Gå till innehåll

$11+$1, Folda AA på bubblan?


-8A-

Recommended Posts

Full Tilt Poker Game #1454161622: $11 + $1 Sit & Go (Turbo) (10398992), Table 1 - 300/600 - No Limit Hold'em - 8:30:10 ET - 2006/12/22

Seat 1: AsIlAyDyInGuK (2,250)

Seat 6: winner007n (4,650)

Seat 7: HamRaw (2,980)

Seat 8: HERO (3,620)

AsIlAyDyInGuK posts the small blind of 300

winner007n posts the big blind of 600

The button is in seat #9

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [Ad As]

HamRaw raises to 2,100

HERO???

 

HamRaw har spelat tight hela tiden, och blev precis utklonkad med AA mot en skithand som Winner007 spelade.

 

Är det rätt att trycka all in i detta läget? FE lär ju knappast existera. Är detta ett tillfälle att folda AA???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full Tilt Poker Game #1454161622: $11 + $1 Sit & Go (Turbo) (10398992), Table 1 - 300/600 - No Limit Hold'em - 8:30:10 ET - 2006/12/22

Seat 1: AsIlAyDyInGuK (2,250)

Seat 6: winner007n (4,650)

Seat 7: HamRaw (2,980)

Seat 8: HERO (3,620)

AsIlAyDyInGuK posts the small blind of 300

winner007n posts the big blind of 600

The button is in seat #9

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HERO [Ad As]

HamRaw raises to 2,100

HERO???

 

HamRaw har spelat tight hela tiden, och blev precis utklonkad med AA mot en skithand som Winner007 spelade.

 

Är det rätt att trycka all in i detta läget? FE lär ju knappast existera. Är detta ett tillfälle att folda AA???

 

 

Nej, detta är inget bra tillfälle att folda AA. De flesta här kommer förklara varför, jag kan å andra sidan passa på o fråga varför du vill lägga AA här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanslöst. På riktigt.

 

Jag är en rätt emotionell person. När jag läser sådana poster blir jag riktigt irriterad, och det blir jag av två anledningar:

 

1) Antingen så är du seriös med din post och har då valt att spela vidare och blivit utdragen. Vad fan tror du att folk ska svara isåfall, när du VET att du ska spela AA i det här läget? DU VET, DU VET, DU VET, DU VET. Nu tycker folk illa om dig, och det är väl himla tråkigt?

 

2) Du kan också ha skrivit posten i syfte att vara oseriös. Isåfall är du en så extremt tråkig tönt att du förtjänar att bli påkörd av en cyklist.

 

Men för att svara på din "fråga", så att inte någon ska svara "MEN BOOHOO SKIT I ATT SVARA OM DU INTE HAR NÅGOT VETTIGT ATT SÄGA" (även om jag anser att det jag skrivit ovan är jävligt vettigt), så:

 

NEJ. DU SKA INTE FOLDA AA HÄR. Motivering? Du täcker honom, du vinner 80% av gångerna och du har ett ypperligt läge att sikta mot förstaplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, detta är inget bra tillfälle att folda AA. De flesta här kommer förklara varför, jag kan å andra sidan passa på o fråga varför du vill lägga AA här?

 

Jag la inte mina AA, utan tryckte in. Blev dock utklonkad av K7o.. I efterhand funderade jag på om det var korrekt spel eller inte. Det är det jag vill veta. Enligt dig är var detta alltså korrekt.

 

I efterhand gick mina tankar något i stil med: Jag borde komma ITM c:a 80% av gångerna (shortstacken sitter på 16,6% av markerna). Om jag synar och torskar är jag i princip ute ur turneringen (återstår bara 1BB). Alltså måste jag vinna denna all in duell mer än 80% av gångerna. Är det helt fel resonerat???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la inte mina AA, utan tryckte in. Blev dock utklonkad av K7o.. I efterhand funderade jag på om det var korrekt spel eller inte. Det är det jag vill veta. Enligt dig är var detta alltså korrekt.

Du vet nog själv att du spelade helt korrekt. Visst, tråkigt att bli utdragen, sådant som händer. Inte alls kul när man spelar perfekt genom att kleta in pengarna i potten när man har bäst chans att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet nog själv att du spelade helt korrekt. Visst, tråkigt att bli utdragen, sådant som händer. Inte alls kul när man spelar perfekt genom att kleta in pengarna i potten när man har bäst chans att vinna.

 

Nja, i efterhand var jag inte helt säker på att det var korrekt spel. Stahls kommentar om att sikta på förstaplatsen gör dock att jag inser att det var korrekt spel. Om någon kan ge en hint om hur man gör en matematisk beräkning så hade det uppskattats (FE=0, FI HD = top 30%).

