Gå till innehåll

Kausti - Dags att spela som en fisk och krossa micronivåer igen


kausti

Hur intressant är denna dagbok?  

256 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur intressant är denna dagbok?

    • Den är helt klart världens bästa dagbok
      24
    • Den är väl hyfsat intressant
      51
    • Har inget bättre för mig, så den får duga som tidsfördriv
      74
    • Inte helt totalkass, men bra nära
      33
    • Den är nog den sämsta dagboken jag nånsin läst
      74


Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

varför inte bara sätta upp som mål att du tex ska ha 100 inköp till ss 1/2 och när du har 100inköp till 2,5/5 spelar du där osv bör funka bra om du är lite feg av dig och inte gärna vill förlora.

 

sätt ett stopp på säg 8-10inköp tappar du de måste du gå ner inivå och ta igen.

 

Varför har 100 inköp om man ändå går ner vid ett tapp på 8-10?

 

Det är ju idioti på riktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter bra kausti, men om du ska lyckas komma över NL20 så bör du nog försöka lyssna på lite folk här. Även om vi är många som bara vill leka bror duktig och inte är speciellt kunniga så betyder det att det inte finns ett uns av sanning i det vi säger.

 

Testa att göra sessionerna lite roliga istället för att bara göra standardgrind av det. Ta en session när du bara spelar 2-3 bord och har som mål att raisa eller reraisa varje hand preflop. Ta en annan där du testar att miniraisa alla händer du vill spela preflop osv bara för att se hur fi reagerar och komma i underliga situationer. Observera att jag inte rekommenderar miniraisar, men att det är väldigt intressant att exprimentera med.

 

Jag tror ett av dina största problem är att du inte anpassar dig efter motståndet utan spelar likadant mot nits och fisk. Exempelvis du betalar av nits med TPTK när det settat för att du förväntar dig ett fiskmove. Well, vissa gör fiskmoves andra inte. Försök undvika att spela med nits och fokusera på fisken. Om en nit raisar UTG och du hittar AQ i sb, överväg att folda om du är osäker på hur du ska spela handen.

 

Angående bankroll, det kan nog vara skönt att börja med 30buy ins för en grundnivå men om du når säg 40 buy ins, avsätt 10 buy ins för att gå upp en nivå, table selecta noggrannt och spela kanske bara 2 bord åt gången. Om du förlorar de inköpen, well, du har fortfarande 30 för din "regular" nivå och har förhoppningsvis lärt dig något av spelarna från nivån över.

 

 

 

Det var lite tankar och råd på vägen. GL kausti :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar ju om trygghet mer än att du BEHÖVER det. Du behöver egentligen bara dubbla antalet inköp för antal bord du kör, teoretiskt, men du får ju gå ner om du inte plussar direkt.

 

Jo självklart är det så. Men 100 inköp på 2,5/5, är ju 100 000 kr. Då äre aningen vettigare att låta 80k ligga på ett bankkonto så får man iaf lite ränta på det. Sen kan man ju ta tillbaka lite om man är i en downswing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haj kausti..

 

läst dagboken fram och tillbaka. Jag tror du du behöver lite revolution i din spelstil (aha upplevelser finns så länge man lever när det gäller poker). Allstå typ hur du kan spela annorlunda mot tightnissar och få mest pengar från fisken du spelar mot.

 

Jag själv ska börja om på NL25-NL50 nu och börja bygga rulle (hobbyspelare) och tog tillfället i akt att lösa en bonus och få medlemskap på stoxpoker.com och har börjat kollat videos. Man ser det väldigt annorlunda när du "pluggar" vidoes tycker jag. Kanske är en idé men vet som sagt inte om du är sugen på det. Du behöver inte spela 12 bord och tokrejka utan ta 3-4 bord och tänk verkligen vad som är bäst move. För mig så har jag insett att jag kan sätta folk på händer lättare isätllet för att "kötta" in degen vid fel tillfällen.

 

Bara en idé som sagt..men vaaa fan..du är ju bara början på stegen och de känns som du kan ta minst 2-3 steg till innan du blir höjdrädd ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart är det så. Men 100 inköp på 2,5/5, är ju 100 000 kr. Då äre aningen vettigare att låta 80k ligga på ett bankkonto så får man iaf lite ränta på det. Sen kan man ju ta tillbaka lite om man är i en downswing.

