Gå till innehåll

Blackjack på krogen


Recommended Posts

Hur spelas blackjack ultimat på när man är ute nånstans?

 

De brukar ju bl.a. köra att man förlorar på lika, så är det ultimata då att man tar kort hela vägen om man har under 18 (eftersom 17 vinner man bara på om banken blir hög) om dealern inte ligger bra till för att bli hög?

 

Några andra saker som gör att taktiken bör bli anorlunda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Mitt bästa råd är att inte spela alls, förutom möjligtvis på Cosmopol.

 

Det kostar bara pengar. Du har ingen som helst chans att vinna i längden med deras ockerregler. Du får oftast inte dubbla efter split, och man får oftast bara standoff på 20 eller bättre.

 

Nu skriver jag oftast för att reglerna alltid varierar.

 

Det är bara dumt när man har +EV på poker att spendera sina slantar på -EV blackjack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska spela efter dealern....Dvs utgå från om du ska dra eller inte utifrån hans/hennes kort.

Enkelt kan man säga att du måste ta kort till 18 när dealern har ett kort över 6.

Under 7 så ska man stanna då ett kort kan göra dig tjock. Dvs då din tot summa är över 11.

 

Det är enkel taktik den ger dig inget övertag bara ultimata odds att förlora sakta. Spela hårt under kort tid och hoppas på turen för i längden kommer du inte att vinna på krogen, hur bra du än är.

Och övertagen över skon kommer du ha så få gånger att en normal männsika inte har disciplin / ork att vänta.

 

Dan Glimne har en bok om det här som är enkel o lättförståelig. Vill du läsa en lättläst bok om enkla strategier o korträkning så är den ok. Men som alla andra böcker av ovannämnda så är den på hobby nivå, dock bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter kanske helt uppåt väggarna för alla analytiker men jag har jobbat som dealer i drygt 5 år och jag kan lova dig en sak och det är att spelar du för länge.. t ex 5h är det i stort sett omöjligt att vinna.

 

Men.. Om du nu ändå vill spela så finns det ett par små tips.

1. skippa under/över om det nu finns kvar.

2. Variera dina insatser, spela inte max hela tiden. Precis som i poker kommer det rusher och downperioder med bra/dåliga kort. Kör på känslan.

3. dubbla aldrig mot ett ess,Tia eller 2:a. (många fattar inte att 2:an är det näst bästa kortet för en dealer efter Ess.)

4. Dubbla alltid om du har övertag på dealern. tex 9,10,11 mot 5 och 6..

10,11 mot 4,5,6

5. Splitta aldrig två klädda.. ta vinsten.

6. Ha ett mål. T ex jag satsar 500 och vill vinna 1000 lr ngt liknande.. när du nått ditt mål, sluta eller ta en paus.

7. Splitta gärna 22,33,44,55,66,77 om du får dubbla.. annars inte. ( förutsatt att dealern har ett dåligt kort)

8. Ta inte kort över 12 om dealern har 3,4,5,6 eller klätt.

9. Ta inte kort över 14 om dealern har 7,8,9

10. Ta ALLTID kort på A2,A3,A4 osv ända upp till A7. Anledningen är att många stannar ofta på t ex A6 när dealern säger "sju-sjutton" när du i själva verket kan lugnt kan dra ett kort till utan att riskera bli tjock.. dealern måste ändå bli bust för att du ska vinna på A6. Jag tror du fattar poängen.. allt blir ju en avvägning. Om Dealern har t ex 8 och du har A7 kan du ju chansa på att dra A,2,3.. alla andra kort ger dig visserligen sämre än 18 men skillnaden är marginell..

11. Försäkring. Detta är ett kapitel försig. Normalt skulle jag alltid avråda från att försäkra eftersom du riskerar förlora 1.5 på dåliga händer om dealern inte blir bust.