 

Men om det hade varit en satellit, där alla 3 får identiskt pris, hade det fortfarande varit korrekt spel? Visst, jag täckte honom, men endast marginellt. Hade som sagt bara en (1) BB kvar efteråt.

 

1) Antingen så är du seriös med din post och har då valt att spela vidare och blivit utdragen. Vad fan tror du att folk ska svara isåfall, när du VET att du ska spela AA i det här läget? DU VET, DU VET, DU VET, DU VET. Nu tycker folk illa om dig, och det är väl himla tråkigt?

Ja, jag var och är seriös. Och nej, jag var inte 100% säker på att det var korrekt spel. Om jag hade varit det hade jag aldrig postat, eller hur?

 

Säg att shortstacken hade suttit på 10 marker istället, hade du fortfarande varit lika aggresiv i ditt svar? Vart går gränsen? Jag är inget proffs, utan frågar för att jag inte vet helt enkelt. Är inte det syftet med ett forum? Eller ska vi alla bara klappa varandra på ryggen och säga "kolla här grabbar vad korrekt jag spelade, för jag vet så himla bäst"? Ett forum i den stilen fyller ju ingen funktion.

 

...och du har ett ypperligt läge att sikta mot förstaplatsen

Tack, det var det jag missade i mina tankegångar. Tänkte inte på prisstrukturen. Nu känns det intuitivt att det var korrekt spel, önskar bara att jag visste hur man matematiskt kunde bevisa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

countless posters are not asking for information. They really want confirmation. Instead of sincerely wanting to improve their game or their understanding of another subject, they want to be told: “You’re right.”

 

For example, a recent poster seemed to be asking a question: “Why are people so cheap?” But he was really just ranting about an extremely generous friend. Several people told him, “You’re wrong,” and he rejected their opinions. I told him, “You're not listening to what people are trying to tell you.” Dozens of additional people tried to help him to see the truth, but he never admitted it. In fact, his final post said that we were all idiots.

 

His position was an extreme example of refusing to accept other people’s advice, but he really wasn’t looking for it. He just wanted to rant. Others whine about bad luck and losing streaks, insist that they are playing well, and reject – sometimes angrily -- criticisms of their play or suggestions about how to improve it.

 

The desire to rant, whine, or appeal for sympathy is a major factor – sometimes the only factor – causing many comments we see on our forums and hear in card rooms. Far too many people claim to want to improve their game or to learn something else, but really just want to express their frustrations and preserve their delusions.

 

Of course, it’s not an either-or situation. Our minds are not open or closed; they vary between almost completely closed to almost completely open. Note that I said “almost,” because hardly anyone is completely open- or closed-minded.

 

That poster who called us idiots was extremely closed-minded, but he might suddenly realize that he is wrong. A well-trained, dedicated scientist will try to keep his mind open, but can’t help looking at information in a somewhat biased way. He will often give more weight to information that supports his pet theories than to conflicting data. This tendency is particularly significant in psychology and other social sciences. Our data are much “softer” than they are in the physical sciences, giving us more freedom to misinterpret them.

 

The conflict between the desire to get good information and to preserve our ego-protecting delusions never ends. Usually, I want to learn, but sometimes my other motives get in the way. For example, I often discuss hands with friends, and they try to help me. Since they play better than I do, I should shut up and listen, but I occasionally find myself “explaining” my actions. “You don’t understand. I raised because….”

 

Sometimes, I really am explaining, but frequently I am just defending myself. I don’t want to admit to them or to myself how badly I misplayed a hand. Why do I do it? Because, being human, I naturally want to deny my mistakes.

 

You probably do the same sort of thing. In fact, we usually have mixed motives whenever we discuss something serious.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi säger att Fi höjer med 22+,A5s+,K9s+,QTs+,JTs,A8o+,KTo+,QJo och synar din push varje gång.

 

Vid fold har du: .26 (av totala prispotten)

Vid push/syn och förlust har du: .07

Vid push/syn och vinst har du: .38

Vid push/syn och split har du: .29

 

Så här står sig din hand mot Fi's HD:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 84.9021 % 84.35% 00.55% { AA }

Hand 2: 15.0979 % 14.54% 00.55% { 22+, A5s+, K9s+, QTs+, JTs, A8o+, KTo+, QJo }

 

---

 

.07*.1454 + .38*.8435 + .29*.011 = .333898

 

.26<.33898 = SYN!

 

(Jag har säkert räknat fel någonstans, är trött)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag säger bara lol! Skrev en tråd i det gamla forumet om att det kunde (i extrema fall) vara rätt att folda AA på bubblan. Fick en del skit för den tråden då bla FI's stack (i mitt hypotetiska exempel) inte var tillräckligt liten för att det skulle vara bra att folda och ha han kvar. Den tråden handlade alltså om att förlänga bubblan. Den här tråden är emellertid häpnadsväkande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...