 

En bankroll är de medel du kan avsätta till poker. Det spelar alltså ingen roll var du har pengarna. Hur mkt man har insatt på klienten är ointressant. Självklart bör man ur ekonomisk synvinkel ha så lite som möjligt på klienten och så mkt som möjligt på banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart är det så. Men 100 inköp på 2,5/5, är ju 100 000 kr. Då äre aningen vettigare att låta 80k ligga på ett bankkonto så får man iaf lite ränta på det. Sen kan man ju ta tillbaka lite om man är i en downswing.

 

Bara för att det är din bankrulle behöver den inte ligga på pokerkontot.

 

Det beror helt på hur du räknar. Men det är klart att man borde avlägga en del av rullen till banken/räntepapper/fonder när det rör sig om större summor.

 

En bankroll är de medel du kan avsätta till poker. Det spelar alltså ingen roll var du har pengarna. Hur mkt man har insatt på klienten är ointressant. Självklart bör man ur ekonomisk synvinkel ha så lite som möjligt på klienten och så mkt som möjligt på banken.

 

I fail ser jag, men som ovanstående säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haj kausti..

 

läst dagboken fram och tillbaka. Jag tror du du behöver lite revolution i din spelstil (aha upplevelser finns så länge man lever när det gäller poker). Allstå typ hur du kan spela annorlunda mot tightnissar och få mest pengar från fisken du spelar mot.

 

Jag själv ska börja om på NL25-NL50 nu och börja bygga rulle (hobbyspelare) och tog tillfället i akt att lösa en bonus och få medlemskap på stoxpoker.com och har börjat kollat videos. Man ser det väldigt annorlunda när du "pluggar" vidoes tycker jag. Kanske är en idé men vet som sagt inte om du är sugen på det. Du behöver inte spela 12 bord och tokrejka utan ta 3-4 bord och tänk verkligen vad som är bäst move. För mig så har jag insett att jag kan sätta folk på händer lättare isätllet för att "kötta" in degen vid fel tillfällen.

 

Bara en idé som sagt..men vaaa fan..du är ju bara början på stegen och de känns som du kan ta minst 2-3 steg till innan du blir höjdrädd ;-)

 

Var ett tag sen jag såg dina inlägg, hur var resan downunder. damn nice antar jag, GL med pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kausti uppdaterar inte , har dock startat dagbok på flashbacks pokerdagsbok forum ser jag. Varför har du gjort det Kausti? Här lovar jag att du kan få bättre hjälp med ditt spel än där.

 

Antagligen för att om han postar en hh där han t.ex synat raise i multiway pot med AK och stackar av mot set/2par eller whatever kommer ingen skrika "3bet pre!!" utan skylla på rigg/otur. Är nog sådana kommentarer kausti vill ha, inte några jobbiga dugjordefelgrejjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett tag sen jag såg dina inlägg, hur var resan downunder. damn nice antar jag, GL med pokern.

 

Tjena Jelljun

 

 

Kör lite offtopic inlägg.

 

Ja ne pokern har legat på is och har tänkt börja flera gånger om utan att lyckats hitta gnistan. Aussie var gött, var ju över ett år sen nu dock och man önskar att man hade pengarna igen :P.

 

Har börjat väldigt smått igen på FTP och NL50, hittat en ny gnista sen jag löste medlemskap på stoxpoker och kollade videos, de motiverar en att tugga upp en rulle igen.

 

 

 

Ska nog ta jobb utomlands så man slipper sveriges kalla vintrar :P. Spelbolag kan vara rätt kul och jobba på? Hur går din poker själv? PMa om du orkar. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
startade dagbok på flashback där han ingen kritiserar hans spel och där han kan whina om att han förlorade en 30bb pott med AK mot J,10.

 

Var ju bara tvungen att gå in och ge lite kritik.

 

Största vinstpotten på 0.5 nånsin för mig tror jag:

 

Undrar vad han tänker på rivern? Ställa flopp är ju det bästa om man ska vara med hela vägen.

