Gå till innehåll

Tidigare SM-vinnare


gdaily

Recommended Posts

Här är ett påstående och en fråga. Hoppas få reaktion på båda:

 

Påstående:

Jag härvar att det stora "beviset" för att SVEPOF skall vara arrangör av olika SM-arrangemang är att visa på den obrutna linje av olika SM som skett på Sveriges klubbar och i Pokerförbundets förra reinkarnationer på 80-talet, dvs visa upp samtliga SM-vinnare på dels mörkpoker-SM (som ofta spelats utomlands eller på Kortoxen (rip) och sedan Klubben), samt alla de SM (*) sedan 70-talet som spelades på Kortoxen och sedan Klubben. Detta skall publiceras på hemsidan, dels för att visa att SM tillhör Sveriges Klubbar, dels för att ta hand om historieskrivningen i de fall det nu (på senare tid) uppstår två olika Svenska Mästare...

 

Förslagsvis så skriver man även ner online-SM (inofficiellt 2004 två st mästare, 2005 en) och 2006 första sanktionerade mästerskapet...

 

Fråga: Jag ställde den även i den långa "är inte SM för alla-tråden, utan svar:

Kommer SVEPOF att agera mot spelare/medlemmar som spelar konkurrerande SM, exempelvis på Cosmopol. Så skulle alla andra förbund agera, exempelvis bridgeförbundet eller förbund anslutna till Riksidrottsbörbundet. Straffet skulle bli minst ett års avstängning... (Ja/Nej)

Uppföljningsfråga, vid nej: Jarför inte?

 

 

* = Själv gör jag anspråk på Omaha 1998 (5k rebuy) och Amerikana 2002 (10k rebuy, enda gången Amerikana-SM spelats)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ditt påstående är en självklarhet.

Frågeställningen är lurigare. Förutsättningen för att man skall agera mot enspelare är ju att spelaren är ansluten till SVEPOF ( I detta fall) , men vad jag sett finns inga krav på den som spelar SM att de måste vara medlemmar i SVEPOF. ( Jag anar att anmälan till mästerskapstävling ev.är lika med en anslutning till SVEPOF. ) Misstänker att Peder kan svara på detta !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsättningen för att man skall agera mot enspelare är ju att spelaren är ansluten till SVEPOF

Det är absolut inte en förutsättning. Alla, medlemmar eller ej, kan avstängas från tävlingar som arrangeras av förbundet eller förbundsanslutna klubbar.

 

Jag tycker även att så bör göras, men frågan för mig är snarare om det är jämförbart (EDIT: Jämförbart?! Ska det inte stå genomförbart??), dvs om man kan få klubbarna att respektera sådana avstängningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett påstående och en fråga. Hoppas få reaktion på båda:

 

Påstående:

Jag härvar att det stora "beviset" för att SVEPOF skall vara arrangör av olika SM-arrangemang är att visa på den obrutna linje av olika SM som skett på Sveriges klubbar och i Pokerförbundets förra reinkarnationer på 80-talet, dvs visa upp samtliga SM-vinnare på dels mörkpoker-SM (som ofta spelats utomlands eller på Kortoxen (rip) och sedan Klubben), samt alla de SM (*) sedan 70-talet som spelades på Kortoxen och sedan Klubben. Detta skall publiceras på hemsidan, dels för att visa att SM tillhör Sveriges Klubbar, dels för att ta hand om historieskrivningen i de fall det nu (på senare tid) uppstår två olika Svenska Mästare...

 

Förslagsvis så skriver man även ner online-SM (inofficiellt 2004 två st mästare, 2005 en) och 2006 första sanktionerade mästerskapet...

 

Fråga: Jag ställde den även i den långa "är inte SM för alla-tråden, utan svar:

Kommer SVEPOF att agera mot spelare/medlemmar som spelar konkurrerande SM, exempelvis på Cosmopol. Så skulle alla andra förbund agera, exempelvis bridgeförbundet eller förbund anslutna till Riksidrottsbörbundet. Straffet skulle bli minst ett års avstängning... (Ja/Nej)

Uppföljningsfråga, vid nej: Jarför inte?

 

 

* = Själv gör jag anspråk på Omaha 1998 (5k rebuy) och Amerikana 2002 (10k rebuy, enda gången Amerikana-SM spelats)

 

Tillbaka från semester.

 

Gällande ditt påstående:

 

Ja, absolut. Alla live-SM vinnare genom tiderna som spelats på Klubben, Kortoxen och utomlands under seriösa former bör listas på hemsidan. Finns det, vad du vet, någon samlad förteckning på dessa?

 

Alla som spelar Live-SM blir automatiskt anslutna till förbundet.

 

Gällande din fråga ska jag fundera mer på det, och diskutera det på nästa styrelsemöte (måndag). Jag har självklart en spontan åsikt, men frågan är för potentiellt för stor för att inte först diskuteras. Återkommer inom kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mörkpokervinnare enligt Glimnes pokerhandboken:

 

1975 - Göte Åhrman

1976 - Kenneth Stenman

1977 - Lennart Pers

1978 - Curt Callesson

1979 - Bengt Andersson

1980 - Ove Friberg

1981 - Birger Kiltorp

1982 - Åke Karlsson

1983 - Christer Björin

1984 - Blazo Radovic

1985 - Ulf Gustavsson

1986 - Arne Hamrin

1987 - Bo Leiner

1988 - Lars Kjestrup

1989 - Mariano Garido

1990 - Gunnar Östlind

1991 - Bo Leiner

1992 - Åke Åsberg

1993 - Donnachea O'Dea

1994 - Lars Johansson

1995 - Jens Sjögren

1996 - Jan Dalén

1997 - Lennart Andersson

1998 -Jan-Olov Andersson

1999 - Ken Lennaard

2000 - Lars Johansson

2001 - Johan Storåkers

2002 - Emil Karatas

2003 - Arne Hamrin

2004 - Lars Kjestrup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fråga: Jag ställde den även i den långa "är inte SM för alla-tråden, utan svar:

Kommer SVEPOF att agera mot spelare/medlemmar som spelar konkurrerande SM, exempelvis på Cosmopol. Så skulle alla andra förbund agera, exempelvis bridgeförbundet eller förbund anslutna till Riksidrottsbörbundet. Straffet skulle bli minst ett års avstängning... (Ja/Nej)

Uppföljningsfråga, vid nej: Jarför inte?"

 

Nej, förbundet kommer inte att stänga av spelare som spelar konkurrerande SM. Många spelare spelar idag SM som en kul turnering, inte för att det är SM. Vi är till för och tillhör spelarna och det ligger inte i deras generella intresse att stänga av individer för att dom spelat ett annat SM. Vi vill och ska vara starka, men ingen storebror som slår spelare på fingrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...