Gå till innehåll

Lägg ner julen


Rille

Recommended Posts

Såg denna på ett annat ställe. Jag skulle hellre vara ledig på sommaren än nu i slasket.

 

Jul går fetbort.

 

Julen är en religiös högtid och vi vet alla att nu när kommunismen är besegrad så är religionen det enda hotet mot humanistiska och demokratiska samhällen.

 

Jul är bara en högtid för en religion av många i det mångkulturella Sverige.

 

Jul kostar en förmögenhet i BNP bortfall då ingenting händer i affärsvärlden mellan glöggdimmorna vid Lucia och den erbarmliga trettondagen.

 

Eländet skadar våra barns framtid, våra pensioner och kan i ett mångkulturellt samhälle inte försvaras på något sätt.

 

Den farliga, destruktiva, antidemokratiska, inhumana kyrkan lyckas dessutom locka kunder till någon form av morgonrea med hjälp av julen.

 

Det är dags för ett nytt och bättre system.

 

Ge alla 12 dagar extra semester, ta bort julafton, juldag, annandag, trettondagsafton, trettondag, skärtorsdag, långfredag, annandag påsk, kristi flygare, Pingstafton, pingsdagen, all helgona som helgdagar.

 

Alla får bestämma själv när de vill ta ut sina dagar. Vå får bättre utnyttjande av turistanläggningar, vi blir av med BNP bortfallet när ledigheterna sprids över året. Vi blir av med diskrimineringen av de med andra religioner.

 

De religiösa fundamentalister som ändå vill fira kristi födelse den 24 december (han föddes förmodligen på våren, julfödelse var en fint för att få ökad acceptans bland vikingarna som ändå partajade vid det som nu är jultid) kan självfallet göra detta. De som istället vill vara lediga en annan dag kan göra så.

 

Kyrkan borde stämmas inför marknadsdomstolen. Deras löften om evigt liv saknar de bevis för.

 

Att Sverige som demokratiskt samhälle är med och stödjer de mörkrens krafter som kyrkan utgör är skrämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge alla 12 dagar extra semester, ta bort julafton, juldag, annandag, trettondagsafton, trettondag, skärtorsdag, långfredag, annandag påsk, kristi flygare, Pingstafton, pingsdagen, all helgona som helgdagar.

 

Tycker det är en bra idé om man har en regel som säger att alla som vill ha ledigt dessa perioder ska få det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli skönt att ha 4 dagar ledigt nu med god mat, träffa släkt och familj (var ett tag sedan jag träffade farmor), utbyta presenter (fast det kostar pengar), käka nötter, kolla på en igenom tjatad Kalle Anka och ha det bara riktigt mysigt och lugnt.

 

Precis som alla högtider är det ju en religiös grund bakom sig (mestadels Kristja högtider) men jag gillar även Midsommarn när vi ska fira Fruktbarheten med en upp-och-nervänd kuk.

 

Jag ska ha det skönt och lugnt iaf, även fast jag inte ska gå i kyrkan.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan tillräckligt med semesterdagar som jag inte hinner/orkar göra av med. Är ju rätt skönt att tvingas till lite ledighet, speciellt för arbetsnarkomaner som en själv.

 

Sen har jag känslan av att ledigheterna i sverige styrs mer av skolorna än kristendomen, är ju rätt smidigt att låta ungarna vara lediga samtidigt, och föräldrarna hakar i vanliga fall på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite ot men jag såg på tv att sverige är ett av dom få länder där vårt ord för jul inte har något med jesus eller kristendomen att göra.. som tex engelskans christmas... detta beroende på att vi firade julen långt före den där jesus påstådda födelse..

 

Jupps, midvinterblot. Fin gammal tradition. I år ska jag offra en ko, en knippe morötter och en avlägsen släkting till gudarna i hopp om ett bättre nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du hur många barn det är som tycker att julen är det bästa som finns?

 

Jag tycker att julen är väldigt mysig. Precis som många har nämnt så får man ett tillfälle att träffa släkt och familj, som man kanske inte träffar så ofta.

 

Vad ser du för nackdel med att pynta husen fint, koppla bort jobb och bara ta det lugnt några dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du hur många barn det är som tycker att julen är det bästa som finns?

 

Jag tycker att julen är väldigt mysig. Precis som många har nämnt så får man ett tillfälle att träffa släkt och familj, som man kanske inte träffar så ofta.

 

Vad ser du för nackdel med att pynta husen fint, koppla bort jobb och bara ta det lugnt några dagar?

 

 

det här som kallas spam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår du hur många barn det är som tycker att julen är det bästa som finns?

 

Jag tycker att julen är väldigt mysig. Precis som många har nämnt så får man ett tillfälle att träffa släkt och familj, som man kanske inte träffar så ofta.

 

Vad ser du för nackdel med att pynta husen fint, koppla bort jobb och bara ta det lugnt några dagar?

 

 

något verkar skumt med servern när jag kan skriva två inlägg med samma nummer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg denna på ett annat ställe. Jag skulle hellre vara ledig på sommaren än nu i slasket.

 

Jul går fetbort.

 

Julen är en religiös högtid och vi vet alla att nu när kommunismen är besegrad så är religionen det enda hotet mot humanistiska och demokratiska samhällen.

 

Jul är bara en högtid för en religion av många i det mångkulturella Sverige.