 

Seat 1: kausti ($351.09)

Seat 2: Hanter1 ($0.00)

Seat 3: peija ($37.36)

Seat 4: Jidas ($685.85)

Seat 5: sixpack1 ($286.82)

Jidas posts the big blind of $1.00

peija posts the small blind of $0.50

kausti is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to kausti [8s 8h]

sixpack1 folds

kausti raises $4.00

peija folds

Jidas calls $4.00

*** FLOP *** [6c Jc 8d]

Jidas checks

kausti bets $7.00

Jidas raises $14.00

kausti raises $39.00

Jidas calls $39.00

*** TURN *** [6c Jc 8d] [Ks]

Jidas checks

kausti bets $84.00

Jidas calls $84.00

*** RIVER *** [6c Jc 8d Ks] [3s]

Jidas checks

kausti goes all-in with $224.09

Jidas calls $224.09

*** SUMMARY ***

Total pot $687.68 | Rake $15.00

Board: [6c Jc 8d Ks 3s]

kausti won ($687.68), showed [8s 8h]

Hanter1 won ($0.00), showed [ER ER]

peija won ($0.00), mucks

Jidas won ($0.00), showed [Kc 9c]

sixpack1 won ($0.00), mucks

 

Litet gem jag hittade från PF boken. Grattis, Kausti, 650 BB pott med 200 BB inköp, skönt rekord :).

 

Edit: Sitter och skrattar åt utbudet av dagböcker där atm. Massa fiskar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 7 months later...
  • 4 years later...

Det här var inte igår. Vet inte riktigt var jag ska börja, men jag har nu äntligen börjat få lite tid över efter några års IRL-grind. Utlandsflytt, massa resor (USA, Asien, Europa, Tjernobyl m.fl) och flytt till Stockholm har tagit upp en massa tid men nu börjar jag få lite luckor igen.

 

Ska se hur jag gör, men suget börjar komma tillbaka. Ska kika om jag hittar någon vettig sajt där man kan multitabla fler än 6 bord och i så fall kan det nog bli lite av en comeback faktiskt.

 

Några frågor:

1. Finns PokerTracker kvar än? Om ja, funkar det för Win 7? Om ja, kan man importera gamla databaser från PT2?

2. Nån som har någon vettig sajt man kan multitabla typ 8 bord på?

3. Rakeback, existerar det än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka :mrgreen:

 

Finns nog folk som är bättre än mig på att svara på detta, men jag försöker iaf:

 

1) Ja, men jag tror de flesta kör Holdem Manager idag

 

2) Ja, det går nog på de flesta nätverk utom Boss, tror jag. Men jag antar att du mer var ute efter pro and cons på de respektive sajt?

 

3) Ja, det finns, vill dock poängtera att det är mot sajtreglerna att specifikt diskutera rakebackdealar. Detta gäller även PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Segt med uppdateringar, men rätt mycket har hänt sen senast man var här. 2008 var jag 22 år gammal, bodde hemma i mammas källare och levde väl på pokern även om jag knappast kunde räknas som ett "riktigt pokerproffs".

 

Men vi kan väl ta en recap på vad som hänt sen dess. Är rätt stolt över hur jag förändrat hela mitt liv sen dess, och är det någonstans man kan skryta så är det väl här?

 

Jag slutade med dagboken i slutet av 2008, varför minns jag inte riktigt faktiskt men jag antar att det (som allt annat) berodde på min strulflickvän som jag hade då. Det där förhållandet varade i 5 år och var en riktigt megakatastrof med EV i stil med att gå all in preflop med 17fiskar vid bordet med :3d::2s: på hand ungefär. Seriöst, jag var helt lost i livet där.

 

Men så sket det sig med henne. Brutalt. Verkligen, det gick åt helvete och vi gjorde slut. Jag var helt knäckt ett tag där och såhär i efterhand kan jag säga att det var det bästa som hänt mig i hela mitt liv. Bättre än att bli av med oskulden, bättre än att vinna den där bad beat jackpotten jag vann och bättre än allt ni kan tänka er.

 

Det fick mig nämligen att dra utomlands, jag tog ett skitjobb i Dublin och började jobba som telefonsupport. Jobbade där ett halvår, sen körde jag och en polare en tågluff igenom Västeuropa (tror vi lyckades med att besöka typ 15-18 länder på 30 dagar...). När jag sen kom tillbaka till Irland blev jag direkt sugen på nästa resa, så året efteråt körde jag, brorsan plus några kompisar två månader i USA där vi körde San Diego - San Fransisco - Vegas - Chicago - New York - Miami med en jävla massa stopp däremellan. Absolut den bästa resan jag gjort i hela mitt liv.

