Gå till innehåll

NLT - spel på Klubben, JJ på lilla mörken


Micke_E

Recommended Posts

Jag spelade en hand i ett cash game på klubben idag som det blev en del diskussion om efteråt och undrar lite vad ni andra tycker. Mörkarna var på 5 respektive 10 och jag har lite drygt 100BB i stacken, alla foldar fram till knappen som spelar upp det till 50.

Spelaren på knappen är en bra spelare, men han är både lös och aggressiv så hans höjning behöver inte betyda så mycket. Han är medveten om att jag normalt spelar tight men han vet också om att jag är på tilt och har slaskat en del tidigare på det bordet (vann två potter med 53o och fick splitta en med 42o t.ex.). Hans stack är ganska djup, 3-400BB så han täcker mig.

Spelaren i BB är också en bra spelare, men han är rätt tight och synar inte den höjningen med annat än kvalitetshänder, speciellt inte om jag är med.

Jag hittar JJ, frågan är vad ska man göra?

Fortsättning följer när jag har fått lite svar :)

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå om rejält och betta ut floppen om han synar. En lös aggressiv spelare med mycket pengar på bordet kommer inte att lägga sig för ett omslag till 200. Betta ut floppen vad som än kommer och vinn potten. Får du svar på floppen får du börja tänka. Vad finns det för drag ute? Finns det några överkort? Kan han bluffa helt eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå om rejält och betta ut floppen om han synar. En lös aggressiv spelare med mycket pengar på bordet kommer inte att lägga sig för ett omslag till 200. Betta ut floppen vad som än kommer och vinn potten. Får du svar på floppen får du börja tänka. Vad finns det för drag ute? Finns det några överkort? Kan han bluffa helt eller inte?

 

Varför inte bara syna och sen checkhöja alla floppar? Kommer ju att handla om att riskera samma pengar för att vinna ungefär samma pott, dock med skillnaden att det känns som att du får mycket mer information nu. Om du förutsätter att han synar höjningen till 200 före floppen med en massa händer så kommer han nog att syna den från höjaren obligatoriska höjningen på floppen också med en massa händer. Alltså kommer man ofta att ha stoppat in hälften av sina pengar för att ändå vara lika osäker som före floppen var du står i handen. Får man svar på checkraisen, på floppen, så kan man ju anse sig färdig med handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att han försöker att sno dina blinds. Men samtidigt så är ju jj inte så väldigt stark iom positionen. Men jag tycker att du ska dubbla han så att han får veta att du sitter på en hand. Då kanske du kan köpa loss den på floppen.

Det är knappast troligt att han bara är ute efter att köpa mörkarna, större delen av bordet spelar löst och aggressivt så potterna är väldigt stora i förhållande till mörkarna så att bara vinna mörkarna på det bordet skulle bara kännas onödigt.

 

Ingen som vill höja tillbaka för att sätta press på BB?

Som sagt så är BB en tight spelare och kommer bara att syna med väldigt starka händer redan efter det första omslaget, han vet ju dessutom att jag är tight så om jag går med så blir han antagligen ännu mer tveksam till att syna.

 

Syna för att checkfolda floppen om du inte klonkar fyrtal.

Men så vet vi båda två att du är en lös-passiv tomte preflopp och weak-tight postflopp :) Du borde föresten ha varit med och spelat vid det bordet, dålig stil att jobba när det är poker.

 

jag skulle absolut slå om för att pressa BB... får man omslag igen .. hmmm lägg ner kanske ,beroende på klockslag , fylla och motståndare . om syn kommer så betta hårt ut oavsett vilken flopp, får du syn då ....så har du pott commitat dig :D då e det bara att köra på igen :D
Slå om rejält och betta ut floppen om han synar. En lös aggressiv spelare med mycket pengar på bordet kommer inte att lägga sig för ett omslag till 200. Betta ut floppen vad som än kommer och vinn potten. Får du svar på floppen får du börja tänka. Vad finns det för drag ute? Finns det några överkort? Kan han bluffa helt eller inte?

