Gå till innehåll

Hjälp med att gå vidare från ett sprucket förhållande


Watoz

Recommended Posts

Alla som blivit lämnade efter ett gansak lång förhållande hur gick ni vidare? Har nyss tagit slut med min stora kärlek efter 4+ år. Absolut ingentign känns meningsfullt osv. Vill egentligen bara höra av folk som vart med om sånn här jävla skit förut att man tillslut kan gå vidare. Och hur fan får man motivation till att göra någonting å iten bara ligga i sängen hela dagen typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanliga, försök att aktivera dig och äta någorlunda ordentligt trots att det känns jobbigt. Sen är det bara att härda ut, det kommer långsamt att kännas bättre och bättre även om det kan svänga från dag till dag. Se det som att varje dag du klarar av tar dig närmare till lycka eller nåt sånt. :-P Fast först måste du nog acceptera att det är totalt finito mellan dig och din partner, vet inte om du gjort det än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Reaktionsfas

 

Reaktionsfasen kan pågå från några dagar upp till ett par månader. Under denna fas kan din psykiska balans vara dålig, och du kan ha svårt att sova och ingen aptit. Du börjar förstå vad som har hänt. Detta kan innebära att du behöver ställa om dig till nya livsvillkor, vilket kan vara mycket ansträngande. Depressioner och ångest är vanligt. Försök att dämpa oro med alkohol eller lugnande medel kan leda till beroende. Dessa medel försvårar nästan alltid hanterandet av krisen."

 

Så du ska bara ta det lugnt. Umgås med tröstande vänner. Lägg inte för stor press på dig själv, ändra inga vanor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillåt dig själv att vara ledsen och förstörd, outa för folk omkring dig hur paj du känner dig. Försök få i dig mat, försök att iaf en viss tid av dagen att "göra nåt" där du inte är ensam, exempelvis bara umgås med nån/några du gillar, gå ut och promenera bland folk, etc. Motion är också bra, och dagsljus. Det tar kanske emot som fan, men försök iaf. Stressa inte fram att du ska bli glad igen och "komma vidare", låt det ta den tid det tar. Det tar tid, det känns som att det aldrig ska bli bättre, men det blir det. Har du tur kommer du ut på andra sidan som gay, och slipper kvinnor nånsin mer, men räkna inte med det. Håll ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst någonstans att killar är mer benägna att skada sig själva efter brustna förhållanden än vad tjejer är. Detta beror nog på att tjejer nog ofta snackar lite mer öppet och mycket mera med sina kompisar än vad killar gör.

 

Så ett tips är att vara helt öppen om det som hänt och dina känslor till anhöriga så att du får tala ut om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på att gå på instinkt, vi reagerar alla olika.

Jag har aldrig blivit dumpad efter ett långt förhållande, men däremot varit den som klippt bandet.

Jag tror att erfarenheterna är relativt lika.

 

Som andra varit inne på, aktivera dig. Det är jävligt okej att ligga i sängen och stirra i taket nån dag och lyssna på "Love will tear us apart" på repeat. Det tror jag, för det är vackert. Men låt inte det bli din huvudsyssla.

Förklara klart och tydligt för dina närmaste, och då menar jag närmaste, polare att du är ett emotionellt vrak. Förklara att du inte är dig själv, så att det inte föreligger några tvivel. Se till att umgås så mycket med vänner och bekanta som det bara går. Bär det emot, så kämpa emot. Skratta, tänk på annat, utvecklas. Känner du för att knulla runt för att glömma....jag vet inte...jag tror inte det är skadligt, men det är kanske ingen patenterad strategi.

Jag tror på att blanda måttligt självömkande med en översocial approach.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min extjej gjorde slut efter 5 år. Det var för ett år sedan. Mitt tips är att våga vara ledsen. Det är ok.

 

Du kommer må bättre ju längre tiden går, men kom ihåg att det kommer dalgångar hela tiden då du kommer må lika dåligt som du gör just nu. Hade en sån period innan nyår men ju längre tiden går desto glesare kommer de.

 

Försök umgås med kompisar, det är skitsvårt att försöka ha roligt men försök.

 

Jag sade dessutom upp all kontakt med henne, tråkigt men jag var tvungen för jag klarade inte av att bli påmind om henne hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...