Efter det blev det stannade jag ytterligare ett år på Irland för att sen dra 7 veckors backpacking i Asien (Indien - Vietnam - Kambodja - Thailand - Kina - Sydkorea - Japan) och när jag kom tillbaka till Dublin så var PayPal i Stockholm så galet sugna på mig att dom inte kunde hålla sig borta.

Så jag flyttade till Stockholm och började jobba där, och det är vad jag har gjort senaste 1,5 året.

 

I backspegeln så kan jag säga att det är så galet skönt att ha gjort allt det där. Jag var en sån loser 2008 och nu känner jag mig i alla fall som en berest mogen kille med levserfarenhet. EV+ på det kan jag säga, på alla vis.

 

Men om vi återgår till pokern så har jag i alla fall lyckats knöka in typ 100 timmars speltid sen jul ungefär. Resultatet totalt sen dess är +6696 kr vilket väl får ses som helt okej med tanke på att den största delen kommer från grindande på SvS 0.25/0.50 kr :oops: Siffrorna är ihopräknade manuellt eftersom jag inte riktigt vet om jag fått in alla händer i Holdem manager ännu ska tilläggas.

 

Snittar ungefär 66 kronor per timme i vinst och då 5-tablar jag samtidigt som jag spelar med stats som en riktig fisk. Har t.ex. en VPIP på 38.1 men samtidigt så har jag en bb/100 på 26,92 enligt HM2 så jag antar att jag är lite för bra för nivån. Lite...

Har alltid haft det där problemet med att jag inte kan gå upp i nivå och jag vet inte riktigt om jag kommer fixa det nu heller om jag ska vara ärlig :oops:

 

Men men, ska försöka fixa en riktig bankroll nu så att jag kan hålla dagboken uppdaterad.

 

Avslutar kvällen med en hand jag är ruskigt nöjd med:

 

Boss, kr0.50/kr1 No Limit Hold'em Cash, 5 Players

Poker Tools Powered By Holdem Manager - The Ultimate Poker Software Suite.

 

MP: kr181.85 (181.9 bb)

Hero (CO): kr279.13 (279.1 bb)

BTN: kr52.98 (53 bb)

SB: kr221.34 (221.3 bb)

BB: kr100.35 (100.4 bb)

 

Preflop: Hero is CO with :7h::9h:

MP calls kr1, Hero raises to kr4.50, 3 folds, MP calls kr3.50

(Standardraise för mig)

 

Flop: (kr10.50) :Tc::5h::Th: (2 players)

MP checks, Hero bets kr7.87, MP calls kr7.87

(Färgdrag i pos, självklart CB)

 

Turn: (kr26.24) :Qs: (2 players)

MP checks, Hero bets kr19.68, MP calls kr19.68

(Scarecard + semibluff, fortsätter CBa. Är turnkortet bajs checkar jag bara turn i vanliga fall)

 

River: (kr65.60) :4d: (2 players)

MP checks, Hero bets kr49.20, MP folds

(Jag ser inte hur FI ska kunna syna med någonting här om jag bettar river också. T hade han höjt på flop/turn och 66-99 + alla FD kommer han folda här)

 

Results: kr65.60 pot (kr1.63 rake)

Final Board: :Tc::5h::Th::Qs::4d:

MP mucked and lost (-kr32.05 net)

Hero showed :7h::9h: and won kr63.97 (kr31.92 net)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Fortsätt på inslagen bana.

 

Du är inte den enda som placerar USA högt. :-) Bra land, bra land.

 

Har flera semi-bekanta som verkar hamnat i Irland (tex Google). Hur är det att arbeta där? När jag ser Irland framför mig tänker jag mig att intresset ligger i häftig kultur och råbarkat liv. Hur är det i verkligheten? Jag har varit kors och tvärs i England, men aldrig där.

 

Vad gör man på PayPal egentligen, och varför ryckte de i dig?

 

EDIT: Och stockholm är lite deprimerande, men man blir åtminstone viking. Samt så får man uppleva världens effektivaste lapplisor. Eller pissfittor som Uggla kallade dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flera semi-bekanta som verkar hamnat i Irland (tex Google). Hur är det att arbeta där? När jag ser Irland framför mig tänker jag mig att intresset ligger i häftig kultur och råbarkat liv. Hur är det i verkligheten? Jag har varit kors och tvärs i England, men aldrig där.