Ni tror inte att en syn från knappen i det här läget betyder en starkare hand än om han slår om igen? Det är den stora anledningen till att jag frågade från början. En av spelarna vid bordet, som jag anser vara bättre än mig, tyckte att det rätta var att slå om men att en syn från knappen betyder en väldigt stark hand, starkare än om han slår om igen.

Jag skulle nog luta mot fold om jag fick ett omslag igen från den spelaren då jag sällan har sett honom reraisa preflopp och aldrig sett en re-reraise från honom.

 

Varför inte bara syna och sen checkhöja alla floppar? Kommer ju att handla om att riskera samma pengar för att vinna ungefär samma pott, dock med skillnaden att det känns som att du får mycket mer information nu. Om du förutsätter att han synar höjningen till 200 före floppen med en massa händer så kommer han nog att syna den från höjaren obligatoriska höjningen på floppen också med en massa händer. Alltså kommer man ofta att ha stoppat in hälften av sina pengar för att ändå vara lika osäker som före floppen var du står i handen. Får man svar på checkraisen, på floppen, så kan man ju anse sig färdig med handen.

Det var så jag gjorde. Floppen kom 469, två hjärter så jag checkade, han betade 150 (strax över pott) vilket han förmodligen hade gjort med i princip alla händer så jag slog om till 650. I det läget borde jag nog egentligen ha ställt in, vet inte varför jag gjorde det eftersom jag endå är så pass commited att jag knappast kan lägga mig om han slår om igen.

Jag har dock lite svårt att se att jag fick mer info på det sättet eftersom han kommer att beta väldigt många händer där sammtidigt så blev ju mitt spel på floppen i princip en bluff eftersom han bara hittar den synen med bättre händer eftersom det inte finns några implicita odds när jag har så lite kvar i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naje eftersom du slår om rejält ie mer än 5 ggr hans bet (250-350) så om han har en superstark hand AA KK så vill han ju ha in så mycket som möjligt preflopp .. eller så skulle jag vilja iaf kanske fel av mig ...

vad vet jag jag har luvan i bakluckan ... hmm nej justja , har ju ingen bil :D

men om han synar så antingen maskerar han att han har AA,kk vilket vore dumt tycker jag eftersom han ger dig kort och drag på floppen isf..

eller så har han 2 överkort och att han synar din Re-raise med bara 2 överkort är väl inte troligt om han nu är så tight som du beskrev.

för jag tror inte nån skulle sätta dig på nåt mindre par än JJ,

iaf om han har spelat med dig tidigare dvs..

 

ja om han e så tight så du aldrig har sett han slå om en reraise så skulle nog jag åxå folda om han svara med omslag. men att syna så ber du om att få ett set på floppen annars kan du inte spela vidare isf om man tänker som du . och visst händer det men men ...

opch med den låga floppen som kom och med H draget så bettade du iaf 650 till och du visste inte ett dugg mer om han hade AA,KK eller bara överkort iaf.

fördelen du hade var att han skulle kunna sätta dig på AKh eller ett set som gjorde det omöjligt för han att syna dit omslag då.

men vad hände la han sig och du fick aldrig se hans hand eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så jag gjorde. Floppen kom 469, två hjärter så jag checkade, han betade 150 (strax över pott) vilket han förmodligen hade gjort med i princip alla händer så jag slog om till 650. I det läget borde jag nog egentligen ha ställt in, vet inte varför jag gjorde det eftersom jag endå är så pass commited att jag knappast kan lägga mig om han slår om igen.

Jag har dock lite svårt att se att jag fick mer info på det sättet eftersom han kommer att beta väldigt många händer där sammtidigt så blev ju mitt spel på floppen i princip en bluff eftersom han bara hittar den synen med bättre händer eftersom det inte finns några implicita odds när jag har så lite kvar i stacken.

 

Men det var ju lite det som jag var ute efter med att det skulle ge information. Dvs, får du någon typ av svar på din checkraise så är det ju nästan bara från bättre händer (beror ju lite på hur floppen ser ut). Nu har du ju redan kastat in nästan alla dina pengar redan, så då är ju informationen av mindre betydelse.

