läraren inte kan mäta hans kunskapsnivå. I det senare så ger får eleven sämre betyg enbart pga av att han varit frånvarande och det är inte rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett gymnasiekompetens är onödigt. Välj en högskoleutbildning du vill satsa på, läs kurserna som krävs för behörighet (oftast inte fler än 5-6st, räknar med att du har MaA, SvA osv redan) sen gör du högskoleprovet, och varsågod, antagen..

Det behöver inte vara tillräckligt. Minns också att man ska ha G eller bättre i 90% av poängen som krävs för ett slutbetyg. Om inte så är högskolan stängd, såvida inte du kan åberopa "25:4-regeln" och glida in via den.

 

https://www.studera.nu/vhstemplates/StuderaBehorighet.aspx?id=903

 

Och det är inte alla som kan briljera på högskoleprovet heller, "bara sådär". :-P Å andra sidan finns gott om utbildningar numera där söktrycket är lågt eller obefintligt och nästan vilken jeppe som helst kommer in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gymnasiet suger stenhårt... håller med dig, men vad fan ska man göra utan en utbildning? Det är inte många som inte lyckas... Du behöver inte ha MVG i alla ämmnen men du bör ju klara av gymnasiet och sedan kanske chilla i 2 år och sedan fundera på att gå en utbildning som du verkligen vill gå!?

 

Går själv samhäll på gymnasiet, det är ruskigt tråkigt, men vad ska man göra...?! hade man inte haft massa sköna polare i skolan så hade det varit kört. Nu får man helt enkelt bara grinda sig igenom skolan och försöka kämpa annars kommer man säkert ångra sig i framtiden!

 

Hang in there son!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...