 

Att flytta dit var så sjukt välbehövligt för mig. Komma bort från den repeterande vardagen som inte ledde mig nånstans. Arbetsmiljön där jag var, på ett callcenter, var väl knappast lika stabil som i Sverige om man säger så :mrgreen: Folk brukar rynka på näsan när man berättar att man tvingades ta vissa dagar ledigt, t.ex. en röd dag i Sverige betyder inte att det är röd dag på Irland. Men då det inte behövdes mer än 2 personer på avdelningen skickade dom hem resten. Om man sen tog den dagen obetald eller slösade en semesterdag var sen ens eget problem. Samtidigt fick vi ju dubbelt betalt/en extra dag i ledighet+betalt den dagen när det var röd dag på Irland fast inte i Sverige.

 

Men standarden på Irland är precis som UK, allt är rätt sunkigt. Matvarubutikerna är riktigt dassiga, lägenheterna möglar - utan undantag, tjejerna är fula och vädret är piss. Däremot var kollegorna på stället man jobbade på magiska och gjorde det hela lätt värt att jobba där. Jobbet är ju ett apgöra som vilken sopa som helst kan göra, och när man väl kommer upp till second line så automatiserade jag väl bort en större del av mina arbetsuppgifter (utan att berätta någonting såklart) så jag slappade rätt hårt. Vet inte hur många tusen Flashback-inlägg som postades, och hur många av mina 150+ Spotify-playlists som skapades, på arbetstid :mrgreen:

 

Vad gör man på PayPal egentligen, och varför ryckte de i dig?

 

Beror väl lite på vad man har för roll, och var du jobbar. Vi har ju kontor överallt, men det jag gör är att jag jobbar som säljtekniker. Så låt säga att Trillske Fulfiske AB vill börja använda PayPal på sin hemsida, då kontaktar nån på ditt företag oss (eller så kontaktar vi dig) och bokar ett möte. Sen åker en säljare + jag ut på mötet (jag täcker hela Norge, Sverige och Danmark) och vi diskuterar lite vad ni säljer, hur ni vill integrera och lite sånt. Sen är jag ansvarig för att skeppa över dokumentation kring hur integrationen ska göras till Trillske Fulfiske ABs tekniker så att dom får bygga integrationen. Under utvecklingstiden så svarar jag på frågor och hjälper till med diverse problem, sen när dom är klara så kollar jag igenom deras integration så att allt ser bra ut.

Inte heller det något speciellt svårt jobb om man bara har nån slags social kompetens och kan litegrann om programmering. Tack och lov verkar just den kombinationen vara ytterst begränsad bland dom arbetssökande som finns på marknaden, så PayPal väntade i nästan 6 månader på att jag skulle flytta till Stockholm för att börja jobba där. Hann tacka nej till jobbet två gånger innan jag slutligen gav med mig :-D

 

EDIT: Och stockholm är lite deprimerande, men man blir åtminstone viking. Samt så får man uppleva världens effektivaste lapplisor. Eller pissfittor som Uggla kallade dem.

 

Världens effektivaste lapplisor? Jag tycker dom står i grupper om 5-6 personer hela tiden utanför jobbet. På gatan därute ser dom mer ut som irländska byggarbetare (en jobbar, 5 står och ser på) än som effektiva lapplisor.

Annars är Stockholm ändå helt okej. Vintern suger ju nåt brutalt, men när våren/sommaren kommer så är livet här ändå riktigt najs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har i alla fall satt av en riktig rulle för pokern nu. Satte in 2000 kr på Svenska Spel och det lär räcka fint för 0.25/0.50 och 0.50/1 kr.

 

Dagens session var annars rätt standard, fiskespöt var ute och jag spelar väl som vanligt alldeles för många händer egentligen, men samtidigt är det svårt att låta bli när man vet att alla stackar av så fort man träffat nåt vettigt. Sen ska jag inte sticka under stolen med att jagtycker det är betydligt roligare att spela lösvekt än att spela TAG på dom här nivåerna.

 

bb/100 var väl löjligt hög, men skönt när man får springa lite.

 

Bankrulle: 3075 kr (+893 kr)

 

Game Type kr0,50/kr1,00 NL Holdem

Total Hands 1812

VPIP 39,74

PFR 18,71

3Bet 1,80

Net Won USD $143,39

$ USD (EV adjusted) $148,17

bb/100 49,93

Avg All-in EV% 47,92

Avg Preflop All-in EV% 60,88

Avg Flop All-in EV% 57,40

Avg Turn All-in EV% 27,85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...