Gå till innehåll

Svenska Spel 5/10 - Kommentera spelet


Recommended Posts

5.00/10.00 Texas Hold'em (No Limit

Eva 43 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: FI 1 (2218.30)

Plats 2: FI 2 (2528.79)

Plats 4: FI 3 (926.13)

Plats 5: skywalker (2167.05)

skywalker lägg LM 5.00

FI 1 lägg SM 10.00

** Giv **

FI 1 [N/A, N/A]

FI 2 [N/A, N/A]

FI 3 [N/A, N/A]

skywalker [10h, Kns]

*** Bet Runda 1 ***

FI 2 Höj till 40.00

FI 3 Syna 40.00

skywalker Syna 40.00

FI 1 Lägg

*** Flop(Board): *** : [Es, 8k, 9r]

*** Bet Runda 2 ***

skywalker Passa

FI 2 Satsa 120.00

FI 3 Lägg

skywalker Syna 120.00

*** Turn(Board): *** : [Es, 8k, 9r, 3h]

*** Bet Runda 3 ***

skywalker Passa

FI 2 Satsa 260.00

skywalker Höj till 700.00

FI 2 Syna 700.00

*** River(Board): *** : [Es, 8k, 9r, 3h, 7h]

*** Bet Runda 4 ***

skywalker All-in 1307.05

FI 2 Syna 1307.05

*** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 4369.10

FI 2 Visar ej Vinst:0.00

skywalker [10h, Kns] Stege med högsta kort knekt Vinst:4369.10

 

Innan jag skriver hur jag tänkte så vill jag gärna ha lite kommentarer. Finns ju lite olika sätt man kan spela den här handen. Betta ut floppen, check-raisa floppen eller check-syna turn är ju alla möjliga alternativ istället för att check-raisa turn. Någon som förespråkar något annat alternativ och i så fall varför? Eller om någon vill kommentera någon annan del i spelet (preflop eller river) så är det fritt fram.

 

Ingen jätte-read på motståndaren, men han verkar inte vara någon fisk utan hyfsat bra. Ganska aggressiv när han själv har initiativet men jag har inte sett så många reraise från honom. Synat ner lite för ofta och bluffat endel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lowstakes pls

 

Aha, ok. Hittade ingen guide om det så jag kollade runt lite för att se om man kunde se vad gränsen gick. NL$200 hör ju uppenbarligen hemma när och det här borde väl rimligen vara i samma klass. Blindsen är något lägre, men då maxinköpet är 200 BB mot 100 BB som ju är det vanliga annars så blir det ändå ett högre spel om folk köper in för max, vilket de brukar göra.

 

Men helt ok att flytta tråden givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ok. Hittade ingen guide om det så jag kollade runt lite för att se om man kunde se vad gränsen gick. NL$200 hör ju uppenbarligen hemma när och det här borde väl rimligen vara i samma klass. Blindsen är något lägre, men då maxinköpet är 200 BB mot 100 BB som ju är det vanliga annars så blir det ändå ett högre spel om folk köper in för max, vilket de brukar göra.

 

Men helt ok att flytta tråden givetvis.

 

Hehe, jo det är lite diffust var gränserna går, det har du rätt i. Ang. handen så tycker jag du spelar den bra med den read du har. WP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lagt mig preflop, mer kan jag inte säga.

Vilka händer spelar du då 4-handed? JT är en utmärkt hand med djupa stackar, även om positionen är dålig. Särskilt mot flera motståndare eftersom den har potential att träffa hårt samtidigt som någon annan har bra träff.

 

 

Är det vinnande att spela drag så?

 

Jag hade lagt mig på floppen om jag varit med så långt.

Om jag nu väljer att spela handen kan man väl inte önska sig en bättre flopp utan att träffa färdig stege? Öppet stegdrag där träff ger nötterna. Om det är vinnande eller inte är det jag vill diskutera här, därför jag startade tråden :)

 

Hur är din allmänna read på folk på den nivån? hur pass ofta foldar dom på turn en reraise på ca: 700kr (potraise) när de betat preflop&flop&turn ?

Beror ju såklart på vad de har och vem det är. Mer om det nedan...

 

Ska du check-raisa nånstans är det på flopen, inte turn.

