Gå till innehåll

NLT100 - KQs blir toppar på floppen, standard?


Recommended Posts

Om motståndarna har gjort några iakttagelser borde jag uppfattas som tight pre-flop. Jag hade för avsikt att spela ett bord supertight för att se hur det gick. Det är detta bordet. Fi är för mig okänd.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $94.45

UTG+1: $39.65

morberg: $107.70

Button: $88.15

SB: $119.55

BB: $89.10

 

Pre-flop: (6 players) morberg is CO with K:heart: Q:heart:

UTG calls, UTG+1 calls, morberg raises to $5, 2 folds, BB calls, UTG calls, UTG+1 folds.

Mupplimpare. Jag höjer med mina fina SC.

 

Flop: J:spade: 8:heart: Q:club: ($16.5, 3 players)

BB checks, UTG checks, morberg bets $12, BB calls, UTG folds.

 

Träffar TPTK, men brädan är lite halvkoordinerad. När alla checkar fram till mig betar jag ut 3/4-pott. Får en syn.

 

Turn: 2:club: ($40.5, 2 players)

BB checks, morberg checks.

 

Finns det något idé att beta igen här? Jag tänker att det är bättre att checka för att ev. inducera bluff på river. Är det tokigt?

 

River: Q:spade: ($40.5, 2 players)

BB bets $15, morberg calls $15 (pot was $55.5).

 

Damen känns fin, men sen betar BB ut? Kan det vara en bluff? Eller har han träffat något annat tidigare? Jag synar.

 

Handen känns standard för mig, men är den det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju argument för både bett och check på turn, och vad man bör göra hänger nog mycket på vem man är uppe mot och vad man har för image för stunden.

 

Mot en okänd spelare på denna nivån bettar jag turn, dels för värde och dels för att skydda min hand. Generalfelet standardspelaren gör på NL100 är ju att syna för mycket, så det är lika bra att låta dem göra en dålig syn på turn här. Då blir ju frågan är man vill vetta river om turn blankar?

 

Är vi uppe mot en hyffsad/aggro spelare som kan tänkas CR-bluffa turn här, eller bluffa river om du checkar turn så tycker jag check är okej.

 

Kort och gott tycker jag din linje är helt ok, men man bör nog fundera lite på vem man är uppe emot och inte checka turn som "standard".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar checken på turn. Vi har ju en hand som är i de nedre regionerna av värdeextraherande händer. Men som Gyre säger kan det lätt svänga över till en bet om motståndaren är passiv. Dock tror jag att jag checkar som standard mot en helt okänd spelare, kanske mest eftersom den typiska spelaren på Full Tilt NL200 är mer eller mindre TAG (åtminstone om man går efter PT-stats).

 

På river tycker jag att du kan höja. $15 i en $40-pott, vad är det? Jo, ett blockbet från nån som vill se en billig showdown. Möjligen skulle det ju kunna vara ett induceringsbet, men vad ska han då ha för att reraisa dig? AQ? Stegen när brädan just parade sig och du höjde? Nej, de händerna bör han syna med. Reraisar han i det läget så har han kåken eller så har han gjort ett väldigt avancerat fancy play med en induceringsbet-reraise-all in-bluff, vilket inte är särskilt troligt.

 

Självklart ska man vara försiktig på river när man har en bra men inte fantastisk hand och ofta bara syna ner. Men i det här fallet tycker jag att det är en sån uppenbar blockbet och det kan du inte låta honom komma undan med. Dessutom kommer han att betala av - mycket oftare än en kåk tror jag att han har QX i det här läget och om du höjer till $30 eller $40 så kommer han oftast att kvidsyna.

 

Om du väljer det mindre beloppet, alltså $30, så bör du också kunna lägga om han ställer in sina sista $40. Höjer du $40 blir det svårare att lägga för $30 till. Av den anledningen tror jag att du bör välja en minraise på river.

 

Nu när jag tittar igenom handen igen känns det ännu mer osannolikt att han skulle ha ett monster. Okej att han kan slowspela med en check på flop och turn, men när du har checkat bakom på turn känns det oerhört märkligt att han skulle tänka "Åh, nu ska jag slowplaya ännu mer och låta honom hänga sig själv med sin ohämmade aggressivitet. Jag bettar ett litet belopp som han inte kan låta bli att höja och sen ställer jag in!"

 

Jag har visserligen sett liknande spel från vissa motspelare ibland, men då är de i regel så pass passiva att de väljer att bara syna med sin kåk när du höjer där. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då borde betta turn typ mellan halvpot och 60% pot för att få händer som par+inside drag att betala. Därefter checkchecka river vid syn. Folda mot omslag på turn.

 

Om du nu väljer att lämna gratis kortet måste du raisa river, jag föreslår en gayraise och därefter lägg om han slår om.

 

Vid närmre eftertanke, va skulle han betta på river? par i knecktar?... kanske kan va vettigt med call ändå eftersom han i princip bara kan ha en bluff eller en väldigt stark hand. Den mest tveksamma handen han kan betta är ju Qx men den borde han inte syna preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...