Det finns ett tillfälle dock där det finns värde om man vill chansa.

oftast brukar spelare på krogen aldrig försäkra och om du själv är hyffsat nykter, trevlig mot dealern osv, Kan man få (varierar från dealer till dealer) försäkra HELA bordet.. dvs om vi antar att alla spelar 50kr på varje ruta, lägger du in 225kr och försäkrar alla rutor. Detta görs givetvis då du verkligen tror att det kommer en 10. Om du får. Varning dock för att andra fulla spelare kan bli griniga för att du får deras pengar.. ;-):twisted:

 

Blev kanske något rörigt och det mesta är basic för vem som helst som lirat på krogen men det kanske är någon som lär sig något?? Gl iaf.

Må kritikerna vara snälla.. (läs hjort)

 

/Neo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. dubbla aldrig mot ett ess,Tia eller 2:a. (många fattar inte att 2:an är det näst bästa kortet för en dealer efter Ess.)

 

Bland det dummaste jag läst om blackjack

 

 

8. Ta inte kort över 12 om dealern har 3,4,5,6 eller klätt.

9. Ta inte kort över 14 om dealern har 7,8,9

 

Oj, det här var ännu dummare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter kanske helt uppåt väggarna för alla analytiker men jag har jobbat som dealer i drygt 5 år och jag kan lova dig en sak och det är att spelar du för länge.. t ex 5h är det i stort sett omöjligt att vinna.

 

Men.. Om du nu ändå vill spela så finns det ett par små tips.

1. skippa under/över om det nu finns kvar.

2. Variera dina insatser, spela inte max hela tiden. Precis som i poker kommer det rusher och downperioder med bra/dåliga kort. Kör på känslan.

3. dubbla aldrig mot ett ess,Tia eller 2:a. (många fattar inte att 2:an är det näst bästa kortet för en dealer efter Ess.)

4. Dubbla alltid om du har övertag på dealern. tex 9,10,11 mot 5 och 6..

10,11 mot 4,5,6

5. Splitta aldrig två klädda.. ta vinsten.

6. Ha ett mål. T ex jag satsar 500 och vill vinna 1000 lr ngt liknande.. när du nått ditt mål, sluta eller ta en paus.

7. Splitta gärna 22,33,44,55,66,77 om du får dubbla.. annars inte. ( förutsatt att dealern har ett dåligt kort)

8. Ta inte kort över 12 om dealern har 3,4,5,6 eller klätt.

9. Ta inte kort över 14 om dealern har 7,8,9

10. Ta ALLTID kort på A2,A3,A4 osv ända upp till A7. Anledningen är att många stannar ofta på t ex A6 när dealern säger "sju-sjutton" när du i själva verket kan lugnt kan dra ett kort till utan att riskera bli tjock.. dealern måste ändå bli bust för att du ska vinna på A6. Jag tror du fattar poängen.. allt blir ju en avvägning. Om Dealern har t ex 8 och du har A7 kan du ju chansa på att dra A,2,3.. alla andra kort ger dig visserligen sämre än 18 men skillnaden är marginell..

11. Försäkring. Detta är ett kapitel försig. Normalt skulle jag alltid avråda från att försäkra eftersom du riskerar förlora 1.5 på dåliga händer om dealern inte blir bust.

Det finns ett tillfälle dock där det finns värde om man vill chansa.

oftast brukar spelare på krogen aldrig försäkra och om du själv är hyffsat nykter, trevlig mot dealern osv, Kan man få (varierar från dealer till dealer) försäkra HELA bordet.. dvs om vi antar att alla spelar 50kr på varje ruta, lägger du in 225kr och försäkrar alla rutor. Detta görs givetvis då du verkligen tror att det kommer en 10. Om du får. Varning dock för att andra fulla spelare kan bli griniga för att du får deras pengar.. ;-):twisted:

 

Blev kanske något rörigt och det mesta är basic för vem som helst som lirat på krogen men det kanske är någon som lär sig något?? Gl iaf.

Må kritikerna vara snälla.. (läs hjort)

 

/Neo

 

Oj, nu skrev du mycket galet.