Det får du motivera. Jag säger inte att du har fel, men jag vill gärna höra hur du tänker. Slår jag upp till 300-400 får jag garanterat minst syn av ess, set, de flesta drag och eventuellt även av KK-TT. Vad gör man då på turn om man missar? Bettar och foldar för omslag? I mitt tycke är enda alternativet att bara syna på turn. Hade stackarna varit ungefär hälften så stora hade check-raise på flopp varit bättre tycker jag. Men här anser jag att en rejäl check-raise på turn är bra spel. Vad representerar jag? Det ligger inget färgdrag ute, ingen färdig stege. Spelar jag såhär med till exempel AK? Sällan. Är han bra, vilket jag antog att han var, måste han sätta mig på minst 2-par om jag inte bluffar, och bör lägga om han bara har toppar, typ AK-AQ. AJ och AT ska vara lätta läggningar. Om han inte tror jag bluffar och då bör han såklart ställa in, men jag tror få spelare (eller i alla fall inte han) har vad som krävs för att våga ställa in med AK-AQ där när jag visar sån styrka. En extra bonus är att om han har stenhård träff, dvs AA, 99 eller 88, så tror jag inte han vill spela tillbaka eftersom jag då lägger många händer och han antagligen är rätt säker på att han leder stort. Summa summarum: Är han tom foldar han (KK-TT, A7 och lägre), har han halvbra träff får han ett jättejobbigt beslut (AK-AQ) och har han monster (AA, 99 eller 88) synar han antaglien bara. Synar han så är handen slut för mig om jag inte sätter stegen, då är det bara att trycka in degen. Synar han check-raise på turn tror jag han kommer syna river också. Enda händerna jag ser där spelet antagligen blir fel är om han har tvåpar (A9, A8, A3 eller 98), där ställer han möjligen för omslag och jag tvingas folda men jag är inte helt säker på det. Inte omöjligt att han antingen blir osäker på var han står och bara synar för att hoppas att jag checkar river, eller till och med foldar. 33 vet jag inte vad jag placerar, beror på spelaren. Vissa tycker alla set är nuts och vissa spelar den ungefär som A9. Inte tillräckligt bra read för att veta vad han skulle göra.

 

Men jag kan såklart ha fel i mitt resonemang, det var därför jag postade. Funderade ett tag på handen i efterhand men kom mer och mer fram till att jag spelade den bra (eller till och med perfekt). Fast jag kanske överskattar mig själv, därför jag vill ha någon annans synpunkt. Jag gör det ju i alla fall lätt för mig själv och svårt för honom (Jag foldar för omslag på turn, synar han på turn check-foldar jag river om jag missar och ställer om jag träffar. Lätta beslut). Värre beslut för honom, oavsett vad han har. Hade jag tyckt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka händer spelar du då 4-handed? JT är en utmärkt hand med djupa stackar, även om positionen är dålig. Särskilt mot flera motståndare eftersom den har potential att träffa hårt samtidigt som någon annan har bra träff.

Själv tycker jag JTo är en sugig hand att spela oop med de flesta stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen pre tycker jag är helt ok. Jag tycker check raisen är bra också för att se var man står men jag hade gjort den på flop där det hade räckt med 300-400kr för att få t.ex KQ eller lägre par att folda. Man vill ju hålla ner potten när man sitter på ett sketet stegdrag därför är det bättre att raisa på flop då potten är mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synen pre tycker jag är helt ok. Jag tycker check raisen är bra också för att se var man står men jag hade gjort den på flop där det hade räckt med 300-400kr för att få t.ex KQ eller lägre par att folda. Man vill ju hålla ner potten när man sitter på ett sketet stegdrag därför är det bättre att raisa på flop då potten är mindre.