Varför inte bara checkhöja honom pot? Tror du inte att han skulle lägga ner ungefär samma händer då? Och då har du ju kvar så mycket av dina pengar att det kanske har någon betydelse hur han agerar på din check raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem var handen mot? Är inte femtio en lite stor höjning först in på knappen? Och vad betyder den i såna fall? Var din motspelare nykter...? (Ganska väsentlig fråga vid slaskbordet på Klubben :))

 

Problemet är ju att du aldrig vet var du står. Genom att check-raisa på flop får du, som du själv säger, syn av AA/KK/AhKh/99/QQ. Antar jag. Om du tror att fi foldar iaf KK/QQ mot en check-raise tycker jag att du gör rätt, annars är jag lite mer tveksam.

 

Hur vore det att spela 200 på flop, sen beta ut oavsett? Jag tycker att det verkar vara ett bättre spel än cold-call och sen check-raise (om din checkraise ej får han att lägga t.ex. KK). Nu så överlämnar du kontrollen i potten åt fi och sätter dig i en situation där du investerar praktiskt taget hela stacken där du antingen vinner en mindre pott eller torskar hela stacken.

 

Om du ska check-raisa, hur vore det med en minraise? Det skulle trixa till det hela för fi ytterligare samt ge dig en chans att folda om han re-raisar.

 

Men jag vet inte, komplicerad hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där är riktigt otäck. Spelade en liknande hand på Expekt igår, jag hade JJ och samma (ungefär) flop kom upp. Då hade fi 99, d v s floppade högsta set. Jag raisade all in post flop efter han bettat i typ samma storlek som du beskriver. Han synade givetvis...

Det känns som det viktiga beslutet är pre flop. Antingen bestämma sig för att man har bättre starthand än motståndaren och köra fullt ut eller bestämma sig för att man har en sämre hand och lägga sig. Säg inte att han satt på 99?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man svar på checkraisen, på floppen, så kan man ju anse sig färdig med handen.

 

Jo, men det är inte direkt bra spel att investera 650/1000 och sedan folda för de sista 350, vilket är vad som händer ifall man check-raisar pott på floppen. Du vinner antingen en mindre (300) pott, eller stoppar in hela stacken där du drar till två outs eller är uppe mot två överkort+flushdrag (förutsatt en "normal" hyfsat nykter motspelare, är det fylle-parre på slaskhumör är det bara såsa in degen).

 

Däremot, re-raisar man till 200 så slår han antingen om - isf är det bara folda. Synar han bara så ligger 400 i potten, du kan lugnt beta ut 300 och sedan bestämma dig vad du gör mot ett eventuellt omslag. Om du då foldar har du förlorat 500 - vilket är 150 mindre än annars. Dessutom tar du kontroll över potten, du tar över initativet genom att re-raisa.

 

Synar man så spelar man i mitt tycke handen enbart för setvärde alternativt bluffvärde, men i sådana fall är det lika bra att trycka tillbaka direkt preflop och sedan beta floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte förklara varför jag skrev:

Antingen bestämma sig för att man har bättre starthand än motståndaren och köra fullt ut eller bestämma sig för att man har en sämre hand och lägga sig

Jag tycker det är otroligt svårt att få ut information även efter floppen för denna typ av händer. Det blir otroligt mycket psykologi. Hur ska vi kunna få reda på om fi har 99, TT, KK eller AK på handen efter floppen?. Det är mycket möjligt att han spelar likadant oavsett vilken av händerna han har. Därför skulle jag nog bestämma mig pre flop och sedan köra på eller lägga mig.

Kom gärna med synpunkter, jag spelar på de lägsta borden och är fortfarande orutinerad och inte alls säker på att jag tänker rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att han spelar likadant oavsett vilken av händerna han har.

