Gå till innehåll

Hur agerar man under förlossningen?


Verbal__Kint

Recommended Posts

Grattis, lycka till med din lilla stenbock!

 

Stenbocken är zodiakens tionde tecken, 22 december till 20 januari. Stenbockens element är jord och tecknet associeras med framåtsträvande. Stenbockens energi är inriktad på att skapa struktur. Det är ett praktiskt och stabiliserande tecken. Intresset är i första hand inriktat på det materiella och det verkliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju inte så jättemycket att göra, mer än att vara med och stötta, och sköta allt praktiskt runt om kring. Typ ringa BB och kolla att det finns plats, ta tid mellan värkarna, köra till BB etc.

Väl där är det mest att vara stöd förstås, men tänk även på att du känner din tjej bättre än någon de på sjukhuset, så lyssna av och se så att allt blir bra.

 

När vi fick vårt första barn, en liten pojk, för 8mån så skulle en barnmorska (naturligtvis i all välmening) massera min fru på ryggen. Det tog inte många sek för mig att förstå på ansiktsuttrycket att massagen bara gjorde saker värre - men mitt under värken kunde hon inte få fram ett ljud. Det var nog typ det enda vettiga saken jag gjorde under förlossningen, i övrigt vimsade jag nog mest runt :D

 

Iaf, lycka till och grattis grattis!

 

Hoppas du inte åkte på BB då hon skulle förlösas, hoppas du åkte på Förlossningen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kan vara skillnad mellan olika sjukhus också.

Troligen lite mer stressigt/rörigt på KS/SöS i Stockholm än t.ex ett mindre sjukhus i Karlskoga eller Nyköping.

 

När min dotter (Alva på bilden) föddes 30/10 -05 så var vi dom enda "kunderna" den natten. Vi hade två barnmorskor för oss själva hela tiden, då känner man sig trygg. Dessutom har min fru två barn sen tidigare så, man var rookien i sällskapet lixom. Inga komplikationer alls och allt var över rätt snabbt.

 

Säg till flickvännen att be om "epidural" (nackskot! nej, jag menar ryggmärgsbedövning) istället för gasen. Min fru säger att gasen hjälper ingenting, det är mest psykiskt. The needle is the shit!

 

På ett mindre sjukhus finns ingen beredskap om det hände rnågot heller, hoppas alla väljer dom större sjukhusen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...