Gå till innehåll

Strävan efter att bli en bättre spelare...


juan1904

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har spelat Texas Hold'em i ca 3-4 veckor nu. Jag är relativt nöjd med mitt spel hittills. Mitt startkapital var $70 och det har jag nu spelat upp i $250, bland annat tack vare två fina $50-bonusar. Jag började lite smått på 0,05/0,1 NL-nivå och det gick riktigt bra i början men han nu den senaste veckan börjat spela 0,1/0,2 NL.

 

Jag strävar precis som alla andra efter att bli en bättre spelare och jag har analyserat alla mina förlustspel och delvis mina vinster för att tillslut hitta mina två svaga punkter, nämligen att läsa motståndarna och att jag övervärderar bra starthänder till rivern.

 

Ett exempel från gårdagen då jag spelade i ett par timmar, jag låg plus $38 för att på en halvtimme göra två riktiga pissdrag och förlora $40 = 2 inköp. Det känns så otroligt onödigt när någon sätter mig all in och jag är så idiotisk att jag synar med JJ t ex när jag har överpar och ser att han som kastar in degen kan ha stegen. Detta sitter självklart mentalt och jag undrar om detta går träna bort på något sett? Någon som känner igen sig?

 

Sedan har jag fruktansvärt svårt att läsa mina motståndare och utforma mitt spel efter dem, tror jag iallafall. Detta lär väl inte vara så ovanligt bland nybörjare att ha svårt för detta. Det är ungefär som att sätta en ny fotbollsspelare på en fotbollsplan och förvänta sig att han ska löpa rätt för att öppna ytor åt sina medspelare. Men hur kan jag träna upp detta med att läsa motspelarna? Är det bara att vara koncentrerad på spelet även om jag själv har foldat och snappa upp infon när det är dags för showdown?

 

Tycker ni jag bör testa andra Hold'em spel som PL/FL, SNG eller Turneringar?

Jag läste på learn-texas-holdem.com att man kan utveckla sitt spel i både FL och NL genom att variera sig och lära sig båda varianterna. Vad har ni att säga om detta?

 

Slutligen kan jag säga att jag inte läst någon bok om Hold'em, men skulle gärna köpa en bok som passar mig om någon har något tips på en bok så kan ni gärna nämna namnet.

 

Tacksam för alla svar av er lite mer rutinerade spelare om hur jag kan utveckla mitt spel, för det är just det jag vill med denna tråd!

 

Tack på förhand!

 

\\ juan1904

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag känner igän mig i din sitauation, ja har spelat 0,05 0,1 nl ett tag o det har gott bra gick 100 + på två dar och hade splat stabilt innan dess också men nu har jag börjat torska typ d senaste 4 gångerna. jag tror att det till storsta delen beror på att jag har börjat få lite dåligt tålamod o börjar syna dumma all ins o skit o så fort man synat så undrar man vad fan man håller på med.

 

jag har dock inga tips till dig för utom att kanske tighta upp antalet all in syningar, d måste jag göra i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

jag har spelat en hel del holdem, mest fix, men nu på senare tid även kört mycket nl vilket jag egentligen tycker känns roligare. Jag tror kanske det passar mej bättre eftersom jag har rätt rubbat mycket tålamod. NL handlar till stor del om att ha en väldigt hög lägstanivå på sitt spel inbillar jag mig eftersom man förlorar så himla mycket när man förlorar. Kan man undvika det så kan man nog å andra sidan vinna desto mer också.

 

Jag passade på att läsa lite på sidan du rekommenderade, och en del av det som står där kan väl vara bra, men en del är ju bara skräp. Att säga t.ex. att T6s är att jämställa med 76s är ju ren och skär idioti. Jag är nog inte så förtjust i den sidan om man vill lära sig att bli en vinnare på nl holdem. Jag har letat runt en del bland olika sidor och det finns faktiskt inte så himla mycket skrivet om just no limit, men det börjar dyka upp en del. Jag lärde mig mycket på http://www.winningnolimitholdem.com/. Sidan känns välgenomtänkt och lär ut en tuff aggressiv stil där man hela tiden siktar på att ta sina motståndares hela stack. Jag har testat deras strategi och den funkar verkligen. Dom har även en del bokrekommendationer som jag funderar på att testa (har bara läst en bok än - Theory of Poker).

 

När det gäller fix eller nolimit eller andra varianter så har jag kört dom flesta, jag har tjänat överlägset mest på nolimit cash games så det är väl min rekommendation...

 

Hoppas det går bra för dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på sida: http://www.parttimepoker.com/poker-strategy-articles/no-limit-bydate.htm

 

I allmänhet skulle jag ge dig tipset att spela mycket heads up och shorthanded. Främst head up-spel är väldigt utvecklande för postflopspelet. Egentligen är det väl erfarenhet som är det viktiga. Det som kan vara bra att läsa på är väl egentligen lite om odds och så och vilka drag som är starka. Du verkar ju spela NL och då tror jag egentligen inte det finns så mycket material att läsa på, gäller mest att spela. Ciaffones bok Pot- and nolimit poker och super system är väl det jag kan rekommendera, mest för att dem, precis som att läsa t.ex. på pokerforum.nu ger lite tankeställare och ökar ens "bredd".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de skiljer ju en del på att läsa spelare online och läsa dom live.

live kan du ju faktiskt se på en del motspelares ansiktsuttryck och hållning om han har nått bra.

online handlar de om att kolla va han spelat för händer tidigare, va han raisat på innan, hur mycke han raisat, om han kan tänkas slowspela monster eller alltid bettar ut, om han är kapabel till att bluffa osv. så får man en hyffsad bild av motspelaren. sen är de bara å fundera ut vilka kort han kan tänkas ha på hand, vilka av dom händerna du slår och vilka du förlorar mot.

 

är de en tight och hyffsat bra motspelare, du har bettat och representerat ett överpar och han helt plötsligt raisar på turn måste du tänka att han förmodligen tror du har ett överpar, om han då bettar så borde han ha nått som slår ditt par osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...