 

 

snälla du ge då inte råd till folk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag JTo är en sugig hand att spela oop med de flesta stackar.
Jämfört med vad? AA? Jag kan tänka mig folda den pre, men det är väl inte det mest intressanta med handen? Om du tycker det är det största felet jag gör så känner jag mig nöjd med hur jag spelar, för det måste vara väldigt marginellt fel i så fall :)

 

denna gången hade du tur,tror inte detta är ett bra sätt att spela drag,CR på turn är fel han synar 9 av 10 ggr där.
Det beror väl på vad han har om han synar eller inte? Eller du menar att om han har tillräckligt bra hand för att betta flopp och turn så är det tillräckligt för att syna ett rejält omslag också? Jag är rätt säker på att han kommer betta såhär med AK-AQ och troligen även AJ-AT och då får han ett rätt jobbigt beslut när jag slår om (hade jag tyckt i alla fall). Har han bättre än så är min förhoppning att han bara kommer syna, och då vinner jag en stor pott om jag sätter mitt drag och förlorar inget mer om jag missar. Hur tycker du man bör spela handen? Check-syna flopp och turn? Check-fold på river om man missar då antar jag? Om man sätter då? Check-raise eller betta ut river? Allin på river?

 

Synen pre tycker jag är helt ok. Jag tycker check raisen är bra också för att se var man står men jag hade gjort den på flop där det hade räckt med 300-400kr för att få t.ex KQ eller lägre par att folda. Man vill ju hålla ner potten när man sitter på ett sketet stegdrag därför är det bättre att raisa på flop då potten är mindre.
Har han KQ eller lägre par kommer han väl antagligen checka turn och jag får gratiskort och möjlighet att eventuellt bluffa hem potten på river om jag missar. Eller om han får för sig att bluffa turn med en sån hand så foldar han väl för mitt omslag där? Om jag check-raisar floppen till säg 400 och han synar det, vad gör jag på turn då? Det ligger 130+400+400=930 i potten. Ska jag betta igen får jag väl betta 600-700. Checkar jag är det rätt troligt att han bettar ungefär samma summa. Så kostar det mig 40+400+700=1140 att få se river mot 40+120+700=860 om jag check-raisar turn istället. Dessutom sätter jag ju mer press på honom genom att check-raisa turn än på floppen. En tredje fördel jag ser är att jag dubblar om jag sätter draget (2167), men losar som mest 860 om jag missar (med hyfsad chans att han lägger sig på turn). Kan inte se fördelarna med att check-raisa floppen istället. Vet inte exakt vad du menar med att hålla potten nere. Jag vill ju såklart vinna en stor pott om jag sätter draget. Då har jag ju nötterna och behöver inte vara rädd. Finns ingen risk att losa en stor pott eftersom jag antingen kommer ha nötterna eller ingenting. Hålla nere potten vill jag göra med händer som AK-AQ, 98 och möjligen A9-A8. Där kan jag tänka mig en check-raise på floppen. Håller inte med om mycket så skiver som du märker, men motivera gärna lite mer så kanske du kan få mig att ändra åsikt ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leakage.

 

Om du motiverar varför så kanske du kan få mig att ändra åsikt.

Jag har redan skrivit hur jag tänkte, men jag ska klargöra ett par saker ändå.

 

* Jag slår om för att jag tror att han kommer folda. Det är huvudorsaken.

* En bonus är att jag tror att om han (mot förmodan, men ändå ganska ofta) synar så är jag ganska säker på att han kommer syna om jag träffar.

* En annan grej som är med i beräkningarna är att jag inte tror han pushar särskilt många händer, om ens någon. Alltså kommer jag så gott som alltid få se river ändå.

 

Jag är medveten om att detta spel inte funkar mot än bättre, aggressivare spelare. Som jag ser det så finns det bara push eller fold på turn i hans läge, men jag hade som sagt en read där jag i princip uteslöt push. Har inte räknat på det, men låt säga att han foldar för mitt omslag 50-70% av gångerna och synar allin på river om jag ställer 75-95% av gångerna (där undre gränsen är väl i underkant). Är det -EV då? Någon som orkar räkna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att någon som bettar en hand som AK/AQ på turn där släpper mot din C/R ofta nog för att hitta värde med det spelet. Och bör han inte checka bakom med AK/AQ där, eftersom JT (och 76) är de enda draghänderna som finns typ, och fokusera på att hitta värde från sämre made hands?

 

Skulle jag bettat turn som Fi där hade jag oftast haft "stål" (läs: bättre än AK) eller skit, antagligen oftare stål än skit eftersom brädan är så torr och du troligen har träffat någon slags klar hand som jag vill ha värde från på river utan att riskera omslaget du nu gör på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att någon som bettar en hand som AK/AQ på turn där släpper mot din C/R ofta nog för att hitta värde med det spelet. Och bör han inte checka bakom med AK/AQ där, eftersom JT (och 76) är de enda draghänderna som finns typ, och fokusera på att hitta värde från sämre made hands?