Jag råder alla som vill spela optimal blackjack att inte köra efter det här. En del saker stämmer men mycket är helt uppåt väggarna. Läs på t.ex. wizard of odds hur man spelar perfect strategy istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland det dummaste jag läst om blackjack

 

 

 

 

Oj, det här var ännu dummare

 

Du får gärna förklara varför? Jag vet att du är en stor teoretiker Ola, men det värsta du själv vet är när man sågar utan att förklara.

 

Till Bapp: jag har aldrig påstått att det var en optimal strategi.. Jag försökte bara kortfattat återge det som jag har snappat upp under min tid.

Givetvis kan det diskuteras när, var och hur man ska dra kort och inte, men jag orkade inte skriva en bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neo det finns nog en anledning till att du är dealer ^^

 

Hehe.. jag tror att jag med rätt stor säkerhet kan lova att jag spelat minst 10ggr mer händer än normalspelaren på andra sidan också.. ;-)

 

Men ok, jag ger mig.. Jag vet att jag inte är någon sklansky när det kommer till teori.. jag skrev bara lite ur huvudet vad jag kunde komma på..

 

Däremot står jag fast vid att jag MKT hellre har en 2:a än ett klätt när man är dealer. Anledningarna är många.. Men när vi snackar om fyllespel på krogen så är det många som splittar och dubblar hejdlöst mot en tvåa, men spelar väldigt försiktigt mot ett klätt och jag kan lova dig att det är fler gånger du blir bust på ett klätt än en tvåa. Summan blir att du vinner oftast mer om drar 17 med en tvåa än 20 med ett klätt.

 

Men ok.. jag är ingen expert på området och det var typ 7 år sen jag jobbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tipsar om wizardofodds men finns det verkligen nåt om bj med svenska regler där? Reglerna på svenska krogar skiljer sig MYCKET från 'normala' regler.

 

precis, testa köra nån BJ bonus med wizardofodds i bakgrunden så ser ni ganska så snabbt att trots att man minimerar husets edge till 1-2% (lite osäker på exakta värden) så förlorar ni i längden (dock kan bonusen täcka upp den). jämför ni sedan krogars edge så är den ännu större till deras fördel.

vill ni vinna köra så satsa på "hit and runs" alt räkna kort om det är få kortlekar annars vinner huset garanterat i längden...

visst kan det vara underhållande på krogen men räkna med förlust alt som att elda lite pengar (typ röka) :roll:

 

EDIT: ni kan även testa spela mot någon vän hemma där en är bank så kan ni se vem som vinner. men en "hyffsad" start är väl att lära sig tabellerna utantill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slutar du bara inte skriva?

 

En snabb titt på siten folk har tipsat dig om (för att kanske få dig att sluta tipsa andra) ger t.ex följande:

 

Dealer bustar 35.3% på tvåa och 21.2% på tia, 28.9% i snitt.

 

Varför börjar du inte läsa?? Jag skrev att fyllespel på krogen är en fruktansvärd skillnad och att en av anledningarna till att jag hellre har en tvåa är att folk splittar och dubblar som galningar och många gånger kan du sopa hem 80% av hela bordet på 17. Det gör du oftast inte med en tia..

plus att värdet på bordet stiger när folk dubblar o splittar.

 

Men skit samma.. du har rätt.. jag borde sluta skriva helt så slipper man slänga käft med personer som du.

Jag har varit länge på detta forum och attityden hos många här har förändrats markant. Jag vet att du inte är en idiot eury men ibland verkar det som att du (och många fler) bara loggar in för att hitta saker ni kan idiotförklara folk med. När hade du senast en post som kom med något kreativt själv?

Enda anledningen till att jag fortfarande loggar in här i stort sett varje dag är för att stressa av lite och surfa runt bland sånt som intresserar mig.

 

Tråkigt bara att attityden blivit som den blivit.. tror du själv att det är en tillfällighet att det ständigt dyker upp folk som har varit reggade sen 2005 men inte vågat göra ett enda inlägg? Det finns många här som tycker som jag och värst är det för alla de som lägger så mycket tid och kraft för att få ett fungerade forum men i slutändan har ni bara några elittister och troll kvar som postar.

 

Ha det bra och no hard feelings euro.. jag har tröttnat bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...