Gå till innehåll

Köptips digitalkameror!


Albert

Recommended Posts

alltid hållt mig till canon.. haft 3 olika under en 7 årsperiod..alla för sin tid varit perfekta..funkat utmärkt..har en Canon Ixus 65 just nu..precis vad man kan önska sig av en digitalkamera idag.. stor display (3tum)..snabb att ta foto med (från avstängd till korttaget) relativt liten..etc etc

 

 

http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/567776/prices

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Panasonic DMC-FX01 för ca. 2 månader sen och är grymt nöjd med den. I samband med att jag köpte den snackade jag med en som jobbade i butiken och han sa att "optisk bildstabilisering" är något man verkligen ska ha, vet inte hur det är med det på olympusen du tänkt köpa.

 

DMC-FX01 går att hitta för ca 2500 som billigast enligt Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltid hållt mig till canon.. haft 3 olika under en 7 årsperiod..alla för sin tid varit perfekta..funkat utmärkt..
´

 

Prenumenerade förut på två digitalfototidningar och i testerna fick alltid kameror från Canon bra kritik. De verkar ha en hög lägstanivå. Jag har kört med en kamera i Ixus-serien (snygga och små), det finns även en Powershot-serie där man gjort avkall på design och smidighet till förmån för bildkvalité. Ska troligen köpa en ny Ixus 900 imorgon.

 

Så jag rekomenderar också att du köper en kamera från Canon. Det är bara att välja en i din prisklass och som passar dina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med att jag köpte den snackade jag med en som jobbade i butiken och han sa att "optisk bildstabilisering" är något man verkligen ska ha, vet inte hur det är med det på olympusen du tänkt köpa.

 

Det är bara panasonic som gör bra bildstabilisering på kompaktkameror. Många andra tillverkar har också bildstabilieringsfunktioner, men de höjer bara ISO vilket ger mer brus i bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon Ixus 65 just nu..precis vad man kan önska sig av en digitalkamera idag..

 

Verkar vara en bra kamera. Den har även en lillasyster som heter Ixus 60. Den har en halv tum mindre skärm, men då får man en optisk bildsökare (titthål) vilket gör att man kan spara mycket batteri om man stänger av skärmen när man inte har möjlighet att ladda. Dessa två kameror har fått kritik för att batteritiden är ganska dålig, så det kan vara bra.

 

Sedan kan man passa på att pika albert för att han inte kände till denna; http://www.pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=6915

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa av Canons powershot har fast objektiv och bildstabilisering.

 

Där ser man... Äntligen har någon annan än Panasonic börjat tillverka kompaktkameror med "äkta" bildstabilisering.

 

Det blev en Ixus 900ti idag på elgigantens mellandagsrea för 3495 kr. Det blir att köpa extra batteri, minneskort och väska på Kjell & Co.

 

Ett tips är att köpa ett stort och snabbt minneskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om en Digital IXUS i7 zoom?

 

Rolig design :) Verkar vara lite av en partykamera

 

Dock så skriver CNET såhär;

 

"The Canon IXUS i7 Zoom proves that sometimes beauty is only skin-deep. Its small and stylish body is pleasing to look at, but its sluggish performance and heavy image noise make it a poor choice for a regular shooter. If you really want a small and stylish digital camera, you might want to check out Sony's Cyber-shot DSC-T10, or Casio's Exilim EX-Z850 instead. Both are slender, similarly priced cameras without the performance and image issues of the i7."

 

Vet inte hur seriöst detta test är...

 

Skulle nog rekomendera Ixus 60 eller 65. Skaffade som sagt idag den andra kameran för min del i den serien och hitintills verkar den bra. Var även mycket nöjd med den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eloge38

 

Jag jämförde IXUS 60 och 65 tillsammans med IXUS i7 zoom på canon.se och i den jämförelsen så tycker jag att i7 zoom vann. Svårt val när jag inte kan ett dyft om kameror.

 

Berätta gärna vilka parametrar du gick på. Saken är den att med digitalkameror är optiken väldigt viktig och det är svårt att sätta siffror på den. Det är ju enklare att säga att en kamera har bra upplösning eftersom det mäts i megapixlar.

 

Att Ixus i7 har en megapixel extra behöver du troligen inte bry dig om. För att skriva ut a4 så ska en kamera ha ca 4-5 MP och för att skriva ut a3 behövs ca 10 MP för att det ska bli bra. Ska du hålla på och beskära bilden så ger ju den extra MP lite extra utrymme att jobba på.

 

En annan sak som är väldigt viktig inom digitalfotografi är storleken på bildsensorn i förhållande till antalet MP. Om man har många megapixlar och en liten sensor så blir allt en enda gröt. Det är på detta sett som många noname märken lyckats proppa in många pixlar till ett lågt pris vilket ser bra ut i specifikationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Digitalfoto för alla så fick Canon Ixus 65 relativt dåliga omdömmen. Bäst var Casio Exilim 1000 för ca 3k och en som var likvärdig med övriga som kostade kring 3k var HP R727 som finns för 1500 på Elgiganten. Ska du ta mycket bilder när det är halvdåligt ljus var Fuji F30 klart bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumpar upp en gammal tråd..

 

Jag vill ha en snabb kamera, dvs från avstängd till taget kort skall det gå fort som ***. Någon som har något tips?

 

Vad jag har hört ryktesvägen skall Sonys kameror generellt vara rätt så kvicka, någon som kan verifiera?

 

ixus 60 och 65 - snabba?

 

prisrange 2500-3500 sek.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumpar upp en gammal tråd..

Jag vill ha en snabb kamera, dvs från avstängd till taget kort skall det gå fort som ***. Någon som har något tips?

Vad jag har hört ryktesvägen skall Sonys kameror generellt vara rätt så kvicka, någon som kan verifiera?

ixus 60 och 65 - snabba?

prisrange 2500-3500 sek.

Tacksam för svar.

 

saxar lite från cyberphoto ang ixus 65:

"Hastighet

Kameran är mycket snabb. Startar på 1 sekund. Fokusering tar normalt runt en halv sekund och exponering sker i det närmaste momentant när avtryckaren trycks ned (vid låst fokus)."

 

har provat några sony kameror och att jämföra dem med ixus är som dag o natt enligt mig, satsa på en ixus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 4 months later...

bumbar en gammal tråd.

 

misstänker att min kamera är bortsupen/stulen. tänkte köpa en ny. står lite i valet och kvalet mellan

 

ixus870

fuji f50d

sony t200

 

vill ha en liten kamera som är snygg och tar okej bilder. har en canon 400D för seriösa bilder och en iPhone för spontana festbilder, men vill ha något för allt emellan. vilken kamera passar mig bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Köpte en beg. Canon 300D och jag undrar hur mycket ljus behövs det egentilgen i inställningen Tv med 4000 i slutartid för att det ska bli en bra bild?

 

Beror på ljuskänslighet (ISO) och hur stor bländare du har (F-värde).

Vissa kameror klarar högre ISO än andra, ju högre ISO desto mer brus.

Ljusstarka objektiv (låga F-tal) gör att man kan ha kortare slutartider, medföljande objektiv brukar tyvärr inte vara direkt ljusstarka.

 

Se http://www.fredparker.com/ultexp1.htm för mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...