 

Skulle jag bettat turn som Fi där hade jag oftast haft "stål" (läs: bättre än AK) eller skit, antagligen oftare stål än skit eftersom brädan är så torr och du troligen har träffat någon slags klar hand som jag vill ha värde från på river utan att riskera omslaget du nu gör på turn.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att synen preflop är helt ok. Som sagt finns det ju många alternativ sedan varav ditt är tänkbart. Dock föredrar jag att faktiskt bara checkfolda en sådan här hand. Detta eftersom han som betar flopp är den ursprungliga raisaren och han betar pott, detta tyder enligt mig på en stark hand speciellt som han betar ut mot en hel del spelare. Det är svårt att sätta honom på ett lägre pocketpar eller ett svagt ess. Troligen har han a,k a,q eller trissen. De två faktorerna att han betar pott och visar så mycket styrka mot många spelare pluss att du inte har position tycker jag talar för att du ska folda. Att bara syna flopp är egentligen inget bra alternativ eftersom han helt enkelt inte ger dig pottodds och jag tror inte att din checkraise på turn är lönsam i längden, han kommer ofta syna dig i det läget när han visat så mycket styrka. Om du hade haft position finns det dock mycket fler alternativ. Då är kanske det bästa alternativet att höja på flopp. Om han omhöjer dig igen är du inte så missnöjd med att bli all in. Dessutom är det mycket sannolikt att han bara kommer syna dig om du höjer om på flopp eftersom det ligger så lite drag ute. Om han har en mycket stark hand kommer han med hyfsat stor sannolikhet bara syna dig och om han har a,k,aq kommer han troligen också syna dig. Om han bara synar dig tycker jag det bästa alternativet är att checka turn. Genom att spela handen på detta sätt med position har du möjlighet till en fold från fi på flopp pluss att du kan ge dig själv ett gratiskort på turn, dessutom kommer du troligen få bra betalt på rivern om du sätter draget och han har en mycket stark hand eftersom det blir svårt för honom att sätta dig på en hand.

 

Så sammanfattningsvis tycker jag det är fold ur position och raise med position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att synen preflop är helt ok. Som sagt finns det ju många alternativ sedan varav ditt är tänkbart. Dock föredrar jag att faktiskt bara checkfolda en sådan här hand. Detta eftersom han som betar flopp är den ursprungliga raisaren och han betar pott, detta tyder enligt mig på en stark hand speciellt som han betar ut mot en hel del spelare. Det är svårt att sätta honom på ett lägre pocketpar eller ett svagt ess. Troligen har han a,k a,q eller trissen. De två faktorerna att han betar pott och visar så mycket styrka mot många spelare pluss att du inte har position tycker jag talar för att du ska folda. Att bara syna flopp är egentligen inget bra alternativ eftersom han helt enkelt inte ger dig pottodds och jag tror inte att din checkraise på turn är lönsam i längden, han kommer ofta syna dig i det läget när han visat så mycket styrka. Om du hade haft position finns det dock mycket fler alternativ. Då är kanske det bästa alternativet att höja på flopp. Om han omhöjer dig igen är du inte så missnöjd med att bli all in. Dessutom är det mycket sannolikt att han bara kommer syna dig om du höjer om på flopp eftersom det ligger så lite drag ute. Om han har en mycket stark hand kommer han med hyfsat stor sannolikhet bara syna dig och om han har a,k,aq kommer han troligen också syna dig. Om han bara synar dig tycker jag det bästa alternativet är att checka turn. Genom att spela handen på detta sätt med position har du möjlighet till en fold från fi på flopp pluss att du kan ge dig själv ett gratiskort på turn, dessutom kommer du troligen få bra betalt på rivern om du sätter draget och han har en mycket stark hand eftersom det blir svårt för honom att sätta dig på en hand.

 

Så sammanfattningsvis tycker jag det är fold ur position och raise med position.

 

Vill inte vara på det viset, men snälla styckesindela.. Jobbigt att läsa en sån här klump med text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...