 

Det är ju livespel det handlar om, själv brukar jag iaf vid livespel ibland få nån form av intuition att det är mer troligt att han har X än Y. Sen att den intuitionen ibland slår totalt fel är en sak, vidare att den utbyts mot en sorts all-in frenzy om man är packad är en anann... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara checkhöja honom pot? Tror du inte att han skulle lägga ner ungefär samma händer då? Och då har du ju kvar så mycket av dina pengar att det kanske har någon betydelse hur han agerar på din check raise.

 

En potthöjning blir till 600, alltså är skillnaden inte så stor.

 

Micke, hur skulle fi agera om du check-callade floppen och sedan tryckte på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara checkhöja honom pot? Tror du inte att han skulle lägga ner ungefär samma händer då? Och då har du ju kvar så mycket av dina pengar att det kanske har någon betydelse hur han agerar på din check raise.

 

En potthöjning blir till 600, alltså är skillnaden inte så stor.

 

Micke, hur skulle fi agera om du check-callade floppen och sedan tryckte på turn?

 

100 i potten före flopp, höjning 150, dvs 250 i potten...höjning 300 (dvs mer än potten)...total investering= 50 före och 450 på floppen= 500. Alltså är skillnaden 200 (50+650-500) mindre riskerade, för att uppnå samma resultat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 i potten före flopp, höjning 150, dvs 250 i potten...höjning 300 (dvs mer än potten)...total investering= 50 före och 450 på floppen= 500. Alltså är skillnaden 200 (50+650-500) mindre riskerade, för att uppnå samma resultat...

 

Lite fel.

 

110 i potten före flop (50+50+10). Bet: 150. Potten: 260. Efter din syn är potten 410, alltså är ett potthöjning totalt 560 på floppen. 560+50=610 alltså 40 mindre.

 

Du måste räkna in din syn på flopbetet innan du höjer pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 i potten före flopp, höjning 150, dvs 250 i potten...höjning 300 (dvs mer än potten)...total investering= 50 före och 450 på floppen= 500. Alltså är skillnaden 200 (50+650-500) mindre riskerade, för att uppnå samma resultat...

 

Lite fel.

 

110 i potten före flop (50+50+10). Bet: 150. Potten: 260. Efter din syn är potten 410, alltså är ett potthöjning totalt 560 på floppen. 560+50=610 alltså 40 mindre.

 

Du måste räkna in din syn på flopbetet innan du höjer pott.

 

:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite av min poäng är hur som helst att en pott-checkraise på floppen är för pottcommittande. Om jag nu bara synar preflop så betar jag hellre ut pott på floppen för att ta det därifrån.

 

Om jag betar ut pott (110) och åker på ett omslag (440 tot) har jag förlorat totalt 160 om jag foldar. Hur som helst föredrar jag en re-raise preflop för att ta kommandot i potten och ge mig mer fold equity på floppen. Jag antar att JJ står sig bra mot de händer min motståndare öppnar med på knappen när det är foldat till honom. Det som gör mig lite tveksam är öppningen på 5xBB - var detta en standardöppning eller inte? Ifall den avviker från standardraisen i detta spel är det en anlending till att vara misstänksam IMHO.

 

Hur som helst så tror jag det är rätt att spela om preflop. Varför oroa dig för BB? Hittar han en hand så är du slagen eller som bäst coinflip mot AK, men shit happens liksom. Fold and move on...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan så vet jag inte hur vettiga mina tips är. Jag spelar långt lösare än Micke, varför motståndarnas handkrav mot mig blir långt lägre, varför jag oftare tror att jag leder med JJ. För att fucka med Micke måste man rätt ofta ha en hand, typ 96o som man höjer med från knappen för att träffa ett sjukt tvåpar och få in hans stack när han har överpar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag tänker på det, desto otroligare finner jag det att fi har ett högt PP. Med bara två spelare till vänster, som båda är tighta, finns ju stor risk att inte få bra betalt för AA, KK, QQ genom en så pass rejäl pre flop-höjning. Tror mer på AK, AQ, KQ eller medelhögt PP (typ nior...). Om jag fått så lång betänketid som nu och trätt in i handlingen efter floppen skulle jag därför förmodligen spelat hårt, och bedömt att risken för träffat set var mindre än att fi endast hade överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...