Gå till innehåll

5CD - vad kännetecknar en bra spelare?


jaha

Recommended Posts

5-card-draw

 

vad gör en en vinnande spelare?

 

har spelat lite potlimit 50 på sistone och dte har gått bra, uppskattar spelet mer nu än tidigare.

 

hade lite problem att lägga händer i början innan jag fattade galoppen och plussar nu stadigt.

 

men det känns som det väldigt sällan är stora potter.

bara sakta men säkert vinna genom värdebet och vältajmade bluffar.

 

sista sessionnen bluffade jag lite mer, höjde typ alla drag på klnappen med, funkar bra mot fantasilösa spelare. man reppar ju 2par och kan ofta ta potten oförbättrad om man bettar ut eftersom många synar raise med 1par.

 

 

men mot duktiga spelare känns spelet ganska dödfött, rätt eller fel?

 

hur är strategidelen i super system 1? mycket nyttigt eller mest elementära saker om man förstår sig på pokerteori i stort och är en stabil vinnare på lite högre nivåer i andra spel?

 

några sidor med bra tips? har sökt men ej funnit något vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så jättelång erfarenhet av spelet, om jag räknar bort div. spelande i lumpen och dyl. . Men några tips kan jag nog komma med.

 

Vad det gäller länkar så kan man plocka upp grunderna i några artiklar, av Michael Wiesenberg, på cardplayer. Den första om potlimit hittar du på http://www.cardplayer.com/magazine/article/15243, det finns en del 2 också samt ett flertal artiklar om fixlimit som han skrev tidigare och som är väl värda att läsa. Notera dock att spelarna på small stake är beredda att syna mycket större höjningar före bytet än vad Wiesenberg rekommenderar, något som förstås ska utnyttjas. Vidare kan man kolla in "other games" på 2+2, tex tycker jag "Big Limpin"'s inlägg ofta är läsvärda.

 

Vad gör en vinnande spelare? Tja, jag har bara spelat upp till PL400 och FL $5/$10. Men dit räcker ett vanligt tight ABC spel, typ det som beskrivs i Wiesenbergs artiklar till minst breakeven och ofta för att ha en edge. Mot bättre motstånd behövar man nog fundera över vilka bluff/semibluff frekvenser, som kan vara optimala. Dock är det nog så, att det är svårt att ha en så stor edge i spelet mot bra motstånd, iaf jämnfört med tex holdem.

 

Det ligger lite i spelets natur, som du påpekar, att man sällan vinner några stora potter. Det är ju tex bara 2 satsningsrundor. Fördelen med spelet är dock att när man spelar mot sämre motståndare så hamnar man ofta i EV+ lägen, där man har liten std avikelse efter som det är ganska svårt att dra ut. Om du tex höjer med KKxxx och nån synar med TTxxx, så vinner du cirka 4 av 5 potter. Så man vinner, mot mediokert motstånd, som du påpekade sakta men säkert.

 

Din strategin att höja alla drag i sen pos. är bra mot vekt motstånd. Problemet är att när du höjer och byter ett med den strategin, så kommer du att oftast ha just ett drag som missat, även om du bara gör detta med 4-färger och 4-stegar, så räcker inte dina triss, fyrtal och tvåpar till för att balansera ( Jag räknade ut den där en gång för ett tag sen, men har tyvärr tappat bort lapparna, återkommer med exakta siffror om de dyker upp). Det går förstås att exploatera den startegin på olika vis. Men om motsåndarna är veka är det bara att bomba på.

 

Caro's kapitel i SS1 är väldigt inriktat mot live spel och dessutom i huvudsak mot Jacks or better varianten, men det är värt att ögna igenom iaf, om inte för att Mike Caro verkar vara en skön typ, finns en del statistik där också som är bra att kunna. En bok som eventuellt kan vara läsvärd är Norman Zadeh's Winning Poker Systems, men den är dock svår att få tag på.

 

Edit: en sak till, i det är spelet är det väldigt bra att ha god table selection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...