 

Jul kostar en förmögenhet i BNP bortfall då ingenting händer i affärsvärlden mellan glöggdimmorna vid Lucia och den erbarmliga trettondagen.

 

Eländet skadar våra barns framtid, våra pensioner och kan i ett mångkulturellt samhälle inte försvaras på något sätt.

 

Den farliga, destruktiva, antidemokratiska, inhumana kyrkan lyckas dessutom locka kunder till någon form av morgonrea med hjälp av julen.

 

Det är dags för ett nytt och bättre system.

 

Ge alla 12 dagar extra semester, ta bort julafton, juldag, annandag, trettondagsafton, trettondag, skärtorsdag, långfredag, annandag påsk, kristi flygare, Pingstafton, pingsdagen, all helgona som helgdagar.

 

Alla får bestämma själv när de vill ta ut sina dagar. Vå får bättre utnyttjande av turistanläggningar, vi blir av med BNP bortfallet när ledigheterna sprids över året. Vi blir av med diskrimineringen av de med andra religioner.

 

De religiösa fundamentalister som ändå vill fira kristi födelse den 24 december (han föddes förmodligen på våren, julfödelse var en fint för att få ökad acceptans bland vikingarna som ändå partajade vid det som nu är jultid) kan självfallet göra detta. De som istället vill vara lediga en annan dag kan göra så.

 

Kyrkan borde stämmas inför marknadsdomstolen. Deras löften om evigt liv saknar de bevis för.

 

Att Sverige som demokratiskt samhälle är med och stödjer de mörkrens krafter som kyrkan utgör är skrämmande.

 

du är en mycket förvirrad människa

 

julen är inte längre än religiös högtid i Sverige utan snarare en kulturell högtid. att ta bort alla de högtider/röda dagar vi har idag bara för att de har ett religiöst påbrå vore att pissa på det kulturarv vi har.

 

du nämner kommunismen som ett hot mot mänskligheten. jag hoppas att du vet att i sovjet så var kristendomen förbjuden. ser du några paralleller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att vi kan skrota julen och alla andra hötider med.

Så jävla drygt när man kommer till affären en som man tror vanlig torsdag och så är det stängt.

Julen är också en av dom största orsakerna till att samhället håller på att raseras av alla oärliga och skumma figurer.

För hur skall man bli när man växer upp när man får höra lögner av sina föräldrar redan innan öronen växt fast. Sen när dom blir kanske 10 år så får dom veta att föräldrar, släkt och vänner ljugit för dom hela tiden. Vad mer är lögn? Kanske är det tillåtet att slå sin lillebror mm. Går det att lita på dessa mäniskor i fortsättningen? Knappast...

Nä STOPPA JULEN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du nämner kommunismen som ett hot mot mänskligheten. jag hoppas att du vet att i sovjet så var kristendomen förbjuden. ser du några paralleller?

 

Skulle kommunismen vara ett mindre hot för att det förbjuder ett annat hot?Sorry för OT, men jag kan verkligen inte se logiken i detta. Lite som "öl är gott, därför är det slut på papper i skrivaren".

 

Eller missar jag nånting här?

 

I övrigt finns det många poänger i Rilles inlägg tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag ateist och på jul så ser jag hur Kalle Anka försöker fotografera fåglar och hur Jultomten har det i sin verkstad. Jag äter köttbullar gjorda av älg och prinskorvar. Sedan är någon utklädd till Jultomten (var kommer han ifrån? Är han en av de vise männen i Bibeln?) och han delar ut julklappar som har legat och myst under julgranen som är en tysktradition.

 

 

Har ett vagt minne från att julklappar kommer från att man gav en pik-aktig present och lade den utanför dörren till mottagaren och sedan "klappade" på dörren. Kristeligt? Kanske har presentutdelningen med de tre visemännen att göra.

 

Det sjungs inga sånger i min familj och möjligtvis så har mormor varit i kyrkan på julottan men sen så kan jag inte se ett uns av det kristeliga budskapet någonstans.

 

 

Nu ska skolavslutningar inte få hållas i kyrkan längre för alla minioritetsgrupper känner sig utanför. Snart är IKEA och Absolut det svenskaste vi har kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjungs inga sånger i min familj och möjligtvis så har mormor varit i kyrkan på julottan men sen så kan jag inte se ett uns av det kristeliga budskapet någonstans.

Inte ens snapsvisor? :(

 

Nu ska skolavslutningar inte få hållas i kyrkan längre för alla minioritetsgrupper känner sig utanför. Snart är IKEA och Absolut det svenskaste vi har kvar...

 

Det tycker jag är rätt. Finns bättre användningsområden för kyrkor. Kontorslokaler t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är någon utklädd till Jultomten (var kommer han ifrån? Är han en av de vise männen i Bibeln?)

Han är ju nån slags bisarr mix av gårdstomten som gillar gröt och det katolska helgonet s:t Nikolaus (Santa Claus). Jag tror inte han har något med de tre vise männen att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jul kostar en förmögenhet i BNP bortfall då ingenting händer i affärsvärlden mellan glöggdimmorna vid Lucia och den erbarmliga trettondagen.

 

Alla får bestämma själv när de vill ta ut sina dagar. Vå får bättre utnyttjande av turistanläggningar, vi blir av med BNP bortfallet när ledigheterna sprids över året.

 

Ja, alla vet ju att många små hål rymmer mindre luft än ett stort som rymmer lika mycket luft som de små.

 

EDIT: Vad hände med citatet? Ser väl konstigt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...